Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrzewanie podłogowe w mieszkaniu

ODYN_86 14 Nov 2019 13:25 513 9
  • #1
    ODYN_86
    Level 17  
    Cześć.

    Proszę was o opinie i porady odnośnie ogrzewania podłogowego.

    Stan obecny:

    - 8 pętli
    - rozdzielacz bez zaworu 3d i pompy
    - układ niskotemperaturowy
    - kocioł Junkers Cerapur Acu Smart

    - 2x regulator Rt10 - pokoje - podłączone bezpośrednio do napędów
    - 1x 091FL - salon z kuchnią - podłączony do kotła
    - pozostałe obwody otwarte bez napędów.
    - powierzchnia 78m kw

    Obecna konfiguracja powoduje, że grzeję salon z łazienkami, a ograniczam tylko temperaturę w pokojach.

    Zależy mi natomiast na możliwości włączenia lub wyłączenia ogrzewania na danym pomieszczeniu. Czyli chcę grzać tylko pokój, a reszta wyłączona lub tylko łazienkę, a reszta wyłączona. Czyli idę sobie do pokoju włączam ogrzewanie np włącznikiem i za 4h coś już zaczynam odczuwać na podłodze.

    Pytania jakie mnie nurtują:
    1) Czy sterowanie obwodami za pomocą rynkowych urządzeń ma sens?
    2) Jak najlepiej tym sterować?
    3) Jaka jest korzyść oszczędności na gazie w stosunku do zużycia prądu systemu sterowania?
    4) Czy są napędy z silniczkiem on/off nie pobierające energii w spoczynku?
    5) Odczytywać temperaturę podłogi czy powietrza w pomieszczeniu?
    6) W jaki sposób ograniczyć włączanie się kotła - chcę mieć ciepłą wodę CWU ale bez grzania CO?
    7) Czy zastosowanie czujnika temperatury zewnętrznej ogranicza mi możliwość punktu 6?
    8) Czy będę mógł latem włączyć sobie ogrzewanie grzejnika w łazience?
    9) Czy ma sens dołożenie do pieca przystawki komunikacyjnej?
    10) Czy częste załączanie kotła (sterowniki PWM) są dla niego szkodliwe?

    Serdecznie proszę o porady i zapraszam do dyskusji, gdyż zdania są podzielone i zupełnie już nie wiem jak to zrobić bym miał oszczędności w rachunkach.
  • #2
    kasprzyk
    Electrician specialist
    Kto to wymyślił ?
    Jeżeli chcesz sterować strefami, w rozdzielaczu listwa od siłowników z modułem pompowym, jaka kolwiek strefa rząda grzania, otwiera siłownik + zezwala na pracę kotła, zamknięte wszystkie pętle, blokowanie pracy kotła. Niestety i tak kocioł może wtedy taktować, bufor albo sprzęgło hydrauliczne rozwiąże problem.
    Regulacja temperatury przy podłogówce dzień/ noc nie ma sensu.
    Najtańsze, komfortowe ogrzewanie? Kocioł kondensacyjny, praca niskotemperaturowa, pogodówka, wszędzie inst. podłogowa.
  • #3
    ODYN_86
    Level 17  
    Wymyślili to producenci sprzętu i instalatorzy.

    Proszę o dalszą dyskusje z odniesieniem do podpunktów z podaniem danych lub własnych doświadczeń.
  • #4
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Pytania jakie mnie nurtują:
    1) Czy sterowanie obwodami za pomocą rynkowych urządzeń ma sens? - nie na 70 m2
    2) Jak najlepiej tym sterować? - pogodowo całością ale ten kocioł tego nie potrafi
    3) Jaka jest korzyść oszczędności na gazie w stosunku do zużycia prądu systemu sterowania? - w takiej konfiguracji mocno zwiększysz ilość startów. Koszty z tym związane przekroczą wszelkie oszczędności
    4) Czy są napędy z silniczkiem on/off nie pobierające energii w spoczynku? - tak np. NC
    5) Odczytywać temperaturę podłogi czy powietrza w pomieszczeniu? - w zależności która temperatura dla Ciebie jest ważniejsza. Chcesz mieć ciepło w pomieszczeniu czy ciepłą podłogę?
    6) W jaki sposób ograniczyć włączanie się kotła - chcę mieć ciepłą wodę CWU ale bez grzania CO? - ograniczyć moc do minimum, grzać wszystko aby wykorzystać moc kotła żeby nie taktował. 6,5 kW na 78m2 koszmar
    7) Czy zastosowanie czujnika temperatury zewnętrznej ogranicza mi możliwość punktu 6? - można powiedzieć, zę ten kocioł nie ma pogodówki i czujnik bardzo niewiele zmieni
    8) Czy będę mógł latem włączyć sobie ogrzewanie grzejnika w łazience? - grzejnik moc 0,6kW gdy kocioł ma minimum 6,5kW Możesz ale będzie taktował
    9) Czy ma sens dołożenie do pieca przystawki komunikacyjnej? - jakiej?
    10) Czy częste załączanie kotła (sterowniki PWM) są dla niego szkodliwe? - im więcej startów tym gorzej

