Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Seicento 0.9 - Układ chłodzenia Fiat

lukszu 11 Nov 2019 20:02 2295 54
Bosch
  • #1
    lukszu
    Level 7  
    Panowie

    Układ chłodzenia do przeglądu.
    Co powinien sprawdzić i w jakiej kolejności.

    Od pewnego czasu grzeje mi się Seicento.
    Ponieważ auto mało jeździ miałem problem z hamulcami.
    Myślałem że problem jest ze względu na nie.
    Niestety hamulce doprowadziłem do stanu używania.
    Pierwsza jazda próbna i problem z układem chłodzenia wrócił.
    Wentylator spalony, już 3 w ciągu 2 lat.
    Pompa wody nigdy nie wymieniana.
    Czujnik na chłodnicy wymieniony w ubiegłym roku, ale być może teraz lipa.
    Płyn nie wymieniany, ale sam się kilka razy gotował że uciekał korkiem.
    Ze 2 razy zdarzyło się w drodze, po zagotowaniu uzupełniałem wodą mineralną.
    Kontrolka się nie zapala.
    Interesuje mnie najgorsze, uszczelka pod głowicą, pompa wody, termostat, zapowietrzenie układu, zamieniona chłodnica i już sam nie wiem.

    Jak diagnozować po kolei, dodam że ostatnio w 19 letnie auto wrzuciłem ponad 2 tys.
    Minę mam nie tego, bo nadal auto nie sprawne.
    Wentylator kupię chyba nowy bo 2 poprzednie używane długo nie posłużyły.

    Proszę o fachową i kompleksową pomoc, chce uniknąć wymiany wszystkiego po kolei/
  • Bosch
  • #2
    nowypn
    Level 23  
    Witam
    Przede wszystkim termostat do sprawdzenia i ciśnienie sprężania co da pogląd na stan silnika. Równie ważną rzeczą jest sprawdzenie czy układ chłodzenia utrzymuje lekkie nadciśnienie bo otwarty układ spowoduje wrzenie wody w 100 stopniach a nie np 110.
    Podaj powyższe dane to pomyślimy dalej.
    Pozdrawiam
  • #3
    Eidems
    Level 29  
    We fiatach standardowa usterka to wentylator chłodnicy. Pompa nie była wymieniana, więc do wymiany musowo - koszt 100 zł + 40 zł termostat. Musisz sprawdzić czy zbiorniczek jest cały, jeżeli tak to korek od zbiorniczka warto wymienić (15 zł) (może nie trzymać jak gotowała Ci się woda i uciekała). Warto sprawdzić chłodnicę cieczy, ale tutaj kwota jest śmieszna (całe 50 zł). Ja bym to zrobił od A do Z. Tzn. nowy termostat, pompa cieczy, chłodnica, korek zbiorniczka, przepłukać cały układ wodą destylowaną i zalać nowym płynem. Kwota za części z nowym wentylatorem chłodnicy to koszt max 400 zł.
  • Bosch
  • #4
    Mobali
    Level 39  
    lukszu wrote:
    Płyn nie wymianiany
    Trwalość płynu jest ograniczona, powinien być regularnie wymieniany. Szczególnie, jeśli były probemy, dolewki, itp.
    lukszu wrote:
    ... po zagotowaniu uzupełniałem wodą mineralną.
    A to oznacza, że doprowadziłeś do odłożenia się kamienia w układzie. Ewentualne dolewki robi się wodą demineralizowaną. Kamień prawdopodobnie odłożył się także na innych elementach - w tym wypadku konieczne będzie odkamienianie i płukanie układu.
    lukszu wrote:
    Interesuje mnie najgorsze uszczelka pod głowicą
    Jest kilka testów od organoleptycznych metod aż do prostych testerów wykrywających przedmuchy do układu chłodniczego.
    lukszu wrote:
    Jak diagnozować po kolei...
    Na początek warto jednak wszystko oczyścić, sprawdzić, złożyć do kupy, a potem zalać nowym i odpowiednim płynem.
    lukszu wrote:
    ostatnio w 19 letnie auto wrzuciłem ponad 2 tys.
    I wrzucisz jeszcze więcej, jeśli podstawowych spraw nie zrobisz porządnie i zgodnie z zasadami.
  • #5
    lukszu
    Level 7  
    nowypn wrote:
    Witam
    Przede wszystkim termostat do sprawdzenia i ciśnienie sprężania co da pogląd na stan silnika. Równie ważną rzeczą jest sprawdzenie czy układ chłodzenia utrzymuje lekkie nadciśnienie bo otwarty układ spowoduje wrzenie wody w 100 stopniach a nie np 110.
    Podaj powyższe dane to pomyślimy dalej.
    Pozdrawiam


