Kotły Viessmanna są jednymi z nabardziej popularnych, ale i dość awaryjne.
Stąd pomysł na jedno miejsce gdzie będą wszystkie instrukcje krok po kroku.
Zakładam, że nie dotykamy się naprawy obiegu gazowego (no może poza wymianą elektrod)
UWAGA: Wszystkie naprawy przeprowadzamy w towarzystwie wykwalifikowanego personelu, na jego lub własną odpowiedzialność.
Jeśli nie czujesz się na siłach - nie ryzykuj, zawołaj kogoś wykwalifikowanego.
Na chwilę obecną:
NAPRAWA 1 wymiana napędu pompy obiegowej (jeśli chodzi głośno)
NAPRAWA 2 wymiana szybkiego odpowietrznika pompy
NAPRAWA 3 wymiana zaworu bezpieczeństwa
NAPRAWA 4 wymiana/czyszczenie korpusu pompy obiegowej
NAPRAWA 5 wymiana/czyszczenie wymiennika ciepła
DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE:
KROK 1 - spuszczenie wody CO z kotła:
1. wyłączamy zasilanie na obwodzie zasilającym kocioł (bezpiecznik w rozdzielni). Sprawdź czy skutecznie.
2. na dole kotła jest 5 rur - powinny być z zaworami. Od lewej:
A. zasilanie grzejników
B. CWU
C. zasilanie gazu
D. woda bieżąca do kotła
E. powrót z grzejników
3. Zakręcamy zawór na rurce C oraz D.
4. Otwieramy kran z ciepłą wodą - niech spłynie co jest
5. Na boku najbliższego grzejnika lokalizujemy korki. - odkręcamy dolny korek, powoli spuszczając wodę z grzejnika. Do odkręcenia - najczęściej jakiś duży HEX (12?). Zlewamy wodę i obserwujemy jak spada ciśnienie na kotle.
6. To jest dobry moment żeby zdjąć pokrywę kotła
7. Na środku na dole masz duży biały prostopadłościan z etykietą Viessman - to sterowników główny. Odchyl dwa klipsy znajdujące się po bokach i podeniś lekko pudełko odchylajac je do przodu - na dwóch zawiasach znajdujących się na dole. Górne czarne wieko pudełka powinno być teraz wycelowane w Twoją klatkę piersiową. Uzyskałeś dostęp do wnętrza kotła
8. Spuszczajając wodę - możemy otwierać odpowietrznik - tak by woda spływała sprawniej - na zdjęciu - po prawej stronie, na dole, za rurką miedzianą, czerwona czapeczka z czarnym daszkiem. Nacisnąć na chwilę na daszek, ale delikatnie. Uwaga z tego zaworka do tyłu sięga mała rurka - z niej wyleje się woda - złap w kubek/inny pojemnik.
9. Zakręcamy korek na grzejniku
Możemy zakręcić zawory na rurach A oraz E.
Woda z kotła spuszczona
KROK 2 - napuszczanie wody CO do kotła:
1. Upewnij się, że masz zamontowane wszystkie akcesoria, korpus pompy, odpowietrznik, zawór bezpieczeństwa, napęd pompy.
2. Upewnij się, że korki w grzejniku zakręcone i zawór termostatyczny otwarty na maks (aby był przepływ wody).
3. Zajrzyj do odpowietrznika w module pompy obiegowej - jest z tyłu po prawej - jeśli zamknięty (czerwony grzybek wcisnięty w dół) - podnosisz go do góry
4. Patrzymy na kocioł od spodu - w środkowo/lewej części będzie małe pokrętło - to zawór napuszczający wodę
5. Odkręcasz zawór napuszczający na 2 sek, zakręcasz. Patrzysz latarką czy nic nie cieknie
6. Jeśli cieknie - szybko zakręcasz, wycierasz szmatą i odkręcasz korek na grzejniku, żeby spuścić wodę (szczegóły KROK 1 - spuszczanie wody z kotła)
Teraz jeszcze raz diagnoza, ponowne złożenie i jeszcze raz próba od punktu 1.
7. Jeśli nie cieknie - powtarzasz punkt 4 do momentu wystapienia ciśnienia 1,1bar na ciśnieniomierzu. Jest już 1,1bar? Nic nie cieknie? Gratulacje. Trzeba jeszcze odpowietrzyć instalację.
