Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek

04 Lis 2019 20:56 213 10
  • Poziom 10  
    Witam.
    Na wstępie zaznaczam, że jestem amatorem, wiec mój opis może być mało precyzyjny. Mam zmywarkę Hotpoint Ariston ELTF 11M121 C EU, którą kupiłem prawie 3 lata temu i jest już po gwarancji. Używam jej głównie w nocy nastawiając tryb EKO. Ostatnio kilka razy wyrzuciło zabezpieczenia (es-a) w skrzynce elektrycznej na obwodzie zmywarki.

    Nastawiłem więc w dzień, żeby sprawdzić co się dzieje i podczas zmywania usłyszałem słaby huk ze zmywarki, po którym wywaliło zabezpieczenie. Ściągnąłem dekiel od spodu i zauważyłem zacieki sugerujące przeciek z kosza zmywarki w miejscu "krzyżyka" w takiej macie jakby wygłuszającej. Zaciek był nad złączką od grzałki, wiec pewnie woda kapała na tę złączkę i doprowadzała do zwarcia (złączka była okopcona).

    Niestety okazało się, że teraz zmywarka nie chce zmywać. Po uruchomieniu programu zaczyna działać pompa wypompowująca wodę, ale gdy zmywarka chce nabrać wodę nie otwiera się zawór aquastop i zmywarka po chwili wyświetla komunikat "H". Zauważyłem, że również złączka od tego zaworu jest okopcona i prawdopodobnie leżała na tacy (woda mogła się zbierać na tacy i zalać tę złączę). Możliwe też, że jeśli woda zebrała się na tacy to zadziało zabezpieczenie (ten styropianowy pływak) wyłączając zmywarkę.

    Niestety zmywarka pomimo kolejnych prób włączania nadal wywala błąd "H" Sprawdzałem napięcie na złączce do tego zaworu i było na poziomie 25-30V. Patrząc na oznaczenia na tym zaworze sądzę, że powinno być 230V. Czy do zaworu aquastop powinno być podane napięcie 230V, aby się otworzył? Chcę sprawdzić czy się otworzy po podaniu napięcia.

    Sprawdziłem miernikiem również pływak na tacy i działa poprawnie (jak jest na dole to jest ciągłość obwodu). Wyłączałem kilkukrotnie z sieci i chyba resetowałem (nacisnąłem przycisk P przez kila sekund, po którym wyświetliła się cyfra 6 i po czy się zmywarka wyłączyła). Na chwilę obecną podejrzewał zawór aquastop lub niestety padnięty moduł w wyniku zwarcia.

    Dlatego proszę o pomoc jak mogę sprawdzić moduł i zawór, a może moje podejrzenia są chybione i powinienem sprawdzić inne podzespoły? Jak już się uporam z uruchomieniem zmywarki pozostanie jeszcze problem z uszczelnieniem czym i jak uszczelnić przeciek?
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
  • Poziom 10  
    Jednak może zacznij od tego ze zmywarka ma instrukcję obsługi, też nie jestem nad magiem, ale moja zmywarkę tak naprawiłem, zajrzałem do instrukcji i błąd mówił, ze jest brak ciśnienia z sieci - powodem był lekko zgięty przewód doprowadzający.

    Jeśli u Ciebie zmywarka nie otwiera zaworu to znaczy, że:
    - albo sam zawór jest ubity (wątpię bo to dość odporne mechanizmy i trudno wyobrazić sobie sytuacje w której napięcie go ubija bo ono wyższe być na nim raczej nie może, zwykle zużywa się sama powierzchnia zaworu. Mowie o elektro-zaworze nie o mechanicznym AuaStop, który reaguje na dramatyczny spadek ciśnienia w wężu np. na skutek jego rozerwania)...
    - albo moduł odpowiedzialny za generowanie sygnału do zaworu tego nie robi albo generuje prąd nie odpowiedni do otwarcia zaworu (dobre napięcie, ale przy obciążeniu siada) i wtedy:
    - albo moduł jest ubity
    - albo jakiś czujnik melduje, że coś jest nie tak np. woda w tacy i pływak, ale ten temat masz ogarnięty.
  • Poziom 15  
    Trzeba zacząć od tego, że przy tego typu usterce w postaci zwarć, amator powinien zachować szczególną ostrożność. Piszesz swoimi słowami i słowo krzyżak niewiele nam mówi. Zrób proszę zdjęcie owego miejsca.

    Aquastop z reguły zasilany jest napięciem z sieci, czyli 240V. Na obudowie Aquastop powinno być to napisane. Najpierw trzeba znaleźć przyczynę usterki, zwarć, a dopiero potem brać się za naprawę.
  • Poziom 10  
    qwazarpl napisał:
    Zrób proszę zdjęcie owego miejsca.
    Miejsce przecieku zaznaczyłem na czerwono i jest tuż nad złączką od grzałki, a to zdjęcie okopconej złączki od grzałki:
    Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek
    Oraz złączka zaworu aquastop (też okopcona, leżała na tacy) - tu mierzyłam napięcie, które wynosiło 25-30V.
    Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek
    qwazarpl napisał:
    Na obudowie Aquastop powinno być to napisane
    Jest 220-240V.
    Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek
    qwazarpl napisał:
    Najpierw trzeba znaleźć przyczynę usterki, zwarć, a dopiero potem brać się za naprawę.
    Zgadzam się co do zasady, ale jeśli nie jestem pewien miejsca przecieku to muszę uruchomić zmywarkę, by wypatrzeć przeciek podczas pracy. Dlatego uważam, że bez uprzedniej naprawy trudno będzie skutecznie usunąć przyczyny.
    andkiw napisał:
    Jednak może zacznij od tego ze zmywarka ma instrukcję obsługi,
    Oczywiście sprawdzałem instrukcję. Woda jest w sieci i zawór jest odkręcony, przewody nie są zagięte, filtry nie są zatkane. Nawet wlałem kilka litrów wody do środka zmywarki i została wypompowana. Później oczywiście błąd "H".
  • Poziom 22  
    Jeśli kostka od zaworu została zalana to triak w programatorze już ci wyparowal. Zajrzyj tam w pierwszej kolejności.
    Dołącz zmywarkę od prądu i małej wody ręcznie po trochu dokładnie obserwując skąd może eknac lub sugeruj się zaciekami. Jeśli tego nie usuniesz to znów coś spalisz.
  • Poziom 15  
    Przy tego typu uszkodzeniu jak w twoim wypadku, gdzie dochodzi do zwarć, kolejne próby uruchomienia zmywarki skończą się jej końcem.

