Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar natężenia prądu - Arduino, jaki zastosować układ pomiarowy?

03 Lis 2019 11:58 441 9
  • Poziom 3  
    Jako że jest to mój pierwszy post witam Wszystkich użytkowników.
    Na uczelni muszę wykonać projekt amperomierza na dowolnym mikrokontrolerze, zdecydowałem się na wykorzystanie arduino. Zadaniem tego urządzenia będzie pomiar prądu spoczynkowego w samochodzie z zapisem danych na karcie SD. Problem z jakim się borykam to jaki zastosować czujnik do pomiaru prądu, jakiś bocznik? Czujnik pomiarowy ACS7XX? Czujniki LEM? Założenie jest takie że po włączeniu zapłonu w samochodzie natężenie prądu na akumulatorze rośnie czasami nawet do 100A, a prąd spoczynkowy liczymy w miliamperach. Wymóg jaki mam od prowadzącego projekt to uzyskanie dokładności na poziomie min. 5mA. W układzie będzie zastosowany przetwornik A/D 16bit w celu zwiększenia zakresu pomiarowego.
    Jaki zastosować układ pomiarowy (bocznik, czujniki), który spełni wymóg jak wyżej, czyli możliwość przepływu 100A, dokładność pomiaru 5mA ?
    Jakieś sugestie?
  • Poziom 31  
    Zwykle w samochodzie prąd spoczynkowy przepływa nie przez przewody idące do rozrusznika, tylko przez dodatkowy przewód idący do plusa akumulatora.
    To ba nim musisz się skupić.
    Nie będzie w nim tych 100A.
    Będzie ci wystarczył zwykły bocznik do pomiaru prądu.
  • Poziom 3  
    jakubek56 napisał:
    Zwykle w samochodzie prąd spoczynkowy przepływa nie przez przewody idące do rozrusznika, tylko przez dodatkowy przewód idący do plusa akumulatora.
    To ba nim musisz się skupić.
    Nie będzie w nim tych 100A.
    Będzie ci wystarczył zwykły bocznik do pomiaru prądu.


    Pomiar chce wykonać na przewodzie minusowym, problem jest taki że w nowoczesnych samochodach do klemy plusowej przychodzi po kilka przewodów, trudno wykonać na nich pomiar. Podane przeze mnie 100A to faktyczny pomiar jaki wykonałem w nowym BMW serii 6 z bardzo bogatym wyposażeniem ( bez rozruchu, sam zapłon), jako chwilowy skok natężenia zaraz po włączeniu zapłonu. W opisie urządzenia będzie umieszczony zakaz odpalania samochodu z podłączonym urządzeniem pomiarowym.
  • Poziom 31  
    Prąd spoczynkowy w aucie to prąd jaki jest pobierany z akumulatora, gdy auto jest w spoczynku(stoi np w garażu).
  • Poziom 3  
    jakubek56 napisał:
    Prąd spoczynkowy w aucie to prąd jaki jest pobierany z akumulatora, gdy auto jest w spoczynku(stoi np w garażu).


    wiem co to jest prąd spoczynkowy, potrzebuje dokonać dokładnego pomiaru tego prądu i zabezpieczyć układ pomiarowy przed możliwością przepływu prądu do 100 amper.
  • Poziom 39  
    Bibczok napisał:
    Jaki zastosować układ pomiarowy (bocznik, czujniki), który spełni wymóg jak wyżej, czyli możliwość przepływu 100A, dokładność pomiaru 5mA ?

    W jakim zakresie przewidujesz pomiar prądu przy tej dokładności?
  • Poziom 3  
    prąd spoczynkowy to około 100mA , ale możliwe są wybudzenia na poziomie kilkunastu A .
    Dokładność w przedziale od 0 do powiedzmy 20A
  • Poziom 39  
    Bibczok napisał:
    Dokładność w przedziale od 0 do powiedzmy 20A

    Przy pomiarze rzędu 20A też ma być z dokładnością 5mA? Bo wtedy musisz użyć bocznik pomiarowy z klasą dokładności 0,02. Nie wiem, czy takie znajdziesz i za ile. Trudno będzie też znaleźć przetwornik LEM o takiej dokładności. Sensory ACS raczej odpadają.

    Czy planujesz kalibrować ten amperomierz tzn. dysponujesz odpowiednim sprzętem do tego?
  • Poziom 3  
    Co do kalibracji to jeszcze nie wiem.
    Dokładność została założona przez prowadzącego zajęcia na uczelni.
    Nie wiem jak sprawdzi dokładność pomiaru
    Może już przy 20 A nie musi byc tak dokładnie
    Dlaczego czujniki serii ACS odpadają?
  • Poziom 39  
    Bibczok napisał:
    Dlaczego czujniki serii ACS odpadają?

    Ich dokładność pomiaru jest daleka od tego, co na razie zakładasz.