Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Węglik krzemu kluczowy dla motoryzacji, podkreśla Bosch

ghost666 04 Lis 2019 10:40 486 0
  • Węglik krzemu kluczowy dla motoryzacji, podkreśla Bosch
    Na konferencji prasowej w Dreźnie w Niemczech firma Bosch podkreślała znaczenie węglika krzemu (SiC) w swojej wizji elektromobilności w przyszłości oraz nakreśliła sposób, w jaki pomógłby on przezwyciężyć "lęk przed krótkim zasięgiem" pojazdów elektrycznych.

    Przedstawiciel Bosch powiedział, że SiC nada tempo elektronice mocy w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Główną zaletą węglika krzemu - wynikającą z przewagi w prędkości przełączania, strat ciepła i wielkości - jest 50% redukcja energii traconej na elemencie w postaci ciepła. Oszczędność ta przekłada się na sprawniejszą elektronikę mocy i więcej energii dostarczanej do silnika elektrycznego, a tym samym zwiększenie zasięgu przy akumulatorach o zadanej pojemności. Podkreślił on, że oznacza to, że kierowcy mogą jechać o sześć procent dalej na jednym ładowaniu akumulatora. Uważa on, że Bosch jako pierwszy określił to w sposób tak konkretny - korzyści dla zasięgu i konsumentów końcowych zostały bardzo precyzyjnie opisane przez przedstawiciela firmy.

    "Lęk przed krótkim zasięgiem" jest jedną z najważniejszych przeszkód dla potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych: prawie co drugi konsument (42%) decyduje się nie kupować pojazdu elektrycznego, ponieważ obawiają się, że bateria wyczerpie się podczas jego jazdy. W Niemczech ten niepokój jest jeszcze bardziej powszechny, dotykając aż 69% konsumentów. Dzięki SiC, producenci samochodów mogą zmniejszyć akumulator przy utrzymaniu zasięgu. Zmniejsza to koszt najdroższego komponentu samochodu elektrycznego, co z kolei obniża całkowitą cenę pojazdu. Wynika to z faktu, że znacznie niższe straty ciepła w połączeniu z ich zdolnością układów SiC do pracy w znacznie wyższych temperaturach oznaczają, że producenci mogą ograniczyć kosztowne układy chłodzenie komponentów układu napędowego. Ma to pozytywny wpływ na masę jak i koszty pojazdów elektrycznych.

    Jens Fabrowsky (na zdjęciu u góry po lewej stronie) jest członkiem kierownictwa działu elektroniki samochodowej Bosch. Mówił on, że firma prowadzi badania i rozwój nad SiC od pewnego czasu i ma pilotażową linię produkcyjną w Reutlingen w Niemczech. "Za jakiś czas powinniśmy mieć pewne części w naszych rękach. Rozpoczniemy produkcję na 150 mm, a ostatecznie osiągniemy 200 mm" mówił Fabrowsky. Nie był jednak w stanie wskazać konkretnych terminów; podkreślił również fakt, że Bosch jest obecnie jedyną firmą, która produkuje zarówno komponenty systemu samochodowego, jak i półprzewodniki.

    Harald Kroeger, członek zarządu firmy Bosch, powiedział na konferencji prasowej, że "Dzięki głębokiemu zrozumieniu systemów elektromobilności, korzyści płynące z technologii węglika krzemu wpływają bezpośrednio na rozwój komponentów i systemów". Oprócz półprzewodników mocy, dział motoryzacyjny firmy Bosch obejmuje systemy mikroelektromechaniczne (MEMS) i układy ASIC. Kroeger podkreślił rosnącą cały czas obecność półprzewodników w motoryzacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o poduszki powietrzne, napinacze pasów, systemy tempomatu, czujniki deszczu czy zespoły napędowe, w nowoczesnej technologii motoryzacyjnej nie ma dziedziny, która nie opiera się na układach scalonych. W 2018 oku wartość tych elementów w przeciętnym samochodzie wynosiła około 370 dolarów (337 euro). Kwota ta rośnie o 1–2 procent rocznie w przypadku aplikacji niezwiązanych z systemem informacyjno-rozrywkowymi, łącznością, automatyzacją i elektryfikacją. Pojazd elektryczny ma dodatkowe półprzewodniki o wartości 450 dolarów (410 euro) na pokładzie. Uważa się, że liczba ta wzrośnie o około 1000 dolarów (910 euro ) w wyniku upowszechnienia jazdy zautomatyzowanej.

    To sprawia, że ​​rynek motoryzacyjny jest jednym z większych motorów wzrostu w sektorze półprzewodników. Kroeger ze swoimi fabrykami półprzewodników w Reutlingen i Dreźnie powiedział, że Bosch jest dobrze przygotowany. "Nasza wiedza na temat półprzewodników pomaga nam nie tylko opracowywać nowe funkcje motoryzacyjne i aplikacje IoT, ale także nieustannie ulepszać same układy scalone".

    Źródło: https://eetimes.eu/bosch-outlines-importance-of-silicon-carbide-in-e-mobility/

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 napisał 9475 postów o ocenie 7233, pomógł 157 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2003 roku.