Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

takijasiu 06 Dec 2019 04:31 16584 83
Computer Controls
  • #61
    takijasiu
    Level 25  
    Dzisiaj wykonałem połączenia wewnątrz rozdzielnicy. Ponieważ część aparatów będzie przeniesiona z małej rozdzielnicy, która jest obecnie, to chwilowo w ich miejsce wstawiłem jakieś inne aparaty, żeby dopasować długość przewodów.

    Zastanawiałem się, jak podejść do kwestii dobezpieczenia kontrolek. Z jednej strony są na forum głosy, że przy kontrolkach LED nie jest to potrzebne oraz że BZ-3 (jedna z niewielu sensownych obudów na szynę na 3 małe bezpieczniki 20/30 mm) i tak ma w sobie diodę świecącą wstawioną równolegle z bezpiecznikiem - ale z drugiej strony część osób upiera się, że jednak trzeba kontrolki dobezpieczyć.

    Zdecydowałem się na takie rozwiązanie: zasilanie wchodzi przez FR, potem jest zostawione miejsce na ochronnik przepięć i potem przewody wchodzą na S303. Dalej na poszczególne aparaty. Przed tym S303 zastosowałem tulejkę podwójną i wyprowadziłem linkę 6 mm^2 na WAGO 221-612 (obsługuje do 6 mm^2). Czyli jest to miejsce niezabezpieczone nadprądowo. Do złączki podłączyłem gniazdo bezpiecznika 20mm w obudowie na lince 2.5 mm^2. Za gniazdem tą linką 2.5 mm^2 będę zasilał kontrolki. Jedyny minus jaki widzę, to fakt że przed gniazdem bezpiecznika jest parę centymetrów linki 2.5 mm^2 - ale tego się nie da uniknąć. Takie gniazda bezpiecznika są na 15A i nie ma gniazd z możliwością doprowadzenia 6 mm^2. Bezpieczniki planuję zastosować 0.5A.

    Tak to wygląda na żywo (linka 2.5 mm^2 w tulejce na razie wisi w powietrzu bo nie ma w rozdzielnicy docelowych kontrolek):

    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    Czy koledzy, którzy nie widzą potrzeby dobezpieczania niektórych typów kontrolek, uznają takie rozwiązanie za pozbawione błędów?

    ***

    Przy okazji przedstawię zdjęcia "osznurowanej" rozdzielnicy. Na razie nie jest jeszcze zasilana. Kilka aparatów pracuje obecnie w małej rozdzielnicy tymczasowej i będą przełożone, są to:
    a) wspomniane kontrolki - na zdjęciu jest coś innego o szerokości 1 modułu
    b) w prawym dolny rogu jest włożony S303 B32 - będzie S303 B20 (ten sam producent, seria)
    c) w środkowym wierszu 3x S301 B50 - będą tam S301 B16/B16/B10 - tak jak w wierszu górnym
    d) w środkowym wierszu RCD - będzie tam chiński RCD 3f 4P - 25A/AC/30mA
    e) reszta aparatów jest na swoim miejscu docelowym

    Kilka słów komentarza:
    f) wszystkie obwody oświetlenia są za RCD (nawet takie co nie muszą być)
    g) S303 B16 z przeznaczeniem na kuchenkę elektryczną jest poprzedzony RCD 3f 4P, mimo że nie będzie musiał być, jeżeli kuchenka będzie podłączona bez gniazda wtykowego
    h) rzeczywiście w rozdzielnicy nie ma ani jednego miejsca na dodanie czegokolwiek - ale to jest wynik kompromisu polegającego na tym, żeby mieć jednak te kilka obwodów z osobnymi eSkami, a jednocześnie mie montować rozdzielnicy 72-polowej
    i) wprowadzenie przewodód od poszczególnych obwodów będzie trudne, bo jest tam bardzo mało miejsca w środku
    j) aparaty S301 B16/B16/B10 są połączone listwami grzebieniowymi, ale takimi katowymi i łatwo je przeoczyć na zdjęciu
    k) na obwodach B16 będą: pralka, bojler, może lodówka, reszta obwodów gniazda ogólne, w tym jeden obwód gniazda w łazience/toalecie

    Widok ogólny:

    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    Widoki na poszczególne wiersze i na listwy N za RCD:

    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    Proszę o uwagi.

