Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozszyfrujcie schemat pilota. Jak zwiększyć moc?

jareks91 21 Wrz 2005 17:01 10150 26
  • #1 21 Wrz 2005 17:01
    jareks91
    Poziom 21  

    Witam,
    Rozebrałem pilot, do bramy, przerysowałem go i zrobiłem z niego schemat elektryczny.
    Chciałbym zwiększyć moc 4krotnie.
    1. Jak to zrobić, jaką dopałke zastosować.
    2. czy pilot nie rozstroi jeśli zaczne w nim majstrować?
    3. Proszę o rozszyfrowanie układów na tym schemacie jakie pełnią role
    4. Jak odczytać rezystancje tych smd rezystorów.

    Załączam fotografie pilota oraz przerysowany schemat.
    Uwaga tranzystor T1 nie wiem czy jest NPN czy PNP. Napisalęm tylko jego symbol.

    Planuje:
    Podłączyć ten rozebrany pilot do akumulatora samochodewego 12 volt. tak żeby tylko z samochodu mial taką moc abym mógl z daleka otwierać bramę.


    Proszę o pomoc
    z góry serdecznie dziękuje.
    Pozdrawiam

    0 26
  • #2 21 Wrz 2005 17:21
    czarutek
    Poziom 34  

    Zanim go podłączysz do akumulatora sprawdź o ile spada napięcie na baterii przy nadawaniu, bo jeśli niewiele, to akumulator nic nie pomoże.

    0
  • #3 21 Wrz 2005 20:55
    Loker
    Poziom 38  

    Ukladzik HCS to koder Microchipa - opis znajdziesz na stronie producenta.
    Podlaczajac do akumulatora mocy nie zwiekszysz - mozesz pokombinowac z podlaczeniem zewnetrznej anteny, np kawalka drutu, do tej grubej sciezki (to wlasnie ona pelni w ukladzie role anteny) - tylko nie uszkodz sciezki, bo jesli cos Ci nie pojdzie (np. po podlaczeniu zewn. anteny uklad sie rozstroi - malo prawdopodobne) to bedziesz mogl wrocic do stanu poczatkowego.
    Prawdopodobnie zle rozrysowales schemat - dwa z trzech "opornikow" R5, R6, R7 to prawie na pewno kondensatory - na plytce biale. R1 i R3 to tez kondensatory.
    Zeby zwiekszyc moc mozesz tez poeksperymentowac ze zmniejszeniem opornika w emiterze tranzystora, ale to ryzykowne, bo jak tranzystor spalisz to mozesz nie dokupic...
    Jesli nic nie uszkodzisz na plytce, to ukladu raczej nie roztroisz.

    0
  • #4 21 Wrz 2005 22:17
    jareks91
    Poziom 21  

    loker masz racje już poprawilem schemat.
    C1,C2, - zółty
    C4 - biały
    C3- fioletowy

    Nie wiem co to znaczą te kolorki i jakie mają pojemności te kondziorki.

    R1 - 1001
    R2 - 213
    R3 - 221

    Też nie wiem co oznacząją te symbole na rezystorkach SMD


    1. Jak rozszyfrować ten tranzystor jakie ma wzmocnienie itp??
    2. Co to jest za ukłąd co ma napisane 100...

    Proszę o pomoc pozdrawiam

    0
  • #5 22 Wrz 2005 12:00
    bogo11
    Poziom 14  

    Zamiast od razu "grzebać" w układzie może spróbować prostrzych metod
    1. dolutować do ścieżki dodatkową antenke - krótki przewód na zewnątrz obudowy
    2. to samo zrobić w odbiorniku.
    Reszta może skończyć się tragicznie dla pilota.

    0
  • #6 22 Wrz 2005 12:15
    czarutek
    Poziom 34  

    Tu moim zdaniem dolutowanie czegokolwiek w pilocie odeśle wszystko w kosmos... :(
    Ja bym minimalnie zmniejszył R2 i R3, ale to jeśli coś da, to góra 1 metr... :(
    Zmierzyłeś napięcie na baterii w czasie nadawania?

    0
  • #7 22 Wrz 2005 17:49
    Loker
    Poziom 38  

    R2 - 20 kohm
    R3 - 220 ohm
    R1 nie mam pojecia ;) ale sadzac ze schematu, kilka ohm
    C1 i C2 beda mialy kolo 100nF, natomiast C3 i C4 prawdopodobnie nie da sie zidentyfikowac - C4 bedzie mial kilka-kilkadziesiat pF...