8. Odpowietrzasz wszystkie grzejniki
7. Odpowietrzasz pompę - na środku pompy duża śruba na płaski śrubokręt - podłóż szmatkę bo wyleje się woda.
8. Umieść pudełko sterujące z powrotem na swoim miejscu - zatrzaśnij.
9. Podłącza zasilanie
10. Podłącz na chwilę kocioł do prądu, włącz - niech się pompa rozkręci na chwilę
11. Wyłącz kocioł.
12. Powtórz procedurę odpowietrzania od punktu 8.
13. Podłącz ponownie kocioł do prądu, włącz
14. Obserwuj ciśnienie - powinno być większe niż 1,1bar
15. Poobserwuj czy nic nie cieknie.
NAPRAWY:
NAPRAWA 1 - wymiana silnika pompy obiegowej
Powierdzony zamiennik to WILO Star 25/6. Ta pompa nie spełnia już wymagań energooszczędności UE więc jej dostępność jest ograniczona. Można poszukiwać na OLX.
1. przeprowadź KROK 1 - spuść wodę CO z kotła
2. zlokalizuj napęd pompy - powinen być przykręcony do korpusy pompy 4 śrubami HEX (bodajrze 3mm)
3. podłóż sobie szmatkę pod napęd pompy
4. otwórz pudełko sterownika kotła - kolejne zatrzaski - powinieneś otrzymać dostęp do zacisków.
5. Zlokalizuj zaciski przewódów zasilających pompę - zrób zdjęcie i odłącz je
6. Teraz demontaż napędu pompy - odkręć 4 śrubki napędu - wkrętak HEX 3mm, najpiej długi.
7. Wyjmij pompę, uważając na wycieki
8. Zamontuj nową pompę w odwrotnej kolejności - najpierw śrubki w górnych rogach pompy - dokręcamy po przeciwnich stronach
9. Wykonaj działanie przygotowawcze: KROK 2 - napuszczanie wody CO do kotła
NAPRAWA 2 wymiana szybkiego odpowietrznika pompy
UWAGA: ta naprawa potrafi być trudna i pracochłonna.
Wszystko zależy czy miałeś wycieki w okolicy odpowietrznika pompy - jeśli tak - niestety korozja, która dopada metalową zawleczkę blokującą odpowietrznik - prawie całkowicie uniemożliwia jego demontaż.
OPCJA A - zakładamy łatwy scenariusz - nie miałeś wycieków - na odpowietrzniku i korozji na zawleczce odpowietrznika nie ma, albo jest niewielka - masz szansę żeby wyjąć zawleczkę bez siłowania się.
Po kolei:
1. przeprowadź KROK 1 - spuść wodę CO z kotła - teraz piec jest suchy i nic Ci nie pocieknie.
2. zlokalizuj napęd pompy - powinen być przykręcony do korpusy pompy 4 śrubami HEX (bodajrze 3mm)
3. podłóż sobie szmatkę pod napęd pompy
4. nie odłączaj przewodu pompy od pudełka sterownika kotła - zostawisz ją cały czas podłączoną - po prostu po odkręceniu umieścisz ją gdzieś po lewej stronie komory kotła.
5. Teraz demontaż napędu pompy - odkręć 4 śrubki napędu - wkrętak HEX 3mm, najpiej długi.
6. Wyjmij pompę, uważając na wycieki - umieść ją gdzieś po lewej stronie żeby nie przeszkadzała (będzie na smyczy, uważaj żeby nie spadła)
7. Teraz masz dostęp do odpowietrznika - spróbuj wyjąć zawleczkę go blokującą - złap kombinerkami i z wyczuciem pociągnij do siebie. Z wyczuciem, nie na siłę, bo jeśli masz korozję - nawet niewidoczną - to ta zawleczka lub się zablokować.