    Jak sprawdzić termostat?(proszę Łopato logicznie)
    Jak sprawdzić ciśnienie sprezania
    Jak sprawdzić lekkie nadciśnienie układu chłodzenia
  • #6
    nowypn
    Level 23  
    Witam
    Odpal samochód i sprawdzaj temperaturę obydwu grubych węży chłodnicy, po uzyskaniu temperatury cieczy chłodzącej na poziomie temperatury otwarcia termostatu obydwa węże powinny być gorące a po jeszcze paru minutach powinien załączyć się wentylator chłodnicy.
    Lekkie nadciśnienie sprawdzisz po nagrzaniu silnika do około 60-70 stopni i próbie odkręcenia korka zbiornika wyrównawczego-powinno lekko syknąć.
    Pozdrawiam
  • #7
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    lukszu wrote:
    Jak sprawdzić ciśnienie sprezania

    Miernikiem do sprawdzania kompresji dla Silników benzynowych.
    Na alledrogo koszt około 40zł.
    lukszu wrote:
    Jak sprawdzić termostat?(proszę Łopato logicznie)

    Odpowiedź w poście numer 6.
    lukszu wrote:
    Jak sprawdzić lekkie nadciśnienie układu chłodzenia

    Odpowiedź w poście numer 6.
  • #8
    kierbedz4
    Level 36  
    Silnik wentylatora do wymiany razem z oramowaniem na którym jest zamontowany to koszt około 70 zł Pompę na razie zostaw w spokoju. Może być problem z termostatem który dosyć często ulega awarii. U mnie w CC 900 od jakiegoś czasu cały czas pracował na otwarciu co było spowodowane niedogrzaniem silnika po wymianie trzyma parametry. Silnik wentylatora w trakcie wymiany w miejscach spojenia blachy obudowy stojana silnika pokryłem silikonem. Problem stanowi sygnalizacja podwyższonej temperatury bo sygnalizuje w trakcie jak już płyn przez korek ulatuje z chłodnicy. Dokonałem przeróbki montując czujnik temperatury współpracujący z wskaźnikiem temperatury wskazówkowym i mam wzrokową kontrole temperatury na pulpicie. Do roku 1995 począwszy od CC 900 montowano w tablicy licznika wskazówkowy wskaźnik temperaturowy, ale już po 1995 roku ze względów oszczędnościowych montowano tylko sygnalizację optyczną w postaci żarówki czy też sygnalizatora. Ten silnik bardzo dobrze funkcjonuje na gazie. Nie mając termostatu w mieszaczu według wskazań wskaźnika temperatury w zimie przełączam z benzyny na gaz.
  • #9
    lukszu
    Level 7  
    Panowie

    Postanowiłem przepłukać układ chłodzenia

    Najpierw 3 razy woda i po 10 na biegu jałowym -woda ruda

    Płukanie woda bieżącą

    Potem specjalny płyn do płukania i 40 min jeździłem

    Chciałem wypłukać woda zdeminarilowana i dośłownie rdzawe kawałki z kamieniem 3 razy płukane i co najmniej dno szklaki kawałki rdzy, kamień
    W między czasie bieżąco woda - syfu nie wypłukuje a po nagrzaniu znowu kawałki rdzy i kamienia

    Szkoda zalewać nowym płynem ale zeszło mi cały dzień i nie wiem co dalej robić

    Wiatraka jeszcze nie mam bo dopiero w piątek zamówiłem

    Ale nie wiem czy jeżdżenie z takim syfem nie uszkodzę czegoś innego

    Co byście zrobili
  • #10
    Eidems
    Level 29  
    lukszu wrote:
    Panowie