    0
  • #8 22 Wrz 2005 18:12
    rudy5
    Poziom 11  

    witam

    jeśli jest to pilot na 433.92MHz-to kondensatory od sprzęgające c1 i c2 mają prawdopodobnie ok1-10 nf , c3-ok.8.2 do 15pf , c4-2.2 do 3.3 pf , układ ic2-to rezonator kwarcowy,prawdopodobnie firmy RFM, tranzystor to-BFR 92A,jego parametry
    napięcie-15v
    prąd kolektora-max 25mA
    wzmocnienie->40
    częstotliwość-max 5GHz

    tak więc bez jakiegoś wzmacniacza mocy(jako osobny moduł) to nic wiele nie wykombinujesz aby zwiększyć moc,optymalnym rozwiązaniem jest tak jak radzą koledzy-dolutować antenkę zewnętrzną w postaci kawałka drutu najlepiej o długości 16-17 cm, na pogrubionej ścieżce w bliskiej okolicy kolektora tranzystora,dobrze było by w szeregu z kondensatorem ok.10pf

    0
  • #9 22 Wrz 2005 19:29
    jareks91
    Poziom 21  

    rudy5 napisał:

    tak więc bez jakiegoś wzmacniacza mocy(jako osobny moduł) to nic wiele nie wykombinujesz aby zwiększyć moc,optymalnym rozwiązaniem jest ...


    A jak zbudować wzmacniacz??

    A jeżeli bym wymienił tranzystor na inny o wiekszym wzmocnieniu?? lub kupil taki sam tranzystor i podlączył baze nowego tranzysotra do starego koletor nowego do starego i emiter owego do starego. Wtedy wiekszy byłby prąd kolektora i większe wzmocnienie.
    Co o tym sądzicie?
    Pozdrawiam

    0
  • #10 22 Wrz 2005 19:33
    Loker
    Poziom 38  

    Wzmocnienie bedzie dokladnie takie samo, zwiekszy sie wydajnosc pradowa pary tranzystorow ;) A z jakiej odleglosci chcesz tego pilota uzywac, ze tak Ci zalezy na zwiekszeniu mocy?

    0
  • #11 23 Wrz 2005 12:39
    bogo11
    Poziom 14  

    Zamiast się grzebać w pilocie i mierzyć to sprawdź w końcu efekty dolutowanie anten (również i do odbiornika). Możesz uzyskać parę dB a to może być tyle samo co wzmacniacz. Chyba, że ma ściągać z kilometra:)

    0
  • #12 23 Wrz 2005 12:48
    jareks91
    Poziom 21  

    bogo11 napisał:
    Zamiast się grzebać w pilocie i mierzyć to sprawdź w końcu efekty dolutowanie anten (również i do odbiornika). Możesz uzyskać parę dB a to może być tyle samo co wzmacniacz. Chyba, że ma ściągać z kilometra:)

    Kiedyś próbowałem zwiększyć antene w odbiorniku i zasięg mi sie zwiększył tylko 1m... :( Takie rozwiązanie nie wchodzi w gre:) Normalnie mam zasięg ok 60 m. a chce mnieć 120metrów zasięgu minimum!! :)

    ale spróbuje do nadajnika dolutować antene może to coś pomoże.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tylko jak dolutować tą antene?? dolutować równoległy drut do tej ścieżki?? jeden koniec do plusa bateri a drugi do kolektora??
    CZy dolutować tylko jeden koniec do kolektora przez kondensator 10pF?
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam

    0
  • #13 23 Wrz 2005 13:53
    Dee Jay Gucio
    Poziom 20  

    może przyszła pora pomyśleć nad jakimś wzmacniaczem 1W :D

    0
  • #14 23 Wrz 2005 14:49
    darek14
    Poziom 14  

    Jaki jest typ napędu (producent)?
    Zastosuj zewnętrzną antenę do odbiornika ale nie kawałek drutu tylko strojoną na tą długość fali czyli ok 18 ch długość+przewód koncentryczny może to rozwiąże twoje problemy z mojego skromnego doświadczenia powiem że powinno a zasięg powinien wynosić 150-200 metrów
    powodzenia

    1
  • #15 24 Wrz 2005 00:56
    busidj
    Poziom 13  

    Witam.
    Antene przylutuj przez kondensator (najlepiej trymer) ok. 2.2pF ale tylko jednym końcem i przy kolektorze tego tranzystora.

    Ta gróba ścieżka to jest cewka która też pełni rolę anteny dlatego niemożna dolutować anteny równolegle do tej ścieżki bo mozna zmienić jej parametry a to może grozić pogorszeniem zasięgu lub odstrojeniem.

    Wspomniany wcześniej trymer może pomóc w dostrojeniu anteny do nadajnika. Dobrze by było gdybyś znał częstotliwość pilota i dobrał do niej odpowiednią długość anteny
    Antena może być długa nawet na 5metrów a nic to nieda jeśli niebędzie odpowiednio zestrojona.