    Twoje mieszkanie / dom ma zapotrzebowanie na ciepło w granicach 5 kW przy kilkudniowych mrozach - 20*C
    Większość sezonu temperatury wahają się w okolicach zera, a w tedy zapotrzebowanie będzie w granicach 1 - 2 kW (przy grzaniu całości)
    Twój kocioł nie może pracować z niższą mocą niż 6,5 kW
    Będzie więc bardzo szybko osiągał maksymalną temperaturę, wyłączał się, stygł i uruchamiał ponownie.
    Jeżeli zaczniesz go jeszcze bardziej ograniczać i zamiast rozbioru 2 kW dasz 0,5 kW to wzmocnisz jeszcze ten efekt.

    W domach po 200 - 300 m2 instalacje pracują na jednym, góra dwóch regulatorach. Ty z małego mieszkania chcesz zrobić nie wiadomo co.
    Więcej zyskałbyś gdybyś za pieniądze pakowane w regulatory kupił kocioł 1F z zasobnikiem o jak najniższej mocy z dobrą pogodówką

    ODYN_86 wrote:
    Czyli idę sobie do pokoju włączam ogrzewanie np włącznikiem i za 4h coś już zaczynam odczuwać na podłodze.

    Tak rzadko korzystasz z pokoju lub z łazienki?
    Jakich oszczędności oczekujesz nie grzejąc jednego pomieszczenia przez np. 6 godzin dziennie?
  • #5
    ODYN_86
    Level 17  
    piracik wrote:

    1) Czy sterowanie obwodami za pomocą rynkowych urządzeń ma sens? - nie na 70 m2
    2) Jak najlepiej tym sterować? - pogodowo całością ale ten kocioł tego nie potrafi
    3) Jaka jest korzyść oszczędności na gazie w stosunku do zużycia prądu systemu sterowania? - w takiej konfiguracji mocno zwiększysz ilość startów. Koszty z tym związane przekroczą wszelkie oszczędności
    4) Czy są napędy z silniczkiem on/off nie pobierające energii w spoczynku? - tak np. NC
    5) Odczytywać temperaturę podłogi czy powietrza w pomieszczeniu? - w zależności która temperatura dla Ciebie jest ważniejsza. Chcesz mieć ciepło w pomieszczeniu czy ciepłą podłogę?
    6) W jaki sposób ograniczyć włączanie się kotła - chcę mieć ciepłą wodę CWU ale bez grzania CO? - ograniczyć moc do minimum, grzać wszystko aby wykorzystać moc kotła żeby nie taktował. 6,5 kW na 78m2 koszmar
    7) Czy zastosowanie czujnika temperatury zewnętrznej ogranicza mi możliwość punktu 6? - można powiedzieć, że ten kocioł nie ma pogodówki i czujnik bardzo niewiele zmieni
    8) Czy będę mógł latem włączyć sobie ogrzewanie grzejnika w łazience? - grzejnik moc 0,6kW gdy kocioł ma minimum 6,5kW Możesz ale będzie taktował
    9) Czy ma sens dołożenie do pieca przystawki komunikacyjnej? - jakiej?
    10) Czy częste załączanie kotła (sterowniki PWM) są dla niego szkodliwe? - im więcej startów tym gorzej



    Kocioł to Junkers Cerapur Acu Smart 30-4 E.... Przepraszam za pomyłkę.

