Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Hulajnoga elektryczna - zbyt duzy prąd pobierany z akumulatora?

DJ_Dexinter 28 Nov 2019 21:19 1818 9
e-mierniki
  • #1
    DJ_Dexinter
    Level 27  
    Posiadam hulajnogę elektryczną, która posiada sterownik do silników napięcia stałego o maksymalnej mocy 1000W (DMHC 36V 1000W)

    Hulajnoga jest doposazona w bezpiecznik, który wmontował poprzedni właściciel. Bezpiecznik jest zamontowany szeregowo z baterią i w razie przepalenia odcina całe zasilanie.

    Pojawił się problem, poniewaz od jakiegoś czasu hulajnoga pali ten bezpiecznik, maksymalny jaki był zamontowany to 30A. Biorąc pod uwagę, ze prąd przy ruszaniu i w niektórych momentach musi popłynąć większy (chwilowy), zastanawiam się, czy ten bezpiecznik w ogóle ma sens.
    Bezpiecznik, który tam jest zamontowany, to typowy samochodowy bezpiecznik, na instalację 12V.

    Przyznam, ze chciałbym jakoś zabezpieczyć sterownik, gdyz poprzedni właściciel juz go wymieniał i obecny sterownik nie jest oryginalny.

    Problem mam zamiar rozwiązać jakimś ograniczeniem prądowym do np 20A, jednakze nie wiem, czy takie rozwiązanie miałoby sens. Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu.
  • e-mierniki
  • #2
    nowypn
    Level 23  
    Witam
    Nie usuwaj skutków a przyczyny tzn. sprawdź czy silnik lekko się obraca i czy nie ma jakichś oporów podczas pracy - być może coś przyblokowuje oś silnika i stąd biorą się zbyt duże prądy w układzie zasilania.
    Pozdrawiam
  • #3
    DJ_Dexinter
    Level 27  
    Nie ma właśnie zadnych problemów z silnikiem. Obraca się jak zawsze wcześniej. Sprawdziłem to w stosunku do sprawnej hulajnogi i koło obraca się tak samo.
    Opory są dosyć duze, bo przełozenie napędu jest na łańcuchu, ale wszystko działa identycznie.
  • e-mierniki
  • #4
    nowypn
    Level 23  
    Witam ponownie.
    W takim razie sprawdź sam silnik - być może jest luz na wirniku. Skoro masz taką samą hulajnogę to zmierz jaki prąd pobiera silnik w jednej jak i drugiej przy tym samym obciążeniu i wszystko będzie jasne.
    Pozdrawiam
  • #5
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    DJ_Dexinter wrote:
    zastanawiam się, czy ten bezpiecznik w ogóle ma sens.
    Ma sens na pewno. Wystarczy uszkodzenie tranzystora w sterowniku i przewody zaczynają świecić.

    Dziwne jest jednak częste przepalanie takiego bezpiecznika. Jeśli pada bezpiecznik 30A to znaczy że prąd przekracza "grubo" jego wartość nominalną. To przez chwilę blisko kilowat mocy (!).

    Zacząłbym od sprawdzenia prądu.
    Przydałby się jakiś bocznik. Wiem, że w warunkach amatorskich to pewien problem ale można go samodzielnie zrobić wykorzystując kawałek przewodu i przepalony bezpiecznik.
    Wcześniej należy go wyskalować.
    Proste, tanie i ogólnie dostępne mierniki zapewniają możliwość pomiaru prądu do 10A. Wystarczy więc wykorzystać akumulator samochodowy i żarówkę reflektora.

    - Przygotowany wcześniej odcinek przewodu, miernik (amperomierz) i żarówkę włączamy do akumulatora i notujemy wartość prądu.
    - Usuwamy miernik z obwodu i ponownie podłączamy żarówkę z przewodem (przyszłym bocznikiem).
    - Miernik przestawiamy na woltomierz by pomierzyć spadek napięcia na obserwowanym odcinku przewodu.

    Jeśli więc z pomiarów wyjdzie, że przy prądzie np. 5,4A odczytana wartość napięcia na boczniku to np. 32mV to możemy wyznaczyć jego stałą czyli:

    32 / 5,4 = 5,9 mV/A

    Powyższa metoda oczywiście obarczona jest błędem ale nie chodzi tutaj o pomiary laboratoryjne a o wyszacowanie prądu powyżej 30A domowymi metodami.

    Mając takie narzędzie ustawiłbym hulajnogę na jakimś stelażu z uniesionymi kołami. Dalej to obserwacja prądu.


    Dziwne to przepalanie bezpiecznika. Jeżdżę rowerem zasilanym pakietem 10S10P przy napięciu 44V. Akumulatory zabezpieczone są bezpiecznikiem 15A. Przez rok użytkowania nie zdarzyło mi się wymieniać bezpiecznika a zdarza mi się czasem dojechać do skrzyżowania na największym przełożeniu.
  • #7
    slawko_k
    Level 34  
    Co pisze na sterowniku?
    Najczęściej chińskie uniwersalne sterowniki mają tak że sterownik 1000W szczytowo przy ruszaniu będzie dawał nawet z 1500W a to przy pakiecie 36V sporo powyżej 30A. Kilka razy bezpiecznik to wytrzyma aż w końcu padnie.
    Zmierz te prądy. jeśli faktycznie będą powyżej 30A to albo 2 bezpieczniki równolegle albo zmniejszyć trochę prąd sterownika
  • #9
    kruki1
    Level 12  
    Witam, czy udało Ci się rozwiązać problem z przepalającym bezpiecznikiem? Mam to samo przy mojej hulajnodze
  • #10
    Pontikos
    Level 38  
    Nie wiem czy zakładanie bezpiecznika ma tu większy sens, skoro w miarę dobrej klasy BMS ma zabezpieczenie typu "short circut", czyli przeciwzwarciowe, odcinające zasilanie przy prądzie przekraczającym dwukrotnie prąd nominalny.

    Chyba ze kolega ma zasilanie akumulatorami ołowiowym (ładna nazwa to "żelowe"), wtedy szczytowe prady chwilowe są rzędu 45A.
    Taki tez należy zastosować min. bezpiecznik.
    BTW: mierzenie prądu pracy hulajnogi typu Viron z kołem luźno wirującym mija się z celem, bez obciążenia prąd nie przekracza 10A.