Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ST i Audi będą opracowywać OLEDowe światła stopu

ghost666 04 Lis 2019 10:23 918 14
  • ST i Audi będą opracowywać OLEDowe światła stopu
    Firmy ST i Audi ogłosiły wspólny projekt wykorzystujący technologię organicznych diod elektroluminescencyjnych (OLED) do oświetlenia zewnętrznego pojazdu.

    Projekt ma na celu opracowanie oświetlenia OLED, które pozwoli dostosować i animować wzory oświetleniowe, kontrolując jednocześnie diod setki OLED. Będzie to uzupełniać stylistykę Audi w przyszłych pojazdach, ale powinno także poprawić bezpieczeństwo - wystarczy wyobrazić sobie pojazdy ostrzegające innych kierowców o zagrożeniach na drodze, takich jak ruch uliczny lub lód.

    Audi stosuje już OLEDy w swoich pojazdach od 2016 roku, kiedy producent zastosował tą technologię w tylnych światłach Audi TT RS. Diody OLED są szczególnie atrakcyjne, ponieważ wykorzystują płaskie źródło światła, dzięki czemu efekt świetlny jest znacznie bardziej jednorodny niż w przypadku źródeł punktowych, takich jak diody LED czy klasyczne żarówki. Diody OLED pozwalają na ciągłe przyciemnianie, to znaczy można je przyciemnić do dowolnego poziomu jasności, a nie tylko ustalonych wstępnie poziomów. Nadają się one do stosowania w oświetleniu zewnętrznym pojazdu, ponieważ nie rzucają cieni i nie wymagają żadnych elementów optycznych, takich jak światłowody czy reflektory. Ponadto diody tego rodzaju wykazują doskonały kontrast i bardzo małe odstępy między segmentami. Stos złożony z katody, warstwy emisyjnej i przezroczystej anody może mieć grubość zaledwie jednego milimetra.

    ST i Audi będą opracowywać OLEDowe światła stopu


    Pierwsza demonstracja wyników wspólnego projektu odbyła się pod koniec września na Międzynarodowym Sympozjum na temat oświetlenia samochodowego (ISAL) w Darmstadt w Niemczech. Na targach tych Audi zaprezentowało nową cyfrową technologię OLED. Podczas gdy poprzednie generacje technologii OLED Audi miały cztery segmenty na światło, nowa wersja ma tych segmentów ponad 50. W połączeniu z ciągłym sterowaniem jasnością diod OLED oznacza to, że ten sam sprzęt może wytwarzać różnorodne wzory oświetlenia.

    ST i Audi będą opracowywać OLEDowe światła stopu


    W ramach demonstracji Audi na ISAL firma ST opracowała system sterowania dla OLED, który pozwalał na ciągłą regulację jasności poszczególnych pikseli. Wykorzystano szybką warstwę komunikacyjną osadzoną w układzie scalonym sterownika, która została specjalnie opracowana przez ST do zastosowań oświetleniowych.

    ST jest członkiem Progressive Semiconductor Program (PSCP) od 2012 roku, a partnerstwo z Audi początkowo koncentrowało się na redukcji emisji, poprawie bezpieczeństwa, poprawie komfortu i rozwoju systemów multimedialnych.

    Źródło: https://eetimes.eu/st-and-audi-to-develop-oled-brake-lights/

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 napisał 9475 postów o ocenie 7233, pomógł 157 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2003 roku.
  • #2
    error105
    Poziom 11  
    Dioda LED i Dioda OLED, fajny artykuł ale skoro skrót zawiera już słowo dioda to po co powtarzać to jeszcze dodatkowo ?
  • #3
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    error105 napisał:
    Dioda LED i Dioda OLED, fajny artykuł ale skoro skrót zawiera już słowo dioda to po co powtarzać to jeszcze dodatkowo ?


    To prawda - formalnie masz rację, ale przyjęło się pisać "dioda LED":

    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/dioda-LED-i-plyta-CD;8668.html
    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/dioda-LED;8659.html
  • #4
    sundayman
    Poziom 24  
    Cytat:
    po co powtarzać to jeszcze dodatkowo


    A nie używasz sformułowań "tranzystor FET" ? Albo "wyświetlacz LCD" ?
    Wolałbyś mówić "wyświetlacz LC " ? No chyba nie.
  • #5
    error105
    Poziom 11  
    Jak mówię o FET to każdy wie że to tranzystor więc staram się nie powtarzać bez sensu :) LCD też jest dość dokładnym określeniem więc nie dodaje już wyswietlacza.
  • #6
    prosiak_wej
    Poziom 29  
    Drogo to wygląda :)