    4) - chodziło mi o napędy na silniczkach proporcjonalnych. Zadaję otwarcie na 50%, otwiera i już nie pobiera energii. Lub jakieś bateryjne.
    5) Konsultant poinformował mnie, że odczytywanie temperatury podłogi stosuje się przy np panelach, gdzie producent ma zastrzeżenia do jej maksymalnej wartości aby nie uszkodzić struktury panelu. Czy to prawda?
    6 i 7 dalej aktualne pytania.

    Postawmy taką hipotetyczną sytuację bym zrozumiał jak ten kocioł działa.

    A) Osiągnąłem temperaturę 22 st C. Przez "x" dni spadła do 17 st.C i wówczas chciałbym załączyć ogrzewanie.
    Rozumiem to tak, że przez ten czas kocioł w ogóle nie pracuje i nie zużywa gazu. Co najwyżej włączy mi się jak odkręcę wodę w kranie i podgrzeje ją przez godzinę, lub zacznie podgrzewanie o zadanej prze zemnie godzinie.

    B) Wyłączam CO i zostawiam CWU.
    Rozumiem to tak j.w. Czyli załączy mi się wieczorem lub rano przez godzinę, a w okresie jak nie ma mnie w domu nie funkcjonuje.


    piracik wrote:

    6) W jaki sposób ograniczyć włączanie się kotła - chcę mieć ciepłą wodę CWU ale bez grzania CO? - ograniczyć moc do minimum, grzać wszystko aby wykorzystać moc kotła żeby nie taktował. 6,5 kW na 78m2 koszmar


    Dlaczego 6,5kW to koszmar? Za dużo?
  • #6
    piracik
    Moderator of Heating systems
    ODYN_86 wrote:
    Dlaczego 6,5kW to koszmar? Za dużo?
    piracik wrote:
    Twoje mieszkanie / dom ma zapotrzebowanie na ciepło w granicach 5 kW przy kilkudniowych mrozach - 20*C
    Większość sezonu temperatury wahają się w okolicach zera, a w tedy zapotrzebowanie będzie w granicach 1 - 2 kW (przy grzaniu całości)
    Twój kocioł nie może pracować z niższą mocą niż 6,5 kW
    Będzie więc bardzo szybko osiągał maksymalną temperaturę, wyłączał się, stygł i uruchamiał ponownie.
    Jeżeli zaczniesz go jeszcze bardziej ograniczać i zamiast rozbioru 2 kW dasz 0,5 kW to wzmocnisz jeszcze ten efekt.
  • #7
    BUCKS
    Level 39  
    ODYN_86 wrote:
    Kocioł to Junkers Cerapur Acu Smart 30-4 E.... Przepraszam za pomyłkę.

    to Twój kocioł dla wody kotłowej 40/30 ma moc minimalną 7,3kW, a nie wspomniane wcześniej 6,5kW to masz przegwizdane ;-)

    ODYN_86 wrote:
    Postawmy taką hipotetyczną sytuację bym zrozumiał jak ten kocioł działa.

    A) Osiągnąłem temperaturę 22 st C. Przez "x" dni spadła do 17 st.C i wówczas chciałbym załączyć ogrzewanie.

    i wtedy pojawia się problem.
    Bo Twój kocioł ma minimalnie 7,3kW, a Ty w danej chwili potrzebujesz np. 2kW.
    Kocioł produkuje ciepło z mocą znacznie wyższą niż Twoja instalacja jest zdolna przyjąć.
    Jeśli instalacja nie nadążą odbierać ciepła jakie produkuje kocioł to zaczyna rosnąć temperatura wody kotłowej i po osiągnięciu górnej granicy temperatury następuje wyłączenie palnika.
    Po zejściu do 17 stopni wskazana byłaby długa praca kotła, aby zdołał on podgrzać podłogę i podnieść temperaturę w pokoju.
    Ale z racji zbyt dużej mocy minimalnej nie będzie to możliwe i kocioł będzie taktował, czyli będzie włączał się i wyłączał.
    Pierwszy cykl na zimnej instalacji będzie trochę dłuższy ale kolejne mogą trwać po kilka/kilkanaście minut i zanim osiągniesz docelowe 22 stopnie to kocioł może mieć za sobą kilkaset cykli włącz/wyłącz palnik.
    To jest przykład, bo jak będzie w rzeczywistości u Ciebie to trudno powiedzieć.