    Pozdr.

    0
  • #16 30 Wrz 2005 17:50
    jareks91
    Poziom 21  

    niestety, polączyłem antene przez kondensator ceramiczny 2,2pF do kolektora tranzystora i brama wogóle nie ragowała...widocznie za duże było obciążenie dla tego nadajniczka tą anteną. Wiec co dalej robić??
    Jak odlutowalem antene , brama reaguje.

    Dodam, ze oficjalnie ten pilot ma moc 0,1mW

    Pozdrawiam

    0
  • #17 30 Wrz 2005 23:03
    And!
    Admin grupy Projektowanie

    Jeżeli pilot ma być na stałe w samochodzie to może umieścić go gdzieś z przodu, ew zapenić mu w jakiś inny sposób jak najmniejsze tłumienie przez blachy samochodu.

    Z odbiornikiem można poeksperymentować, zobaczyć czy antena jest w dobrej widoczności, ew ją przedłużyć.

    MOżna też rozebrać sterownik i zobaczyć jak wygląda obiornik. Prawdopodobnie jest na osobnej płytce. Jeśli to np. odbornik reakcyjny to może wymienić go na heterodyne ? (niestety kupny będzie kosztował ok 100zł)

    A może pilot wbudować na stałe i wymienić wbudowany nadajnik na płytce na kupny moduł (napewniej razem z modułem odbiorczym)

    0
  • #18 04 Lis 2005 22:00
    Adam Pyka
    Poziom 19  

    Witam!
    Szkoda, że Pan nie dał linka w drugim temacie do tego. Łatwiej byłoby pomóc... Jak się Pan tak bardzo upiera przy tym pilocie to powiem tak. Gruba ścieżka to anteno-cewka stosowana w celu "zaoszczędzenia" miejsca. Jednak ma poważną wadę - jak cokolwiek do niej przylutujemy to się odstraja. (dlatego brama nie reagowała). Dlatego niezbędny jest trimer, który pozwoli na regulację czestotliwości. Ja bym się osobiście za to nie zabierał, chyba że z czestotliwościomierzem lub oscyloskopem, a pewnie Pan tego nie ma... Jedynym sensowym zozwiązaniem jest zastosowanie lepszej anteny odbiorczej, ale niestety Pan się upiera i stroni od tego. No cóż - Pana brama, Pana biznes... Jak ma Pan dostęp do cyfrówki to proszę wrzucić fotkę odbiornika i sytuacji "za bramą".
    Pozdrawiam,
    Adam Pyka

    0
  • #19 30 Gru 2005 22:44
    jareks91
    Poziom 21  

    Witam,
    Jednak doszedłem do wniosku że zrobimy coś z tym pilotem. Zrobiłem taki experyment:
    do modułu nadawczego RT4 podpiąłem HCS300 tego co był w pilocie. I brama działa:) RT4 ma chyba większy zasieg jeszcze tego nie sprawdzałęm ale do RT4 można podpiąc zewnętrzną antene co jest ważne.
    Teraz tylko kolejne pytanie.
    W tym HCS300 jest chyba jakiś program, czy da sie go jakoś zczytać i wgrać do kupionego nowego HCS300 ?
    Jak to wogole wyglada, czy caly kod zczyta czy są tam jakies zabezpieczenia??

    Pozdrawiam

    Dodano po 16 [minuty]:

    oraz czy można użyć zamiast HCS301 to HCS200
    Pozdrawiam

    0
  • #20 07 Mar 2006 23:05
    pilot_hsc
    Poziom 14  

    Mam bardzo podobnego pilota jak na tym schemacie. Ale cos przestal dzialac. Jak naciskam przycisk to dioda sie swieci, ale niestety pilot nie otwiera samochodu. Wzialem go ostatnio na oscyloskop i po nacisnieciu przycisku leci prostokat z 6 pinu HSC200 na R2 i baze tranzystora. Przed rezystorem R2 amplituda sygnalu prostokatnego ma ok 6,5V, natomiast za rezystorem ok. 2.5 V, a na emiterze tranzystora ok. 0.6V. Co moze byc nie tak ze nie chce dzialac? Na drugim zapasowym pilocie alarm oczywiscie dziala, czyli centralka jest OK. Baterie kupilem nowa. Slyszalem ze siada tam ten rezonator kwarcowy co polaczony jest z baza tranzystora. Jak go mozna sprawdzic czy jest dobry??

