Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Generowanie, łączene i edycja analogowych sygnałów video

02 Lis 2019 21:02 177 6
  • Poziom 12  
    Witam serdecznie!
    Mój "problem" może wydawać się dziwny, patrząc przez pryzmat współczesnej techniki, ale do rzeczy :)
    Chodzi mi o ogólne metody łączenia, montażu, generowania itp. analogowego sygnału video - w jaki sposób radzono sobie z tym w latach 80-tych i 90-tych.
    Mam do dyspozycji magnetowidy, kamery VHS, komputer z 1992r. itp. Zastanawia mnie kilka spraw - z czystej ciekawości, po prostu lubię technikę retro i eksperymenty.
    W jaki sposób robiono tzw. green screena? W internecie jest mnóstwo artykułów wyjaśniających zasadę działania tego efektu, ale na zwykłych taśmach filmowych - nigdzie nie znalazłem wyjaśnienia dla telewizji analogowej.
    Jak sumować sygnały video? Jak audio za pomocą rezystorów, czy jest to bardziej skomplikowane?
    Generowanie napisów. Wiem, że w tamtych latach były dostępne generatory tekstu do kamer VHS, ale dzisiaj są nie do dostania. W jaki sposób z użyciem komputera z epoki generować teksty i grafiki i połączyć je z obrazem video?
    Nie oczekuję gotowych rozwiązań, raczej jakiegoś punktu zaczepienia, metod itp. :)
    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Specjalista elektronik
    Zdzichu93 napisał:
    Jak sumować sygnały video? Jak audio za pomocą rezystorów, czy jest to bardziej skomplikowane?

    Oj, nie! Przecież sygnał wideo zawiera synchronizację, i synchronizacje muszą być zgodne...

    Ale z dodaniem napisu łatwiej: wystarczy dostosować generowanie pikseli napisu do synchronizacji sygnału, na który nakłada się napis. Niemniej jednak trzeba było mieć w komputerze odpowiednią kartę.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Miksowanie dwóch obrazów cz-b wymaga ich wcześniejszego zsynchronizowania.
    W przypadku obrazów kolorowych też trzeba dokonać synchronizacji i dodatkowo trzeba rozdzielić sygnały luminacji i chrominancji. Ta synchronizacja polega na precyzyjnym opóźnianiu sygnału wideo. W praktyce to dość złożona operacja przeprowadzana na drodze cyfrowej. Dane wpisuje się do specjalnego typu pamięci FIFO i jednocześnie się z niej odczytuje.
    Przykładowy mikser wideo składał się np. z dwóch układów SAA7110 lub SAA7111 pamięci FIFO, sumatora i układu SAA7199

    Nakładanie napisów wymaga synchronizacji generatora napisów do sygnału wideo. Jest to prostsza operacja niż synchronizacja obrazu wideo. Wystarczy odpowiednio sterować zegarem uP. Część komputerów miała taką możliwość. Przystawkę do tego celu nazywano genlockiem.
  • Poziom 12  
    Dzięki wielkie za odpowiedzi - rozjaśniło mi to trochę obraz całej sprawy.
    Niestety - jak to bywa - dalej wieje w oczy :)
    Otóż przegrzebałem wszystkie ogłoszenia w internecie i nie znalazłem ani jednego genocka. Dziwne, bo powinny się uchować jakieś z dawnych lat. Mnóstwo osób kręciło śluby, komunie itp. kamerami VHS.
    A co śmieszniejsze, chciałem w zamian kupić kartę telewizyjną do komputera. No ale również nie ma żadnej (!) w sprzedaży na złącze ISA. Komputerek ma 40MHz i pracuje pod DOS-em. A podobno Andrzej Kurek tworzył animowane logo sondy na ZX Spectrum :)
    Może trzeba zmienić hobby? :)
    Trochę marudzę, ale... są jakieś inne sposoby na wygenerowanie napisów i połączenie ich z obrazem video? Oczywiście na sprzęcie z epoki :)
    Pozdrawiam serdecznie.
  • Poziom 33  
    Kultowym komputerem ze wskazanego okresu służącym do nakładania napisów była Amiga.
  • Poziom 12  
    Coś znalazłem i coś mi przyszło do głowy, ale nie wiem czy to zadziała:
    Posiadam konwerter VGA na Composite Video, co ułatwia sprawę.
    Link
    Urządzenie to służy to podpięcia domyślnie czterech kamer CCTV i wyświetlania ich na jednym ekranie.
    Zdaje się, że nie ma funkcji nakładania na siebie dwóch obrazów, ale... może dałoby radę coś wykombinować? Miał ktoś do czynienia z takim urządzeniem?
    Pozdrawiam[/u]
  • Specjalista elektronik
    Są urządzenia (służą do monitoringu), do których podłącza się kilka(naście) kamer, a one albo pokazują obrazy po kolei, albo miniaturki wszystkich jednocześnie.