    Na rynku można kupić kotły 1-funkcyjne o mocy minimalnej 2-3kW i wtedy kultura pracy takiego kotła byłaby zupełnie inna od tego obecnego.
    Tylko z 1-funkcyjnym musiałbyś mieć zasobnik c.w.u. 100, czy 160 l w zależności ile c.w.u. potrzebujesz na swoje potrzeby, a to zabiera dodatkowe miejsce i mimo wszystko ogranicza maksymalną wydajność dla c.w.u. jeśli ktoś lubuje się np. w półgodzinnych prysznicach pod deszczownicą.
  • #8
    ODYN_86
    Level 17  
    Cześć. Po testowałem trochę ten kocioł i takie mam spostrzeżenia.
    Kocioł kompletnie nie jest zabezpieczony przed puszczeniem w podłogę 50 st C.
    Podłączony ma czujnik temperatury zewnętrznej i w ustawieniach ma włączoną ta funkcję. Teraz jak mam to włączone to kocioł taktuje.
    Natomiast jak wyłączę funkcję regulacji od temperatury zewnętrznej to kocioł pracuje na temp. 40 st C i tak mi grzeje non stop. Stopniowo osiąga 50 st C w ciągu 4h. Odczuwalnie jest to uważam lepsze bo temperatura w pomieszczeniach zaczyna wyraźnie się poprawiać. Wcześniej jak było po czujniku to tak grzał 2 dni a i tak było zimno.
    Szczerze powiem że dziwnie to działa.
    Ponadto dziwię się że nie ma czujnika przylgowego do kontroli temperatury zasilania i odłączenia kotła gdyby przekroczył np 60st C.
  • #9
    Prof. SpecMiernik
    Level 27  
    ODYN_86 wrote:
    Kocioł kompletnie nie jest zabezpieczony przed puszczeniem w podłogę 50 st C.

    Kompletnie każdy kocioł jest zabezpieczony. "Zabezpieczyć" należy użytkownika, który ustawi temperaturę max.
    ODYN_86 wrote:
    Wcześniej jak było po czujniku to tak grzał 2 dni a i tak było zimno.

    Źle dobrana krzywa grzewcza.
    ODYN_86 wrote:
    Szczerze powiem że dziwnie to działa.

    Działa tak jak jest wykonane i ustawione.
    ODYN_86 wrote:
    Ponadto dziwię się że nie ma czujnika przylgowego do kontroli temperatury zasilania i odłączenia kotła gdyby przekroczył np 60st C.

    To co napisałeś jest bez sensu.
    ODYN_86 wrote:
    Stopniowo osiąga 50 st C w ciągu 4h.

    Płytki jeszcze nie odpadły?
  • #10
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Niestety wygląda to trochę inaczej.
    Jak sterowany był po czujniku zewnętrznym to automatyka ustawiała niską temperaturę czynnika np. 30*C
    Kocioł ze względu na dużą moc bardzo szybko to przeganiał i musiał się wyłączyć. Efekt był taki, że więcej stał w blokadzie antytaktu niż pracował co dało efekt chłodu w domu.
    Teraz ustawiłeś go na sztywno 40 °C, kocioł trochę jeszcze to przegoni i jakoś grzeje ale z ekonomią nie ma to nic wspólnego no i pojawia się te 50 °C na podłogę.

    Kocioł ma zabezpieczenie przed puszczeniem wysokiej temperatury. Zgodnie z zaleceniami należy zamontować termostat przylgowy jako blokadę kotła.
    Ale tutaj efekt miałbyś taki jak przy pogodówce. Kocioł więcej czasu stałby w blokadzie niż pracował tutaj jeszcze wyłączyłby prawdopodobnie CWU.

    Ratunek to wywalić sterowanie poszczególnymi pętlami aby zapewnić jak największy przepływ wody przez kocioł.
    Ustawić moc maksymalną kotła najniżej jak się da.

    Jeśli to nie pomoże to rozważyć przerobienie kotła na niższą moc jeśli się da. W Buderusie się da, a to jest zbliżona konstrukcja.
    Ewentualna wymiana kotła.
    Może zamontowanie sprzęgła pozwoliłoby trochę uratować sytuację ale idzie to w kierunku wysokiej temperatury na kotle i zużycia gazu.

    Ewentualnie poczekać na mroźne zimy. Takie z -30*C aby można było te ponad 7 kW zagospodarować.

    Ogólnie to nie wywnioskowałeś nic z poprzednich postów, w których pisaliśmy dokładnie o tym co udało Ci się dopiero teraz zaobserwować.