    Obawiam się, czy nie będzie to dekoncentrować kierowcy (nawet podświadomie), gdy będą się zmieniać wzorki na światłach. Mnie już samo migotanie tylnych lamp pozycyjnych spowodowane niską częstotliwością PWM może nie rozprasza, ale rzuca się w oczy, przez co jakiś procent koncentracji idzie na marne. Swoją drogą - dlaczego to PWM w "topowych" autach jest o częstotliwości kilkudziesięciu, zamiast kilkuset herców?
  • #7
    error105
    Poziom 11  
    Oszczędność prądu ? Na postoju ma to znaczenie. Innego sensu nie znalazłem, ale skoro jest już PWM to nie mogli dać sterownika ? Jak jedziesz to nie miga bo pradu nie brakuje, ale jak zgasisz silnik to już idzie w tryb eko.
  • #8
    sundayman
    Poziom 24  
    Cytat:
    kilkudziesięciu, zamiast kilkuset herców


    też mnie to zastanawia. Nikt nie wpadł na to, że niektórzy to widzą ? Zwłaszcza, kiedy się to widzi kątem oka to odruchowo toto zwraca uwagę, niepotrzebnie dekoncentrując kierowcę. Przynajmniej ja tak mam czasem.
  • #9
    prosiak_wej
    Poziom 29  
    Może inżynierowie projektanci pracują (pracowali) z eko-LEDami migającymi synchronicznie z siecią energetyczną i im było już wszystko jedno :P
  • #10
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    Ale to jest właśnie po to, żeby to widzieć lepiej widzeniem peryferyjnym!
  • #11
    tzok
    Moderator Samochody
    Nie widzę tu specjalnego przełomu - ot zwyczajny wyświetlacz OLED (nie mylić z ekranami LCD/TN z podświetlaniem LED), rozwiązanie znane od lat.
  • #12
    Macosmail
    Poziom 33  
    No fajnie tylko, że w razie stłuczki koszt wymiany takiej lampy to pewnie tysiące euro. Ciekawe, jak w trwałością bo jak wiadomo OLEDy nią nie grzeszą.
    ST i Audi będą opracowywać OLEDowe światła stopu ST i Audi będą opracowywać OLEDowe światła stopu
    Pamiętam pierwsze wzmianki o technologii OLED (w nieistniejącym już Radioelektroniku) mówiły o zastosowaniu tej technologi w oświetleniu właśnie. Było to dobre kilkanaście lat temu.
  • #14
    metalMANiu
    Poziom 17  
    error105 napisał:
    Jak mówię o FET to każdy wie że to tranzystor więc staram się nie powtarzać bez sensu


    Na pewno brzmi zabawnie, gdy dzwonisz do hurtowni i mówisz "Chciałbym zamówić 100 FET-ów" albo "(...) 100 FET".
    Myślę, że ciężko byłoby się porozumieć z kimś, kto będzie co chwilę zwracał uwagę rozmówcy: "jeśli mówimy LED, to nie trzeba już dodawać, że jest to dioda". I bez takich uwag można przeprowadzić rzeczową rozmowę, uwierz.
    Swoją drogą, chciałbym mieć tylko takie "teoretyczne" problemy.
  • #15
    mkpl
    Poziom 37  
    Kłócicie się o językoznawstwo a nie o to przecież tu chodzi.
    Dla mnie jako konstruktora:
    - OLED to mniejsza trwałość
    - wyświetlanie animacji a po cholerę? Mogli by dodać prosty wyświetlacz matrycowy w miejsce 3 stopu.
    - cena w razie awarii, stłuczki
    - OLED szybko ciemnieją a tylne światła świecą cały czas...

    W mojej opinii to jest takie wprowadzanie czegoś na siłę i generowanie sztucznej potrzeby u potencjalnego klienta.
    Drugą sprawą może być chęć jakiegoś wyróżnienia się. Obecne samochody to jednolita masa. Trochę różnią się wyglądem a mechanicznie to ta sama konstrukcja (Audi Seat Skoda VW).
    Ludzie śmigają starymi 20L autami, które dają radę i to boli obecnie producentów. Nowe się już tak nie sprzedaje jak by chcieli więc trzeba wprowadzać nowości.

    Niestety już te czasy minęły gdzie samochód był inwestycją na lata i miał bezawaryjnie dowozić właściciela wg. jego potrzeb. Obecnie samochody są wyznacznikiem statusu tak jak telefony. Nikt tego specjalnie nie naprawia (ze względu na opłacalność) a jak się zepsuje to następny. Jeszcze lepiej jak jest zmieniany ze względu na modę bo to już stary model a rok czy dwa temu wyszedł nowszy...

    Delikatnie odbijając od tematu aż jestem ciekaw jak będzie z bateriami w elektrykach :) Obecnie podawane żywotności akumulatorów i zasięgi to jedna wielka propaganda do nakręcenia biznesu.