Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Laguna III 1.5 dCi - Turbo po wymianie nie dmucha.

lechos 10 Nov 2019 18:52 933 14
  • #1
    lechos
    Level 18  
    Wczoraj montowałem swoja starą turbosprężarkę po regeneracji. Gdy wracałem z warsztatu gdzie to robiłem do domu samochód jechał jakby ciągnął na holu dobrą ciężarówkę, miał strasznego muła, wrażenie turbo wcale nie dmucha.
    Turbo robione na korasie Meletta (regenerowane z powodu występującego luzu wzdłużnego), zmienna geometria wystrojona.
    Nowe przewody olejowe, wszystkie niezbędne uszczelki, olej, filtr powietrza i oleju, czyszczony katalizator na maszynie, przewody dolotu jak i intercooler wymyte i przedmuchane.
    Przed dokręceniem śruby drążonej turbawka zalana olejem i ręcznie pokręcona jak i przed odpaleniem zdjęta kostka z czujnika wału żeby silnik mógł rozprowadzić olej po układzie i nabić ciśnienie.
    Już chwilkę po odpaleniu dało się wyłapać mało słyszalny odgłos ....trudno go określić, jakby szum, lekkie furgotanie coś jak uciekające ciśnienie przez walnętą uszczelkę głowicy. Odgłos występował z mniejszym lub większym nasileniem to znów zanikał. Wyczuwalne są też delikatnie podniesione obroty silnika.
    Podejrzewałem, że ten odgłos może pochodzić od podtopionej uszczelki kolektora dolotowego (przez co obroty sinika są delikatnie podniesione) z powodu grzania palnikiem zapieczonych nakrętek na łączeniu turbo-katalizator lecz takowa tam nie występuje.
    Żadne błędy na tablicy nie wyskakują jak również przy skanowaniu sam. kompem. Wraz z większymi obrotami silnika komp pokazuje zalecane rosnące ciśnienie doładowania a rzeczywiste stoi na granicy 980 mbar i nie drgnie.
    Na starej turbinie ciśnienie występujące ładnie podążało za ciśnieniem zalecanym i pokrywał się z nim niemal idealnie.
    Zawór podciśnienia działa bo po odpaleniu ładnie wciąga sztangę od zmiennej geometrii
    Pozostaje jeszcze sprawdzić zawór egr czy nie stoi w pozycji otwartej ( też był wyciągany w celu czyszczenia) w co wątpię żeby z tego powodu turbina nie dmuchała.

    Proszę szanowne grono, kumate w temacie o porady i podpowiedzi bo zamiast cieszyć się nowym oddechem turbawki to tylko przybyło kłopotów.
    Przepraszam z góry za ten naskrobany mętlik ale również taki mam w głowie.
    Pozdro.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    marcias
    Level 15  
    Ciśnienie doładowania kompletnie się nie rusza, niezależnie czy odpalony czy zgaszony ?
  • #3
    lechos
    Level 18  
    Na odpalonym zadane ciśnienie doładowania idzie w górę zależnie od obrotów silnika a ciśnienie występujące (w danej chwili) stoi jak byk w miejscu.
    Mam strach jeździć teraz samochodem żeby przypadkiem turbiny nie zatrzeć.
    Bo jeśli dobrze rozumiem, że jak sztanga jest wciągnięta to łopatki są domknięte i wszystkie spaliny lecą na wirnik. Wczoraj po 5 km muszla od zimnej strony była gorąca bo spaliny sobie dmuchały a zimne powietrze raczej leniwie przelatywało skoro nie dmucha.
    Co ciekawe żaden błąd nie wychodzi i nie ma punktu zaczepienia ......mam nadzieję, że turbawka kręci a nie stoi w miejscu
  • #4
    marcias
    Level 15  
    No to albo wirnik pęknięty, albo coś z czujnikiem doładowania.
  • #5
    genek1000
    Level 35  
    lechos wrote:
    Na odpalonym zadane ciśnienie doładowania idzie w górę zależnie od obrotów silnika a ciśnienie występujące (w danej chwili) stoi jak byk w miejscu.

