Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy

gugul 05 Nov 2019 22:40 10107 36
  • #1
    gugul
    Level 7  
    Witam,
    jakiś czas temu zauważyłem, że nie blokuje mi się (nie hamuje) tylne lewe koło hamulca ręcznego, prawe działa.
    W grudniu 2018 r, został wymieniony cały elektryczny hamulec (używany), i nowe linki, wszystko działało, ale jakiś miesiąc znajomy spostrzegł że prawe tylne koło podczas ruszania bardzie jakby blokuje, później puszcza hamulec, niż lewe. Dwa tygodnie temu wymieniałem komplet koł z letnich na zimowe i zainteresowałem się bardziej, okazało się, że gdy hamulec elektryczny postojowy jest zaciągnięty, a auto dodatkowo stoi na pierwszym biegu (silnik i zapłon wyłączony) lewa tarcza obraca się swobodnie, a prawa nie.. niestety nie miałem czasu przyjrzeć się większym szczegółom, ale może ktoś podpowie co może być problemem? że lewy tył postojowy nie działa?
  • Helpful post
    #2
    sadek1979
    Cars specialist
    Kolego uszkodzony hamulec . Nie kupuje się używki bo za jej cenę wysyłasz - naprawiają i wymieniają linki na nowe z gwarancją . Nie chcę robić reklamy więc jak coś to pisz na pw lub szukaj firmy . Ja osobiście wysyłam do gościa hamulce liczniki i inne i jak dotąd nie narzekam .
  • #3
    gugul
    Level 7  
    Mój poprzedni nie nadawał sie do regeneracji. Mialem go wysłanego i odeslali. Tylko wymiana na inny hamulec... Więc musialem kupić drugi... Ze względów finansowych kupilem drugi używany o tym samym nr oe.... I nowe linki.
    Ciężko wogole bylo kupić bo moje auto to 7 osob. A wiekszosc dostepnych to pochodzilo z 5 os. A na nowy nie bylo mnie nawet stać
    Czy ten drugi, obecnie założony,co wysłać do regeneracji???

    P.s. niestety ale myślisz się... Duża Większość ofert regeneracji i cena nie obejmowala linek....
  • #5
    sanfran
    Network and Internet specialist


    Problem leży w linkach. Linki można kupić na Allegro. Do wymiany w około 45 minut. Należy pamiętać, aby uszczelnić silikonem pokrywę, aby się woda do modułu nie dostała.
    Jest problem zwłaszcza z lewa linką, bo ona biegnie nad wydechem i smar szybko traci swoje właściwości. Zwłaszcza, jeśli brak osłony termicznej - te blachy aluminiowe lubią odpadać, ale znakomicie rozpraszają ciepło.

    Należy to zrobić kiedy linki się nie luzują zupełnie. Moduł ręcznego zaciąga tylko do określonej siły (720N) i nie bada skoku. Taka samo z luzowaniem, jeśli tensometr wykryje że linki nie są napięte moduł przestaje luzować. W takim wypadku jest duży problem ze zrzuceniem linek z zacisków. Niektórzy tną linki, ale to zupełnie niepotrzebne. Podzielę się moim patentem. Wystarczy, że na taką brechę
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy
    założy się nasadkę i to założyć na nakrętkę i wtedy zluzować hamulec. Ciężar breszki spowoduje zluzowanie się linki i łatwiejsze zrzucenie jej z zacisku.
  • Helpful post
    #6
    Ireneo
    Level 42  
    Drzwignia ręcznego w zacisku też lubi się zablokować.
  • Helpful post
    #7
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    Witam,
    jakiś czas temu zauważyłem, że nie blokuje mi się (nie hamuje) tylne lewe koło hamulca ręcznego, prawe działa.
    W grudniu 2018 r, został wymieniony cały elektryczny hamulec (używany), i nowe linki, wszystko działało, ale jakiś miesiąc znajomy spostrzegł że prawe tylne koło podczas ruszania bardzie jakby blokuje, później puszcza hamulec, niż lewe. Dwa tygodnie temu wymieniałem komplet koł z letnich na zimowe i zainteresowałem się bardziej, okazało się, że gdy hamulec elektryczny postojowy jest zaciągnięty, a auto dodatkowo stoi na pierwszym biegu (silnik i zapłon wyłączony) lewa tarcza obraca się swobodnie, a prawa nie.. niestety nie miałem czasu przyjrzeć się większym szczegółom, ale może ktoś podpowie co może być problemem? że lewy tył postojowy nie działa?

