Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie silnika dmuchawy - 12V/115W

01 Gru 2019 18:10 348 23
  • Poziom 8  
    Witam!
    Posiadam w samochodzie skoda felicia elektryczną grzałkę płynu chłodzącego oraz wyłącznik sonoff ,którym programuję załączanie owej grzałki. Wszystko działa dobrze ,ale chciałbym dodatkowo zrobić zasilanie silnika dmuchawy aby gorące powietrze dostawało się do wnętrza pojazdu wraz z nagrzewaniem się płynu .Najlepiej żeby silnik dmuchawy był zasilany z 230V ,dmuchawa byłaby załączana razem z grzałką przez sonoffa.

    Z tego co się orientuję silnik dmuchawy ma 12V/115W. Posiadam zasilacz 230V z parametrami wyjściowymi 12V 6A,chciałbym go podpiąć pod zasilanie silnika .Chodzi o to ,żeby dmuchawa pracowała sobie na najmniejszych obrotach.
    Czy nie będzie problemu jeśli użyję owy zasilacz ? Ewentualnie proszę o inne pomysły .
    Pozdrawiam!
  • Poziom 34  
    Szybciej tam wstawisz farelkę do środka . Poza tym moc tej grzałki jest na tyle mała żre nie nagrzeje ci wnętrza w taki sposób , do tego używa się webasto .
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    A kolego to skąd wie jaka jest moc grzałki? Wróżbita? Co do wentylatora, przyda się przekaźnik, żeby prąd z zasilacza nie zasilał linii KL15. Wyjmij przełącznik dmuchawy i znajdź pin odpowiadający za niskie obroty. Podłącz zasilacz i sprawdź czy sobie radzi.
  • Poziom 8  
    Bardziej chodzi mi o rozmroznie szyb aniżeli uzyskanie wysokiej temperatury we wnętrzu. Moc grzalki jest jak najbardziej wystarczająca.Niestety dmuchawa pracuje tylko po włączeniu zapłonu, ja chcę podać napięcie bezpośrednio na jej silnik. Pytanie czy zasilacz, który mam będzie wystarczający do tego.

    Polecam obejrzeć ten filmik

    https://youtu.be/sMsXeOJy5Co
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    grzep123 napisał:
    ja chcę podać napięcie bezpośrednio na jej silnik

    Zasilacz 12V 6A (72W) nie będzie wystarczający do zasilenia dmuchawy 12V 115W. Dopóki nie zrobisz sterowania dla silnika wentylatora, będzie on próbował pobrać ze źródła około 10A. To nie jest tak, że dając zasilacz 6A, wentylator nie będzie wymagał więcej - zasilacz po prostu albo się wyłączy (zasilacz impulsowy), albo przepali.
    Trzeba brać jeszcze poprawkę na to, że silnik wentylatora, gdy startuje, to bierze znacznie więcej prądu, co też może włączać zabezpieczenia w zasilaczu (o ile to zasilacz z zabezpieczeniami, np. impulsowy).
  • Poziom 8  
    Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło ,tak też myślałem ,chciałem się upewnić.Jeśli ktoś miałby jakiś inny pomysł na zdalne uruchomienie nadmuchu ,zasilanego z 230V to nie pogardzę. : )
    Myślę jeszcze nad użyciem zasilacza komputerowego.
  • Poziom 43  
    grzep123 napisał:
    Posiadam w samochodzie skoda felicia elektryczną grzałkę płynu chłodzącego

