Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprawdzić akumulator-amperomierz cęgowy+bocznik.

07 Lis 2019 18:39 165 6
  • Poziom 26  
    Czy można na podobnej zasadzie jak amperomierze profesjonalne ( stosowane w punktach sprzedaży/serwisu akumulatorów) zmierzyć maksymalny prąd jaki daje akumulator samochodowy używając amperomierza cęgowego i jakiegoś bocznika np. 100 A ?
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Miernik cęgowy, jak najbardziej, ale bocznik- pomysł niezły, ale bocznik ma za małą oporność . Kiedyś były takie mierniki ze specjalną opornicą. A teraz możesz zrobić ją sam ze spirali grzejnej 2000W. Ja zrobiłem taką do sprawdzania spawarek mig, i od paru lat chodzi.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Amperomierz cęgowy służy do pomiaru prądu przepływającego przez przewód. Jeśli masz odpowiedni zakres do wielkości prądu spodziewanego w tym przewodzie, zakładasz amperomierz (obejmujesz przewód szczękami amperomierza) i tyle. Żaden bocznik nie jest potrzebny. Taką metodą nie sprawdzisz jednak pojemności rzeczywistej akumulatora, tylko prąd płynący w przewodzie.
  • Poziom 26  
    stanislaw1954 napisał:
    Taką metodą nie sprawdzisz jednak pojemności rzeczywistej akumulatora, tylko prąd płynący w przewodzie.

    Nie chodzi mi o pojemność tylko kondycję akumulatora, stacje obsługi nie mierzą poboru prądu przez odbiorniki w samochodzie tylko obciążają bezpośrednio akumulator amperomierzem z bocznikiem tzn. sprężynowym/oporowym i coś takiego chciałbym zrobić ;), chodzi o maksymalne obciążenie akumulatora ...
    Mam Unita 204 z zakresem do 400 A.

    Dodano po 1 [minuty]:

    kot mirmur napisał:
    A teraz możesz zrobić ją sam ze spirali grzejnej 2000W. Ja zrobiłem taką do sprawdzania spawarek mig, i od paru lat chodzi.

    A coś więcej na ten temat?

    Dodano po 26 [minuty]:

    kot mirmur napisał:
    Kiedyś były takie mierniki ze specjalną opornicą

    Tutaj chyba obciążało się akumulator opornicą i sprawdzało napięcie, jeżeli nie spadło poniżej 10V to akumulator dobry.
    Sprawdzić akumulator-amperomierz cęgowy+bocznik.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    A taki rezystor można zrobić ze spirali grzejnej dużej mocy. Rozciągasz ją żeby wyprostować drut oporowy, następnie składasz ją na pół- kilka razy, aż do osiągnięcia żądanej oporności. Trzeba ją trochę skręcić osiowo, żeby druty nie latały. Tak uzyskaną linkę oporową nawijasz np. na płytę bakelitową lub inny sztywny izolator odporny na temperaturę. Końcówki spirali do izolatora mocujesz śrubami np.M8. W płycie najlepiej jest nawiercić otwory przez które następnie przewlekasz linkę oporową- ja dałem odstęp 2cm między otworami- tak nawinięta opornica jest miej narażona na przypadkowe zwarcie między zwojami. Można zastosować szeregowe odczepy, bedzie możliwość pomiaru różnych prądów. Oczywiście potrzebne są jeszcze porządne kable do pomiarów. Ja wykorzystuje kable rozruchowe własnej roboty oparte na lince Cu 16 kwadrat. Tak wykonane opornice+ oscyloskop wykorzystywałem do testowania spawarek DC.
  • Poziom 26  
    vodiczka napisał:
    A prawo Ohma znasz?

    No jakoś tak ;)
    kot mirmur napisał:
    A taki rezystor można zrobić ze spirali grzejnej dużej mocy

    Dzięki, poćwiczę ...