    Stawiam na zatarty zacisk . Złożyć klucz 13 na nakrętkę mocującą dźwignię do zacisku i sprawdzić skok oraz siłę potrzebną do naciągnięcia zacisku . Porównać z drugim - sprawnym.
    Czyli zgadzam się z kolegą "ireneo" :D
  • #8
    gugul
    Level 7  
    sanfran wrote:


    Problem leży w linkach. Linki można kupić na Allegro. Do wymiany w około 45 minut. Należy pamiętać, aby uszczelnić silikonem pokrywę, aby się woda do modułu nie dostała.
    Jest problem zwłaszcza z lewa linką, bo ona biegnie nad wydechem i smar szybko traci swoje właściwości. Zwłaszcza, jeśli brak osłony termicznej - te blachy aluminiowe lubią odpadać, ale znakomicie rozpraszają ciepło.

    Należy to zrobić kiedy linki się nie luzują zupełnie. Moduł ręcznego zaciąga tylko do określonej siły (720N) i nie bada skoku. Taka samo z luzowaniem, jeśli tensometr wykryje że linki nie są napięte moduł przestaje luzować. W takim wypadku jest duży problem ze zrzuceniem linek z zacisków. Niektórzy tną linki, ale to zupełnie niepotrzebne. Podzielę się moim patentem. Wystarczy, że na taką brechę
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy
    założy się nasadkę i to założyć na nakrętkę i wtedy zluzować hamulec. Ciężar breszki spowoduje zluzowanie się linki i łatwiejsze zrzucenie jej z zacisku.


    linki rok temu były nowe montowane, ponadto 2 tygodnie temu znajomy mechanik sprawdzał linki i one działają, sugerował, że jest coś na zacisku.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ireneo, genek1000, sprawdzę, dam znać
  • #9
    sanfran
    Network and Internet specialist
    gugul wrote:
    linki rok temu były nowe montowane

    Osłona termiczna nad wydechem jest?
  • #10
    gugul
    Level 7  
    Ponawiam temat, bo skojarzyłem taką sugestię.
    Mechanik kiedyś przy robieniu diagnostyki komputerowej, wspomniał coś, że mam uszkodzony czujnik położenia sprzęgła (niestety nie znam ewentualnie kodu błędu itp informacji z diagnostyki). Doczytałem, że taki czujnik, ogólnie mówiąc może mieć coś pokrewnego z właśnie działaniem hamulca ręcznego i być może tak pomyślałem teraz, ze właśnie brakiem nie blokowania tylnego lewego koła.
    Ale korzystając ze strony:
    https://www.centercar.pl/pages/VIN,30-185.asp...MIjqSypajm3gIV1ZrVCh1bQQ30EAAYAiAAEgLyefD_BwE

    i wpisując swój nr vin, pokazuje mi, że przy pedale są dwa czujniki, szary 4 pin i zielony 2pin.

    chodzi o część nr 4 i 5 z rysunku i tabeli.

    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy

    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy

    Może wie ktoś, który jest właściwy? i który wybrać?
    A czy jest jakaś możliwość sprawdzenia np. miernikiem uniwersalnym lub inaczej, czy czujnik jest sprawny?

    Dodano po 13 [minuty]:


    Stawiam na zatarty zacisk . Złożyć klucz 13 na nakrętkę mocującą dźwignię do zacisku i sprawdzić skok oraz siłę potrzebną do naciągnięcia zacisku . Porównać z drugim - sprawnym.
    Czyli zgadzam się z kolegą "ireneo" :D[/quote]


    a możesz bardziej np zdjęciem sprecyzować gdzie ta nakrętka jest?
  • Helpful post
    #11
    Ireneo
    Level 42  
    Czujnik sprzegła nie ma nic do braku blokowania jednego koła...Nakrętka jest jedna na dźwigni która jest podłączona do linki....
  • #12
    gugul
    Level 7  
    Ireneo wrote:
    Czujnik sprzęgła nie ma nic do braku blokowania jednego koła...Nakrętka jest jedna na dźwigni która jest podłączona do linki....


    czay to chodzi o tą nakrętkę - zaznaczone niebieskim Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy

    to schemat ręcznego
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy
    linka lewa, końcówka linki (na wysokości 4, względnie 9), łączy się z tą nakrętką|?
  • Helpful post
    #13
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Linka lewa (patrząc w kierunku jazdy na rysunku to odwrócone U nad jedynką) - przechodzi nad wydechem, smar paruje i się zaciera.
    Do wymiany linki, jak wspomniałem wyżej.
  • Helpful post
    #15
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Czyli zacisk do wymiany.
  • #16
    gugul
    Level 7  
    sanfran wrote:
    gugul wrote:
    linki rok temu były nowe montowane

    Osłona termiczna nad wydechem jest?


