Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wybór bocznika do pomiaru prądu w hulajnodze elektrycznej

09 Lis 2019 12:29 171 8
  • Poziom 9  
    Mam hulajnogę z silnikiem szczotkowym zasilanym napięciem 24v.
    Zmierzyłem prąd miernikiem modelarskim:
    1. Podczas spokojnej jazdy po płaskim prąd oscyluje około 10A
    2. Przy ruszaniu, pokonywaniu drobnych wzniesień itp. prąd rośnie do 30-50A
    3. Przy jeździe pod stromą górkę zaobserwowałem 120A

    Chciałbym zamontować "komputer pokładowy" zliczający zużycie prądu i nie jestem pewien jaki bocznik zamontować. Czy 50A, który obejmuje zakresem warunki pracy przez co najmniej 95% czasu jazdy, czy 100/150A czyli obejmujący zakresem maksymalny prąd?

    Domyślam się że w przypadku mniejszego bocznika 50A mogą wystąpią problemy z przegrzaniem i/lub zbyt wysokim napięciem pomiarowym przy obciążeniu 120A.
    Z drugiej strony czy pomiary prądu 10A nie będą obarczone zbyt dużym błędem w przypadku bocznika 100/150A.

    Jak to się fachowo konfiguruje?

    Z góry dziękuję za pomoc,
    Kamil
  • Testo
  • Specjalista elektronik
    Przekraczanie nominalnego prądu bocznika, nawet przez niezbyt długi czas, może spowodować jego uszkodzenie - zmieni on opór i potem wyniki pomiarów będą zafałszowane.

    A błąd dla sprawnego bocznika będzie zależny od tego, jaki będzie spadek napięcia na boczniku, i jaki błąd wzmacniacza, który się do niego podłączy - są wzmacniacze z autozerowaniem (chopper-stabilized), które dają bardzo mały błąd, typowo na poziomie 1uV - tylko różnice temperatur na połączeniach mogą wytworzyć dużo więcej. Można więc użyć bocznika np. 150A, nigdy go nie przeciążać, i wzmocnić napięcie takim wzmacniaczem.

    Do przemyślenie: gdzie umieścić bocznik? Jeśli masz 2 akumulatory po 12V, to może pomiędzy nimi, żeby mieć do wzmocnienia napięcie w zakresie przenoszonym przez wzmacniacz zasilany z tego układu akumulatorów? Bo bez tego pewnie trzeba będzie kombinować, jak uzyskać dodatkowe napięcie zasilania dla wzmacniacza, albo szukać takiego, który nie tylko ma autozerowanie, ale i odpowiedni zakres napięć wejściowych.
  • Testo
  • Poziom 9  
    Zrobiłem bocznik z około 5cm pręta konstantanowego śr. 4,2mm. Zmierzyłem "z grubsza" charakterystykę i wyszło mi niecałe 15mV/10A. Poprosiłem znajomego o dokładniejsze pomiary na sprzęcie laboratoryjnym.

    Baterię właśnie zmieniłem z 2x10Ah@12v na li-ion 7s16p (~30Ah).

    Miernik to mikrokontroler oparty o platformę Arduino. Pomiar będzie na wejściu analogowym z rozdzielczością 16bit (maks. napięcie 512mV).

    Pozdrawiam,
    Kamil
  • Specjalista elektronik
    Myślisz, że odczytasz miernik analogowy podczas jazdy hulajnogą? Oj, niełatwo o miernik, który by to umożliwił. Poza tym przydałoby się powiększyć początek skali, bo zwykle wskazówka będzie na początku.
  • Poziom 31  
    zypher napisał:
    Zrobiłem bocznik z około 5cm pręta konstantanowego śr. 4,2mm. Zmierzyłem "z grubsza" charakterystykę i wyszło mi niecałe 15mV/10A. Poprosiłem znajomego o dokładniejsze pomiary na sprzęcie laboratoryjnym.

    Baterię właśnie zmieniłem z 2x10Ah@12v na li-ion 7s16p (~30Ah).

    Miernik to mikrokontroler oparty o platformę Arduino. Pomiar będzie na wejściu analogowym z rozdzielczością 16bit (maks. napięcie 512mV).

    Pozdrawiam,
    Kamil

    Jakie arduino z ADC 16bit ?

    Pozdr
  • Poziom 43  
    zypher napisał:
    Zrobiłem bocznik z około 5cm pręta konstantanowego śr. 4,2mm. Zmierzyłem "z grubsza" charakterystykę i wyszło mi niecałe 15mV/10A.
    Czyli 1,5mΩ - jak fabryczny bocznik 40A 60mV.

    Przy 50A wydzieli się niecałe 4W, przy 120A wydzieli się 22W, te 22W to dosyć dużo jak na taki mały element.
    W małej lutownicy kolbowej (25W) korpus ma kilka razy większą powierzchnię rozpraszania ciepła, niż wspomniany pręt konstantanowy, a mimo to po kilku minutach osiąga 350°C.
    To czy bocznik wytrzyma, zależy od czasu trwania dużych obciążeń, a także tego jak odbierasz ciepło z pręta, dwie sztaby na końcach (jak w fabrycznych bocznikach) zwiększają pojemność cieplną i powierzchnie rozpraszania ciepła. Warto też zamocować na podłożu odpornym na wysokie temperatury.
  • Poziom 9  
    Dziękuję bardzo za wszystkie wiadomości.
    Myślę, że będzie super.
    "bocznik" w kontrolerze silnika to drucik miedziany, śr 1,5mm, dł. 3cm (podobna rezystencja, ale powierzchnia rozpraszania ciepła sporo mniejsza).

    Pozdrawiam,
    Kamil
  • Specjalista elektronik
    Drut miedziany o podanych wymiarach miałby 5 razy mniejszy opór - 300 mikroomów. No i spory współczynnik temperaturowy oporu.