Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester gniazda i oświetlenia przyczepki

KStanek 11 Lis 2019 21:05 2556 13
  • Witam. Jako że przyszedł czas na pomoc sąsiedzką, trzeba było obniżyć gniazdo przyłączeniowe do przyczepy (zamontowany hak prawidłowo ale gniazdo schowane za zderzakiem) oraz sprawdzenie czy działa prawidłowo.
    Postanowiłem zbudować własny sprzęt do testów tego typu gniazda oraz oświetlenia samej przyczepki. Jako, że dioda jest słabym wskaźnikiem tego typu prawidłowego działania bądź usterki. Zaśniedziałe gniazdo lub uszkodzony przewód może powodować zaświecenie się diody mimo braku prawidłowego zasilania. Dlatego wybór padł na kompletne lampy, jakie wykorzystywane są w oświetleniu przyczepy. Jest to najbardziej trafne wyjście nawet jeśli w aucie zamontowany jest przerywacz dla LED jak i klasyczny przerywacz. Lampy zastosowane w tym projekcie jest to wyrób PROMOT 7R02351. Lampy są dwie takie same.

    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki



    Do tego wykonałem sterownik oświetlenia przyczepki. Sterownik wykonany jest w pełni analogowo. Obudowa to Z38, gniazdo przyczepki 7PIN, 4 włączniki na 12V obciążalności 20A z podświetleniem, oraz jeden 2 sekcyjny 3 pozycyjny jako wybór lewego bądź prawego kierunkowskazu. Z tyłu jest standardowe gniazdo DC 5,5/2,5 mm. Zamontowane w środku przekaźnik oraz sygnalizator od zostawionych włączonych świateł pozycyjnych.

    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki

    Poniżej zdjęcia z poszczególnych sekwencji.
    Lewa pozycja.
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki
    Prawa pozycja.
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki
    Światła STOP.
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki

    Światło przeciwmgielne oraz obie pozycje.
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki
    Lewy i prawy kierunkowskaz
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki

    Idąc od lewej.
    Tester gniazda i oświetlenia przyczepki
    Żółty - Lewa pozycja.
    Czerwony - Światła STOP
    Niebieski - Światła przeciwmgielne.
    Zielony - Prawa pozycja.
    Czerwony 3 pozycyjny - (I) Lewy kierunek, (0) - Wyłączone, (II) Prawy kierunek

    Bezpieczniki od lewej góry: Pozycyjne, przeciwmgielne, STOP, lewy kierunek, prawy kierunek.

    Przy włączonych pozycyjnych jest dźwięk

    Przy włączonych kierunkowskazach działa brzęczyk oraz słychać przerywacz.. W przerywaczu wymieniony jest rezystor pomiarowy co dało odpowiednią częstotliwość migania kierunkami.

    Schematu nie zrobiłem, wszystko z natury na piechotę podczas składania. Jeśli będzie taka potrzeba postaram się coś narysować. Wnętrze już raczej nie do pokazania, gdyż zostało zalane klejem na gorąco, żeby nic nie odczepiło się oraz nie nabrało się wilgoci.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    KStanek
    Poziom 22  
    Offline 
    Specjalizuje się w: gsm, bramy, informatyka
    KStanek napisał 513 postów o ocenie 46, pomógł 40 razy. Mieszka w mieście Lublin. Jest z nami od 2003 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    spec220
    Poziom 13  
    KStanek napisał:
    Postanowiłem zbudować własny sprzęt do testów tego typu gniazda oraz oświetlenia samej przyczepki. Jako że dioda jest słabym wskaźnikiem tego typu prawidłowego działania bądź usterki. Zaśniedziałe gniazdo lub uszkodzony przewód może powodować zaświecenie się diody mimo braku prawidłowego zasilania. Dlatego wybór padł na kompletne lampy jakie wykorzystywane są w oświetleniu przyczepy. Jest to najbardziej trafne wyjście nawet jeśli w aucie zamontowany jest przerywacz dla LED jak i klasyczny


    A czemu kolega tak twierdzi ?
    Osobiście zastosował bym właśnie LEDy oraz pomiarowe źródło prądowe + sygnalizacja, albo pomiar spadków napięć zapewniająca no właśnie profesjonalną detekcję np. zaśniedziałych styków, bądź słabych połączeń.
  • #3
    Thunderacer
    Poziom 16  
    KStanek napisał:
    Do tego wykonałem sterownik oświetlenia przyczepki. Sterownik wykonany jest w pełni analogowo.