    I ona jest na 230V. Jak myślę więc teraz dokup faraelkę za 60zł i zamontuj w samochodzie.
    Potrójny zysk, ciepły silnik , ciepło w środku .
  • Poziom 36  
    grzep123 napisał:
    Bardziej chodzi mi o rozmroznie szyb aniżeli uzyskanie wysokiej temperatury we wnętrzu.
    Jest chyba też jeszcze jeden problem, gdzie jest ta grzałka i co grzeje, bo nadmuch na szybę z zimnej nagrzewnicy, szyby chyba nie rozmrozi?
    Trzeba by jeszcze jakąś pompkę płynu?
    Ciepły płyn sam w wystarczającej ilości dopłynie pod szybę, aby wentylator po sekundzie działania, nie przedmuchiwał zimnego powietrza, przez zimną już nagrzewnicę?
    Tam musi być ciągły dopływ gorącego płynu, aby zimne powietrze ogrzało się w nagrzewnicy.
    Najprościej to ta farelka, ale i to trochę strach...
  • Poziom 8  
    g107r napisał:
    grzep123 napisał:
    Bardziej chodzi mi o rozmroznie szyb aniżeli uzyskanie wysokiej temperatury we wnętrzu.
    Jest chyba też jeszcze jeden problem, gdzie jest ta grzałka i co grzeje, bo nadmuch na szybę z zimnej nagrzewnicy, szyby chyba nie rozmrozi?
    Trzeba by jeszcze jakąś pompkę płynu?
    Ciepły płyn sam w wystarczającej ilości dopłynie pod szybę, aby wentylator po sekundzie działania, nie przedmuchiwał zimnego powietrza, przez zimną już nagrzewnicę?
    Tam musi być ciągły dopływ gorącego płynu, aby zimne powietrze ogrzało się w nagrzewnicy.
    Najprościej to ta farelka, ale i to trochę strach...


    Grzałka jest umieszczona razem z pompką w korpusie podgrzewacza.Pompka wymusza przepływ płynu przez cały układ.
    W moim przypadku instalacja jest podłączona szeregowo.
    Zasilanie silnika dmuchawy - 12V/115W

    Dokładnie taki sam model jest u mnie.
    https://allegro.pl/oferta/podgrzewacz-dogrzew...MIzJmg3cKX5gIVTYGyCh2_cgaXEAQYAiABEgIWEfD_BwE

    Farelkę wykluczam,tak jak pisałem wcześniej ,chcę uruchomić dmuchawę z 230V.
  • Poziom 36  
    Okej.
    Pozostając zapewne przy dłuższym czasie nagrzewania grzałką, co sądzisz o 1, 2 wentylatorkach komputerowych, dmuchających w wyloty na nogi? :)
    Dmuchałyby z dołu do góry, być może niezbyt mocno, ale może wymuszałyby większy ruch powietrza niż naturalna konwekcja, a czas pozwoliłby nagrzać wnętrze?
    Planowałeś prądożerny wentylator dmuchawy, może pomyśl nad innym słabszym, tylko do tego celu?
    grzep123 napisał:
    Farelkę wykluczam,tak jak pisałem wcześniej ,chcę uruchomić dmuchawę z 230V.
    Są też małe wentylatorki na 230V. Łazienkowe, czy coś...
  • Poziom 31  
    W Audi A6 C5 jest elektryczny podgrzewacz powietrza na 12V nie pobiera dużo prądu a ręką nie da się go dotknąć tak się nagrzewa. Tanio można kupić z anglika.
  • Poziom 8  
    g107r napisał:
    Są też małe wentylatorki na 230V. Łazienkowe, czy coś...


    Myślałem na użyciem takiego na 230V ,problem tylko ,gdzie go zamontować,żeby to działało zadowalająco..
  • Poziom 36  
    Megawe napisał:
    W Audi A6 C5 jest elektryczny podgrzewacz powietrza na 12V
    Do skód też są, kiedyś widziałem i myślałem, ale przy moich wtedy dystansach 2 x 3km, to bym zarżnął akumulator...

    Zadowalająco to dmucha oryginalny wentylator, ten raczej tylko wdmuchiwałby powietrze we wlot do nagrzewnicy, a te ogrzane grzejnikiem, raczej niezbyt energicznie wylatywałoby na zewnątrz.
    Jak masz zrobione wejście do nagrzewnicy, przed wentylatorem przy klapce obiegu zew/wew?
    Gdzieś tam myślę, być może najlepiej by było, na czas zimy, doczepić go w te miejsce, gdzie zasysane jest (cieplejsze wkrótce) powietrze z wewnątrz auta.
    Tylko to obieg zamknięty, a te lubią parować, ale gdzieś tam za/pod schowkiem.
  • Poziom 36  
    To się sprawa rypie...
    Za rezystorem jest grzejnik?
    Dziura z boku, i plastikowe kolanko z rury 100-150mm od ścieków. W środku wentylator, może kolanko uchroni go przed niebezpieczeństwem bycia w sumie na zewnątrz.
  • Poziom 8  
    Dlatego też chciałem uruchomić dmuchawę, w teorii najprostsze rozwiązanie.
    Zasilanie silnika dmuchawy - 12V/115W
  • Poziom 31  
    Trzeba by podpatrzeć szwedzkie rozwiązania.
    Jak chcesz korzystać z prądu 230V to obowiązkowo zabezpieczenie wyłącznikiem róznicowym.
  • Poziom 8  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Nawet komputerowy atx.


    Pójdę w tym kierunku,zwłaszcza,że mam jakieś dwa zasilacze w garażu .Będę musiał zobaczyć na ich parametry i wybrać taki z zapasem odpowienim.
    W książce napraw znalazłem informację "Silnik dmuchawy urządzenia jest zasilany napięciem 12V ,zaś maksymalne natężenie prądu wynosi 20A".
    Bezpiecznik od dmuchawy ma wartość 25A.
  • Poziom 36  
    Pewnie na najwyższych obrotach podczas startu, i tu tylko kwestia, jak wtedy zachowa się zasilacz.
    Ja sobie nigdy nie rozważałem, ani sprawdzałem, ale kiedy bierze najwięcej?
    Jeśli masz miernik, to mógłbyś go spróbować popsuć.
    Czy standardowe 10A wystarczy aby nie zepsuć miernika, uruchamianego na najwolniejszym biegu?
    Nie musisz potrzebować tej pełnej mocy, lecz tylko tyle, żeby wystartował i zadziałał wentylator.
    Na wybranym biegu.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Zasil z 5v
    Przy 5V ruszy?
    Coś włączające nadmuch przy określonej temperaturze, rzędu powyżej, 0C?
    Czy włączony wcześniej wentylator, to straty?
    grzep123 napisał:
    Wszystko działa dobrze ,ale chciałbym dodatkowo zrobić zasilanie silnika dmuchawy aby gorące powietrze dostawało się do wnętrza pojazdu wraz z nagrzewaniem się płynu

    Wraz.
    Na Wolumenie w Warszawie, stoi gościu i handluje gotowymi kit'ami :?: m.in. kilku termostatów.
    Skądś to ma.
    Miał chyba coś pokroju 10A i więcej.
    Myfriendy mają coś takiego https://www.google.com/search?q=Termostat+12V...ECCAQAw&biw=1440&bih=664#imgrc=vZfV-z4ICV1eOM
    Ogólnie mnie to do niczego potrzebne, ale Tobie może warto szczegółowiej poprzeglądać obrazki.

    Megawe napisał:
    Jak chcesz korzystać z prądu 230V to obowiązkowo zabezpieczenie wyłącznikiem róznicowym.
    Nie dotykać, przed wyjęciem wtyczki z gniazdka.
    Z drugiej strony, nie Twoje, nie ruszaj.
  • Poziom 43  
    Ogólenie to temat o kant 3.

    Tak grzej płyn by autko było ciepłe jak odpalisz ok.

    Ale do nagrzania wnętrza i szyb zastosuj farelkę , możesz zrobić nawet uchwyt dla niej na desce, kup taką płaską nie okrągłą to nawet przeszkadzać nie będzie.


    NIe masz obiegu wewnętrznego to całe ciepło i tak ujdzie w świat.