    Jednocześnie dziękuję wszystkim kolegom, którzy udzielali się w tym wątku.
  • Computer Controls
  • #62
    takijasiu
    Level 25  
    Podłączyłem dzisiaj zasilanie do tej rozdzielnicy. Wstawiłem tymczasowo kontrolki Zamel LKM-01 - ledowe - aby sprawdzić czy sposób dobezpieczenia jest OK. Wydaje się OK. Kontrolki się świecą.

    Tak to wygląda na zdjęciu:

    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    ***

    Przy okazji postanowiłem sprawdzić, czy obciążając poszczególne obwody wartościami bliskimi zadziałania wyłączników nadprądowych, nie będzie widocznych negatywnych efektów w samej rozdzielnicy (pierwszy raz stosowałem linkę).

    Podłączałem się do wyłączników nadprądowych Legrand RX3 B16A 419136 oraz B10A 419134.

    Mierzyłem przepływający prąd za pomocą takich mierników pośrednich produkcji chińskiej - D52-2047. One nie są prawdopodobnie jakoś super dokładne, ale myślę że wystarczająco.

    Obciążałem takimi domowymi dmuchawami grzejącymi 2kW - miałem 3 sztuki.

    Chcę się podzielić garścią obserwacji - sądzę, że są to oczywiste obserwacje, ale proszę o potwierdzenie:

    Pomiar wykonałem w nocy około 23:00. W instalacji nie było obciążeń wyższych niż 50W i napięcie było około 230V na wszystkich 3 fazach.

    S301 B10A przy obciążeniu 15.90A (2 dmuchawy włączone na maksymalne grzanie) - czyli 1.59 krotność wartości - zadziałał po czasie od około 38 sekund do około 45 sekund - sprawdziłem takie 2. Napięcie przy tym spadło z 230V na 226V - te dmuchawy były dosłownie 2 metry za rozdzielnicą. Miernik pokazywał obciążenie około 3600W - ale on po prostu mnożył pewnie prąd i napięcie.

    S301 B16A przy obciążeniu 23.84A (3 dmuchawy włączone na maksylnae grzanie) - czyli 1.49 krotność wartości (ledwie powyżej progu 1.45 krotności) - zadziałał raz po około 100 sekundach, a dwa razy czekałem około 300 sekund i nie nastąpiło zadziałanie wyłącznika nadprądowego. Tutaj napięcie spadło z 230V do około 224V. Miernik pokazywał około 5300W. Badałem to na 3 różnych egzemplarzach.

    Przerwałem ten test po 300 sekundach, ponieważ przewód jakiego użyłem - dosłownie 30 cm przewodu i gniazda z gotowego przedłużacza ze sklepu opisanego 3600W (obciąłem wtyczkę i założyłem tulejki na linki) - ten przewód, w części gdzie był w podwójnej izolacji, był nieprzyjemnie parzący przy dotyku ręką. Ostatnie kilkanaście centymetrów przed aparatem, które było w pojedynczej izolacji mniej się grzało.

    Obawiałem się, że dojdzie o stopienia pierwszej izolacji w przewodzie i w efekcie zwarcia L-N co by mi prawdopodobnie spowodowało zadziałanie wyłącznika nadprądowego za tą testowaną rozdzielnicą, a nie chciałem do tego doprowadzić.

    ***

    No i wobec tych obserwacji nasunęło mi się takie pytanie: a jakby ten scenariusz się wydarzył podczas normalnej eksploatacji? Tzn. użytkownik obciążyłby przedłużacz podłączony do gniazda wtykowego 230V, powodując przepływ prądu bliskiego krotności 1.45 wartości eSki - a ten przedłużacz znajdowałby się częściowo np. pod dywanem, etc. Zgodnie z charakterystyką, eSka miałaby naprawdę dużo czasu na zadziałanie - ogólnie ponad 15 minut. W tym czasie na przedłużaczu by się pewnie stopiła izolacja.

    Czy to oznacza, że przedłużacz do zastosowań domowych opisany 3600W, to jest rzeczywiście jego maksymalna wytrzymałość? Taka że po przekroczeniu tej wartości przewód się istotnie grzeje? Mimo że obwód jest zabezpieczony 16A i w zależności od napięcia eSka zadziała dopiero po przekroczeniu około 5200W, to ten przedłużacz ma całkowite prawo uszkodzić się już powyżej 3600W?
  • Computer Controls
  • #64
    takijasiu
    Level 25  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    A co by było, gdyby inaczej rozmieścić aparaty i zastosować listwy - grzebienie zamiast tej plątaniny przewodów ? :cry: O, takie :
    https://www.youtube.com/watch?v=Rq9g8ii7lF4


    Grzebienie poziome są - łączą aparaty za RCD 1-f.

    Natomiast takie grzebienie między 2-ma wierszami - zupełnie nierealne. Nie ta półka cenowa - trzeba mieć aparaty i rozdzielnicę Hagera. Poza tym rozdzielnica musiałaby być większa - a to są kolejne koszta.
  • #65
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    takijasiu wrote:
    a to są kolejne koszta.
    Rozdzielnice w domach / budynkach, a tym bardziej, że dla siebie, buduje się z obliczona trwałością na wiele lat. Dlatego im bardziej ,, profesjonalna", jak ten Hager, tym lepsza i trwalsza. Koszty budowy ? Rozkładają się w czasie......Im dłuższym tym taniej.
  • #66
    takijasiu
    Level 25  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    takijasiu wrote:
    a to są kolejne koszta.
    Rozdzielnice w domach / budynkach, a tym bardziej, że dla siebie, buduje się z obliczona trwałością na wiele lat. Dlatego im bardziej ,, profesjonalna", jak ten Hager, tym lepsza i trwalsza. Koszty budowy ? Rozkładają się w czasie......Im dłuższym tym taniej.


    Ogólnie to jest trochę dłuższa historia. Ta rozdzielnica będzie obsługiwała około 120 m^2 powierzchni o układzie: pokój ~12 m^2, pokój ~12 m^2, toaleta, łazienka, kuchnia, przestrzeń około 36 m^2 z przeznaczeniem na pracownię krawiecką oraz przestrzeń około 44 m^2 będąca takim jakby salonem. Przy czym to jest przestrzeń wynajmowana.

    Wcześniej zabezpieczenia nadprądowe (tylko takie były, żadnej różnicówki ani ochronnika) wyglądały w sposób widoczny na poniższym zdjęciu.

    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    Tam jest 8x S301 B16, ale tylko 3 z nich zasilały obwody, które udało się zlokalizować - w tym tylko 1 obwód z przewodem ochronnym (był tam podłączony bojler także "spoko"). W ogóle cała ta grupa eSek była zasilana przewodem 3x 1.5 mm^2 o długości około 6 metrów, prowadzonym w tynku.

    Zostało to zmienione w taki sposób, że został dociągnięty WLZ YDY 5x 6mm^2. Pojawiła się nowa rozdzielnica i w niej RCD 3f - gdzie dalej były 3 obwody: 1 z przewodem ochronnym (gniazdo bojlera w łazience), 1 bez przewodu ochronnego (gniazdka i oświetlenie razem na pozostałą powierzchnię w tym oświetlenie w łazience) - zostały te istniejące obwody przełączone - oraz zostało utworzone gniazdko z przewodem ochronnym zaraz obok rozdzielnicy - jako 3-ci obwód.

    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    No tylko ta mała rozdzielnica miała poważne błędy: przede wszystkim drut 6 mm^2 i drut 2.5 mm^2 razem w zacisku no i RCD 3-f na obwody 1-f. Oraz oczywiście była za mała. Została utworzona po to, żeby mieć gdzie zakończyć WLZ 5x 6mm^2 oraz po to, żeby znalazł się tam aparat RCD.

    Teraz jest kolejny etap, polegający na przygotowaniu docelowej rozdzielnicy.
  • #67
    Magic_moon
    Level 29  
    Jedna i druga rozdzielnica to kicha.
  • #68
    takijasiu
    Level 25  
    Magic_moon wrote:
    Jedna i druga rozdzielnica to kicha.