    0
  • #22 09 Mar 2006 00:22
    jareks91
    Poziom 21  

    Na 6tym pinie nie powinieneś mnieć ciągłego prostokąta tylko sygnał prostokątny!!
    Jesli jest sygnał prostokątny(HCS200 sprawny) to widać że sie pliocik rozstroił. Skoro napięcie na Emiter Baza wynosi ok 0.6 - 0.7 Volta to tranzystor jest sprawny, wiec wygląda na to że coś z rezonatorem.
    Nie słyszałęm nic o tym że rezonator moze sie zepsuć...ma on jakieś niestabilności podczas starzenia ale nie powinno na tyle odjechać żeby brama nie działała.
    Mozesz też do nóżki 6 podłączyć moduł nadawczy na 433,92 Mhz wtedy jeśli HCS sprawny to brama na 100% bedzie reagowała.
    Pozdrawiam

    0
  • #23 09 Mar 2006 07:40
    Kwazor
    Poziom 30  

    Zmniejszenie wartosci R3 w emiterze powinno pomóc wstaw na poczatek 200 ochm.

    Ja w ten sposób zwiększałem moc genetratorow w urzadzeniach nadawczych.

    2 gi system przylutuj drucik do masy i "połóż" go na cewce anteny ( t bedzie sprzężenie z cewka gen.) a do niego dołacz krótka antene.

    Mam gdzies takiego pilota musze jeszcze do niego zajrzec i pokombinowac.

    0
  • #24 09 Mar 2006 10:14
    pilot_hsc
    Poziom 14  

    jareks91 napisał:
    Na 6tym pinie nie powinieneś mnieć ciągłego prostokąta tylko sygnał prostokątny!!

    Oczywiscie mialem na mysli sygnal prostakatny i taki tam jest, tak wiec HCS200 jest dobry.
    jareks91 napisał:
    (...)wiec wygląda na to że coś z rezonatorem

    Jak moge sprawdzic ten rezonator? Czym sie bedzie roznil przebieg ogladany na oscyloskopie przy rezonatorze uszkodzonym, lub dobrym, jesli podepne sonde do bazy tranzystora??

    0
  • #25 09 Mar 2006 23:00
    jareks91
    Poziom 21  

    "Jak moge sprawdzic ten rezonator? Czym sie bedzie roznil przebieg ogladany na oscyloskopie przy rezonatorze uszkodzonym, lub dobrym, jesli podepne sonde do bazy tranzystora?? "
    Rezonator musi podawać sygnał ok 433.92 Mhz bez odpowiedniego sprzetu nie sprawdzisz czy generuje 433 czy 233 Mhz.
    Możesz jednak sprawdzić czy cokolwiek generuje!.
    Wystarczy wylutować R2 i sprawdzić czy jest jakiś sygnał na bazie.
    Moze sprawdź czy nie ma jakiś zimnych lutów na wszelki wypadek.
    Pozdrawiam

    Dodano po 35 [minuty]:

    Moze masz jednak nie identyczny schemat z moim nadajnikiem?? Bo w moim nadajniku są tylko 3 elementy HCS tranzystor i kwarc.
    Jeśli po próbach nadal nie bedzie chodził, wylutuj HCSa i dołącz do niego gotowy moduł nadawczy. na 433.92 Mhz koszt 20 zł a zasięg bedziesz miał nawet większy. Uważaj na HCSa bo jak go uszkodzisz to nie wczytasz do niego już unikalnego klucza.
    Pozdrawiam

    0
  • #26 16 Mar 2006 14:17
    pilot_hsc
    Poziom 14  

    jareks91 napisał:
    Moze masz jednak nie identyczny schemat z moim nadajnikiem??

    Rzeczywiscie moj sie rozni troche (wspomnialem o tym wczesniej), ponizej dolaczam schemat mojego.
    jareks91 napisał:
    Rezonator musi podawać sygnał ok 433.92 Mhz bez odpowiedniego sprzetu nie sprawdzisz czy generuje 433 czy 233 Mhz.
    Możesz jednak sprawdzić czy cokolwiek generuje!.
    Wystarczy wylutować R2 i sprawdzić czy jest jakiś sygnał na bazie.

    Czy aby napewno jesli wylutuje R2 (na ponizszym schemacie R6) to generator na rezonatorze IC2 bedzie cokolwiek generowal? On jest chyba wyzwalany przez R6, tak wiec jesli go wylutuje to chyba generator sie nie wzbudzi. Dobrze mowie??

    0
  • #27 21 Kwi 2006 23:18
    leszek.b
    Poziom 29  

    Witam.

    Czy koniecznie trzeba się dobierać do pilota!! ?
    A może (i tylko) przez zbliżenie pilota do wzmacniacza w.cz.
    Jest to na 100% do wykonania i bez bolesne dla pilota.
    Teraz jest Ci potrzebny schemacik, wzmacniacza w,cz.

    0
  Szukaj w 5mln produktów