Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?

Patryk_Czestochowa 05 Nov 2019 15:36 435 6
  • #1
    Patryk_Czestochowa
    Level 6  
    Witam!
    Na wstępie samochody to moja pasja ALE nie mam dużej wiedzy w tym temacie (ot zrobie hamulce, zawias, rozrząd i takie pierdoły) więc przepraszam za głupie pytania.
    Wybrałem ten dział bo najbardziej pasował do tematu postu - jeśli nieprawidłowo to przepraszam.

    Posiadam projekt/ulepa/replikę Skody Felici KitCar zbudowaną samodzielnie i w ciągłej budowie.
    Do auta chce założyć centralny zamek. Skompletowałem ori centralny do feliciana ALE siłowniki są mocno zużyte (nie zawsze działa) dlatego za GROSZE odkupiłem taki zestaw uniwersalny CZ:
    Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?
    Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?

    W skład zestawu wchodzi 2x siłownik Master i 2x siłownik slave. Całość sterowana jest kluczykiem (jak było to ori w felici). I tu sprawa wygląda prosto łącze sobie kabelki kolorkami i działa!



    Niestety sprawa na tym się nie kończy bo posiadam jeszcze taki zestaw składający się z centralki oraz 2ch pilotów.
    Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?
    Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?
    dostałem też taki schemat (wydrukował mi sprzedawca)
    Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?
    Idea polega na wykorzystaniu siłowników z pierwszego zestawu wraz z centralką i pilotami z 2giego zestawu.

    Pierwsze pytanie to jak mam określić poznać czy zamki (siłowniki) sterowane są "+" czy "-"?
    Czy mogę olać to domykanie szyb (el. szyby dopiero naprawiam więc są korbki chwilowo)
    Gdzie w samochodzie mam się wpiąć z tym "mróganiem" kierunkami? To ta centralka da im prąd(impulsy) i wpinam się za przekaźnikiem/przerywaczem od kierunków czy jak to się robi?

    No i ostatnie, 2 siłowniki mają po 5 kabli (master) i 2 po 2 (slave) na zamieszczonych schematach siłowniki są podłączone tylko 2 kablami - i tu się już zgubiłem...
    Znajdzie się ktoś na tyle uczynny by mi troszkę podpowiedzieć?

    Pozdrawiamy, Ja i mój ulep ;)
    Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #2
    sandamiano
    Level 29  
    Jeśli założyłeś centralny z pierwszego schematu to masz dwa przewody wolne w sterowniku. Biały i brązowy. Jeden odpowiada za zamknięcie centralnego drugi za otwarcie. Podaj na chwilę impuls masy na biały lub brązowy i zobaczysz który odpowiada za jaką funkcję. Wtedy sprawdź w centralce tej drugiej czy po zamknięciu pilotem na białym przewodzie pojawia się masa i łączysz biały z przewodem którym zamki się zamykają (biały lub brązowy) . Analogicznie sprawdź po otwarciu pilotem czy na przewodzie białoczarnym pojawia się masa i łączysz ten przewód z przewodem przy którym zamki się otwierają (biały lub brązowy)
    W drugim schemacie na przewód żółty i żółtoczarny podajesz stałą masę wtedy przekaźniki przełączające odpowiednio przesyłają impuls masy na otwarcie/zamknięcie
  • #3
    Patryk_Czestochowa
    Level 6  
    Na wstępie BARDZO dziękuję za odpowiedź!

    Czyli jak rozumiem w centralce z pilotem kabel biały i biało czarny "steruje" otwieraniem/zamykaniem i łącze je z wolnym brązowym i białym kablem w centralce tej "klasycznej"?
    To jest aż taki proste? Tzn podłącze źle to co najwyżej będzie zamykał zamiast otwierać itd? (wtedy zamieniam po prostu kable miejscami i działa tak?)
    Do tego daje żółte kable (OBA?!) do masy (czyli gdzieś do karoserii tak?) - bo troszkę mylące jest to w 2gim schemacie... Tzn to jest alternatywa czy kolejny wymagany krok?
    Może to głupie pytanie ale w tej centralce z pilotem jest 6 kabli (3 pary) które niby sterują otwarciem/zamknięciem co w takim razie robią 2 pary zółty/zółto czarny oraz pomarańczowy/pomarańczowo czarny?
  • Helpful post
    #4
    sandamiano
    Level 29  
    Skoda Felicia 1.3MPi - Dokładanie uniwersalnego CZ + pilot - jak to ogarnąć?
    Tu są różne konfiguracje zależnie czym sterowany jest CZ
  • #5
    Patryk_Czestochowa
    Level 6  
    Zamek założony niestety nie działa to w pełni prawidłowo...

    To znaczy otwiera i zamyka zarówno z kluczyka jak i pilota ale nie jest to jeszcze efekt "fabryczny".

    Do rzeczy:
    Z centralki centralnego na kluczyk wychodzą 2 kable, biały i brązowy.
    Z centralki od pilotów wychodzą 3 pary kabli biały+białoczarny, zółty+zółtoczarny pomarańczowy+pomaranczowoczarny.
    Metodą na małpę czyli tzw prób i błędów ustaliłem że dowolna kombinacja 2ch różnych kolorów z czego 1 musi być z paskiem czarnym działa.
    Podłączyłem sobie zółty i białoczarny z centralki pilota (pary kolorów np biały + białoczarny NIE DZIAŁAJĄ WCALE!!) do białego i brązowego z centralki zamka i efekt jest następujący:

    Pilot ma 3 pozycje:
    1 Otwórz
    2 Zamknij
    3 Bagażnik

    Niestety działa tylko jeden przycisk tzn i otwieranie i zamykanie mam na pozycji pilota nr 2
    Sprawdzałem inne kombinacje 2ch kolorów... efekt jest ZAWSZE taki sam.
    Pozycja 1 (otwórz) nie reaguje
    Pozycja 2 (zamknij) otwiera i zamyka.
    Czy ja musze de facto podłączyć 4 kable żeby to działało prawidłowo?? To znaczy mam zmostkować np biały i zółty do białego i białoczarny i żółtoczarny do brązowego?? Czy może wszystkie 3 pary tak podłączyć??
    Nie chce już na małpę tego robić bo DZIAŁA i szkoda mi to zepsuć (dużo zabawy z kablami było :P)
    Po co są 3 pary przewodów do zamków skoro są 2 pozycje?? Bagażnik czyli pozycja nr 3 obsługiwana jest innym, pojedynczym kablem...


    Do tego sprawa ostatnia...
    Centralka do pilota ma wyjście na kierunki... na tym wyjściu (rozdzielonym na 2 kable w połowie długości) pojawiają się impulsy 12v 1 dla otwierania i 3 dla zamykania lub odwrotnie. Słowem mam zasilanie dla kierunków z centralki ale za Chiny Ludowe nie mam pojęcia gdzie mam się wpiąć z tym "zasilaniem" kierunków, jak mniemam mam ominąć przerywacz i wpiąć się bezpośrednio w kable zasilające żarówki kierunków??

    Mam nadzieję że mój post będzie zrozumiały, staram się opisać wszystko jak najdokładniej.
  • Helpful post
    #6
    sandamiano
    Level 29  
    Według schematów podaj stałą masę przewodami na kolory żółtoczarny i żółty . Sprawdź (kontrolką żarówkową (5W), multimetrem) na przewodach białym oraz białoczarnym czy tam pojawia się impuls masy jeśli zamykasz/otwierasz pilotem. To są zwykłe przekaźniki przełączające sterowane elektroniką. Wtedy odpowiednio podpinasz kolorami białym i brązowym z centralnego zamka zależnie gdzie jest "otwórz" i "zamknij"
    Jeśli naciskasz przyciski pilota słychać cykanie przekaźnika? Przy przycisku zamknij i otwórz? Czy tylko słychać przy tym przycisku co steruje wszystkim?
    Co do kierunków musiałbyś się wpiąć jak pisałeś w przewody za przerywaczem . Poszukać przewody idące do żarówek (plusowe) i tam się wpinać ale zapewne jest jakieś złącze przy którym można zrobić podłączenie
  • #7
    Patryk_Czestochowa
    Level 6  
    Sprawdziłem wszelkie kombinacje kolorów kabli, zawsze gdy wybieram parę w jednym kolorze nic nie działa, gdy wezme 2 dowolne kable (jeden ma być z paskiem czarnym czyli masowy a 2gi w innym kolorze) działa tylko przycisk "zamknij" inne pozycje pilota nie reagują.
    bez względu na kombinacje kolorów zawsze jest to przycisk "zamknij" którego naciśniecie zamyka lub otwiera drzwi... Nie wiem tak na zdrowy rozum to zostają mi 4 kable do niczego.

    Przekaźnik klika tylko na pozycji zamknij.

    Próbowałem podać masę na zółte, ale to w ogóle nie działało... Spróbuje jeszcze raz jutro podać tą masę i poszukać gdzie jest impuls z pilota wtedy...

    Co do kierunków mój ulep składa się głównie z termokurczy i kabli z metra więc wpiąć się to nie problem, chodziło mi tylko o to czy ma to być za przerywaczem kierunków... Dziękuję za info, kierunki jutro ogarnę raczej bez problemu :)