Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Zasilacz uniwersalny 15-20V - do laptopa (90W) - cyka i napięcie skacze 12.5-14.

kyku 10 Nov 2019 08:49 2136 12
  • #1
    kyku
    Level 11  
    Przedmiotem jest zasilacz uniwersalny występujący pod wieloma chińskimi nazwami typu 90W Universal Laptop LCD Display Charger.
    W komplecie jest 12 różnych wtyczek za pomocą których następuje regulacja napięcia wyjściowego. Każda z końcówek ma 4 piny, gdzie na pinie 3 i 4 występuje inna rezystancja, dzięki czemu układ zasilacza identyfikuje daną końcówkę i ustala napięcie wyjściowe. Bez końcówki zasilacz powinien na wyjściu mieć stałe 15V, co potwierdza też to, że końcówka dla 15V ma 0Ω.



    Problem taki, że napięcie jest ale skacze 12.5-14.5V i z zasilacza ciągle słychać charakterystyczne "klikanie". Po podłączeniu jakiegokolwiek obciążenia napięcie mocno spada i waha się 2-7V na DC out. Na USB jest 5V, ale z obciążeniem na przemian skacze 0-5V. Zasilacz jakby nie miał mocy. Co sprawdzić i który z elementów może być uszkodzony?
    Elementy na płytce PCB m.in:
    PWM Controller OB2269CP
    MOSFET SLF10N60C
    2X dioda MBRF20100
    transoptor EL817

    Dołączam zdjęcie z opisem:
    Zasilacz uniwersalny 15-20V - do laptopa (90W) - cyka i napięcie skacze 12.5-14. Zasilacz uniwersalny 15-20V - do laptopa (90W) - cyka i napięcie skacze 12.5-14.
  • #2
    viayner
    Level 42  
    Witam,
    Tak na szybko, sprawdz elektrolity wlacznie z tym po stronie pierwotnej, pomierz je. Masz problem z feedbackiem czyli to co widzi sterownik po stronie pierwotnej jest w zlym zakresie, przetwornica probuje wystartować, ale otrzymuje bledny sygnal zwrotny czyli cykanie. Dalej do sprawdzenia sprzezenie zwrotne czyli pare rezystorow zapewne TL431 lub cos podobnego i transoptor.
    Pozdrawiam
  • #3
    TONI_2003
    Moderator
    kyku wrote:
    Co sprawdzić i który z elementów może być uszkodzony?
    Moim zdaniem Masz zacząć od kondensatora 150µF/400V (sprawdzić miernikiem), a jeśli się to potwierdzi wymienić.
  • #4
    lisek
    Service technician RTV
    Zasilacz uniwersalny 15-20V - do laptopa (90W) - cyka i napięcie skacze 12.5-14. Zasilacz uniwersalny 15-20V - do laptopa (90W) - cyka i napięcie skacze 12.5-14.
    Elementy w układzie z TL431, Optocoupler 817, elektrolityczny 22µF lub 10µF/35V w otoczeniu OB2269, elementy w bramce polowego.
  • Helpful post
    #5
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Sprawdź, czy R7 ma rzeczywiście ok. 5Ω, potem dolutuj na próbę 10÷47µ/25V do nóżek C7A (minus do RJ2). Wlutuj Q1 i podłącz.
    Możesz też pomierzyć napięcie na mostku. Jeśli będzie ok. 320V podczas pracy to C1 wydaje się być sprawny.
  • #6
    viayner
    Level 42  
    Witam.
    W.P. wrote:
    ...Możesz też pomierzyć napięcie na mostku. Jeśli będzie ok. 320V podczas pracy to C1 wydaje się być sprawny.
    Nie do końca się zgodzę, naprawiałem zasilacze gdzie taki kondensator miał zamiast 100µF tylko 1µF i napięcie było 320V nawet stabilne, ale gdy przetwornicę się obciążyło zaczynały się "cyrki". Jednak o którym my schemacie rozmawiamy? Nie znajduje C7A czy RJ2, C1 ma 200pF?
    Pozdrawiam
  • #7
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    viayner wrote:
    taki kondensator miał zamiast 100µF tylko 1µF i napięcie było 320V nawet stabilne,
    Miałem to na uwadze pisząc o tym napięciu. Na niedziałającym zasilaczu rzeczywiście to napięcie będzie wysokie i stabilne, nawet jeśli jego pojemność drastycznie spadnie.