    Proszę wskaż konkretne błędy. Tylko nie takie, że jest podłączone S301 B10A dla obwodu oświetlenia za RCD mimo że nie ma takiego wymogu. A także nie takie, że Ty w swojej praktyce robisz inaczej. Tylko konkretne - co jest źle.
  • #69
    Magic_moon
    Level 29  
    Pierwsza rozdzielnica.
    - Brak wyłącznika głównego ( nie obowiązku go stosowania, ale uważam że w każdej rozdzielnicy powinien się znaleźć )
    - Wyłącznik nadprądowy jak wyłącznik główny to błąd w sztuce ( nie ma bezpiecznej przerwy izolacyjnej.
    - Brak zabezpieczenia lampki sygnalizacyjnej.
    - Błędna kolorystyka przewodów
    - Nie znam przekrojów przewodów, aby stwierdzić czy nominały zabezpieczeń są poprawne.
    - Pakowanie pod jeden zacisk 6mm2 oraz 1,5 to błąd.

    Druga rozdzielnica.
    - Dalej wyłącznik nadprądowy pełni rolę wyłącznika głównego
    - Pakowanie pod jeden zacisk dwóch różnych przekrojów to błąd.
    - Brak zabezpieczenia lampek
    - RCD 3F na obwody jednofazowe ( to proszenie się o kłopoty )
    - Po co do rozdzielnicy pchałeś całe przewody .

    I na konie to uważam że można to było estetyczniej zrobić za pomocą bloku rozdzielczego.
  • #70
    takijasiu
    Level 25  
    Dziękuję za uwagi, odnoszę się do nich poniżej.

    Magic_moon wrote:
    Pierwsza rozdzielnica.
    - Brak wyłącznika głównego ( nie obowiązku go stosowania, ale uważam że w każdej rozdzielnicy powinien się znaleźć )
    - Wyłącznik nadprądowy jak wyłącznik główny to błąd w sztuce ( nie ma bezpiecznej przerwy izolacyjnej.
    - Brak zabezpieczenia lampki sygnalizacyjnej.
    - Błędna kolorystyka przewodów
    - Nie znam przekrojów przewodów, aby stwierdzić czy nominały zabezpieczeń są poprawne.
    - Pakowanie pod jeden zacisk 6mm2 oraz 1,5 to błąd.


    - FR jest pierwszy od lewej w dolnym wierszu - czyli uwaga nie znajduje potwierdzenia w stanie rzeczywistym
    - wyłącznik nadprądowy ten w dolnym wierszu po prawej - nie jest wyłącznikiem głównym - czyli uwaga nie znajduje potwierdzenia w stanie rzeczywistym - ale faktycznie on tam nie jest wymagany
    - kontrolki są zabezpieczone szklanymi bezpiecznikami 0.5A 20mm w oprawach na lince 2.5mm^2 (pisałem we wcześniejszych postach, że nie ma opraw na większe przekroje) - zatem z zacisku zasilającego S303 od strony zasilania jest rozgałęzienie na tulejce - kilka cm linki 6 mm^2 wchodzi na WAGO 221-612 i do tej złączki dochodzi kilka cm linki 2.5 mm^2 która wchodzi bezpośrednio na oprawę bezpiecznika
    - odnośnie kolorystyki - rzeczywiście przewód ochrony jest żółto-zielony, przewody neutralne są niebieskie, a wszystkie przewody fazowe są brązowe - rozumiem, że każda faza powinna mieć osobny kolor przewodów (szary, czarny, brązowy)?
    - przekroje: wszystkie połączenia w rozdzielnicy są wykonane linką 6 mm^2, złącze na które wchodzi przewód ochronny z kabla zasilającego jest połączone z szyną ochronną w którą będą wpięte obwody z mieszkania dwoma takimi linka 6 mm^2.
    - w tej rozdzielnicy nie ma w żadnym miejscu sytuacji, że są 2 różne przekroje linki w tym samym zacisku - ale nawet gdyby tak było, to koledzy tutaj wcześniej potwierdzili, że linkę 2.5 mm^2 i linkę 6 mm^2 można umieścić w tulejce podwójnej na dwie linki 6 mm^2 - także ta uwaga też nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości

    Czyli z Twoich uwag zasadna jest ta o kolorystyce przewodów. Oraz ta, że tam jest niepotrzebnie wstawione S303 między FR a resztę rozdzielnicy (tego akurat nie niapisałeś, bo nie zwróciłeś uwagi że tam jest FR).

