Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Stycznik Eaton szybko ulega awarii.

18 Lis 2019 13:05 1800 59
  • Specjalista AGD
    Stycznik Eaton Z-SCH230/1/25-20 po dniu lub swych dniach przestaje łączyć. Stycznik załącza grzałkę 2000W/230VAC. 5minut grzania, 30-40 minut wyłączony i potem max 5min grzania. Tak przez 12-14h/ dobę.
    Czyżby wadliwa partia styczników?
  • Poziom 43  
    MARCIN.SLASK napisał:
    Stycznik Eaton Z-SCH230/1/25-20 po dniu lub swych dniach przestaje łączyć.
    Dlaczego przestaje? Przerwa w obwodzie cewki, uszkodzenie mechaniczne? Co steruje stycznikiem?
    W takim trybie pracy jak opisałeś powinien wytrzymać ok. 10 lat.
    i
  • Specjalista AGD
    Stycznik działa w 20l podgrzewaczu wody.
    Zasilanie z gniazdka 230V.
    Fabrycznie był 20A stycznik o innej budowie, ale oryginał kosztuje 5x tyle co Eaton. Stycznik zamocowałem pionowo na listwie th. Przewody prądowe 1.5mm2. odpowiednio mocno dokręcone.
    Pierwszy stycznik przestał łączyć po 2 dniach. Widoczne nadtopienia poniżej zacisków prądowych po obu stronach stycznika.
    Drugi stycznik nie doczekał końca dnia i nie łączy (jakby styku wypalone), ale na zewnątrz brak jakichkolwiek śladów.
    Stycznikiem starują dwa przekaźniki (jeden podaje fazę, drugi zero).
  • Poziom 32  
    Pokaż jak wyglądał oryginał. Może tam jakieś magiczne styki były dlatego taki drogi.
    W kotle 11kW mam zamontowane 6 styczników. Nie sprawdzałem parametrów, ale będą elektrycznie porównywalne do Twojego. Wyglądają jak przekaźniki samochodowe - kwadratowe kostki. Bardzo głośno się załączają, co moim zdaniem świadczy o silnym elektromagnesie dociskającym spore zestyki.
    Coś w ten deseń https://hydrosferasklep.pl/technika-grzewcza/...lektryczny-kociol-wodny-elterm-ekw-6-asd.html
  • Moderator Elektrycy
    MARCIN.SLASK napisał:
    Widoczne nadtopienia poniżej zacisków prądowych po obu stronach stycznika.

    Może to wina jakości styku w zacisku?
    Wypalił się stycznik, a izolacja przewodów nie jest ruszona?
  • Specjalista AGD
    Starego stycznika nie mam. Był jakiś Eberle na wtyczkę 6pinowa.