    Jednak tutaj autor pisze o "cykającym" zasilaczu czyli żargonowo, niemogącym się podnieść. Taki stan pracy odbije się na napięciu na tym kondensatorze.

    Oczywiście, bez odrobiny wprawy można się "przejechać". Cykanie przy sprawnym kondensatorze też wymusi na nim zmiany napięcia ale dużo mniejsze. Przy uszkodzonym składowa zmienna uniemożliwi odczytanie napięcia i to będzie znakiem do jego wymiany.
    Oscyloskop załatwiłby sprawę w sekundę ale nie zawsze jest pod ręką.
    viayner wrote:
    Nie znajduje C7A czy RJ2, C1 ma 200pF?
    Zasilacz uniwersalny 15-20V - do laptopa (90W) - cyka i napięcie skacze 12.5-14.
    Schematy podane w #4 mają charakter poglądowy.
  • #8
    viayner
    Level 42  
    Witam.
    Tak przyjrzałem się C1 ma dziwny lut pol lewej.
    Pozdrawiam.
  • #9
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Myślę, ze to skutek usuwania resztek lutowia z wysepek tranzystora przy pomocy plecionki. Akurat nóżka kondensatora sąsiaduje z wysepkami tranzystora.
    Zauważ, że został usunięty rezystor źródła i są czyste wysepki.
  • #10
    viayner
    Level 42  
    Witam,
    zgadzam sie, spojzcie tez na D4 i D5 tam tez lutowanie jest srednie.
    Pozdrawiam
  • #11
    kyku
    Level 11  
    Witam,
    przepraszam za długi czas bez odpowiedzi i jednocześnie dziękuję za liczne odpowiedzi do tematu.

    TONI_2003 wrote:
    Moim zdaniem Masz zacząć od kondensatora 150µF/400V (sprawdzić miernikiem), a jeśli się to potwierdzi wymienić.

    Kondensator sprawdzony miernikiem, ładuje się, niestety nie mam aż takiego zakresu aby sprawdzić jego pojemność.

    W.P. wrote:
    Możesz też pomierzyć napięcie na mostku. Jeśli będzie ok. 320V podczas pracy to C1 wydaje się być sprawny.

    Napięcie na mostku jest 323V DC.

    viayner wrote:
    Nie do końca się zgodzę, naprawiałem zasilacze gdzie taki kondensator miał zamiast 100µF tylko 1µF i napięcie było 320V nawet stabilne, ale gdy przetwornicę się obciążyło zaczynały się "cyrki".

    Dla pewności kondensator został podmieniony na inny. Efekt b/z.

    viayner wrote:
    tak sie przyjzalem C1 ma dziwny lut pol lewej.

    viayner wrote:
    spojzcie tez na D4 i D5 tam tez lutowanie jest srednie.

    W.P. wrote:
    Myślę, ze to skutek usuwania resztek lutowia z wysepek tranzystora przy pomocy plecionki.

    Zgadza się, przepraszam zapomniałem o tym wspomnieć. Tranzystor i diody Schottky'ego były podmieniane dla sprawdzenia i stąd te średnie luty. Luty zostały już poprawione na elegantsze.

    W.P. wrote:
    Sprawdź, czy R7 ma rzeczywiście ok. 5Ω,

    Bingo! Ten rezystor robił przerwę... i nie zauważyłem tego wcześniej. Rezystor R7 ma 5R6 czyli 5,6Ω, podstawiłem 4,7Ω bo nie mam akurat identycznego. Efekt? Zasilacz działa, napięcie jest już stabilne, pod obciążeniem pracuje.
    @W.P. Szacun!
    Dziękuję wszystkim za pomoc.

    Pytanie dodatkowe czy rezystor 4,7Ω zamiast 5,6Ω może pozostać? Oraz nurtuje mnie dlaczego ten rezystor się uszkodził, a nic innego nie :roll:
  • #12
    lisek
    Service technician RTV
    Quote:
    rezystor 4,7Ω zamiast 5,6Ω może pozostać?
    Oraz nurtuje mnie dlaczego ten rezystor się uszkodził, a nic innego nie


    Ołówek + papier , rozrysuj sobie na szybko ukłąd pracy tego R7 ... to i zrozumiesz dlaczego?
  • #13
    kyku
    Level 11  
    Zasilacz działa poprawnie po wymianie rezystora R7 5,6Ω, który był uszkodzony.