Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie są realne obroty silnika elektrycznego?

16 Lis 2019 14:23 1332 35
  • Poziom 4  
    Witajcie, mam mały problem. Otóż z tego co wiem silnik asynchroniczny z jedną parą biegunów przy 50Hz będzie miał 3000 obr/min. I teraz najważniejsze pytanie. Czy silnik który ma na tabliczce znamionowej napisane 2800 obr/min rozpędzi się do tych 3000 obr? Czy właśnie maksymalnie tyle ile na tabliczce pisze? Dla przykładu są 2 silniki, jeden z obrotami znamionowymi 2800 obr/min a drugi 2900 obr/min. I czy te obydwa silniki rozpędzą się do tych 3000? Czy będzie różnica tak jak pisze o te 100-200 obr? Nigdzie w internecie nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie... Z góry dzięki za odpowiedź.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Silnik obciążony mocą znamionową nie ma szans rozpędzić się do prędkości synchronicznej czyli 3000 obr/min, te 100 czy 200 obr/min mniej to poślizg silnika.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Zawsze jest poślizg
  • Poziom 4  
    A gdyby taki silnik uruchomić bez żadnego obciążenia to ten poślizg byłby taki sam? Czy wtedy rozkręciłby się do prędkości synchronicznej?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    bez żadnego obciążenia to ten poślizg byłby taki sam?


    Bez obciążenia poślizg będzie mniejszy.

    Silnik synchroniczny nigdy sam nie wystartuje po podłączeniu do prądu. Trzeba go rozpędzić do obrotów synchronicznych i wtedy będzie działał sam.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    krzysiek7 napisał:
    Silnik obciążony mocą znamionową nie ma szans rozpędzić się do prędkości synchronicznej czyli 3000 obr/min, te 100 czy 200 obr/min mniej to poślizg silnika.
    Nawet nieobciążony niczym.
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    Czy wtedy rozkręciłby się do prędkości synchronicznej?
    Nie. Przy prędkości synchronicznej nastąpił by zanik przepływu prądu w klatce wirnika, zatem i zanik jego pola magnetycznego.
  • Poziom 4  
    To takie 2 pytanka jeszcze żeby mi się coś rozjaśniło....
    1) Prędkość obrotowa na tabliczce znamionowej jest podana dla obciążonego czy nieobciążonego silnika?
    2) Czy przy jednakowej mocy i obciążeniu obroty silnika 2800 obr/min będą się jakoś różniły od silnika 2900 obr/min?
    Sory że tak dociekam ale muszę dokładnie to wiedzieć bo poszukuję silnika który da mi właśnie około 2900 lub 2880obr/min przy "średnim" obciążeniu, a z tego co widzę to silniki 2900 obr/min są droższe od tych 2800 obr/min i o wiele ciężej je znaleźć.
  • Poziom 39  
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    Prędkość obrotowa na tabliczce znamionowej jest podana dla obciążonego czy nieobciążonego silnika?


    Mogę się mylić, ale wydaje mi się że przy obciążeniu.

    ElektrykBezImienia1 napisał:
    zy przy jednakowej mocy i obciążeniu obroty silnika 2800 obr/min będą się jakoś różniły od silnika 2900 obr/min?


    Pewnie, że będą się różniły.

    ElektrykBezImienia1 napisał:
    a z tego co widzę to silniki 2900 obr/min są droższe od tych 2800 obr/min


    Bo mają więcej par biegunów, do wykonania potrzeba więcej miedzi itd.
  • Poziom 43  
    Rezystor240 napisał:
    Bo mają więcej par biegunów, do wykonania potrzeba więcej miedzi itd.
    No to teraz Koleżka dał czadu :D 1800 rpm i 1900 rpm.
    Bardzo często na tabliczkach znamionowych silnika podawane są obroty dla 50 i 60 Hz, i stad ta różnica.
  • Poziom 39  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    No to teraz Koleżka dał czadu


    Mówiłem, że mogę się mylić.

    Zaraz zaraz, Im więcej obrotów tym mniej par biegunów, i odwrotnie. To chyba tak było?

    Proszę mnie poprawić, bo niektóre rzeczy w dziale silników/prądnic synchronicznych wyleciały....Z resztą to nie są silniki tak standardowe jak krótko zwarte. Nie jest to tak popularne.
  • Poziom 39  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    @Rezystor240 Nie brnij dalej w bzdury, proszę Cie. :cry:


    Proszę wyprostuj te bzdury, bo temat tak czy inaczej technicznie ciekawy.

    Od czego zależy prędkość wirowania, od częstotliwość i liczby par biegunów. To na wirniku. Niezależnie czy wirnik ma bieguny jawne czy też utajone. To elektrycznie to samo.
  • Poziom 20  
    Rezystor240 napisał:
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    bez żadnego obciążenia to ten poślizg byłby taki sam?


    Bez obciążenia poślizg będzie mniejszy.

    Silnik synchroniczny nigdy sam nie wystartuje po podłączeniu do prądu. Trzeba go rozpędzić do obrotów synchronicznych i wtedy będzie działał sam.


    Wystartuje, bo powinien posiadać klatkę tłumiąco-rozruchową.
  • Poziom 35  
    Tak na początek dla przypomnienia, w temacie mowa jest o silniku asynchronicznym czyli klatkowym.