    W tym pierwszym tak się nadtopiło, jednego zacisku nie szło odkręcić (musiałem przewód obciąć). Izolacja przewodu silikonowa więc nie było widać nadtopienia.
    Przewód w zacisku jest 10-12mm. Dokręcam zawsze mocno ale z wyczuciem by gwintu nie zerwać. Grzałka pobiera ok. 8 A więc podobnie jak w pralce. Pralka ma przekaźniki 10A i jakoś latami działa.
  • Poziom 32  
    Skoro izolacja silikonowa, to znaczy, że na wysoką temperaturę. Może uszkodzenie powstaje poprzez przewodnictwo cieplne
    samego przewodu? Może są zbyt krótkie, za blisko grzałki. Sprawdź pirometrem lub termowizją co tam się dzieje na przewodach.
  • Specjalista AGD
    Przewody były 0.75mm2 w polwinicie. Ale musiałem przedłużyć. Dałem porządne przewody 1.5mm2 w silikonie. 3-4cm obok stycznika jest moduł elektroniczny. I on jest najbliżej ciepła (ok.90stopni).
  • Poziom 15  
    Bo Eaton to kupa straszna- całe wiadra tego wymieniałem.
  • Specjalista AGD
    Będę musiał inną hurtownie odwiedzić bo tu tylko te mają.
  • Poziom 36  
    Miałem podobną sytuację. Obwód grzewczy załączany stycznikiem, utrzymywanie temperatury z tolerancją +- 2° C. Styczniki tego nie wytrzymywały. Rozwiązaniem było zastosowanie przekaźników SSR.
  • Poziom 43  
    Ryszard49 napisał:
    Miałem podobną sytuację. Obwód grzewczy załączany stycznikiem, utrzymywanie temperatury z tolerancją +- 2° C.
    To prawdopodobnie była inna sytuacja czyli częste załączanie i wyłączanie stycznika.
    W przypadku autora tematu
    MARCIN.SLASK napisał:
    Stycznik załącza grzałkę 2000W/230VAC. 5minut grzania, 30-40 minut wyłączony i potem max 5min grzania.
    jego stycznik 20A powinien wytrzymać bez problemu. W karcie katalogowej stycznika podano, że nadaje się m.in. do załączenia żarówek o mocy do 3000W. Moc grzałki to tylko 2/3 tej mocy a różnica pomiędzy rezystancją zimnej i gorącej grzałki jest znacznie mniejsza niż w przypadku zimnej i gorącej żarówki.
  • Poziom 36  
    vodiczka, mam pytanie czy ten rodzaj stycznika jest Tobie na tyle znany że wydajesz taką opinię?. Moje zdanie jest takie, tego typu styczników nigdy bym nie założył.
    Widać że kolega kowal162 miał doczynienia z tymi stycznikami.
  • Poziom 43  
    Ryszard49 napisał:
    vodiczka, mam pytanie czy ten rodzaj stycznika jest Tobie na tyle znany że wydajesz taką opinię?.
    Wydaję opinię na podstawie karty katalogowej tego stycznika. Kolega kowal 162 mocno przesadza, pisząc iż CAŁE WIADRA TYCH STYCZNIKÓW wymieniał, "całe wiadra" oznacza minimum kilkaset sztuk. ;)
    Jeżeli to nie wada serii albo pomyłka w oznakowaniu serii styczników, np. przeznaczonych na prąd 2A zamiast 20A to nie wiem co o tym sądzić.
  • Poziom 35  
    Może ktoś powie że jestem może spod starej daty ale zamontowanie stycznika produkcji byłej NRD ID 1 lub ID2 w pełni rozwiązałoby problem.Pracowały latami bezawaryjnie w różnych temperaturach.Może ktoś posiada jeszcze takiego orginała?Po odkręceniu czterech śrub był dostęp do wymiany cewki a i styki stałe oraz ruchome można było wizualnie sprawdzić a i same styki były do kupienia jako części zamienne.Kiedyś trafiłem na sprzedającego który zaoferował mi nowe orginały ID1 po 2 złote za sztukę a miał ich 9 nie oglądałem się za siebie wziąłem wszystkie z cewkami na napięcie 230V
  • Poziom 23  
    kkas12 napisał:
    Tu brak podstawowych informacji.
    Co to za urządzenie, jak jest zbudowane, jak jest zamontowane oraz jak zasilane.
    Nie rozumiem czego więcej potrzebujesz. Wszystko jest w #1. Grzałka 2000W 230 AC, co potrzebujesz więcej?
  • Specjalista AGD
    Grzegorz_madera napisał:
    kozi966 napisał:
    Może to wina jakości styku w zacisku?

    Raczej tak, co potwierdzają słowa:
    MARCIN.SLASK napisał:
    W tym pierwszym tak się nadtopiło, jednego zacisku nie szło odkręcić

    Zacisk śrubowy nagrzewa się tak mocno, że wypala styk.