    Jesli sztanga po odpaleniu zaciąga to sterownie działa dobrze i turbo powinno dmuchać .
    Nie została jakas szmata w dolotach :?:
    Zrzucić rurę na dolocie powietrz do turbiny i sprawdzić czy wirnik luźno sie obraca i czy nie ma luzów poprzecznych i wzdłużnych .
    Jesli to tez dobre to pewnie w turbinie cos źle poskładane na geometrii :cry:
  • #7
    lechos
    Level 18  
    W dolocie nic nie ma 😐.
    Jutro sprawdzę jak wirnik się kręci.

    Dodano po 4 [minuty]:

    adam7009 wrote:
    Co tu szukać dziury w całym ,turbo źle zrobione standard w ostatnich czasach.Wszyscy wymieniają korasy bez żadnego pojęcia jak to ustawić po.

    Regeneracja i ustawianie geometrii było robione w firmie zajmującej się tym.
    Nawet gdyby geometria była źle zestrojona to turbo by raczej przeładowywało lub niedoładowywao a nie ciśnienie stało w miejscu bez względu na prędkość lub obroty silnika.
  • #9
    lechos
    Level 18  
    adam7009 wrote:
    gdzie chcesz szukać przyczyny?

    Nie mam pojęcia..... czujnik, nieszczelności.
    Wiara sama wymienia korasy, ustawia geometrię na zaznaczone znaki lub na zwykłe manometry i to chodzi.
  • #10
    lechos
    Level 18  
    Mimo zimna na dworze poszedłem do samochodu jeszcze posprawdzać.
    Odpinałem wszystkie kostki z czujników po kolei, odpalałem sam. po odpięciu każdej kostki i żadnej poprawy. Za każdym razem na tablicy wyskakiwał komunikat o błędzie i je na bieżąco kasowałem.
    Odpiąłem przewód z turbo idący do intercoolera jak i przewód z przepustnicy idący również do intercoolera ......dmuchałem i powietrze ładnie przechodzi (chciałem sprawdzić czy gdzieś szmatka nie siedzi).
    Odpiłem również przewód od filtra powietrza do turbawki, żeby zobaczyć czy wirnik kręci .........i kręci (ten stroboskop na filmiku to światło latarki :D)
    https://www.youtube.com/watch?v=3v9APmMY0b4

    Co moje ucho wyłapuje to słyszalny dźwięk który trudno określić .......cykanie, szum, furgotanie jakby gdzieś powietrze ssało lub wywalało.
    Słyszalny jest on od 10 sekundy filmiku gdy fona zabieram od turbo.
    Dochodzi on raczej zza turbiny w okolicy katalizatora i raczej wydobywał by się ze strony ssącej co skutkuje minimalnie podniesionymi wolnymi obrotami
    Ciśnienie doładowania jak stało tak stoi.
    https://www.youtube.com/watch?v=AwEouCJ1uCo
  • #11
    genek1000
    Level 35  
    A palcami jak chwycisz wirnik na postoju to lekko się obraca :?:
    Masz tam DPF :?: Zapchany :?:
    Wydech drożny :?: Może ktoś cię nie lubi :?: Halloween było . Cukierek albo Psikus :D
  • #12
    kwok
    Level 39  
    Szmata w wydechu ☺. Odłącz rurę od turbo i najlepiej się przejedź.
  • #13
    lechos
    Level 18  
    genek1000 wrote:
    A palcami jak chwycisz wirnik na postoju to lekko się obraca :?:

    Lekko.
    genek1000 wrote:
    Masz tam DPF :?: Zapchany :?:

    Jest katalizator.......czyszczony na maszynie
    genek1000 wrote:
    Wydech drożny :?: Może ktoś cię nie lubi :?: Halloween było . Cukierek albo Psikus :D

    No bez jaj :D
  • #14
    kwok
    Level 39  
    Jak po zimnej stronie wszystko w porządku to zostaje sama turbawka i wydech - innych możliwości nie ma.
  • #15
    lechos
    Level 18  
    Wydech miałby się w ciągu jednego dnia zapchać?
    I skąd ten dźwięk bo też go nie było.