    Najpierw, jak radzi kolega w poście wyżej, nalej wody przy wyłączonej zmywarce z zasilania do komory zmywania i patrz czy z dołu kapie woda i skąd kapie. Może być tak, że wycieku przy zimniej wodzie nie będzie, a pojawi się dopiero po nagrzaniu wody. Obyś miał szczęście i tak będzie. Jak znajdziesz przeciek, będziemy działać dalej.
  • Poziom 10  
    Przeciek jest w tym miejscu co przypuszczałem - woda kapie w miejscu "krzyżyka" w macie wygłuszającej i kapie prosto na wtyczkę od grzałki.
    Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek
    Niestety od góry nie znalazłem otworu w płycie dennej, którędy woda mogłaby wyciekać (na zdjęciu próbówką pokazałem miejsce tego krzyżyka od środka). Jest taka ryska przy rancie, ale nie widzę pęknięcia.
    Z drugiej strony niedaleko korka od soli jest otworek przy rancie (chyba wytarty przez siatkę), ale wątpię by przeleciała na drugą stronę. Woda zaczyna mocno kapać jak naleję wody powyżej rantu od siatki.
    Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek
    Nie wiem czy można wymienić dolną blachę i czy to się opłaca - może zrobię jakąś prowizorkę (zrobię łatkę na tym krzyżyku).
    Patrzyłem również jak wyciągnąć moduł i jest trochę ciasno wy wysunął go z prowadnic. Od góry niemal styka się dnem komory zmywarki, a od dołu z plastikową obudową. Jak mogę go wyciągnąć?
    Zmywarka Hotpoint ELTF 11M121 C EU - błąd H i przeciek
  • Poziom 15  
    Na zdjęciu z probówką widać śruby, które mocują cały plastikowy dół zmywarki do dna z blachy.
    Jak zdemontujesz, to jest tam uszczelka i tam zapewne jest przeciek.
    Jeśli uszczelka jest cała, oznacza to że od ciepła pracuje blacha i robi się nieszczelność.
    Wymiana uszczelki może nic nie zmienić.
    Naprawiam takie uszkodzenie stosując silikon odporny na temperaturę.
    Dokładnie czyszczę miejsca styku, uszczelkę, nakładam silikon, skręcam i zostawiam na 24h.
  • Poziom 10  
    Moim zdaniem to nie jest wina uszczelki ani nieszczelności na połączeniu plastikowego kosza z blachą. Podczas nalewania wody do zmywarki leżałem pod spodem z latarką i patrzyłem. Od dołu połączenie kosza plastikowego z blachą jest dobrze widoczne, bo mata wygłuszająca kończy się 5mm przed tym połączeniem. Jeśli byłaby tam nieszczelność to woda pojawiłaby się na tym połączeniu, ale było tam sucho. Przeciek natomiast jest jakieś 5cm dalej i nieco wyżej, bo blacha jest wyprofilowana do góry od tego połączenia. Woda głównie leci w dół, poza przypadkami podciągania kapilarnego dlatego uważam, że połączenie plastikowego kosza z blachą jest szczelne.
    Na stronach internetowych z częściami do zmywarek nie widziałem blach, więc pewnie nie mona tego wymienić. Skoro woda cieknie tylko w miejscu nacięcia maty wygłuszającej (tego krzyżyka), to zrobię na łatkę w tym miejscu powinno.
    Proszę póki co o pominięci kwestii przecieku i pomoc w zdiagnozowaniu usterki. Podejrzewał moduł lub blokadę zmywarki, która wykryła przeciek. Niestety nie wiem jak wyciągnąć moduł.
  • Poziom 10  
    Dziś przybył serwisant. Potwierdziła moje przypuszczenia - padnięty moduł. Nie chcę naprawy przez serwis, bo to wyjdzie znacznie drogo.
    W katalogu części nie ma nowej komory zmywarki a sam serwis tego jeszcze nie robił, więc pozostaje prowizoryczne uszczelnienie (szacowany koszt wymiany komory wraz z robocizną przekracza ponad 50% wartości nowej zmywarki. Mam uszczelnić przeciek silikonem wysokotemperaturowym (odszukać poprzez zeskrobanie wygłuszenia), a po uszczelnieniu wymienić moduł i przerobić opalone wtyczki od grzałki i zawory aquastop (sam zawór jest sprawny). Dostałem również namiary na serwis elektroniczny, który może sobie poradzić z naprawą modułu o ile nie padł procesor. O rezultatach poinformuję.
  • Poziom 15  
    Czy znalazłeś dziurkę którą woda wycieka z dna?
    Bo jak nie, to ci da ci silikon, czy jakakolwiek łatka?