    Nadtopiło oba styki. Po obu stronach stycznika są nadtopienia. W drugim nic widocznie nie nadtopiło. Także myślałem, że pierwszy za słabo dokręciłem, chociaż od 20 lat coś tam robię w elektryce i wiem jak dokręcić. A tu jeden przewód na styku i spora powierzchnia i takie coś. Sam w wielu obiektach przy jakimś montażu dokręcam już zastaną aparaturę i czasem idzie spokojnie z 2obroty zrobić ,a nic się nie wypala.
    Co ciekawe, to przy drugim styczniku podgrzewacz zachowuje się identycznie jak na oryginalnym. Przy włączaniu grzałki wskazówka amperomierze drgnie (na oko tak do 2-3A).
  • Specjalista AGD
    kkas12 napisał:
    Tu brak podstawowych informacji.
    Co to za urządzenie, jak jest zbudowane, jak jest zamontowane oraz jak zasilane.
    Oprócz tego ja bym zaczął od pomiaru prądu w obu przewodach zasilających.


    To 20l podgrzewacz wody pitnej. Są czujniki w postaci 3 elektrod + czujnik temperatury, elektronika sterująca dopływem wody oraz grzaniem.
    Zamontowane jest w prostopadłościanie o wysokości ok. 50cm. Na dole jest elektrozawór wody, elektronika, listwa zasilająca, stycznik, bezpiecznik termiczny. Nad każdym jest zabezpieczenie przed wodą (taka prymitywna blaszka lub wymyślony prze zemnie kapturek na stycznik - zakrywa od góry 1/3 wysokość). Przewody od stycznika idą w dół, potem do listwy zaciskowej lub zacisków bezpiecznika temperatury pod zbiornikiem wody.

    To jest zasilane z gniazdka 1 fazowego na stołówce małego zakładu. No chyba tam 400V nie mają... (chociaż nie wiem, ale prędzej padła by elektronika niż nadwymiarowy stycznik).
    U mnie działało z godzinę i nie uważałem by dalej testować chociaż zlałem ze 100l gorącej wody.
    Kamery termo nie mam.
  • Specjalista AGD
    kkas12 napisał:
    RCD w obwodzie jest czy może instalacja dwuprzewodowa a gniazdo zerowane?

    Nie wydaje ci się, że te dwa-3 ampery na dwa kilowaty mocy to trochę mało?
    Nic ci to nie sugeruje?


    Nie wiem. Urządzenie dostarczone do mnie. Przy pierwszym razie przejechane induktorem 1kV i poza zakres grzałka.
    2-3 A to pisałem, że tak jest na uszkodzonym (czyli stycznik oryginalny i ten drugi, bo pierwszy było słychać że łączył ale zero wychylenie amperomierza). Załączę i jak stycznik załapie to jest impuls prądowy ok. 2-3A i spada do zera.


    Krzysztof Kamienski napisał:
    MARCIN.SLASK napisał:
    Eaton Z-SCH230/1/25-20 p
    Od kiedy to stycznik instalacyjny ma sluzyc do takich zadan ? :D

    Co w tym złego? Prąd 8A, a stycznik 25A się poddaje.
    Ktoś zabroni taki stosować? Przecież ma tylko włączać grzałkę.
  • Poziom 43  
    MARCIN.SLASK napisał:
    Fabrycznie był 20A stycznik o innej budowie, ale oryginał kosztuje 5x tyle co Eaton.
    Jasne, zawsze ta cena :D . Poza tym 1,5 mm² dla 2 kW w urządzeniach grzejnych, nie za cienko to proszę Pana ?

    MARCIN.SLASK napisał:
    Ktoś zabroni taki stosować?
    Rzeczywistość zabroniła, jak widać, Specjalisto AGD. Ale skoro wiesz lepiej, to ja już przestaję doradzać :cry:
  • Specjalista AGD
    Krzysztof Kamienski napisał:
    MARCIN.SLASK napisał:
    Fabrycznie był 20A stycznik o innej budowie, ale oryginał kosztuje 5x tyle co Eaton.
    Jasne, zawsze ta cena :D . Poza tym 1,5 mm² dla 2 kW w urządzeniach grzejnych, nie za cienko to proszę Pana ?


    Tak, cena.
    To jaki zamontować? 250A??? i wymienić wszystkie przewody na 16mm²???
    Oryginał ma 0.75mm².

    Czajniki po 3kW to ile mają przewodu zasilającego? Większość 0.75mm², te lepsze 1mm²