Atlas firmy Aaeon to inteligentny komputer do sterowania systemami oświetlenia ulicznego, oparty na module NanoCOM-APL wykorzystującym układy SoC Intel Apollo Lake z opcjonalnym komputerem jednopłytkowym UP Core Plus. Kamera, łączność bezprzewodowa i czujniki są przetwarzane prze moduł analityczny, oparty na układzie Intel Movidius Myriad X z zestawem narzędzi OpenVINO.
Firmy Aaeon i Intel zaprezentowały stworzony wspólnie komputer bez wentylacji mechanicznej. Platforma Atlas oprócz klasycznych podzespołów komputerowych, wykorzystujących SoC Apollo Lake od Intela zawiera dodatkowo akcelerator algorytmów sztucznej inteligencji oparty na VPU Movidius Myriad X, również produkowany przez firmę Intel.
Zastosowania platformy obejmują inteligentne oświetlenie, wspomaganie parkowania na ulicach, nadzorowanie ruchu drogowego, automatyczne reagowanie na wypadki, monitorowanie ruchu i korków, monitorowanie środowiska i ruchów sejsmicznych, kontrolę oznakowania, optymalizację sygnalizacji ruchu w czasie rzeczywistym, rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, kontrolę tłumu i monitorowanie przepływu ludzi. Niektóre z nich brzmią dość przerażająco. Jednak pomimo potencjalnej ingerencji w naszą prywatność, istnieje również wiele korzyści z korzystania z tego rodzaju AI, od zwiększenia poziomi bezpieczeństwa i wygody użytkowników po poprawę efektywności energetycznej. Czy możemy budować inteligentne miasta, które będą działać płynniej i sprawniej, nie naruszając jednocześnie naszej prywatności i wolności osobistej? Z pewnością wszyscy mają taką nadzieję.
Intel obsługuje większość marketingu Atlasa jako wizytówkę swojej linii produktów Intel Vision. Obejmuje to podwójne VPU Movidius Myriad X, wdrożone za pośrednictwem modułu Aaeon AI Core XM 2280 M.2. Innymi kluczowymi elementami jest zestaw narzędzi Intel OpenVINO AI do uruchamiania algorytmów inferencji na sieciach takich jak TensorFlow lub Caffe z wykorzystaniem sprzętu Intela.
Kilka raportów o produktach firmy Intel przedstawia wiele scenariuszy tworzenia inteligentnego miasta. Prezentowane są m. in. aplikacje do inteligentnego parkowania na ulicy. W takim systemie obraz z kamery w ulicznej latarni Atlas przesyłany jest bezpośrednio do Myriad X w celu analizy w czasie rzeczywistym. Dane wynikowe są zapisywane na dysku SSD lub przesyłane do chmury za pośrednictwem interfejsów GbE lub LTE w celu przeprowadzenia dogłębnej analizy. Rozszerzenie w chmurze aplikacji rozpoznającej tablicę rejestracyjną automatycznie obciąża konto kierowcy na podstawie czasu na parkingu określonego na podstawie analizy wizualnej zdjęć. Aplikacja prawdopodobnie byłaby również w stanie wykorzystywać zmienne stawki parkingowe zależne od pory dnia i lokalizacji.
Istnieje funkcja integracji wizualizacji mapy, dzięki czemu można łatwo wyobrazić sobie, że tego rodzaju system nie tylko autonomicznie zbiera i analizuje dane, ale także jest w stanie generować w czasie rzeczywistym mapę dostępną online, aby ułatwić kierowcom znalezienie miejsc parkingowych. Może to zmniejszyć korki na parkingach, zredukować zużycie paliwa przez samochody jak i zredukować poziom zdenerwowania kierowców.
Platforma zawiera połączoną z chmurą inteligentną aplikację oświetlenia ulicznego o nazwie Edge-X, która kontroluje intensywność oświetlenia na podstawie światła otoczenia, aby oszczędzać na kosztach energii. Intensywność światła można zdalnie kontrolować w celu zwiększenia ilości światła np. w obszarach o wysokiej przestępczości. Aplikacja może również identyfikować wyłączone latarnie uliczne i albo wyłączać zasilanie wadliwego urządzenia, czekając na zespół naprawczy - lub w niektórych przypadkach naprawiać urządzenie zdalnie, a przynajmniej pozwalać na jego zaawansowaną diagnostykę.
Aaeon i Intel przewidują wiele aplikacji działających w tym samym węźle brzegowym, aby zmniejszyć koszty związane z umieszczeniem komputerów i kamer na każdym rogu ulicy. W filmie promocyjnym Intel sugeruje, że Atlas mógłby nie tylko zwrócić się poprzez niższe koszty energii, ale zyski mogą być istotnie wyższe. Partnerzy zainteresowani są przede wszystkim inwestycjami rządowymi i dużymi firmami, które mogą chcieć zastąpić swoje tradycyjne lampy uliczne bardziej energooszczędnymi modelami LED.
Funkcje o których napisano powyżej są wartością dodaną. Może ona pozwolić wzbogacić system oświetlenia czy kontroli ruchu o nowe możliwości. Mogą one obejmować raporty o jakości powietrza w czasie rzeczywistym, powiadomienia o przepełnieniu pojemników na śmieci czy przerwach w dostawie wody.
Wewnątrz Atlasa
Dość o naszym odważnym, jasnym i stale monitorowanym mieście przyszłości... Co znajdziemy w obudowie? Atlas jest zbudowany wykorzystując moduł AANON NANOCOM-APL COM Express Type 10 Mini wyposażony w czterordzeniowy procesor Intel Atom x7-E3950, najmocniejszy z SoCów z Apollo Lake Intela. Moduł posiadać może od 4 GB do 8 GB pamięci DDR4 i 32 GB pamięci eMMC dla systemu operacyjnego.
Istnieje również opcja dodania dwurdzeniowego Atoma x7-E3930 opartego na Apollo Lake za pośrednictwem komputera jednopłytkowego Up Core Plus dedykowanego do sterowania kamerą i zaawansowanej analizy na krawędzi, umożliwiając w ten sposób wykorzystanie NANOCOM-APL do innych aplikacji. Nie jest jasne, czy nadal można sterować kamerą podłączoną do Myriad X za pomocą samego NANOCOM-APL.
Moduł kamery oparty na UP Core Plus zawiera dodatkowe 32 GB pamięci eMMC. Dodatek ten jest wymagany do uruchomienia aplikacji NVR do inteligentnego parkowania i wydaje się być wymagany do alternatywnego wykorzystania Atlasa jako bramy IoT, która agreguje dane z wielu węzłów brzegowych lamp ulicznych w obsługiwanych przez systemy przez Atlas. Schemat znajdujący się powyżej pokazuje jednak, że brama IoT może być kolejnym komputerem wbudowanym w Aaeon.
Atlas jest wyposażony w dysk SSD o pojemności 512 GB wykorzystujący slot M.2, który mieści do 15 godzin wideo w rozdzielczości 3840 x 2160. W systemie istnieje również port GbE z obsługą PoE, dwa porty USB 3.0 i osiem portów USB 2.1, z których przynajmniej niektóre są interfejsami wewnętrznymi. Jeśli chodzi o ekrany, to w systemie dostępny jest port DDI i 18/24-bitowy interfejs LVDS do podłączenia LCD. Można opcjonalnie zamienić go na eDP o wyższej rozdzielczości. Inne wejścia obejmują po dwa interfejsy UART oraz I²C, SMBus i 8-bitowe GPIO.
Atlas posiada 3 gniazda mini-PCIe. Dwa są wyposażone tylko interfejs USB i obsługują moduły 3G/4G/ LTE, takie jak np. Telit LE910 4G/LTE. Trzecie gniazdo mini-PCIe obsługuje USB i PCIe x1. Dostępny jest również moduł Azure Wireless CM389MA z Wi-Fi, a także wbudowany moduł GPS.
Kamera to mierzący 80 mm x 22 mm moduł EverFocus EBN1840-A. Jest on wyposażony w obiektyw o stałej ogniskowej (3,6 mm). Kamera obsługuje D-WDR i widzi w IR do 30 metrów z 18 diodami LED do oświetlania. Kamera posiada również funkcje „True Day / Night" z automatycznym odcinaniem IR. Standardowe czujniki w Atlasie obejmują czujnik światła otoczenia (ALS) , akcelerometr z trzema osiami, mikrofon i 8-megapikselowy czujnik CMOS ze skanowaniem progresywnym.
Atlas jest zasilany napięciem 85–264 V AC lub alternatywnie poprzez PoE lub wejście 12VDC. Zużycie jest mniejsze niż 40 W. Do sterowania oświetleniem ulicznym dostępny jest przekaźnik o mocy 1000 W z funkcją ściemniania wykorzystującą interfejs DALI 0..10 V. Interfejs DALI obsługuje wiele różnych rodzajów lamp i kontrolerów lamp. Wbudowany miernik energii monitoruje zużycie energii przez lampę.
Skromny zakres temperatur pracy sugeruje, że Atlas jest skierowany raczej na Manilę lub Mumbaj niż Mińsk lub Milwaukee. Z drugiej strony Aaeon może po prostu planować z wyprzedzeniem na globalne ocieplenie. Podstawowy zakres temperatur pracy to od 0°C do 60°C (maksymalna temperatura spada do 50°C, jeśli doda się Up Core Plus) i od 0°C do 45°C, jeśli korzysta się z czujników środowiskowych. Atlas ma stopień ochrony IP66 przed wodą i kurzem i pracuje w zakresie wilgotności względnej od 10% do 80% (bez kondensacji). Dostępne są również zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem i inne funkcje bezpieczeństwa.