    Ja jeszcze mogę do tego dodać, że w miejscu planowanego ochronnika przepięć umieściłem na razie FR 4P, który jest zabezpieczony żyłką żeby nie dało się go włączyć - no i to pewnie trochę razi.

    Magic_moon wrote:

    Druga rozdzielnica.
    - Dalej wyłącznik nadprądowy pełni rolę wyłącznika głównego
    - Pakowanie pod jeden zacisk dwóch różnych przekrojów to błąd.
    - Brak zabezpieczenia lampek
    - RCD 3F na obwody jednofazowe ( to proszenie się o kłopoty )
    - Po co do rozdzielnicy pchałeś całe przewody .


    Tutaj masz w większości rację - to są rzeczywiście błędy w tej małej rozdzielnicy. Dlatego właśnie się jej pozbywam.

    Odnośnie kwestii, że są całe przewody. Zrobiłem tak, aby zminimalizować ryzyko wyrwania przewodu z rozdzielnicy. Jak widać nie ma tam dławnic (w tej nowej są dławnice już). Ze względu na to, że ta mała rozdzielnica została podłączona do starej instalacji (co też jest pewnie niezgodne z przepisami), zastosowałem krótkie łączniki kablowe z miejsca instalacji nowej rozdzielnicy do starej skrzynki podtynkowej, gdzie się zbiegały kable starej instalacji.

    Magic_moon wrote:

    I na konie to uważam że można to było estetyczniej zrobić za pomocą bloku rozdzielczego.


    Rozważaliśmy w tym wątku zastosowanie bloku - nawet jest schemat z blokiem wcześniej w jednym z moich postów. Jednak ostatecznie zdecydowałem się na skorzystanie z rad jednego z kolegów i zrezygnowałem z bloku. Teraz jest tak, że na wielu aparatach są po maksymalnie 2 linki w tulejce.

    Dziękuję, że się pochyliłeś nad moim wątkiem. I jednocześnie się cieszę, że większość wskazanych przez Ciebie błędów w omawianej docelowej rozdzielnicy nie potwierdza się ze stanem rzeczywistym.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Hmm - właśnie się zorientowałem, że kolega kolega Magic_moon to co komentował jako "pierwszą rozdzielnicę" to było to zdjęcie, które wstawiłem dzisiaj - ono pokazywało jak to wszystko wyglądało jak to zastaliśmy. Przyznam, że się nie spodziewałem że ktoś będzie chciał to komentować, ponieważ wstawiłem to zdjęcie żeby właśnie pokazać, jaki stan starałem się poprawić.
  • #71
    takijasiu
    Level 25  
    Jako podsumowanie tematu informuję, że dzisiaj rozdzielnicę uruchomiłem.

    Wybrałem do niej RCD Schneider Electric 25A, 30mA w czułości A.

    Ponieważ przy okazji mojego pytania rozwinęła się dyskusja, gdzie koledzy mi wskazywali różne uwagi do projektu rozdzielnicy - często wykluczające się (np. odnośnie tego czy kontrolki trzeba dobezpieczać czy nie) - to załączam zdjęcie jak rozdzielnica wygląda zamontowana w docelowym miejscu i z doprowadzonymi już przewodami zasilającymi. Na początek zostaną do niej podłączone aż 2 istniejące obecnie obwody (w tym mieszkaniu po prostu są tylko 2 obwody) a niedługo będzie do niej podłączona nowa instalacja.

    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    Dziękuję wszystkim, którzy pochylili się nad tym tematem i starali się mi pomóc. Widzę, że część kolegów przestała się wypowiadać w tym temacie, gdy się okazało że nie uwzględniłem ich propozycji - ale cieszę się, że te propozycje padły i mogłem je rozważyć.
  • #72
    kkas12
    Level 43  
    Kolego, można tłumaczyć a ty swoje i tak zrobisz.
    Pisałem o aparatach jednego producenta.
    Pisałem o zbędnym RCD w obwodzie kuchenki.
    Groch o ścianę.
    W efekcie mamy za dużo przewodów, za krótkie szyny grzebieniowe i przegląd producentów aparatury modułowej.
    Śmietnik Europy, czyli kolejny potworek wypełniony do granic możliwości wszystkim co pod rękę a jakich tysiące można spotkać w tym kraju.

    Trzy strony pisania bez żadnych efektów.
    Miesiąc zajęło to co zazwyczaj trwa dwa dni (łącznie z zakupami) a wyszło jak zawsze.
    Sorry kolego, ale naprawdę szkoda czasu i atłasu jak król Staś powiedział.

    P.S.
    Powodzenia życzę gdy przyjdzie pora wpięcia nieistniejących jeszcze obwodów.
    Wtedy się pochwal tym co teraz stworzyłeś :)
  • #73
    Magic_moon
    Level 29  
    No i zabezpieczenie tych lampek tymi szklanymi bezpiecznikami. Szkoda czasu na ten temat.
  • #74
    kkas12
    Level 43  
    Magic_moon wrote:
    No i zabezpieczenie tych lampek tymi szklanymi bezpiecznikami.
    Zabezpieczenie jak zabezpieczenie, ale bardzo mnie ciekawi wymiana tych bezpieczników po ewentualnym zadziałaniu gdy będą wszystkie obwody podpięte.
    A ten trójtorowy Legrand w lewym dolnym rogu to...?
  • #75
    Magic_moon
    Level 29  
    kkas12 wrote:
    A ten trójtorowy Legrand w lewym dolnym rogu to...?


    To B20 ale co on zasila, tego to nie wiem. Wygląda jakby zabezpieczał zabezpieczenie .
    W ogóle to ta rozdzielnica to kaszana
  • #76
    takijasiu
    Level 25  
    Skoro wkładki 20mm jako dobezpieczenie kontrolek (zastosowałem szklane 0.5A, ale można też zastosować ceramiczne) są złe - to proszę kolegów o informację - co proponują użyć jako dobezpieczenie kontrolek. Szczególnie kolega Magic_moon, który jest zwolennikiem zabezpieczania kontrolek, mam nadzieję że się wypowie.

    Odnośnie wymiany wkładek - gniazda do wkładek są na dole rozdzielnicy, a wszystkie obwody będą wprowadzone od góry.

    Rzeczywiście ciężko będzie wprowadzić przewody - jest tam bardzo mało miejsca.

    Natomiast odnośnie tego że są różni producenci - no niestety eSki były kupione przed RCD i zakup RCD tego samego producenta okazał się zbyt drogi.

    ***

    Ogólnie uważam - po lekturze tego forum przez ostatnie pół roku - że jak koledzy wskazują błędy w projekcie czy w wykonaniu rozdzielnic domowych, to może byłoby sensowne umówienie się na jakieś klasy tych błędów - od takich najpoważniejszych do takich które można nazwać bardzej czyimiś preferencjami a nie faktycznymi błędami.

    Skąd taki pomysł? Otóż do każdej jednej rozdzielnicy będą zawsze jakieś uwagi - tylko czasami będą to naprawdę poważne błędy a czasami nie. Może dobrym pomysłem byłoby stworzenie jakiejś wspólnej listy punktów, które są elementem oceny projektu lub wykonania takiej domowej rozdzielnicy - w ten sposób przy ocenie dla każdego z tych punktów by się pojawia informacja odnośnie tego w jakim zakresie dany punkt jest zrealizowany w ocenianym projekcie lub wykonaniu.
  • #77
    Magic_moon
    Level 29  
    Kolega Magic_moon ma już dość tego tematu. Wydaje mi się że większość istotnych informacji napisałem wyżej.
  • #78
    takijasiu
    Level 25  
    Magic_moon wrote:
    Kolega Magic_moon ma już dość tego tematu. Wydaje mi się że większość istotnych informacji napisałem wyżej.