    Jakoś uciekło mi twoje pytanie, i jak je zauważałem je, to zmobilizowałem się i wlazłem w kanał, aby sprawdzic auto od spodu.
    Jeśli ci chodzi o te"złotka" pomiędzy rurą wydechową, a linką, oraz "rura spiro" na samej lince, to wg mnie jest tu wszystko OK.
    Załączam foto.
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy


    Dodano po 17 [minuty]:

    sanfran wrote:
    Czyli zacisk do wymiany.


    Coś w tym będzie, bo będąc po autem w kanale, sprawdzałem.
    Sugerując się podpowiedzią od genek1000
    na lewym kole odkręciłem, a właściwie poluzowałem nakrętkę od dźwigni zacisku (auto było na luzie, nie miałem włączonego hamulca ręcznego)
    Linka była luźna i można było ją ciągnąć i pchać, dźwignia była tak jak na foto:
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy


    śrubokrętem odepchnąłem na max w stronę tyłu auta (naciągnąłem linkę), dokręciłem nakrętkę, oraz na chwilę dokręcania, zabezpieczyłem, aby dźwignia się nie poruszyła i uzyskałem taki efekt:
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy

    Niestety po sprawdzeniu działania hamulca nie odczułem żadnych zmian, nadal tylko hamuje prawe, lewe nie, po sprawdzeniu naciągu i pozycji dźwigni, dźwignia znajdowała jak przed naciągiem.

    Postanowiłem sprawić prawą stronę.
    Nie zależnie czy na luzie, czy na zaciągniętym i po użyciu, naciąg jest taki sam:
    Grand Scenic 2 Renault 1,9dci hamulec postojowy


    Ponownie włączyłem luz (hamulec postojowy wyłączony). Okazało się, że dźwignia na prawym kole, sprężynuje, czyli cały czas naciąga linkę, natomiast przy lewym kole niestety nie.
    Wnioskując sytuację, problem tkwi w braku naciągu linki w lewym kole.

    Pytanie:
    Czy to da się zrobić, czy zacisk do wymiany?
  • #17
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Jeszcze jedna sprawa. Zacisk ma samoregulator, który kompensuje zużycie tarczy i klocków.
    Jeśli koło się obracało przy całkowicie zaciągniętym ręcznym to teraz trzeba kilkukrotnie, ręcznie (czyli kluczem) zaciągnąć i popuścić tą dźwignie, aby samoregulację załapał. To samo należy zrobić po każdorazowej wymianie elementów hamulca tylnego.
    Inaczej to jest bardzo prosta droga do zniszczenia modułu hamulca. Dowcip polega na tym, że siła na lince narasta powoli. W przypadku powolnego narastania oporu linka zaciągnie dźwignie zacisków do końca i opór wystąpi nagle. Zanim tensometr w module to zarejestruje i wyłączy napęd w module coś bardzo brzydko może zazgrzytać, a czasami i uszkodzić.

    Dodano po 3 [minuty]:

    gugul wrote:
    Czy to da się zrobić, czy zacisk do wymiany?


    Ja w podobnej sytuacji kupiłem zacisk regenerowany. Miałem opcję, że po odesłaniu starego zwrócą mi pewna kwotę, była to 1/3 lub połowa tego co zapłaciłem.

    Zacisku raczej w warunkach domowych się nie zregeneruje, chyba, że ktoś się chce w to bawić.
  • #18
    Ireneo
    Level 42  
    Częściowo się regeneruje.Gumki na tłoczku.
  • #19
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Tu raczej chodzi o regenerację dźwigniowego napędu tłoczka. Naprawdę dużo zabawy. A wymiana samego zacisku (o ile nie uszkodzi się przewodu elastycznego) to szybka piłka.
    Przy okazji trzeba sprawdzić stan klocków i tarcz. Tarcze tylne w scenicu są drogie, bo stanowią jedną całość z piastami w których są osadzone łożyska.
  • #20
    gugul
    Level 7  
    sanfran wrote:
    Tu raczej chodzi o regenerację dźwigniowego napędu tłoczka. Naprawdę dużo zabawy. A wymiana samego zacisku (o ile nie uszkodzi się przewodu elastycznego) to szybka piłka.
    Przy okazji trzeba sprawdzić stan klocków i tarcz. Tarcze tylne w scenicu są drogie, bo stanowią jedną całość z piastami w których są osadzone łożyska.


