Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Beyma 12E120 w jakiej obudowie zabrzmi najlepiej?

27 Lis 2019 21:02 201 18
  • Poziom 9  
    HEj. Posiadam wyżej wymieniony głośnik. Przed zakupem poprosiłem Beyme o sugestie co do obudowy i jej typu. Oczywiście takową otrzymałem. I chce zapytać co bardziej doświadczeni fachowcy by doradzili pod gitarę dla takiego "potwora"? Zbudowałem to co zasugerowali i wydaje mi się że dość tak muli tzn. zbyt wiele dołu :/. A na ten przykład winISD sugerował zupełnie inną drogę. Na razie nie napisze co mi zaproponowali żeby nie sugerować. Obudowa z jednym głośnikiem pod gitarę elektryczną. Z góry dzięki za konstruktywne podpowiedzi :D
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Napisz do kolegi Tremolo - niekiedy tu zagląda. Jest dobrym gitarzystą.
    Ja swoje napiszę, jak znajdę (może jutro) więcej czasu.
    Napisz jeszcze, do jakiego grania ta paczka i czym jest zasilana.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Hej. Zasila go lampa MG Vintage 50W. A Jeśli do czego to chciał bym żeby była w miarę jak najbardziej elastyczna i uniwersalna. Na daną chwile ma zbyt wiele dołu.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Payton20 napisał:
    Przed zakupem poprosiłem Beyme o sugestie co do obudowy i jej typu. Oczywiście takową otrzymałem

    Napisałeś im, że to ma być pod gitarę?
    Sam jestem ciekaw, co zaproponowali. Nie czasem 50l br strojona w okolicach 40-45hz? Albo closed? :-)

    Trza by szukać w sieci odpowiedniej konstrukcji pod ten głośnik, albo eksperymentować. Np. zacząć od ok. 40l z otwartym tyłem i ew. eksperymentować z częściowym zakrywaniem tyłu.

    Wg. mnie, to głośnik bardziej do basowego piecyka.

    Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Cewka 4", to i układ drgający dość ciężki, więc powiem tak: gitarowy owszem, ale raczej do ciężkiego grania. Jak do basu, to np. w piecyku, do lekko-średniego grania. Do klangu i tak by trza dołożyć tweeter. :-)

    Widzę, że tylna ściana składa się z trzech elementów, więc projektant obudowy przewidział różne konfiguracje obudowy:
    Obudowa zamknięta (closed), czyli wstawione wszystkie elementy tylnej ścianki.
    Częściowo otwarta (czyli bez małego elementu 200x100mm - coś jak br).
    Półotwarta (czyli bez elementu 190x[ok.] 600mm).
    Lub ew. całkowicie otwarta, czyli odsłonięty cały tył.

    Jak zrobiłeś closed, to paczka będzie grała mocno dołem.
    Objętość też nieco przyduża (wyliczyłem ok. 50l netto) jak na 1x12" do uniwersalnego grania, ale też nie przesadzona.
    Jak napisałem wyżej, poeksperymentuj z odkrywaniem tyłu obudowy. No chyba że elementy tylnej ścianki zamiast tylko przykręcić też wkleiłeś, to będzie problem. :-)

    Pozdrawiam.

    P.S.
    Poczytaj, na forum jest trochę tematów o budowie kolumn gitarowych.
  • Poziom 9  
    Ok. Dzięki poszukam. A na razie przerobiłem ją na Electro Voice TL 806 jest lepiej ale trzeba szukać dalej. Gram z tunelami BR odkrytymi. Musze poczytać o strojeniu tych tuneli.
  • Poziom 43  
    Payton20 napisał:
    na razie przerobiłem ją na Electro Voice TL 806

    To obudowa do typowych gitarowców z wysokim Fs.

    Payton20 napisał:
    Gram z tunelami BR odkrytymi. Musze poczytać o strojeniu tych tuneli.

    Niewiele Ci to da przy Twoim głośniku z 4" cewką i Fs-37hz .
    Br, w zależności od jego strojenia, mniej, lub bardziej podbija niską część pasma. Takie obudowy buduje się do głośników na 1,5 - 2" cewce z podbitym pasmem w okolicy 2-4 kHz i Fs w okolicy 70-100Hz, by nieco podbić dolną część pasma.

    Ale nie martw się, nim zbudujesz, lub kupisz odpowiadającą Ci pod każdym względem paczkę gitarową, to poradzisz ich zmienić i kilkadziesiąt. :-)
    Znałem takich, co zmieniali paczki/heady co kilka miesięcy.
    Nawet udało mi się kiedyś od jednego basisty co często zmieniał piece, za pół ceny kupić dwu-miesięczny piecyk Trace Elliot, za którym długo "chorowałem". Ostatecznie sprzedałem go po roku - też mi nie spasował. :-)

    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Spoko czyli co raczej wrócić do oryginału i kombinować z otwieraniem tyłu?
  • Poziom 43  
    Tak.
    Im bardziej będziesz otwierał tył obudowy, tym paczka będzie grała ostrzej i mniej wydatnym dołem.
    Może Ci się spodobać brzmienie paczki, po otwarciu np. 1/3 powierzchni tylnej ściany a może dopiero po całkowitym otwarciu?
    Kto wie, może trzeba będzie też zmniejszyć pojemność obudowy?

    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    A litraż w jaki sposób wpływa na brzmienie? Załóżmy że mam obudowę zamkniętą jedna większą a drugą mniejszą. Czy po prostu musi być dobrana wedle dobroci głośnika?

    Dodano po 1 [minuty]:

    A i gdzieś przeczytałem że Marshall 1912 miał wsadzony JBL E120 a omawiany głośnik to odpowiednik tego JBL.
  • Poziom 43  
    Payton20 napisał:
    Załóżmy że mam obudowę zamkniętą jedna większą a drugą mniejszą

    Z większej będzie więcej dołu, jak z mniejszej. Z drugiej strony, w mniejszej głośnik będzie miał większą tzw. wytrzymałość mocową.

    Payton20 napisał:
    Czy po prostu musi być dobrana wedle dobroci głośnika?

    Tu głównie chodzi o optymalne wykorzystanie możliwości danego głośnika, oraz jego współpracy z innymi głośnikami, przy zastosowaniu go w zestawie szerokopasmowym (czy to estradowym, czy home audio), choć niekoniecznie, bo ten sam głośnik może służyć tylko do przetwarzania określonej części pasma i wtedy obudowa do niego może się różnić, od tej optymalnej.
    Tak właśnie jest w przypadku typowych, instrumentalnych zestawów głośnikowych. Zazwyczaj mają przenosić tylko określoną, często dość wąską część pasma. Dlatego też do jednego głośnika, buduje się (w zależności od oczekiwań instrumentalisty) diametralnie różne obudowy, jak i stosuje się do ich budowy różne materiały.
    Np. jednemu gitarzyście będzie pasowała zamknięta paczka 60l z grubej sklejki a innemu, na tym samym głośniku otwarta 30l z litego drewna. :-)

    Z tego co wyczytałem, to w Marshall 1912 stosowano Celestion G-12B-150 a to zupełnie inny głośnik od Twojej Beymy.
    JBL E-120, też różni się parametrami od tej Beymy i zapewne brzmieniem też się będzie różnił.
    Głowę dam, że Marshall 1912, z każdym z tych głośników zabrzmi inaczej i jednemu gitarzyście będzie się podobało brzmienie tej kolumny z jednym a innemu gitarzyście z drugim głośnikiem a jeszcze innemu z zupełnie innym głośnikiem.
    Nie ma czegoś takiego, jak odpowiednik, czy zamiennik danego modelu głośnika!

    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Dziki za pomoc dowiedziałem się co nieco choć dalej jestem głupi :P będę szukał aż znajdę.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jeszcze tylko dopytam bo WinISD sugerował albo obudowe z jednym basreflex bądź Obudowa pasmowoprzepustową VI rzędu. I o tą drugą chciałem dopytać czy warto eksperymentować z taką konstrukcjią czy to zła droga. Gdzieś kiedyś widziałem że Jim Root z taką grał.
  • Poziom 43  
    Band-pass 6th, pod gitarę? Chyba że basową.
    Właśnie wspomniany wyżej przeze mnie piec trace, miał taką i średnio to grało a pod gitarą w ogóle nie ma sensu.
    WinISD typowej paczki pod gitarę Ci nie wyliczy.
    Trzeba albo:
    DjMapet napisał:
    szukać w sieci odpowiedniej konstrukcji pod ten głośnik, albo eksperymentować.


    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Spoko dzieki pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Tam powinno pisać raczej pod gitarę basową ten głośnik. ALbo do jakiegoś Jazzu. Też ten magnes jest jak z silnika łodzi podwodnej. Mogę się zamienić na 12" głośnik z LDM :) jakaś kopia Celestion V30.

    Co do paczki, to trochę średnio nie zabijać tego głośnika z otwartą obudową. Boje się że będzie szarpał membraną w otwartej obudowie. A może po prostu na pętle wzmacniacza dołożyć po prostu kondensator - czyli filtr górnoprzepustowy ukryty w kabelku Send-Return?

    Co mi jeszcze przychodzi do głowy - to ultra malutka paczka zamknieta dla tego głośnika - zdusi jego bas. Taki klocek 14x14x10 cali.
  • Poziom 43  
    Tremolo napisał:
    Tam powinno pisać raczej pod gitarę basową ten głośnik

    Też tak zareagowałem na niego. :-)
    Tremolo napisał:
    Boje się że będzie szarpał membraną w otwartej obudowie

    Może w całkowicie otwartej tak, ale w półotwartej, czy 1/3 może już nie? X-max ma tylko 2,5mm, więc za bardzo nie ma czym szarpać. W każdym razie, trzeba by eksperymentować. Z małą zamkniętą też, choć zdusi tylko niski bas, ale może to już koledze autorowi wystarczy.

    Tremolo napisał:
    dołożyć po prostu kondensator - czyli filtr górnoprzepustowy ukryty w kabelku Send-Return?

    Myślisz że coś takiego zadziała? Jak by to miało wyglądać, jaki kondensator? Bo ja jeszcze czegoś takiego nie widziałem.
    Też chyba by trza eksperymentować.
    Może przepuścić sygnał przez filtr aktywny, dajmy na to od ok 200Hz? :-)

    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Postaram się na dniach przerobić ją na półotwartą tak w 33%. Napiszę jakie wrażenia.
  • Poziom 43  
    DjMapet co do kondensatora to na końcówce jest separacja składowej stałej jak jest tam powiedzmy 22nF na wejściu końcówki, to jak damy w taki sfingowany kabel z ukrytym kondensatorem - o wartości 22nF - to koniec mocy będzie widział 11nF , co za tym idzie zmniejszymy bas po stronie wzmacniacza.

    https://www.tremolo.pl/Artykuly/Wzmacniacze/Pe_tla,efekto_w,jak,zrobic_.html - tu jest taki przykładowy wzmacniacz wewnątrz. Tylko nie wiem jeszcze jak jest we wzmacniaczu, zgranym teraz z tym głośnikiem.