    Czyli nie dowiem się, jak kolega proponuje dobezpieczać kontrolki? Wyborne.
  • #80
    Magic_moon
    Level 29  
    takijasiu wrote:
    Czyli nie dowiem się, jak kolega proponuje dobezpieczać kontrolki? Wyborne.


    Masz szczęście że z natury jestem miły. Z reguły montuje się zwykłe wyłączniki nadprądowe B6A i tyle. A u ciebie miejsca BRAK
  • #81
    takijasiu
    Level 25  
    arlix wrote:
    np. tak
    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    Jeśli wolno zapytać - ile drożej wychodziły te RCD od Legrand?


    Odnośnie tego BZ-3 ze zdjęcia, to był w tym wątku omawiany. Stanęło na tym, że bezpiecznik jest tam podłączony równolegle z diodą świecącą plus z oporem. W przypadku przepalenia się bezpiecznika zaczyna świecić dioda. Opór razem z którym dioda świeci i tak pozwalał na to, że kontrolka LED podpięta za nim i tak świeciła.

    Poza tym obudowa też jest na wkładki 20mm - także wkładkę zastosowałem tą samą, tylko obudowę inną.

    A odnośnie cen RCD - zdecydowałem się na czułość A. W tej czułości Schneider 25A 30mA kosztował około 90 zł, zaś Legranda znalazłem za około 180 zł. Dodam, że te Schneidery też były w kilku miejscach w podobnej cenie, ale jednak w innych miejscach były o połowę tańsze. Myślę, że to jest kwestia rabatów - pewnie obaj producencji mają cenę katalogową około 200 zł tylko różne hurtownie mają różne rabaty.

    Mam na myśli ten Legrand: https://www.legrand.com/ecatalogue/411554-rcd-dx-id-2p-230.html lub ten: https://www.legrand.com/ecatalogue/411555-rcd-dx-id-2p-230.html

    W TIM.pl jest za 230 zł brutto (411554) lub w elektrykasklep.pl za 140 zł brutto (411555).

    Dodano po 2 [minuty]:

    Magic_moon wrote:
    takijasiu wrote:
    Czyli nie dowiem się, jak kolega proponuje dobezpieczać kontrolki? Wyborne.

    Z reguły montuje się zwykłe wyłączniki nadprądowe B6A i tyle. A u ciebie miejsca BRAK


    O ile dobrze pamiętam - z tego wątku albo z innych, poświęconych dobezpieczaniu kontrolek za pomocą wkładek w gnieździe BZ-3 - użycie wyłącznika nadprądowego do zabezpieczenia lampek sygnalizycjnych, rodzi ryzyko że ten wyłącznik zostanie przestawione w pozycję wyłączoną, lampki zgasną, a jednak zasilanie w całej rozdzielnicy będzie. Także to nie jest bardzo szczęśliwy sposób. Tym niemniej dziękuję, że się nim podzieliłeś.
  • #82
    arlix
    Level 16  
    Skoro powyższe ci nie pasują to proszę bardzo cos takiego....
    Instalacja domowa - tania różnicówka / tanie różnicówki - co wybrać

    Ale moim ( i tylko moim) skromnym zdaniem to co Ty zrobileś to po prostu partactwo...... Do tego pełny przegląd producentów w rozdzielnicy (tak wiem, za drogo), za mała rozdzielnica. No ale cóż, jak to niektórzy mówią - "co w tym trudnego, przecież to tylko dwa kabelki trzeba podpiąć".... Jak widać tak nie jest.
  • #83
    Magic_moon
    Level 29  
    Cylindry hehe to od razu zamontuj sobie na zabezpieczenie lampek BMY 63A. Temat stał się bardzo żenujący.
  • #84
    takijasiu
    Level 25  
    Magic_moon wrote:
    Cylindry hehe to od razu zamontuj sobie na zabezpieczenie lampek BMY 63A. Temat stał się bardzo żenujący.


    Rozwiązanie, które Ty proponujesz - czyli wyłącznik nadpradowy o niskiej wartości - też ma swoje minusy: przede wszystkim ryzyko przełączenia w pozycję wyłączoną i tym samym ryzyko że osoba obsługująca rozdzielnicę mylnie zinterpretuje brak świecenia kontrolek.