    Postanowiłem przepłukać układ chłodzenia

    Najpierw 3 razy woda i po 10 na biegu jałowym -woda ruda

    Płukanie woda bieżącą

    Potem specjalny płyn do płukania i 40 min jeździłem

    Chciałem wypłukać woda zdeminarilowana i dośłownie rdzawe kawałki z kamieniem 3 razy płukane i co najmniej dno szklaki kawałki rdzy, kamień
    W między czasie bieżąco woda - syfu nie wypłukuje a po nagrzaniu znowu kawałki rdzy i kamienia

    Szkoda zalewać nowym płynem ale zeszło mi cały dzień i nie wiem co dalej robić

    Wiatraka jeszcze nie mam bo dopiero w piątek zamówiłem

    Ale nie wiem czy jeżdżenie z takim syfem nie uszkodzę czegoś innego

    Co byście zrobili

    Trzeba byłoby ustalić skąd ten kamień, czy nagrzewnica/chłodnica jest uszkodzona. Ja bym zdemontował chłodnice i zobaczył czy jest szczelna i jaki syf z niej leci. Jak masz taki brud w układzie, to pompa wody i termostat też bym wymienił (musowo). Układ płuczemy tylko wodą demineralizowaną.
  • #11
    Mobali
    Level 39  
    lukszu wrote:
    Najpierw 3 razy woda i po 10 na biegu jałowym -woda ruda Płukanie woda bieżącą
    Sama woda nie jest w stanie wypłukać kamienia. To wymaga użycia płuczki, dzięki której kamień zostanie roztworzony.
    lukszu wrote:
    Chciałem wypłukać woda zdeminarilowana i dośłownie rdzawe kawałki z kamieniem 3 razy płukane i co najmniej dno szklaki kawałki rdzy, kamień W między czasie bieżąco woda - syfu nie wypłukuje a po nagrzaniu znowu kawałki rdzy i kamienia
    Jak wyżej - woda jest zupełnie nieskuteczna przeciwko kamieniowi. Stosując wodę bieżącą, tylko pogłębiasz problem i kamienia będzie jeszcze więcej.
    lukszu wrote:
    szkoda zalewać nowym płynem ale zeszło mi cały dzień i nie wiem co dalej robić
    Dokładnie! Póki nie poradzisz sobie z kamieniem i osadami, nie ma sensu zalewanie nowym płynem ani montaż nowych części.
    Eidems wrote:
    Trzeba byłoby ustalić skąd ten kamień...
    Autor sam wyjaśnił - dolewał do chłodnicy wodę mineralną. Oczywistym jest w tym wypadku odkładanie się sporych ilości kamienia na elementach układu chłodzenia. Być może wszystkie części są sprawne. Jednak przy tej ilości kamienia układ nie ma żadnych szans żeby sprawnie działać.
  • #12
    Eidems
    Level 29  
    Mobali wrote:
    lukszu wrote:
    Najpierw 3 razy woda i po 10 na biegu jałowym -woda ruda Płukanie woda bieżącą
    Sama woda nie jest w stanie wypłukać kamienia. To wymaga użycia płuczki, dzięki której kamień zostanie roztworzony.
    lukszu wrote:
    Chciałem wypłukać woda zdeminarilowana i dośłownie rdzawe kawałki z kamieniem 3 razy płukane i co najmniej dno szklaki kawałki rdzy, kamień W między czasie bieżąco woda - syfu nie wypłukuje a po nagrzaniu znowu kawałki rdzy i kamienia
    Jak wyżej - woda jest zupełnie nieskuteczna przeciwko kamieniowi. Stosując wodę bieżącą, tylko pogłębiasz problem i kamienia będzie jeszcze więcej.
    lukszu wrote:
    szkoda zalewać nowym płynem ale zeszło mi cały dzień i nie wiem co dalej robić
    Dokładnie! Póki nie poradzisz sobie z kamieniem i osadami, nie ma sensu zalewanie nowym płynem ani montaż nowych części.
    Eidems wrote:
    Trzeba byłoby ustalić skąd ten kamień...
    Autor sam wyjaśnił - dolewał do chłodnicy wodę mineralną. Oczywistym jest w tym wypadku odkładanie się sporych ilości kamienia na elementach układu chłodzenia. Być może wszystkie części są sprawne. Jednak przy tej ilości kamienia układ nie ma żadnych szans żeby sprawnie działać.

    Jestem amatorem, ale myślę, że seicento nie jest skomplikowanym autem... Nie wiem w czym jest problem z wyciągnięciem chłodnicy, przepłukaniem jej, i potem zamontowanie jej z nowym wentylatorem oraz płukanie układu, aż woda która zleci będzie czysta. Wystarczy potem kupić kilka baniek po 5L wody demineralizowanej (w markecie kosztuje całe 3zł - 5L) i płukać z środkiem do płukania, aż będzie czysto. Pompę wody i termostat wymieniłbym bezwzględnie, kosztują grosze.
  • #13
    lukszu
    Level 7  
    Panowie

    Ja płucze tylko woda zdeminarolizowana

    Stosowałem płukankę z Norauto i później chciałem przepłukać woda zdeminarolizowana jednak po 3 krotnym płukaniu i wciąż wypłukując rdzę
    Nie mając więcej wody zdeminarolizowanej postanowiłem wypłukać bieżącą wodą

    Teraz odkręciłem chłodnice i plukałem sama chłodnice bieżącą wodą

    Syfu nie wypłukuje

    Jutro podjadę do sklepu po wodę

    Tylko łącznie wyplukałem 4-5 razy a końca nie widac
  • #14
    Eidems
    Level 29  
    lukszu wrote:
    Panowie

    Ja płucze tylko woda zdeminarolizowana

    Stosowałem płukankę z Norauto i później chciałem przepłukać woda zdeminarolizowana jednak po 3 krotnym płukaniu i wciąż wypłukując rdzę
    Nie mając więcej wody zdeminarolizowanej postanowiłem wypłukać bieżącą wodą

    Teraz odkręciłem chłodnice i plukałem sama chłodnice bieżącą wodą

    Syfu nie wypłukuje

    Jutro podjadę do sklepu po wodę

    Tylko łącznie wyplukałem 4-5 razy a końca nie widac

    Syf w chłodnicy jeszcze jest? Jak tam to nie widzę sensu jej płukać, nowa kosztuje 50zł.
  • #15
    lukszu
    Level 7  
    Układ chyba jest sprawny nagrzewnica po płukaniu dużo lepiej grzeje
    Wszystkie rurki są ciepłe

    Tylko dosłownie cały czas w układzie jest rdza i kamień, którego płucząc 5 razy nie wyplukałem

    Dodano po 2 [minuty]:

    Eidems wrote:
    lukszu wrote:
    Panowie

    Ja płucze tylko woda zdeminarolizowana

    Stosowałem płukankę z Norauto i później chciałem przepłukać woda zdeminarolizowana jednak po 3 krotnym płukaniu i wciąż wypłukując rdzę
    Nie mając więcej wody zdeminarolizowanej postanowiłem wypłukać bieżącą wodą

    Teraz odkręciłem chłodnice i plukałem sama chłodnice bieżącą wodą

    Syfu nie wypłukuje

    Jutro podjadę do sklepu po wodę

    Tylko łącznie wyplukałem 4-5 razy a końca nie widac

    Syf w chłodnicy jeszcze jest? Jak tam to nie widzę sensu jej płukać, nowa kosztuje 50zł.


    10 min temu odkręciłem górna rurę od chłodnicy i podając wodę z węża syfu nie wypłukuje
  • #16
    ToJestNick
    Level 31  
    Ja polecę swoją metodę którą zastosowałem w seju 1.1 mpi :)

    Kupiłem auto na wodzie. Płukanie układu wodą demineralizowaną nic nie dawało. Płyn po kilku kilometrach znów rudy i zbiorniczek zabrudzony.

    Kupiłem płukankę do układu chłodzenia najtańszą jaka może być bodajże firmy ''Moje Auto'' i dolałem ją do płynu. Silnik powinien pracować na niej około 10 minut na biegu jałowym. Ja na tym przejechałem ponad 40 kilometrów. Spuściłem płyn który był dosłownie gęsty. Przepłukałem jeszcze dwa razy wodą demineralizowaną i zalałem płynem. Zbiorniczek zrobił się przejrzysty, płyn po 3tyś km nadal jest różowy. Wycieków brak także- polecam z czystym sumieniem.

    Ps: Wymieniałem ostatnio rozrząd i łopatki pompy wody były błyszczące.
  • #17
    lukszu
    Level 7  
    Woda jest czysta tylko na dnie naczynia są kawałki rdzy i kamienia
  • #18
    ToJestNick
    Level 31  
    lukszu wrote:
    Woda jest czysta tylko na dnie naczynia są kawałki rdzy i kamienia


    A dobra płukanka do układu chłodzenia je rozpuści :) Dobry byłby też ocet ale ze względów regulaminu forum go nie polecę gdyż na dłuższą metę może rozszczelnić układ chłodzenia.
  • #19
    lukszu
    Level 7  
    Płukankę kupiłem w Norauto

    Ogólnie spełniła swoją rolę bo woda była ruda w pierwszych 3 płukania

    Później czysta tylko te kawałki

    Miałem już zalewać układ płynem no i klops
  • #20
    ToJestNick
    Level 31  
    Zastosuj płukankę jeszcze raz i zostaw na ciut dłużej ;)
  • #21
    lukszu
    Level 7  
    Zastosowałem wczoraj płukankę.
    Zostawiłem na noc.

    Dziś z rana przed pracą wypłukałem 2 razy.
    Znowu rdzawy kolor i pełno grudek rdzy i kamienia.

    Jakaś masakra.
    Na dodatek wczoraj zamontowałem nowy wentylator, na razie się nie uruchamia.
    Kontrolka od temperatury też nie działa (w którym miejscu dokładnie jest czujnik od kontrolki - wczoraj patrzyłem ale po ciemku nie znalazłem).

    Jak sprawdzić czujnik od kontrolki?
  • #22
    wojtek1234321
    Level 35  
    lukszu wrote:
    (w którym miejscu dokładnie jest czujnik od kontrolki - wczoraj patrzyłem ale po ciemku nie znalazłem).
    Czujnik przegrzanie (kontrolka) jest w głowicy silnika. Jest to czujnik tzw 0-1, czyli albo załączy kontrolkę jak temperatura za duża, albo nie. Trzeba uważać bo są też czujniki oporowe które są przystosowane do wskaźnika zegarowego, wtedy im większa temperatura tym większe wychylenie wskazówki. Ten czujnik w Seicento powinien chyba się załączyć w temperaturze 116 stopni C (ciśnieniowy układ, dlatego taka temperatura).
    Jak sprawdzić czujnik to nie wiem, ale możesz sprawdzić czy instalacja kontrolki sprawna. Wystarczy zdjąć kabel z czujnika i dotknąć nim do masy pojazdu, kontrolka powinna zaświecić.
    Miejsce czujnika (strzałka).

    Fiat Seicento 0.9 - Układ chłodzenia Fiat
  • #23
    lukszu
    Level 7  
    Dzięki

    Wieczorkiem płucze dalej
    Przy okazji sprawdzę czujnik

    Masakra z tym syfem
  • #24
    ToJestNick
    Level 31  
    Do wentylatora czujnik jest w chłodnicy. Często już fabrycznie zdarzają się uszkodzone..

    Z tym czujnikiem dla kontrolki jest trochę lipa. 116 stopni to zdecydowanie zbyt dużo dla silnika i w wielu przypadkach zwyczajnie jest już za późno i uszczelka pod głowicą zostaje uszkodzona. Nie wspomnę, że wielu użytkowników po zapaleniu się kontrolki od razu gasi silnik i nie pozwala mu się schłodzić. Jest to wielki błąd bo płyn chłodniczy przestaje krążyć i na bieżąco odbierać ciepło przez co temperatura silnika przez chwilę szybko wzrasta.

    Można ten problem zauważyć w cc 900 w wersji ze wskazówką temperatury. Zatrzymujesz auto- pozwalasz mu popracować chwile na jałowym celem obniżenia temperatury- jest wszystko ok. Zgasisz od razu? Włącz zapłon po pięciu minutach. Nie będzie temperatury 90st tylko 110/120 na wskaźniku :)


    Wracając do Twojego przypadku. Jak masz zdrową chłodnicę i układ od siebie proponowałbym zalanie układu octem z wodą w proporcjach 50:50 i pozwolić tak silnikowi popracować 15/20 minut na wolnych obrotach do załączenia się wentylatora (jak już go naprawisz). Układ bardzo ładnie się oczyści a jeśli jest sprawny i szczelny nic nie ma prawa się stać.
  • #25
    Mobali
    Level 39  
    ToJestNick wrote:
    Z tym czujnikiem dla kontrolki jest trochę lipa. 116 stopni to zdecydowanie zbyt dużo dla silnika i w wielu przypadkach zwyczajnie jest już za późno i uszczelka pod głowicą zostaje uszkodzona.
    Biorąc pod uwagę CIŚNIENIE panujące w układzie, płyn w rzeczywistości nigdy nie osiąga temperatury 116 stopni.
    ToJestNick wrote:
    proponowałbym zalanie układu octem z wodą

    Co do płukania octem... Znacznie lepszy, bezpieczniejszy i skuteczniejszy jest roztwór kwasku cytrynowego. Doskonale poradzi sobie z kamieniem i tym rdzawym nalotem.
  • #26
    wojtek1234321
    Level 35  
    ToJestNick wrote:
    116 stopni to zdecydowanie zbyt dużo dla silnika i w wielu przypadkach zwyczajnie jest już za późno i uszczelka pod głowicą zostaje uszkodzona.

    Może i masz rację, a ja myślę że silnik jest do tego przystosowany, skoro ma tak "urządzone" chłodzenie (ciśnieniowy układ). Gdy zaświeci kontrolka i widząc to zaprzestaniemy jazdy moim zdaniem nic się nie stanie. Stać się może wtedy, kiedy będziemy kontynuować jazdę i pracę silnika gdy świeci kontrolka to wtedy tak, na pewno dojdzie do uszkodzenia silnika, gotujący płyn chłodniczy wyrzuci przez korek zbiornika wyrównawczego i tak przegrzeje silnik nadmiernie z powodu braku płynu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    ToJestNick wrote:
    Jest to wielki błąd bo płyn chłodniczy przestaje krążyć i na bieżąco odbierać ciepło przez co temperatura silnika przez chwilę szybko wzrasta.

    Może też masz rację, ale wtedy jak silnik pracuje i gotuje płyn to płyn jest wyrzucany przez korek zbiornika wyrównawczego, robi go się za mało i dopiero wtedy to dostaje temperatury odpowiedniej do przegrzania...
    Jeździłem tym pojazdem 17 lat i nadal jeżdżę, miałem takie przypadki kilka razy (przeważnie zacięty termostat i po chwili świeci kontrolka). Nieraz aby dojechać do miejsca postoju jeżeli został krotki odcinek to wspomagałem się włączeniem ogrzewania na max bo ogrzewanie ma krążenie przed termostatem i wiecie że pomagało, silnik pracuje bezproblemowo.
  • #27
    ToJestNick
    Level 31  
    wojtek1234321 wrote:
    ToJestNick wrote:
    116 stopni to zdecydowanie zbyt dużo dla silnika i w wielu przypadkach zwyczajnie jest już za późno i uszczelka pod głowicą zostaje uszkodzona.

    Może i masz rację, a ja myślę że silnik jest do tego przystosowany, skoro ma tak "urządzone" chłodzenie (ciśnieniowy układ). Gdy zaświeci kontrolka i widząc to zaprzestaniemy jazdy moim zdaniem nic się nie stanie. Stać się może wtedy, kiedy będziemy kontynuować jazdę i pracę silnika gdy świeci kontrolka to wtedy tak, na pewno dojdzie do uszkodzenia silnika, gotujący płyn chłodniczy wyrzuci przez korek zbiornika wyrównawczego i tak przegrzeje silnik nadmiernie z powodu braku płynu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    ToJestNick wrote:
    Jest to wielki błąd bo płyn chłodniczy przestaje krążyć i na bieżąco odbierać ciepło przez co temperatura silnika przez chwilę szybko wzrasta.

    Może też masz rację, ale wtedy jak silnik pracuje i gotuje płyn to płyn jest wyrzucany przez korek zbiornika wyrównawczego, robi go się za mało i dopiero wtedy to dostaje temperatury...



    Słuchaj co do pierwszego ten silnik akurat nie jest do tego przystosowany. Trzy razy w życiu po zaświeceniu się lampki przegrzania musiałem robić uszczelkę. Raz głowica była tak wykrzywiona od przegrzania, że musiała zostać splanowana 0,5mm aby ją wyrównać gdzie normalnie zbiera się coś koło 0,02 :p


    Co do korka zbiorniczka to owszem powinno nim wyrzucić przy zagotowaniu ale weź uwagę to, że płyn gotuje się w sporo wyższej temperaturze niż woda więc silnik może się przegrzać mimo braku fizycznego wrzenia płynu.


    Dziewięćsetka ogólnie nie jest zbyt udana pod względem temperatury. Pompy wody w nich gdy mają zbyt duży luz osiowy tracą wydajność i na wolnych obrotach w korkach itp silnik się przegrzewa. W 1.1 jakoś lepiej i wydajniej działa ten układ mimo tej samej chłodnicy. Z tym, że w 1.1 pompa wody jest już na rozrządzie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Również mam dalej seicento z tym, że już 1.1 :) Bardzo dobre i wdzięczne autka. Co do ogrzewania fakt włączenie go powoduje nieco obniżenie temperatury. Duży wpływ ma na to zawór nagrzewnicy który to po otwarciu się wpuszcza nam w układ chłodzenia silnika porcyjkę chłodnego płynu :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodam jeszcze, że bimetalowe czujniki temperatury pod kontrolkę często ulegają samoistnemu uszkodzeniu. Warto raz na jakiś czas wykręcić ten czujnik i sprawdzić jego działanie. Wielokrotnie zdarzyło mi się, że jechałem gruzem do tyrania bez płynu w chłodnicy i dowiedziałem się o tym dopiero jak silnik zaczął tracić moc :p O dziwo po uszczelnieniu układu i wymianie czujnika jeździł dalej ale brał bardzo duże ilości oleju (2l/100km). Czujniki przywiozłem z auto szrotu. Na sześć sztuk tylko jeden był sprawny.
  • #28
    wojtek1234321
    Level 35  
    Może i masz rację, ale dlaczego np. ten czujnik jest skalowany na 116 stopni? Moim zdaniem skoro kontrolka przegrzania włącza się w tej temperaturze to i silnik jest do tego przystosowany że dopiero informuje o tym jak osiągnie taką temperaturę. Inaczej było by to nielogiczne, praca silnika w maksymalnej temperaturze 100 stopni, a kontrolka dopiero gdy osiągnie 116, czy nie tak?
  • #29
    ToJestNick
    Level 31  
    wojtek1234321 wrote:
    Może i masz rację, ale dlaczego np. ten czujnik jest skalowany na 116 stopni? Moim zdaniem skoro kontrolka przegrzania włącza się w tej temperaturze to i silnik jest do tego przystosowany że dopiero informuje o tym jak osiągnie taką temperaturę. Inaczej było by to nielogiczne, praca silnika w maksymalnej temperaturze 100 stopni, a kontrolka dopiero gdy osiągnie 116, czy nie tak?


    Jest nielogiczne ale niestety w tym aucie tak to działa :/ A czujnik sam w sobie jest awaryjny i nie ma pewności, że zadziała jak będzie potrzebny.
  • #30
    wojtek1234321
    Level 35  
    ToJestNick wrote:
    A czujnik sam w sobie jest awaryjny i nie ma pewności, że zadziała jak będzie potrzebny.

    Być może i awaryjne, ale w moich "bolidach" (jeden rocznik '98, przejechane 280 000 km, drugi rocznik 2000, przejechane 170 000 km, obydwa 900) siadały rożne rzeczy, ale akurat te czujniki (w chłodnicy, w głowicy i na termostacie - bo tam jeszcze mierzy temperaturę dla EKU) są cały czas bezawaryjne...