    Rezystor240 napisał:
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    a z tego co widzę to silniki 2900 obr/min są droższe od tych 2800 obr/min


    Bo mają więcej par biegunów, do wykonania potrzeba więcej miedzi itd.

    Jakie więcej biegunów? Toż to silniki o tej samej liczbie biegunów tylko nieco różnią się parametrami uzwojenia i rdzenia.
    Czytajcie uważniej bo wychodzą bzdury.
  • Poziom 39  
    tob53 napisał:
    Wystartuje, bo powinien posiadać klatkę tłumiąco-rozruchową.


    Silnik synchroniczny sam nie wystartuje, trzeba go rozpędzić.
    Moderowany przez Krzysztof Reszka:

    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika. Bliski jesteś 5 ostrzeżenia.

  • Poziom 43  
    @Rezystor240 Brniesz dalej, jak zwykle. Bylo pytanie Autora
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    silnik asynchroniczny z jedną parą biegunów przy 50Hz będzie miał 3000 obr/min. I teraz najważniejsze pytanie. Czy silnik który ma na tabliczce znamionowej napisane 2800 obr/min rozpędzi się do tych 3000 obr?
    . Odpowiedz brzmi NIE. Dlaczego, wyjaśniłem w poście # 6.
    A teraz przeczytaj, co sam napisałeś ;
    Rezystor240 napisał:
    Od czego zależy prędkość wirowania, od częstotliwość i liczby par biegunów. To na wirniku. Niezależnie czy wirnik ma bieguny jawne czy też utajone. To elektrycznie to samo.
    . Bieguny jawne wirnika ma tylko silnik asynchroniczny pierścieniowy, a takiego tutaj nie rozpatrujemy. Tak jak nie rozpatrujemy silników prądu stałego czy synchronicznych.
  • Poziom 33  
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    1) Prędkość obrotowa na tabliczce znamionowej jest podana dla obciążonego czy nieobciążonego silnika?
    Jest podana dla obciążenia znamionowego czyli dla silnika obciążonego w 100%, czyli mocą znamionową podaną na tabliczce. Dla obciążenia mniejszego niż znamionowe prędkość będzie większa, a dla obciążenia większego mniejsza.
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    2) Czy przy jednakowej mocy i obciążeniu obroty silnika 2800 obr/min będą się jakoś różniły od silnika 2900 obr/min?
    Przy obciążeniu znamionowym będą się różniły o 100obr/min, przy mniejszym obciążeniu o mniej, a bez obciążenia będą praktycznie równe i bliskie 3000obr/min.
    ElektrykBezImienia1 napisał:
    ...bo poszukuję silnika który da mi właśnie około 2900 lub 2880obr/min przy "średnim" obciążeniu, a z tego co widzę to silniki 2900 obr/min są droższe od tych 2800 obr/min i o wiele ciężej je znaleźć.
    To zastosuj silnik przewymiarowany w stosunku do obciążenia, im większa znamionowa moc silnika tym szybciej będzie się kręcił.
  • Moderator Elektrotechnika
    Kolego Rezystor dokształć się w kwestii silników elektrycznych . I przestań pisać w tym temacie.
  • Poziom 43  
    woytas73 napisał:
    Ej kolego dużo nie widzieliście chyba.
    Faktycznie niewiele widziałem :cry:. .................. Woytas, ale dotychczas sądziłem, że enkoder jest cyfrowym przetwornikiem kąta obrotu i użycie go do stabilizacji obrotów silnika asynchronicznego jest bezsensowne. Już prędzej stosuje się resolwer w tym celu, a najczęściej to nic. Bo falowniki mogą także pracować wektorowo, czyli niemal ,,za rękę" prowadza wirnik silnika.
    Usunąłem K.R.
  • Poziom 20  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    [b
    . Bieguny jawne wirnika ma tylko silnik asynchroniczny pierścieniowy, a takiego tutaj nie rozpatrujemy. Tak jak nie rozpatrujemy silników prądu stałego czy synchronicznych.[/quote]

    Pojęcie biegun jawny lub utajony jest związane raczej z wirnikami maszyn synchronicznych, ale dla pewności poproszę o jakiś przykład zgodny z Twoją definicją.
    Enkodery są montowane np. w silnikach asynchronicznych klatkowych od napędu przenośników w górnictwie węgla kamiennego.
  • Poziom 43  
    tob53 napisał:
    Enkodery są montowane np. w silnikach asynchronicznych klatkowych od napędu przenośników w górnictwie węgla kamiennego.
    Resolwery z kolei są montowane w mikrosilnikach asynchronicznych klatkowych o mocy 100W w maszynie drukarskiej Heidelberg Speedmaster do napędu podnoszenia stołów. Banalne, co i w dodatku skomplikowane. I falownika tam nie ma, tylko trójfazowy SSR. A wiesz, Kolego po co i tu i tam sa zainstalowane przetworniki kąta obrotu ? Do zasygnalizowania utknięcia napędu, a nie w celu regulacji obrotów. Bo termik w takim przypadku działa z opóźnieniem a przetwornik kąta natychmiast.