Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmniejszenie oporności układu.

01 Gru 2019 09:53 378 25
  • Poziom 12  
    Mam problem z samochodem w układzie automatycznej klimatyzacji. Moduł sterujący temperaturą wnętrza źle czyta wskazania z termistora temperatury wnętrza(sprawny). Obliczyłem jaki termistor by załatwił sprawę ale niestety nie występuje taki. Za wysokie alfa.
    Wymyśliłem sobie, że mógłbym dać termistor o większej oporności, wtedy krzywa temperaturowa by mi się zgadzała ale musiałbym zdjąć stałą wartość oporności 4k5 ohma. Najlepiej używając tego samego źródła napięcia co używa czujnik.

    Mogę prosić was jak to zrobić?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Znany jest układ na wzmacniaczu operacyjnym który symuluje ujemną rezystancję, ale do zasilania wzmacniacza musiał byś mieć przetwornicę napięcia ujemnego albo izolowaną. Czy jesteś pewien że termistor jest sprawny? Czy ma właściwe rezystancje w odpowiednich temperaturach czy tylko reaguje na zmiany? Zawsze lepiej wymienić zły element na dobrzy niż przerabiać układ aby współpracował poprawnie z wadliwym elementem.

    Jeśli konkretna wartość jest nie do kupienia, to weź pod uwagę, że termistor zazwyczaj współpracuje z opornikami na wejściu układu pomiarowego, je też można zmieniać.
    Cytat:

    Obliczyłem jaki termistor by załatwił sprawę ale niestety nie występuje taki. Za wysokie alfa.
    Termistor ma mocno nieliniową charakterystykę i aproksymowanie tego stałym nachyleniem o współczynniku alfa może dać błędne rezultaty (zależne od różnicy temperatur dla których liczysz)
    Lepiej znaleźć jakiś kalkulator on-line który wyliczy R(25C) i beta najlepiej żeby przyjmował co najmniej trzy punkty pomiarowe.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    czechuxx napisał:
    Moduł sterujący temperaturą wnętrza źle czyta wskazania z termistora temperatury wnętrza(sprawny


    Jak nie ogarniesz wg pomysłu jarkaxxxxx to wymień po prostu panel.!!
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jak nie ogarniesz wg pomysłu jarkaxxxxx to wymień po prostu panel.!!
    Ogarnia czy nie, lepiej wymienić, bo jeśli się "rozjechał" (niezależnie czy panel czy termistor) to nie ma pewności czy obecny stan jest trwały.

    Dlatego nawet nie rysowałem schematu, raczej nie będzie tu potrzebny, bo co z tego że się da.
  • Poziom 12  
    jarek_lnx napisał:
    Czy jesteś pewien że termistor jest sprawny? Czy ma właściwe rezystancje w odpowiednich temperaturach czy tylko reaguje na zmiany?

    Jestem pewien, że jest sprawny. Podłączałem drugi jak i potencjometr.

    jarek_lnx napisał:
    Jeśli konkretna wartość jest nie do kupienia, to weź pod uwagę, że termistor zazwyczaj współpracuje z opornikami na wejściu układu pomiarowego, je też można zmieniać.

    Rozumiem ale to bym musiał rozbierać cały pulpit żeby do wiązki się dostać. Schematu nie mam. A nie wiadomo czy by to dało sukces.

    jarek_lnx napisał:
    Lepiej znaleźć jakiś kalkulator on-line który wyliczy R(25C) i beta najlepiej żeby przyjmował co najmniej trzy punkty pomiarowe.


    Najważniejsze wartości to:
    Przy 16 stopniach C 3k3
    Przy 19 stopniach C 1k9
    Te wartości są najważniejsze. Może iść nawet liniowo.

    Strumien swiadomosc... napisał:
    Jak nie ogarniesz wg pomysłu jarkaxxxxx to wymień po prostu panel.!!


    Wymieniłem panel. Wg tego co mam numer się zgadza. Wg serwisowki również. Niestety nie rozwiązało to problemu.


    Najłatwiej byłoby mi znaleźć taki termistor. Na tym poległem. Również na wymianie połowy samochodu.
    Dlatego chciałem ugryźć tą od drugiej strony.


    jarek_lnx napisał:
    Dlatego nawet nie rysowałem schematu, raczej nie będzie tu potrzebny, bo co z tego że się da.


    Aż taki skomplikowany ten układ?




    A może Wy zauważycie gdzie jest cała pamięć i układ sterujący:
    https://civic.one.pl/serwisowka/L00/HTML/3A/SMG6E3AG10500000000EALT00.HTML
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Używałem różnych termistorów, ale termistora pomiarowego który by zmieniał rezystancję o 74% przy zmianie temperatury o 3 stopnie jeszcze nie widziałem, normalne było by kilkanaście procent
    Rozumiem że to są wskazania panelu dla podłączonych znanych rezystancji?


    Konwerter o ujemnej rezystancji nie jest skomplikowanym układem, tylko trzeba by zadbać aby wzmacniacz nie wszedł w nasycenie. Jakie jest napięcie na termistorze?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_impedance_converter
  • Poziom 43  
    czechuxx napisał:
    Wymieniłem panel. Wg tego co mam numer się zgadza. Wg serwisowki również. Niestety nie rozwiązało to problemu.

    No to masz nadal uszkodzony termistor lub instalację , jaki samochód?
  • Poziom 12  
    jarek_lnx napisał:
    Rozumiem że to są wskazania panelu dla podłączonych znanych rezystancji?


    Takie powinny być aby prawidłowo działało u mnie. Oryginalnie termistor 2k2.

    Mam podgląd na wartości czujników w klimatroniku. Nastawy jakie mam są od 16st do 28st. Lecz wg podglądu z czujników gdy ustawię na 16 dr to temperatura się zgadza. Lecz dalej jest problem. Podnosząc temperaturę na panelu do 28 st ta wprost proporcjonalnie wzrasta tylko do 19st.
    Próbowałem dać w szeregu rezystor ten zakres był w wyższej temperaturze ale nie zdało egzaminu ponieważ układ nie reaguje dynamicznie do wskazań termistora temperatury wnętrza. Czyli jak zimno to grał więcej, a jak ciepło to zazwyczaj chłodził tak długo aż zimno było.

    Jutro dam znać jakie jest napięcie na czujniku.

    Strumien swiadomosc... napisał:
    No to masz nadal uszkodzony termistor lub instalację , jaki samochód?


    Termistor 100% dobry.
    Honda Civic VIII
    Oprócz czujnika wnętrza zmieniłem panel klimatyzacji/nawiewu i skrzynkę MICU/bsa.

    Jeśli powiesz co tam jest problemem i po wymianie będzie dobrze to na pewno wynagrodzę.
    Już za dużo czasu na to straciłem, a chciałbym jeszcze pojeździć tym samochodem.
  • Poziom 12  
    Mogę zrobić ten odczyt na wyświetlaczu. Wszystko się zgadza.
  • Poziom 12  
    Podobne. Z tym że na wyświetlaczu nie zmienia się tak dynamicznie jak na termistorze. Ale błąd stosunku 16-28 do 16-19 występuje.
  • Poziom 43  
    czechuxx napisał:
    e na wyświetlaczu nie zmienia się tak dynamicznie jak na termistor że. Ale błąd stosunku 16-28 do 16-19 występuje.
    że co ,napisz po polsku.
  • Poziom 12  
    Strumien swiadomosc... napisał:
    że co ,napisz po polsku

    Wyżej jest po polsku.

    jarek_lnx napisał:
    Jakie jest napięcie na termistorze?

    Podpiąłem równolegle do termistora.
    2.95V
  • Poziom 43  
    czechuxx napisał:
    Ale błąd stosunku 16-28 do 16-19 występuje


    Czyli co jest faktycznie wydmuchiwane powietrze 16' C a odczyt z termistora jest 28'C czy 19' bo tak to napisałeś jak byś był w 3 klasie podstawówki.
  • Poziom 12  
    Ustawione na 16 to dmucha 16. Ustawione na 20 dmucha 17. Ustawione 24 dmucha 18. Ustawione na 28 wtedy dmucha na 19.
    Moduł widzi prawidłowe wartości z czujnika ale jakby nie widział prawidłowych wartości nastawów. Ustawione na wyświetlaczu 28 stopni a moduł dąży do temperatury 19 stopni.

    Teraz coś zrozumiałeś z tego?
  • Poziom 43  
    czechuxx napisał:
    Ustawione na 28 wtedy dmucha na 19


    To co się czepiesz czujnika skoro z niego sa dobre odczyty?

    Po drugie jak nastawniki sterują klapą ciepło zimno? Jakie mają wysterowanie kątowe klap?

    Bo albo klapy się nie uchylają albo wymiennik do wymiany.
  • Poziom 12  
    Strumien swiadomosc... napisał:

    Po drugie jak nastawniki sterują klapą ciepło zimno? Jakie mają wysterowanie kątowe klap?

    Klapy mogę podejrzeć w %. Pracują odpowiednio. Moduł bierze wartości trzech czujników (zewn, wewn i nasłonecznienia) i wg algorytmu uchylają się tak jak powinny. Po ustawieniu powiedzmy 24st (czyli de facto 18) przy 16st (z czujnika wewn) zaczyna uchylać zimne powietrze co chwilę o 10-15%, a gdy jest 18 zaczyna wiać w zależności od temperatury zewnętrznej i nasłonecznienia 80-100% zimnym.
    Strumien swiadomosc... napisał:
    wymiennik do wymiany.

    O jakim wymienniku mówisz?
  • Poziom 43  
    To nastaw max ciepłe nagrzej auto i zobacz czy leci gorące z kratek. Zobaczysz czy wymiennik jest wydajny.

    Bo opcji jest wiele, np. zerwany napęd klapy....... dizel czy benzyna , trzyma w ogóle termostat?
  • Poziom 12  
    Strumien swiadomosc... napisał:

    Bo opcji jest wiele, np. zerwany napęd klapy....... dizel czy benzyna , trzyma w ogóle termostat?


    Uwierz mi, że spędziłem dużo czasu nad tym i to jest problem w sterowaniu. Wszystko tam działa dobrze. Oprócz tego, że dla tego co tym steruje bo zamiast 28 widzi nastawę 19.
    Moim zdaniem to program jest temu winien. Ale gdzie on jest? Podobno w module z przyciskami i pokrętłami od regulacji klimatu. Ale po wymianie jest tak samo.
  • Poziom 43  
    KOlego zachowujesz się jak typowa gimbaza piszę ci co i jak a ty swoje. Przcież skoro nie ma z czego to ci grzać nie będzie .

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ustaw na nastawniku max grzanie i odepnij wtyczkę zobaczysz czy grzeje czy nie.
  • Poziom 12  
    Ale ja wiem, że grzeje. Gdyby tam był problem to by nie grzało od 0 do 19 , dopiero jakby złapał temperaturę. A jest odwrotnie.
    Dlaczego nie chcesz zrozumieć tego co pisałem wcześniej?

    Dodam jeszcze, że teraz mam zamiast termistora wpięty potencjometr i ustawiona jest tam neutralna temperatura aby nie marznąć. I sobie steruje klapami jak chcę i jest z czego grzać. Minusem tego jest to, że teraz mam 100% manual jak w golfie II.
  • Poziom 43  
    I co teraz działa i grzeje właściwie? Przyjakiej wartości rezystancji?

    Dodano po 1 [minuty]:

    No nie całkiem manual bo predkosc wentylatora panel reguluje. Ale to mnie nie dziwi bo o jakości ufo mam mierne zdanie.
  • Poziom 12  
    Właściwie. Wg podglądu czujnika mam ustawione na 17st. Nie mam miernika przy sobie więc wartości rezystancji nie podam. Jeśli Ci zależy jutro rano sprawdzę.

    Co do jakości UFO... Mam podobne zdanie.
  • Poziom 12  
    Na potencjometrze ustawione 2k9.

    Gdy jest ustawione na 28st ciepłe powietrze leci do wskazań do około 2k7-2k8 w zależności od wartości czujnika zewn i nasłonecznienia. Jak na dworzu jest bardzo zimno to trochę dłużej leci ciepłe powietrze. Z kolei w słoneczny dzień krócej.

    Zauważyłem jedną rzecz. Te wartości które podałem są na odłączonej wtyczce. Z kolei na podłączonej na potencjometrze (2k9) są zupełnie inne. W jedną stronę około 1k, w drugą z kolei 2k2.