    Rozumiem, że sterownik służy do testu instalacji w przyczepie? Czy nie lepiej byłoby zrobić gniazda do podłączenia przyczepy na przewodzie? Przy takim rozwiązaniu można stać z tyłu przyczepy i sprawdzać działanie świateł.
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Miałem kiedyś zrobiony podobnie, tyle że na 24V. Trzy wyjścia 7 pin N+S i 14 pin, wbudowany zasilacz sieciowy. Po pewnym czasie dołożyłem sterowanie radiowe 8-mio kanałowe, bo chodzenie prawie 15 metrów aby zmienić światła mnie wkurzało.
  • #5
    KStanek
    Poziom 22  
    Używałem takiego testera

    Niestety, mimo błędnego podłączenia w gnieździe na nim wszystko było dobrze. Tester gniazda i oświetlenia przyczepki

    Uważam, że żarówka najlepiej pokaże co się dzieje. Najbardziej analogowa konstrukcja jest niezawodna.
    Do testera oświetlenia przyczepy używam przedłużacz o długości 10m.
  • #6
    spec220
    Poziom 13  
    KStanek napisał:
    Uważam że żarówka najlepiej pokaże co się dzieje. Najbardziej analogowa konstrukcjia jest niezawodna.
    Do.testera oświetlenia przyczepy używam przedłużacz o długości. 10m.


    Żarówka jest dobra, ale nie zawsze będzie widać gorszą przewodność linii. Można jeszcze zastosować szybki wskaźnik spadków napięć np. na LM3914 (prosto i niczego nie trzeba programować)
  • #7
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    spec220 napisał:
    Żarówka jest dobra, ale nie zawsze będzie widać gorszą przewodność linii.

    Żarówka spokojnie wystarczy, ani LED, ani jakikolwiek wskaźnik cyfrowy nie ma tu sensu ze względu na zbyt dużą czułość.
  • #8
    spec220
    Poziom 13  
    ArturAVS napisał:
    Żarówka spokojnie wystarczy, ani LED, ani jakikolwiek wskaźnik cyfrowy nie ma tu sensu ze względu na zbyt dużą czułość.


    wskaźnik na lm3914 to czysty analog (uzupełnienie pod żarówki stanowiące obciążenie)

    Jeżeli mowa o LED-ach zamiast żarówek, konieczne będzie zastosowanie sztucznego obciążenia np. źródło prądowe tj. pisałem w pierwszym poście, a problem z tzw. czułością przestanie istnieć. Ponadto źródło prądowe opcjonalnie umożliwi zastosowanie dodatkowego pomiaru rezystancji linii (najprostszy z nich, to linijka na LEDach wskazująca spadek napięcia)

    Generalnie + za prostotę (urządzenie praktycznie bezawaryjne)
  • #9
    William Bonawentura
    Poziom 32  
    Dobrze, że pomagasz sąsiadom. Ale mam pewną bardzo ogólną uwagę. Osobiście polecam by w przypadku wymiany gniazda lub wtyku przyczepki zawsze przejść na złącze 13 pin.

    Nawet jeśli nie potrzebujemy żadnej z dodatkowych linii (światło cofania, zasilanie przed i po stacyjce, detekcja wtyku) to i tak zyskujemy:
    1) Zmniejszenie siły potrzebnej do złączenia i rozłączenia wtyku. Pierścień zakręcania działa tu jak przekładnia
    2) Lepsza konstrukcja pinów
    3) Trzy piny masy
  • #10
    KStanek
    Poziom 22  
    No dobrze LM3914, która aplikacja tego układu? Zawsze można zrobić małą modyfikacje. Można też spróbować na zwykłym wskaźniku opartym o diody zenera. Ale uważam że tutaj i tak jest bardzo prosto. Spróbował bym jeszcze takiej modyfikacji ze wskaźnikiem wychyłowym nie wiem czy nie lepsze by to było od LM3914.
  • #11
    spec220
    Poziom 13  
    KStanek napisał:
    Można też spróbować na zwykłym wskaźniku opartym o diody zenera.

    zenerki możesz sobie odpuścić, bo będziesz mieć trochę manewrów z dzielnikami. Tu rozchodzi się o przyzwoite wskazanie całej linijki LED w granicach 1V, bo tyle może się pojawić przy lekko zaśniedziałych stykach, czego nie zauważysz po żarówce.

    KStanek napisał:
    Spróbował bym jeszcze takiej modyfikacji ze wskaźnikiem wychyłowym

    to już prościej zapiąć się uniwersalnym multimetrem na czas pomiaru (wyposażyć projekt w możliwość podłączenia przyrządu zewnętrznego)

    KStanek napisał:
    Spróbował bym jeszcze takiej modyfikacji ze wskaźnikiem wychyłowym nie wiem czy nie lepsze by to było od LM3914.

    LM3914, to też jest wskazanie wychyłowe, z tym że LEDowe, które ładnie widać w nocy (szybki pomiar orientacyjny). Do tego na LM3914 szybko ustalisz zakres pomiaru MAX i MIN (dopuszczalna granica tolerancji linii) za pomocą prostego dzielnika (w nocie jest wzór) A i jeszcze możesz ten zakres regulować za pomocą potencjometru/przełącznika względem potrzeby danego pomiaru.
  • #12
    szymin89
    Poziom 12  
    Dobre wykonanie, prostota w tym wypadku to najlepsze rozwiązanie. Mam w pracy coś podobnego, wykonał to uczeń 25 lat temu i działa do dzisiaj.
    Pomyśl tylko nad jakimś stelażem do zamontowania tych lamp i ich oznaczenie co by nikt nie pomylił strony lewej z prawa.
  • #13
    Marek_Skalski
    Moderator DIY
    @spec220 Tak się zastanawiam jaki jest sens tak komplikować proste i działające dobrze rozwiązanie? Gdzie jest wartość dodana i jak to wpłynie na awaryjność i łatwość obsługi? Czy spadek napięcia o 1 V na "lekko zaśniedziałych stykach" naprawdę ma znaczenie, gdy napięcie w instalacji zmienia się między ~12 V a 14,4V?
    Za propozycję użycia LED'ów + aktywne obciążenie, zamiast zwykłych żarówek, to chyba nawet jakąś nagrodę mógłbym zaoferować... Może ostrzeżenie z punktu 3.1.11 regulaminu forum?

    @KStanek Twoje urządzenie jest estetyczne i funkcjonalne. Duży plus za instalację bezpieczników, które zabezpieczają obwody w przypadku zwarcia.
  • #14
    spec220
    Poziom 13  
    Marek_Skalski napisał:
    Czy spadek napięcia o 1 V na "lekko zaśniedziałych stykach" naprawdę ma znaczenie, gdy napięcie w instalacji zmienia się między ~12 V a 14,4V?

    Nie ma znaczenia, ale świadczy o ewentualnej konieczności konserwacji połączeń, które mogą przerywać w tracie jazdy, zwłaszcza jeżeli mowa o przyczepce z której co niektórzy korzystają od święta.
    Znam osobiście takie przypadki. Na postoju ok. a w trakcie jazdy wychodzą cyrki.

    Marek_Skalski napisał:
    Za propozycję użycia LED'ów + aktywne obciążenie, zamiast zwykłych żarówek, to chyba nawet jakąś nagrodę mógłbym zaoferować... Może

    A co w tym złego ? Jeżeli kolega robi pomiar domowej instalacji, to koniecznie musi być użyta żarówka w roli sztucznego obciążenia?
    Można przecież użyć elektroniki, tak samo jak i w tym przypadku.

    Marek_Skalski napisał:
    Czy spadek napięcia o 1 V na "lekko zaśniedziałych stykach" naprawdę ma znaczenie, gdy napięcie w instalacji zmienia się między ~12 V a 14,4V?

    Marek_Skalski napisał:
    Za propozycję użycia LED'ów + aktywne obciążenie, zamiast zwykłych żarówek, to chyba nawet jakąś nagrodę mógłbym zaoferować... Może ostrzeżenie z punktu 3.1.11 regulaminu forum?

    Nie proponuję rozwiązania mylnego, oraz wprowadzającego w błąd, tylko sugestię. Czy sugerując inny pomysł, jestem zobowiązany do zamieszczania schematu rozwiązania?
    O ile autor stworzy niekompatybilnie działające rozwiązanie, to jego problem a nie osoby która zechce wnieść inny pomysł bez wskazywania na konkretne rozwiązanie, bo od tego jest odrębny temat, który mogę sam założyć udowadniając wszystkim iż można rozwiązać ten problem w inny sposób (niekoniecznie na żarówkach)

    Marek_Skalski napisał:
    Tak się zastanawiam jaki jest sens tak komplikować proste i działające dobrze rozwiązanie?

    spec220 napisał:
    Generalnie + za prostotę (urządzenie praktycznie bezawaryjne)

    A czy ja sugeruję nachalną komplikację. To jest czysta alternatywa dla jednych użytkowników bardziej, dla innych mniej przydatna.