    Tarcze i klocki tył i przód były wymieniane latem 2019 roku.
    Nie było tylko robione nic przy zaciskach, bo w zasadzie wzrokowo i mechanicznie było wszystko ok.
    Raczej będę wymieniał zacisk, bo z tego co się dowiedziałem, że finansowo wcale nie jest taniej regenerować, a kupić nowy, więc raczej zakup nowego wchodzi w rachubę. Regeneracja dodatkową, jak wspomniałeś, ma wadę - trzeba poświęcić trochę na to czasu.

    Aczy wymiana zacisku wiąże sie z jakąś np regulacją linek hamulca? itp spraw?
  • #21
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Linka się sama reguluje, bo moduł zaciąga do wystąpienia określonej siły (720N) na lince.
    Tylko tak jak napisałem, po wymianie zacisku należy ręcznie skasować luz na samoregulatorze jak napisałem w #17
  • #22
    Aleksander_01
    Level 41  
    Często wystarczy spryskać odrdzewiaczem penetrującym WD ileś tam i dobrze rozruszać ramię ręcznego. Rdza powoduje tak duży opór że sprężyna jest za słaba aby ramię wróciło do krańcowego położenia. To nie jest naprawa a raczej środek zaradczy, ale się sprawdza.
  • #23
    Ireneo
    Level 42  
    Aleksander_01 wrote:
    Często wystarczy spryskać odrdzewiaczem penetrującym WD ileś tam i dobrze rozruszać ramię ręcznego. Rdza powoduje tak duży opór że sprężyna jest za słaba aby ramię wróciło do krańcowego położenia. To nie jest naprawa a raczej środek zaradczy, ale się sprawdza.

    Na kilka miesięcy maks pomoże.
  • #24
    gugul
    Level 7  
    Witam. Po dłuższym czasie wracam do sprawy.
    Wymieniony został zacisk na nowy. przy okazji wymieniony został płyn hamulcowy (który od napewno co najmniej 2 lat nie był wymieniany) i odpowietrzone wszystkie 4 koła, ale wg mechanika, mimo odpowietrzenia, po chwili pedał hamulca robi się nadal miękki,podejrzenie jest na pompę hamulcową.

    Po wymianie zacisku pojawił się nowy problem, otóż od momentu odebrania auta od mechanika, po przejechaniu kilku kilometrów i kilku odpaleń auta po mieście, hamulec postojowy po zgaszeniu silnika sam się zaciąga jako postój, ale po odpaleniu silnika i próby ruszenia, niestety hamulec postojowy nie odpuszcza i trzyma cały czas oba zaciski tylnich kół, odblokowanie muszę zrobić ręcznie, a wcześniej mi działało to bez zarzutu - czyżby moduł hamulca postojowego zaczął szwankować?
  • #25
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    po chwili pedał hamulca robi się nadal miękki,

    Czy TY podczas hamowania czujesz jakąś różnicę w sile hamowaniu czy zachowaniu się pedału hamulca . :?:
    gugul wrote:
    hamulec postojowy po zgaszeniu silnika sam się zaciąga jako postój, ale po odpaleniu silnika i próby ruszenia, niestety hamulec postojowy nie odpuszcza i trzyma cały czas oba zaciski tylnich kół, odblokowanie muszę zrobić ręcznie

    Prawdopodobnie nie widzi pozycji pedału sprzęgła i nie wie że popuszczasz pedał,i chcesz ruszyć samochodem .
    Przy pedale sprzęgła . z lewej strony jest zapięty czujnik potencjometryczny pozycji pedału . Powinien być zapięty za bolec wystający z pedału aby poruszać się liniowo z pedałem . Może coś było grzebane przy pedałach i czujnik się wypiął.
    Jeśli jest zapięty to trzeba podłączyć komputer aby odczytać błędy hamulca .
  • #26
    gugul
    Level 7  
    genek1000 wrote:
    gugul wrote:
    po chwili pedał hamulca robi się nadal miękki,

    Czy TY podczas hamowania czujesz jakąś różnicę w sile hamowaniu czy zachowaniu się pedału hamulca . :?:


    w sile hamowania nie czuję żadnej różnicy, ale podczas pierwszego naciśnięcia hamulca jest bardziej miękki, łatwiej się naciska, a fakt, auto lekko słabiej hamuje, jakby później,
    Ale naciśnięcie drugie, zaraz po pierwszym, to pedał stawia większy opór, jest twardszy, lepsze hamowanie.

