Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Absurdalnie wysoki stan licznika

Sylvek901 05 Nov 2019 22:51 2136 22
  • #1
    Sylvek901
    Level 2  
    Dzień dobry Wszystkim,



    jest to mój pierwszy post na Forum i z góry proszę o wyrozumiałość. Niedługo planuję przeprowadzkę do nowego mieszkania i dzisiaj chciałem sprawdzić jak działa opcja "rozliczania rzeczywistego" u ZE. W momencie przepisania własności u operatora w połowie września, stan licznika wskazywał 3,4 [kWh] i jest to wartość prawdopodobna, gdyż licznik sąsiadów obecnie wskazuje coś około 4 [kWh] (mieszkanie w stanie surowym, nie prowadzą żadnych prac wykończeniowych). Załączam wykonane dzisiaj zdjęcie dla kodu 1.8.0, który wynosi... 17402 [kWh]. W mieszkaniu pracowała ekipa wykończeniowa (na razie wyłącznie podłogi + malowanie) a w zeszłym tygodniu uruchomiłem ogrzewanie podłogowe gazowe (kocioł dwufunkcyjny z komorą zamkniętą ustawiony początkowo na 55 st. C a obecnie 45, termostaty w pomieszczeniach ustawione na 19 st. C a obecnie 17).
    Uprzejmie proszę o pomoc, gdzie powinienem doszukiwać się tak wysokiego zużycia energii i ewentualnie jak mogę teraz to zareklamować ? Temat założyłem, ponieważ we wcześniejszych odsłonach różnice w zużyciu energii nie były tak absurdalne. Z góry dziękuję za uwagę i poświęcony czas.

    Pozdrawiam,
    Paweł

    Absurdalnie wysoki stan licznika
  • #2
    7jacek7
    Level 30  
    Jest to fizycznie niemożliwe by przez 50 dni pobrać tyle energii. Musiałbyś cały czas pobierać około 30kW przez cały ten okres (50dni)
    Ps. Przepraszam źle policzyłem nonstop musiały by być podłączone urządzenia o mocy ok 15kW bez wyłączania. Dzień i noc włączone.
    Reklamuj ten licznik
  • #3
    Sylvek901
    Level 2  
    Znalazłem dodatkowo opcję u operatora, aby sprawdzać online stan licznika, jako że jest to model z odczytem zdalnym. 17 października stan wynosił 1 1 0 7 0 [kWh]. Zatem uruchomienie podłogówki miało marginalny efekt. Przepraszam, jeśli moje pytanie zabrzmi irracjonalnie, ale jestem laikiem. Czy jest możliwość "zmanipulowania" tego typu urządzeniem poprzez kontrolę radiową ? Skoro np. licznik zacznie wyświetlać nową taryfę po dokonaniu zmiany, to czy mogła zostać niepoprawnie wpisana "bazowa" wartość zużycia prądu ?

    Pozdrawiam,
    Paweł
    Absurdalnie wysoki stan licznika
  • #4
    7jacek7
    Level 30  
    Reklamuj ten licznik, nie ma możliwości takiego poboru prądu na chyba że masz tartak, stolarnie lub jakiś inny zakład produkcyjny.
    Sylvek901 wrote:
    17 października stan wynosił 1 1 0 7 0 [kWh].

    Zobacz 6000 kWh w 20 dni.
    Sylvek901 wrote:
    Czy jest możliwość "zmanipulowania" tego typu urządzeniem poprzez kontrolę radiową ? Skoro np. licznik zacznie wyświetlać nową taryfę po dokonaniu zmiany, to czy mogła zostać niepoprawnie wpisana "bazowa" wartość zużycia prądu ?

    Szczerze mówiąc nie wiem ale bardziej bym się skłaniał ku temu że licznik jest wadliwy.
    Błędnie odczytuje zużycie.

    Dodano po 5 [minuty]:

    1000kWh miesięcznie to jest dla "normalnego" gospodarstwa domowego bardzo duże zużycie.

    Dodano po 7 [godziny] 46 [minuty]:

    Sylvek901 wrote:
    gdzie powinienem doszukiwać się tak wysokiego zużycia energii i ewentualnie jak mogę teraz to zareklamować ?

    Taka dobra rada wzywaj techników od dostawcy energii i niech sprawdzają co pobiera tyle prądu ja bym to robił jak najszybciej, by później nikt nie mówił "dlaczego pan zwlekał".
  • #5
    zbich70
    Level 43  
    7jacek7 wrote:
    wzywaj techników od dostawcy energii i niech sprawdzają co pobiera tyle prądu
    Tego akurat nie będą sprawdzać, jedynie czy licznik jest sprawny czy nie.

    Słuszna rada odnośnie zwlekania, większy kłopot się zacznie gdy zostanie wystawiona faktura.
    Najlepiej jak najszybciej zadzwonić do BOK.
  • #6
    7jacek7
    Level 30  
    zbich70 wrote:
    Tego akurat nie będą sprawdzać, jedynie czy licznik jest sprawny czy nie.

    No ale coś nonstop pobiera ogromną (jak na gospodarstwo domowe) ilość energii.
  • Helpful post
    #7
    kozi966
    Moderator of Electricians group
    7jacek7 wrote:
    No ale coś nonstop pobiera ogromną (jak na gospodarstwo domowe) ilość energii.

    To może wizyta elektryka by pomogła ocenić co się dzieje?
  • #8
    7jacek7
    Level 30  
    kozi966 wrote:
    To może wizyta elektryka by pomogła ocenić co się dzieje?

    Można samemu sprawdzić licznik chyba wyświetla ilość pobieranej aktualnie energii. Odłączać kolejno urządzenia od sieci i sprawdzać stan do tego nie jest potrzebny elektryk (tak myślę). No chyba że to jest taki licznik zainstalowany żeby oszukiwać ludzi. Bo na naklejce na liczniku według opisów kodów OBIS nie ma wyświetlania aktualnie pobieranej energii.
    Proponuje sprawdzić czy wyświetla aktualne obciążenie.
  • #9
    pawlik118
    Level 30  
    Jeśli wszystko odłączysz, i licznik nie będzie nic zliczał to proponuję podłączyć coś co pobiera 1kW na 10h i zobacz ile licznik zliczy - będzie miał sam dla siebie wiedzę czy działa dobrze.
  • #10
    7jacek7
    Level 30  
    pawlik118 wrote:
    Jeśli wszystko odłączysz, i licznik nie będzie nic zliczał to proponuję podłączyć coś co pobiera 1kW na 10h i zobacz ile licznik zliczy - będzie miał sam dla siebie wiedzę czy działa dobrze.

    Dobry pomysł tylko to "coś" musi pracować cały czas nie może się samo uśpić, ani wyłączyć.
  • Helpful post
    #11
    robert73-6
    Level 17  
    A co pokazuje kod 1.6.0
  • Helpful post
    #12
    Jacdiag
    Level 25  
    7jacek7 wrote:
    tylko to "coś" musi pracować cały czas nie może się samo uśpić, ani wyłączyć.

    Czyli jedna żarówka 100 W przez 10 h
    a gdy potrzeba szybciej to dwie przez 5 h
  • #14
    7jacek7
    Level 30  
    pawlik118 wrote:
    1kw przez 10h czyli np. grzałka - tzw farelka.

    Nie wiem czy akurat farelka to dobry pomysł. Żeby się czasami nie zapaliła :!: Ponadto grzałka podczas nagrzewania zmienia swoją oporność i daje niemiarodajny wynik.
    Tak naprawdę to ciężko jest znaleźć "coś" o mocy 1kW co będzie pracowało przez 10h nie zmieniając tej wartości.
    Ponadto trzeba wykonać test na wszystkich trzech fazach po kolei, bo jeżeli coś jest nie tak to niekoniecznie jest to na wszystkich fazach.
  • Helpful post
    #15
    kkas12
    Level 43  
    Kolego skoro pisałeś tak:
    7jacek7 wrote:
    Jest to fizycznie niemożliwe by przez 50 dni pobrać tyle energii.
    7jacek7 wrote:
    Reklamuj ten licznik, nie ma możliwości takiego poboru prądu...

    To po co wdajesz się w dyskusje domorosłych z domorosłymi "sprawdzaczami" jeśli ich "pomiary" i "badania" i funta kłaków nie są warte?

    Autor wątku musi zgłosić to do BOK'u dostawcy energii. Im szybciej to zrobi tym dla niego lepiej.
  • Helpful post
    #16
    7jacek7
    Level 30  
    kkas12 wrote:
    Kolego skoro pisałeś tak:
    7jacek7 wrote:
    Jest to fizycznie niemożliwe by przez 50 dni pobrać tyle energii.
    7jacek7 wrote:
    Reklamuj ten licznik, nie ma możliwości takiego poboru prądu...

    To po co wdajesz się w dyskusje domorosłych z domorosłymi "sprawdzaczami" jeśli ich "pomiary" i "badania" i funta kłaków nie są warte?

    Autor wątku musi zgłosić to do BOK'u dostawcy energii. Im szybciej to zrobi tym dla niego lepiej.

    Masz rację :spoko: Nie chce niech nie zgłasza. Tylko żeby później nie było :not:
  • #17
    pawlik118
    Level 30  
    zbich70 wrote:
    7jacek7 wrote:
    wzywaj techników od dostawcy energii i niech sprawdzają co pobiera tyle prądu
    Tego akurat nie będą sprawdzać, jedynie czy licznik jest sprawny czy nie.

    Słuszna rada odnośnie zwlekania, większy kłopot się zacznie gdy zostanie wystawiona faktura.
    Najlepiej jak najszybciej zadzwonić do BOK.


    Według mnie warto wcześniej zrobić własne testy aby mieć wiedzę czy rzeczywiście coś ten prąd zużywa czy licznik źle mierzy.
    Jak fachowcy z energetyki zabiorą licznik do siebie to możemy już tylko liczyć na ich uczciwość, a z tym bywało różnie - kiedyś był tutaj o tym post.

    Dlatego, polecam samemu sprawdzić nawet zwykłym licznikiem energii elektrycznej za 40zł czy jego wskazania pokrywają się ze wskazaniami licznika z energetyki.
  • #18
    zbich70
    Level 43  
    pawlik118 wrote:
    Według mnie warto wcześniej zrobić własne testy aby mieć wiedzę czy rzeczywiście coś ten prąd zużywa czy licznik źle mierzy.
    Nie twierdzę, że nie warto ich robić.

    pawlik118 wrote:
    Jak fachowcy z energetyki zabiorą licznik do siebie to możemy już tylko liczyć na ich uczciwość, a z tym bywało różnie - kiedyś był tutaj o tym post.
    Mylisz pojęcia. Licznik "zabierany" jest przez ZE w przypadku podejrzenia NPEE. W tym przypadku, jeśli monterzy nie stwierdzą uszkodzenia licznika i Autor nie zleci pisemnie badania laboratoryjnego, nie mogą go zabrać.

    Przed dalszą dyskusją proponuję zaczekać na informacje Autora jakie kroki poczynił.
  • Helpful post
    #19
    pawlik118
    Level 30  
    Teoria o zleceniu badania laboratoryjnego jest w porządku, ale jak jest w praktyce? Pamiętam, że był tu opisywany przypadek że ZE wypiął się na klienta twierdząc że licznik jest sprawny, pomimo że były mocne podejrzenia że był niesprawny. Wówczas, klient był na straconej pozycji..
  • Helpful post
    #21
    zbich70
    Level 43  
    xury wrote:
    Według mnie to też sprawdź stan instalacji. Mało prawdopodobne ale może jest doziemienie itp. W połączeniu z niesprawnymi zabezpieczeniami to może taka sytuacja się zdarzyć.
    Doziemienie o mocy ciągłej 15kW w mieszkaniu? Litości.
    Zabezpieczenia nie muszą być niesprawne, dla 25A to 17kW.
    Opcje są trzy:
    - wadliwy licznik,
    - źle wykonana (nie uszkodzona) instalacja w taki sposób, że z licznika Autora zasilane są inne odbiory,
    - wszystko inne, ale przez internet nawet wróżka tego nie znajdzie.

    Aby uniknąć dalszych dywagacji, temat zamykam.
    Sylvek901, jeśli chcesz dodać nowe informacje lub pytania, wyślij raport.
  • #22
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Na wniosek Autora odblokowałem.
  • #23
    Sylvek901
    Level 2  
    Przepraszam za zwłokę, ale kwestia energii elektrycznej nie była w ostatnim czasie jedyną rzeczą spędzającą mi sen z powiek. Sprawa została rozwiązana w następujący sposób:

    - następnego dnia po założeniu tematu udałem się do BOK sprzedawcy, gdzie na dzień dobry usłyszałem, że co najwyżej mogę złożyć wniosek o ekspertyzę. Na szczęście, jedna pani wykazała się empatią i spojrzała na dokumenty, które przyniosłem. Zauważyła, że nr licznika ze zdjęcia oraz kartki z "informacją o wykonanych czynnościach przy układzie pomiarowym" różnią się, więc pewnie pomyliłem liczniki...

    - po upewnieniu się w budynku, że mój licznik ma inny nr niż w umowie oraz na wspominanej kartce, udałem się ponownie do BOK. W międzyczasie zadzwoniłem też do operatora, ale usłyszałem, że wszelkie reklamacje i tak są rozpatrywane za pośrednictwem sprzedawcy. Inna tym razem pani referent wytłumaczyła mi całą sprawę.

    - po podpisaniu aneksu do umowy o zmianę taryfy, zmieniono mi licznik. Rzeczywiste, skontaktował się ze mną pracownik operatora, że potrzebuje dostać się do budynku. Jednak stwierdził, że zajmie mu to chwilę, bo ma tylko zmienić taryfę, więc nie było mnie tam osobiście. Jednakże, nie zostawił żadnego dokumentu (jak wspomniana "informacja o wykonanych czynnościach przy układzie pomiarowym"), który zawierałby informację o powodzie zmiany licznika wraz z danymi o nr seryjnych i stanami zdemontowanego oraz zainstalowanego.

    Podsumowując, zużycie energii od momentu wejścia ekipy wykończeniowej do dnia zajścia sprawy z licznikami było następujące: 617 [kWh] na starym oraz 8 [kWh] na nowym. Nie byłoby zamieszania, gdyby pracownik operatora pozostawił na miejscu obligatoryjny dokument, ponieważ przepisy prawa nie nakładają na przedsiębiorstwo energetyczne obowiązku przeprowadzenia wymian układów pomiarowo – rozliczeniowych w obecności odbiorcy. Na szczęście, sprawa została wyjaśniona a ja dodatkowo już wiem, że nawet przy taryfie całodobowej muszę podawać wskazania kodu 1.8.1 a nie 1.8.0, które wydawało mi się bardziej logiczne (bo pokazuje sumę). Dziękuję Wszystkim za zainteresowanie i przesłane rady.

    Pozdrawiam,
    Paweł