8. Jeśli zawleczka wyszła - idź do kroku 13
9. Jeśli zawleczka nie chce wyjść - nie rozpaczaj. Ale łatwo nie będzie. Jeśli korozji jednak się dopatrzyłeś i jest jej dużo - rozważ demontaż całego korpusa pompy i wyczyść go porządnie. Jeśli korozji nie ma nazbyt dużo - probuj dalszych kroków
10. Zorganizuj sobie dremela i tarczę tnącą.
11. Teraz korzystając z dremela - bardzo, bardzo delikatnie musisz przeciąć zawleczkę w połowie. Przeciąć trzeba tak by nie uszkodzić korpusa pompy! Uważaj! Delikatnie. Dasz radę. Przeciąłeś - idź do kolejnego punktu
12. Teraz Twoja zawleczka składa się z dwóch części - i dzięki temu powinny się one móc poruszać w dwóch wymiarach - wzdłuż - czyli prostu do ciebie, ale i wokół swojej osi - dookoła. Do siebie wciąż jej nie wyciągniesz, bo korozja przeszkadza. Ale zacznij poruszać zawleczką wokół.
Tutaj spotykamy się z wyjątkową sytuacją gdzie ruch obrotowy jest bardziej skuteczny niż posuwisty. Mimo korozji powinineś móc obrócić zawleczką odrobinę, a jak już się zacznie ruszać - możesz lekko pociągając - zacząć ją wysuwać do siebie. Najpierw jedną cześć, potem drugą. Po tym kroku - wyjmiesz dwa kawałki zawleczki i wyrzucisz je do kosza.
13. Teraz lekko naciśnij z lewej, prawej strony na odpowietrznik i wysuń go do góry. Powinien wyjść z lekkim oporem - uszczelnia go dość duży oring.
UWAGA - jeśli wyjmiesz odpowietrznik - w dziurę po nim mogą wpaść wszystkie brudy i cała korozja. Upewnij się, ze tego nie ryzykujesz, bo brudy dostaną się do obiegu CO - nie chcesz tego. Jeśli korozji za dużo - wymontuj korpus i wyczyść. Jeśli korozji mało, nie widać - ryzyko mniejsze - kontynuuj.
14. Voila - udało Ci się zdemontowac odpowietrznik. Teraz czyszczenie gniazda odpowietrznika - po czyszczeniu przesmaruj dookoła smarem silikonowym i zamontuj nowy odpowietrznik
15. przeprowadź montaż ponowny w kolejności odwrotnej.
Stąd pomysł na jedno miejsce gdzie będą wszystkie instrukcje krok po kroku.
Zakładam, że nie dotykamy się naprawy obiegu gazowego (no może poza wymianą elektrod)
UWAGA: Wszystkie naprawy przeprowadzamy w towarzystwie wykwalifikowanego personelu, na jego lub własną odpowiedzialność.
Jeśli nie czujesz się na siłach - nie ryzykuj, zawołaj kogoś wykwalifikowanego.
Na chwilę obecną:
NAPRAWA 1 wymiana napędu pompy obiegowej (jeśli chodzi głośno)
NAPRAWA 2 wymiana szybkiego odpowietrznika pompy
NAPRAWA 3 wymiana zaworu bezpieczeństwa
NAPRAWA 4 wymiana/czyszczenie korpusu pompy obiegowej
NAPRAWA 5 wymiana/czyszczenie wymiennika ciepła
DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE:
KROK 1 - spuszczenie wody CO z kotła:
1. wyłączamy zasilanie na obwodzie zasilającym kocioł (bezpiecznik w rozdzielni). Sprawdź czy skutecznie.
2. na dole kotła jest 5 rur - powinny być z zaworami. Od lewej:

A. zasilanie grzejników
B. CWU
C. zasilanie gazu
D. woda bieżąca do kotła
E. powrót z grzejników
3. Zakręcamy zawór na rurce C oraz D.
4. Otwieramy kran z ciepłą wodą - niech spłynie co jest
5. Na boku najbliższego grzejnika lokalizujemy korki. - odkręcamy dolny korek, powoli spuszczając wodę z grzejnika. Do odkręcenia - najczęściej jakiś duży HEX (12?). Zlewamy wodę i obserwujemy jak spada ciśnienie na kotle.
6. To jest dobry moment żeby zdjąć pokrywę kotła
7. Na środku na dole masz duży biały prostopadłościan z etykietą Viessman - to sterowników główny. Odchyl dwa klipsy znajdujące się po bokach i podeniś lekko pudełko odchylajac je do przodu - na dwóch zawiasach znajdujących się na dole. Górne czarne wieko pudełka powinno być teraz wycelowane w Twoją klatkę piersiową. Uzyskałeś dostęp do wnętrza kotła

8. Spuszczajając wodę - możemy otwierać odpowietrznik - tak by woda spływała sprawniej - na zdjęciu - po prawej stronie, na dole, za rurką miedzianą, czerwona czapeczka z czarnym daszkiem. Nacisnąć na chwilę na daszek, ale delikatnie. Uwaga z tego zaworka do tyłu sięga mała rurka - z niej wyleje się woda - złap w kubek/inny pojemnik.
9. Zakręcamy korek na grzejniku
Możemy zakręcić zawory na rurach A oraz E.
Woda z kotła spuszczona
KROK 2 - napuszczanie wody CO do kotła:
1. Upewnij się, że masz zamontowane wszystkie akcesoria, korpus pompy, odpowietrznik, zawór bezpieczeństwa, napęd pompy.
2. Upewnij się, że korki w grzejniku zakręcone i zawór termostatyczny otwarty na maks (aby był przepływ wody).
3. Zajrzyj do odpowietrznika w module pompy obiegowej - jest z tyłu po prawej - jeśli zamknięty (czerwony grzybek wcisnięty w dół) - podnosisz go do góry
4. Patrzymy na kocioł od spodu - w środkowo/lewej części będzie małe pokrętło - to zawór napuszczający wodę

5. Odkręcasz zawór napuszczający na 2 sek, zakręcasz. Patrzysz latarką czy nic nie cieknie
6. Jeśli cieknie - szybko zakręcasz, wycierasz szmatą i odkręcasz korek na grzejniku, żeby spuścić wodę (szczegóły KROK 1 - spuszczanie wody z kotła)
Teraz jeszcze raz diagnoza, ponowne złożenie i jeszcze raz próba od punktu 1.
7. Jeśli nie cieknie - powtarzasz punkt 4 do momentu wystapienia ciśnienia 1,1bar na ciśnieniomierzu. Jest już 1,1bar? Nic nie cieknie? Gratulacje. Trzeba jeszcze odpowietrzyć instalację.
8. Odpowietrzasz wszystkie grzejniki
7. Odpowietrzasz pompę - na środku pompy duża śruba na płaski śrubokręt - podłóż szmatkę bo wyleje się woda.
8. Umieść pudełko sterujące z powrotem na swoim miejscu - zatrzaśnij.
9. Podłącza zasilanie
10. Podłącz na chwilę kocioł do prądu, włącz - niech się pompa rozkręci na chwilę
11. Wyłącz kocioł.
12. Powtórz procedurę odpowietrzania od punktu 8.
13. Podłącz ponownie kocioł do prądu, włącz
14. Obserwuj ciśnienie - powinno być większe niż 1,1bar
15. Poobserwuj czy nic nie cieknie.
NAPRAWY:
NAPRAWA 1 - wymiana silnika pompy obiegowej
Powierdzony zamiennik to WILO Star 25/6. Ta pompa nie spełnia już wymagań energooszczędności UE więc jej dostępność jest ograniczona. Można poszukiwać na OLX.
1. przeprowadź KROK 1 - spuść wodę CO z kotła
2. zlokalizuj napęd pompy - powinen być przykręcony do korpusy pompy 4 śrubami HEX (bodajrze 3mm)
3. podłóż sobie szmatkę pod napęd pompy
4. otwórz pudełko sterownika kotła - kolejne zatrzaski - powinieneś otrzymać dostęp do zacisków.
5. Zlokalizuj zaciski przewódów zasilających pompę - zrób zdjęcie i odłącz je
6. Teraz demontaż napędu pompy - odkręć 4 śrubki napędu - wkrętak HEX 3mm, najpiej długi.

7. Wyjmij pompę, uważając na wycieki
8. Zamontuj nową pompę w odwrotnej kolejności - najpierw śrubki w górnych rogach pompy - dokręcamy po przeciwnich stronach
9. Wykonaj działanie przygotowawcze: KROK 2 - napuszczanie wody CO do kotła
NAPRAWA 2 wymiana szybkiego odpowietrznika pompy
UWAGA: ta naprawa potrafi być trudna i pracochłonna.
Wszystko zależy czy miałeś wycieki w okolicy odpowietrznika pompy - jeśli tak - niestety korozja, która dopada metalową zawleczkę blokującą odpowietrznik - prawie całkowicie uniemożliwia jego demontaż.
OPCJA A - zakładamy łatwy scenariusz - nie miałeś wycieków - na odpowietrzniku i korozji na zawleczce odpowietrznika nie ma, albo jest niewielka - masz szansę żeby wyjąć zawleczkę bez siłowania się.
Po kolei:
1. przeprowadź KROK 1 - spuść wodę CO z kotła - teraz piec jest suchy i nic Ci nie pocieknie.
2. zlokalizuj napęd pompy - powinen być przykręcony do korpusy pompy 4 śrubami HEX (bodajrze 3mm)
3. podłóż sobie szmatkę pod napęd pompy
4. nie odłączaj przewodu pompy od pudełka sterownika kotła - zostawisz ją cały czas podłączoną - po prostu po odkręceniu umieścisz ją gdzieś po lewej stronie komory kotła.
5. Teraz demontaż napędu pompy - odkręć 4 śrubki napędu - wkrętak HEX 3mm, najpiej długi.

6. Wyjmij pompę, uważając na wycieki - umieść ją gdzieś po lewej stronie żeby nie przeszkadzała (będzie na smyczy, uważaj żeby nie spadła)
7. Teraz masz dostęp do odpowietrznika - spróbuj wyjąć zawleczkę go blokującą - złap kombinerkami i z wyczuciem pociągnij do siebie. Z wyczuciem, nie na siłę, bo jeśli masz korozję - nawet niewidoczną - to ta zawleczka lub się zablokować.
8. Jeśli zawleczka wyszła - idź do kroku 13
9. Jeśli zawleczka nie chce wyjść - nie rozpaczaj. Ale łatwo nie będzie. Jeśli korozji jednak się dopatrzyłeś i jest jej dużo - rozważ demontaż całego korpusa pompy i wyczyść go porządnie. Jeśli korozji nie ma nazbyt dużo - probuj dalszych kroków
10. Zorganizuj sobie dremela i tarczę tnącą.

11. Teraz korzystając z dremela - bardzo, bardzo delikatnie musisz przeciąć zawleczkę w połowie. Przeciąć trzeba tak by nie uszkodzić korpusa pompy! Uważaj! Delikatnie. Dasz radę. Przeciąłeś - idź do kolejnego punktu
12. Teraz Twoja zawleczka składa się z dwóch części - i dzięki temu powinny się one móc poruszać w dwóch wymiarach - wzdłuż - czyli prostu do ciebie, ale i wokół swojej osi - dookoła. Do siebie wciąż jej nie wyciągniesz, bo korozja przeszkadza. Ale zacznij poruszać zawleczką wokół.
Tutaj spotykamy się z wyjątkową sytuacją gdzie ruch obrotowy jest bardziej skuteczny niż posuwisty. Mimo korozji powinineś móc obrócić zawleczką odrobinę, a jak już się zacznie ruszać - możesz lekko pociągając - zacząć ją wysuwać do siebie. Najpierw jedną cześć, potem drugą. Po tym kroku - wyjmiesz dwa kawałki zawleczki i wyrzucisz je do kosza.
13. Teraz lekko naciśnij z lewej, prawej strony na odpowietrznik i wysuń go do góry. Powinien wyjść z lekkim oporem - uszczelnia go dość duży oring.
UWAGA - jeśli wyjmiesz odpowietrznik - w dziurę po nim mogą wpaść wszystkie brudy i cała korozja. Upewnij się, ze tego nie ryzykujesz, bo brudy dostaną się do obiegu CO - nie chcesz tego. Jeśli korozji za dużo - wymontuj korpus i wyczyść. Jeśli korozji mało, nie widać - ryzyko mniejsze - kontynuuj.
14. Voila - udało Ci się zdemontowac odpowietrznik. Teraz czyszczenie gniazda odpowietrznika - po czyszczeniu przesmaruj dookoła smarem silikonowym i zamontuj nowy odpowietrznik
15. przeprowadź montaż ponowny w kolejności odwrotnej.