    Gdy jadę autem i w tej samej jeździe, jak nie używam hamulca np przez kilka minut, wracamy do punktu pierwszego naciśnięcia hamulca....

    gugul wrote:
    hamulec postojowy po zgaszeniu silnika sam się zaciąga jako postój, ale po odpaleniu silnika i próby ruszenia, niestety hamulec postojowy nie odpuszcza i trzyma cały czas oba zaciski tylnich kół, odblokowanie muszę zrobić ręcznie.
    Prawdopodobnie nie widzi pozycji pedału sprzęgła i nie wie że popuszczasz pedał,i chcesz ruszyć samochodem .
    Przy pedale sprzęgła . z lewej strony jest zapięty czujnik potencjometryczny pozycji pedału . Powinien być zapięty za bolec wystający z pedału aby poruszać się liniowo z pedałem . Może coś było grzebane przy pedałach i czujnik się wypiął.

    teraz dokładnie nie pamiętam, ale jakiś czas temu (jesień), na programie Delphi, znajomi diagnozował mi auto, i wykryło uszkodzenie czujnika chyba sprzęgła, ale hamulec działał normalnie. Hamulec przestał działać odpuszczać przy ruszaniu dopiero po wymianie tego zacisku i wykonaniu kilku kilometrów jazdy po mieście, zgaszeniu auta, i po odpaleniu po około 4 godzinach, jeszcze hamulec zadziałał, ale przejechałem autem za bramę i zaciągnąłem sam hamulec, nie gasiłem silnika, zamknąłem bramę, i chciałem ruszyć, nie dało, po odblokowaniu ręcznym sposobem, dopiero po kilku razach hamulec odpuścił i mogłem jechać.
    Problem tkwi w odblokowaniu ręcznym, bo nie zawsze hamulec puszcza, no przede wszystkim przy ruszaniu, automatycznie nie puszcza. zaś dobrze wszystko działa, przy zaciąganiu ręcznym i automatycznym, czyli po zgaszeniu silnika.
    Jeśli jest zapięty to trzeba podłączyć komputer aby odczytać błędy hamulca
    Oczywiści e zajrzę do czujników, jak się da...
  • #27
    gugul
    Level 7  
    Dowiedziałem się, ze w układach hamulcowych z ESP trzeba podłączać komputer i coś ustawić. Nie wykluczone, że brak takich ustawień przez mechanika, który mi zacisk i płyn wymieniał, powoduje że hamulec nożny "błędnie" sugeruje nieodpowietrzone hamulce - miękki pedał, awarię pompy hamulcowej.

    Hamulec postojowy, czasem sam się odblokowuje, najczęściej po krótkich postojach, a po dłuższych już muszę odblokować ręcznie i lekko dodać gazu.
  • #28
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    Dowiedziałem się, ze w układach hamulcowych z ESP trzeba podłączać komputer i coś ustawić. Nie wykluczone, że brak takich ustawień przez mechanika, który mi zacisk i płyn wymieniał, powoduje że hamulec nożny "błędnie" sugeruje nieodpowietrzone hamulce - miękki pedał, awarię pompy hamulcowej.

    Co ma piernik do wiatraka :?:
    Co ma konfiguracja/ przyuczenie systemów ESP z wymianą zacisku hamulcowego a już tym bardziej z automatycznym hamulcem postojowym :?:
    Patrzyłeś czy masz jakieś błędy /jakie :?:
  • #29
    gugul
    Level 7  
    Błędów nie ma, ale to nie oznacza, że nie trzeba przyuczać.
    Zmieniałem zawór EGR i tez błędów nie miał, a gorzej działał, po przyuczeniu śmiga jak powinien.
    Ponadto po zmianie zacisku, przestał mi działać prawidłowo hamulec postojowy, przy ruszaniu nie zawsze puszcza i pozwala ruszyć, natomiast sam zaciąga.
  • #30
    genek1000
    Level 35  
    gugul wrote:
    Błędów nie ma, ale to nie oznacza, że nie trzeba przyuczać.

    To zajedź do mechanika i przyucz . 8-O
    Po problemie . 8-O
    Po co w ogóle piszesz tego posta skoro wiesz lepiej :?: