Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] MZ TS-150 - Zmiana przerywacza kierunkowskazów na LED-y

21 Lis 2019 23:34 816 13
  • Poziom 11  
    Witam jako zupełny świeży w temacie.
    Instalacja z prądnicą DC 6V.
    Aby zmniejszyć obciążenie prądowe w obwodach postanowiłem (poza światłem głównym 40/45W 6v) zastosować LED-y na 12v.
    Postanowiłem dawać przetwornice przy poszczególnych odbiornikach.
    Rezultaty:
    Działają obie pozycje, działa stop (3 przetwornice- osobno na każdy odbiornik). Nie działają kierunkowskazy. Mam do nich 4 przetwornicę. Spodziewałem się problemów- kupiłem przerywacz 12V dc na LED-y. Aby układ się "zerował" zostawiłem z przodu żarówki, z tyłu LED-y. Nic z tego. Pytania:
    1. Nie świeci kontrolka ładowania na przerywaczu elektronicznym, pali się na bimetalowym na postoju. "Coś" jest w regulatorze bimetalowym, co sprawia, że kontrolka się świeci. Opornik? Nie wiem co i jak w tym rozwiązać. Mam zamiar dać żaróweczkę Ba7s (T1,2W) na 12V, jako że przerywacz kierunkowskazów ma na cewce 12v (tak jak i led-y pracują tylko na 12v). A napięcie to zamierzam uzyskać z przetwornicy o max. prądzie 4A. Przetwornicę IN podłączyłem do masy i do przewodu prądowego + (pojedynczego, na wejściou +). Nic to nie daje. Jaka jest rola tej żaróweczki- poza świeceniem w okresie braku prądu ładowania?
    2. Czy na pracę kierunkowskazów ma wpływ prąd tętniący pełnookresowy z prostownika. Akumulator mam ale po prawdzie to nie zalany elektrolitem (dziewiczy). Stąd pomysł z prostownikiem. Ale jeśli będzie potrzeba- zaleję- choć w tym roku jeździł nie będę.
    3. Zamierzam załączyć regulator elektroniczny. Niestety, kupiłem ten niebieski i spodziewam się problemów. Myślałem, że to polski wyrób- tak jak Jezpol-2. Zamierzam jednak spróbować. Doczytałem się, że należy odłączyć rezystor podczas pracy na regulatorze elektronicznym. Czytałem tu wypowiedzi na ten ten temat. To ten element wyglądajacy jak cewka od strony przodu w sekcji prądnicy/przerywacza zapłonu?.
    4. Nie wiem czy w ogóle tego typu pomysły przejdą. Ale przy jeździe w mieście, na skrzyżowaniach, wiadomo- światła główne, kierunki- nie ma opcji, aby prądu wystarczyło. Stąd to moje zawracanie głowy. Na szczęście pozycje i STOP działają. Zawsze to coś. Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 27  
    Nie lepiej kupić 6V żarówek LED i przerywacza do nich na 6V i nie cudować?
    dantoma napisał:
    2. Czy na pracę kierunkowskazów ma wpływ prąd tętniący pełnookresowy z prostownika. Akumulator mam ale po prawdzie to nie zalany elektrolitem (dziewiczy). Stąd pomysł z prostownikiem. Ale jeśli będzie potrzeba- zaleję- choć w tym roku jeździł nie będę
    Akumulator stabilizuje napięcie w całym układzie a więc korzystnie wpływa na jego prace.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    dantoma napisał:
    Nie działają kierunkowskazy. Mam do nich 4 przetwornicę. Spodziewałem się problemów- kupiłem przerywacz 12V dc na LED-y. Aby układ się "zerował" zostawiłem z przodu żarówki, z tyłu LED-y. Nic z tego. Pytania:

    Dobrze, że nie 10 :D . Co Ty tworzysz ? Nowo_twory ? Zastosuj sobie jedną przetwornice step up z 6 na 12 woltów, ze wspólną masą wejścia /wyjścia i do niej podłącz ta LEDową choinkę. Dalej - żarówka kontroli ładowania jest podłączona pomiędzy ,,D" regulatora, a + po stacyjce, Jeżeli prądnica pracuje, to pojawia się napięcie dodatnie na szczotce prądnicy, regulator zamyka styki, lampka zostaje zwarta i gaśnie. Zostaw to na razie w spokoju. Użyj sobie 12 VDC z przetwornicy, podłączonej po stacyjce tylko do zasilania kierunkowskazów wraz z ich przerywaczem, elektronicznym czy innym. Schematów bez liku w sieci. Z reszta, ta żaróweczka nie LED ! pomaga przepływającym przez nią prądem we wzbudzeniu prądnicy.
  • Poziom 11  
    Żarówek LED 6V na trzonki Ba15s i Ba9s w Polsce nie znalazłem. Są pojedyncze oferty na 6V i trzonek R2 (P45t). Znalazłem na stronie https://www.classiccarleds.co.uk/products/p45...3kImn4hYIT1VUox91K4zQD9TL7OYrGkWBhvPSlU32PLyU pierścień redukcyjny umożliwiający włożenie żarówki LED typu H4 (ich jest b.dużo). Ale nie za bardzo wiem i nie mam odwagi kupować za granicą korzystajac z translate do tłumaczenia.
    Pomysł z 1 przetwornicą rozważałem- ale i tak trzeba by było używać elementów pośredniczących (przekaźniki sterowane cewką na 6V). Główny problem to brak dostatecznego w wielkości i wentylowanego miejsca na montaż. Dodatkowo trzeba przeciągać w ciasnych miejscach dodatkowe przewody LgY na 12V.
    Ja sobie zdaję sprawę, że to nowotwór- ale nie ma w tym ingerencji w samą instalację motocykla- wystarczy odłączyć przetworniczki i oryginalnie podłaczyć konektory.
    Od LED-ów odwrotu nie ma. Jeżdżąc WSK 175 wystarczała mi żarówka 35/35W. Taka sama była też w Junaku- choć tam prądnica nie ładowała niemal stale. 40/45W- cieszyłem się ze świetnego oświetlenia!. Z tym, że to wszystko miało miesce wtedy, gdy z przeciwka jechały rzadko kiedy pojazdy. A te co jechały- miały niewiele wyższą siłę światła niż ja. Dziś w słabym reflektorze nie widać niemal nic w dużym ruchu. Samochody jadą zderzak w zderzak. Poza tym deficyty prądu. Kiedyś były tak samo- ale normą były prostowniki i doładowywanie. Dziś jużem za stary, aby myśleć o tym, czy dołądowanie potrzebne już, czy jeszcze nie.
    Jeszcze prosba o ew. skorygowanie. Chodzi o regulator mechaniczny.
    1. Zapłon wyłączony. Sprężyna regulatora prądu ustawia zworkę na 0 prąd wzbudzenia. Aby nie było rozładowania akumulatora.
    2. Zapłon włączony. Zworka ustawiona na max. wzbudzenie- brak obrotów silnika- brak SEM na prądnicy. Lampka kontrolna ładowania świeci.
    3. Silnik pracuje na niskich obrotach. Albo wzbudzenie max. albo okresowo przez opornik. Regulator się przełącza. Lampka kontrolna ładowania się żarzy lub mruga.
    4. Obroty umiarkowane. Z powodu wzrostu SEM od obrotów prąd wzbudzenia osłabiony przez opornik (który jak rozumiem należy odłączyć w razie zainstalowania regulatora elektronicznego)
    5. Obroty wysokie. SEM na prądnicy we wzbudzeniu ograniczonym przez opornik jest tak wysoka, że prąd wzbudzenia zostaje odłączony. Prądnica nie wytwarza prądu.
    Jeśli moja siwa głowa nie jarzy to prosiłbym o sprostowanie.
    Jak pracuje ten wzgardzany niebieski regulator? Musi mieć w sobie coś w rodzaju diody aby nie płynął prąd wsteczny. Ale jak działa prąd wzbudzenia? Jest jednakowa wartość prądu (max.) a regulator w miarę wzrostu obrotów zaczyna coraz rzadziej puszczać impulsy max. prądu? Czy liniowo zmienia wielkość natężenia prądu wzbudzenia? To drugie wydaje mi się lepsze. A może jakiś inny sposób?
    Co do schematu- mam takowy z dawnych lat. Szkopuł w tym, że mnie elektrotechniki ikt nie uczył. Nie jestem po szkole technicznej (liceum ekonomiczne). Brak znajomości czytania schematu urządzeń. Z przewodami i bezpiecznikami czy żarówkami to daję sobie radę. Podziękowania.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 11  
    Cały szkopuł z problemem (tak jak ja to jestem w stanie zrozumieć) polega na tym, że jedna żaróweczka ma sprostać dwóm przeciwwstawnym potrzebom. Po awarii lub na postoju ma świecić pokazując brak ładowania. Ma świecić, czyli SEM dochodzi do kontrolki. Obroty i wzrost SEM na prądnicy zmniejsza SEM na kontrolce i ją gasi. Natomiast po włączeniu kierunkowskazu ma migać. w sposób przerywany.
    Stąd Na niskich obrotach i włączonym kierunkowskazie ta kontrolka się żarzyła i lekko pulsowała. Z próby pogodzenia jednego z drugim. Na postoju i na normalnych użytkowych obrotach- sytuacja jasna- działa jak należy.
    Stąd chyba ten nowotwór z przekaźnikiem kierunków LED nie da się zastosować. Zamierzałem nawet dać żaróweczkę 12 V i zasilać ją przez przetwornicę. Przy niepracującym silniku jest ok. Natomiast w czasie ładowania- gdy SEM na kontrolce powinna wykazywać ok 0 tego uzyskać się nie da bo napięcie 6v z prądnicy nie "zagasi" żaróweczki zasilanej 12v. Trzeba by było rozdzielić funkcję kontrolki na ładowanie i osobno na kierunkowskaz. Tak z resztą jest zrobione w nowszych ETZ na 12v. Tu brak miejsca.
    Może jest jeszcze jakaś opcja z połączeniem przerywacza kierunkowskazów LED z przekaźnikiem w szeregu. Żaróweczka pozostaje na 6V, ale w trakcie pracy kierunków pulsujące napięcie 12v w kierunkach przełączałoby przez cewkę z zasilaniem 12v obwód 6V aby się żaróweczka nie spaliła. Nie za bardzo jednak wiem czy to nie nowotwór myślowy.
    Jeśli ktoś tu zaglądający zna odpowiedzi do czego służą oznaczone odczepy na regulatorze to byłbym wdzięczny. Np. 61 wzbudzenie bezpśrednie (max). 51 Wzbudzenie przez opornik itp. Pozdrawiam.
  • Poziom 43  
    Można ta żaróweczkę zasilić z dwóch źródeł - kierunkowskazów i kontroli ładowania. Ponieważ przy ładowaniu ona nie świeci, bo oba jej końce są na potencjale +12 V. wystarczy użyć przekaźnik o stykach NO/ NC, którego cewkę podłączyć poprzez dwie diody do lamp kierunkowskazów, (P i L), styk C przekaźnika do lampki, styk NC do regulatora a styk NO do masy. Bez kierunkowskazów będzie ona kontrolką ładowania, a przy włączonym kierunkowskazie będzie jej strona regulatora zwierana do masy, czyli będzie mrugała.
  • Poziom 11  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Ponieważ przy ładowaniu ona nie świeci, bo oba jej końce są na potencjale +12 V.

    Nie bardzo tu rozumiem. Jak oba końce mogą być na potencjale 12v, gdy z jednej strony jest 12v przetwornica, a z drugiej 6v od prądnicy w trakcie ładowania (prądnica 6v).
    Krzysztof Kamienski napisał:

    wystarczy użyć przekaźnik o stykach NO/ NC
    To jest przekaźnik 5 czy 7 nóżkowy? Odnośnie diód prostowniczych. Rozumiem tak, że z żarówki LED kierunkowskazu jest pobierany +12v w sposób przerywany do cewki przekaźnika. Czyli przekaźnik z cewką 12v. Aby prąd płynął- dioda w kier. przewodzenia. Ale co z drugim biegunem z cewki? Jeśli będzie z masą to co z przeciwną stroną żarówki kierunkowskazu? Może to jakiś inny przekaźnik niż mi znany? Podziękowania za podjęcie tematu.
  • Poziom 27  
    Odnośnie żarówek LED 6V otwórz allegro i wpisz nr-8195314821, 7639077127,5886518001,6894728306 . żarówki 6Vsą. Sam używałem . Na biedę możesz kupic 12v i zmienić rezystory , ewentualnie układ połączeń diod.
  • Poziom 43  
    dantoma napisał:
    Nie bardzo tu rozumiem. Jak oba końce mogą być na potencjale 12v
    Sorrryyyyyy :cry: . Miało być 6V. Cewka przekaźnika juź 12 woltowa, bo sterowana z obwodu kierunkowskazów.
  • Poziom 11  
    paweld69 napisał:
    Odnośnie żarówek LED 6V otwórz allegro i wpisz nr-8195314821, 7639077127,5886518001,6894728306 . żarówki 6Vsą. Sam używałem . Na biedę możesz kupic 12v i zmienić rezystory , ewentualnie układ połączeń diod.
    Brak pod tymi linkami P21W na 6V do kierunkowskazów. Brak też powiedzmy sensownego odpowiednika R2/P45T.
    Mam Ba9s i mam Ba15s/10W. Z nimi nie ma problemu- przetworniczka przed każdym urządzeniem i wszystko działa. Problem dotyczy tylko kierunkowskazów.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Sorrryyyyyy :cry: . Miało być 6V. Cewka przekaźnika juź 12 woltowa, bo sterowana z obwodu kierunkowskazów.

    Takie rozwiązanie - jak mi się wydaje- nie przejdzie bez elementów dodatkowych.
    Czemu? Przekaźnik kierunkowskazów ma 3 piny. Masa, wejście, wyjście. A żaróweczka Ba7s jest na wyjściu, za przekaźnikiem kierunków. Więc + kontrolki będzie otrzymywać 12V (z zasilania od przetwornicy "kierunkowskazowej") na postoju (zwarcie z masą przez niepracującą prądnicę) i 6V w czasie pracy prądnicy. A jeśli "masę" kontrolki zasilimy statycznie od +6v z instalacji to.. nie wiem. Podczas pracy kierunkowskazów będzie chyba OK, ale co z prądem przewodu od takowejż masy +6V do masy przez prądnicę?
    Z diodami prostowniczymi to sobie wyobrażam i chyba jarzę. Podziękowania.
    Ps. za czasów Gierka pracowałęm przy produkcji diod BYP401 i tranzystorów- początkowo TG-72 (ADP-672) później BD-285/286. Teraz jest tam sławetny Mordor. Nie pozostał kamień na kamieniu.
  • Poziom 43  
    @dantoma Dobra. Napisałem ci, jak ja bym to rozwiązał. Co Ty tam kombinujesz, to już Twoja sprawa. Jedna przetwornica uruchamiana za kluczykiem, dostarczająca 12 VDC wyłącznie do kierunkowskazów. W innym przypadku mocna przetwornica na wszystko, a pozycyjne z tyłu i stop też LEDowe. Przekaźnik przełącza funkcje pojedynczej kontrolki 6 V. Przerywacz kierunkowskazów dwupinowy, 12 V, dostosowany do LEDowego obciążenia. Koniec, kropka :|
  • Poziom 11  
    W tej dyskusji chciałbym prosić szanownego Przedmówcę (jeśli to nie jest niestosowne) o informację: do jakiego punktu (schemat w załączeniu) podłączyć (punkt na schemacie):
    1. diody prostownicze (i np. anodą w tą czy tamtą stronę- kierunek zaporowy/przewodzenia)
    2. Wejście i wyjście z elektronicznego (cewkowego) przerywacza kierunkowskazów
    3. wyjście z przetwornicy 12V
    Oraz ew. (poza diodami) dodatkowe urządzenia i miejsca, które należy powiedzmy przeciąć (rozłaczyć) aby całość działała.
    Urządzenia których dotyczy problem są oznaczone od 5 do 13.
    MZ TS-150 - Zmiana przerywacza kierunkowskazów na LED-y
    Byłbym bardzo rad.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    Witam,
    Napiszę co próbowałem i co na pewno działa.
    1. Od akumulatora 6V zasilenie biegnie do przetwornicy 6/12V.
    2. Napięcie 12V jest przesyłane na przerywacz kierunkowskazów.
    3. Wyjście z przerywacza kierunkowskazów idzie na przełącznik L/P
    4. Od przełącznika oddzielne tory dla strony L/P.
    5. Z tychże torów pobierane jest napiecie do 2 diod prostowniczych BYP401- każda do odrębnego toru. Diody połączone od lamp anodami, katody obu diod zwarte.
    6. Przerywany sygnał z diod idzie na cewkę E przekaźnika 5 PIN 12V. Drugi biegun cewki połączony z masą.
    7. Kontrolka ładowania pobiera + od kontrolki luzu
    8. Kontrolka od drugiego biegunu jest połączona ze stykiem NC przekaźnika 5 PIN 12V.
    9. Styk com przekaźnika 5 PIN 12V jest podłączony do regulatora prądnicy.
    10. Do kierunkowskazów LED przednich podpiąłem równolegle po 1 żaróweczce T4W- aby napięcie spadało do 0, gdy przerywacz kierunkowskazów pracuje.
    11. Styk NC przekaźnika 5 PIN 12V pozostał wolny, bez wykorzystania (nie wiem, czy dobrze).

    Jest pewne, że to działa dla silnika niepracującego- kontrolka właściwie pracuje. Wszystko wskazuje na to, że będzie działać, gdy silnik będzie uruchomiony.

    Nie jestem pewien czy przy ładowaniu od strony regulatora prądnicy i włączeniu kierunkowskazów kontrolka będzie migać. napiszę na wiosnę.