Źródło: http://linuxgizmos.com/smart-streetlamp-computer-has-a-camera-sensors-and-myriad-x-ai-analytics/x
Firmy Aaeon i Intel zaprezentowały stworzony wspólnie komputer bez wentylacji mechanicznej. Platforma Atlas oprócz klasycznych podzespołów komputerowych, wykorzystujących SoC Apollo Lake od Intela zawiera dodatkowo akcelerator algorytmów sztucznej inteligencji oparty na VPU Movidius Myriad X, również produkowany przez firmę Intel.
Zastosowania platformy obejmują inteligentne oświetlenie, wspomaganie parkowania na ulicach, nadzorowanie ruchu drogowego, automatyczne reagowanie na wypadki, monitorowanie ruchu i korków, monitorowanie środowiska i ruchów sejsmicznych, kontrolę oznakowania, optymalizację sygnalizacji ruchu w czasie rzeczywistym, rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, kontrolę tłumu i monitorowanie przepływu ludzi. Niektóre z nich brzmią dość przerażająco. Jednak pomimo potencjalnej ingerencji w naszą prywatność, istnieje również wiele korzyści z korzystania z tego rodzaju AI, od zwiększenia poziomi bezpieczeństwa i wygody użytkowników po poprawę efektywności energetycznej. Czy możemy budować inteligentne miasta, które będą działać płynniej i sprawniej, nie naruszając jednocześnie naszej prywatności i wolności osobistej? Z pewnością wszyscy mają taką nadzieję.
Intel obsługuje większość marketingu Atlasa jako wizytówkę swojej linii produktów Intel Vision. Obejmuje to podwójne VPU Movidius Myriad X, wdrożone za pośrednictwem modułu Aaeon AI Core XM 2280 M.2. Innymi kluczowymi elementami jest zestaw narzędzi Intel OpenVINO AI do uruchamiania algorytmów inferencji na sieciach takich jak TensorFlow lub Caffe z wykorzystaniem sprzętu Intela.
Kilka raportów o produktach firmy Intel przedstawia wiele scenariuszy tworzenia inteligentnego miasta. Prezentowane są m. in. aplikacje do inteligentnego parkowania na ulicy. W takim systemie obraz z kamery w ulicznej latarni Atlas przesyłany jest bezpośrednio do Myriad X w celu analizy w czasie rzeczywistym. Dane wynikowe są zapisywane na dysku SSD lub przesyłane do chmury za pośrednictwem interfejsów GbE lub LTE w celu przeprowadzenia dogłębnej analizy. Rozszerzenie w chmurze aplikacji rozpoznającej tablicę rejestracyjną automatycznie obciąża konto kierowcy na podstawie czasu na parkingu określonego na podstawie analizy wizualnej zdjęć. Aplikacja prawdopodobnie byłaby również w stanie wykorzystywać zmienne stawki parkingowe zależne od pory dnia i lokalizacji.
Istnieje funkcja integracji wizualizacji mapy, dzięki czemu można łatwo wyobrazić sobie, że tego rodzaju system nie tylko autonomicznie zbiera i analizuje dane, ale także jest w stanie generować w czasie rzeczywistym mapę dostępną online, aby ułatwić kierowcom znalezienie miejsc parkingowych. Może to zmniejszyć korki na parkingach, zredukować zużycie paliwa przez samochody jak i zredukować poziom zdenerwowania kierowców.
Platforma zawiera połączoną z chmurą inteligentną aplikację oświetlenia ulicznego o nazwie Edge-X, która kontroluje intensywność oświetlenia na podstawie światła otoczenia, aby oszczędzać na kosztach energii. Intensywność światła można zdalnie kontrolować w celu zwiększenia ilości światła np. w obszarach o wysokiej przestępczości. Aplikacja może również identyfikować wyłączone latarnie uliczne i albo wyłączać zasilanie wadliwego urządzenia, czekając na zespół naprawczy - lub w niektórych przypadkach naprawiać urządzenie zdalnie, a przynajmniej pozwalać na jego zaawansowaną diagnostykę.
Aaeon i Intel przewidują wiele aplikacji działających w tym samym węźle brzegowym, aby zmniejszyć koszty związane z umieszczeniem komputerów i kamer na każdym rogu ulicy. W filmie promocyjnym Intel sugeruje, że Atlas mógłby nie tylko zwrócić się poprzez niższe koszty energii, ale zyski mogą być istotnie wyższe. Partnerzy zainteresowani są przede wszystkim inwestycjami rządowymi i dużymi firmami, które mogą chcieć zastąpić swoje tradycyjne lampy uliczne bardziej energooszczędnymi modelami LED.
Funkcje o których napisano powyżej są wartością dodaną. Może ona pozwolić wzbogacić system oświetlenia czy kontroli ruchu o nowe możliwości. Mogą one obejmować raporty o jakości powietrza w czasie rzeczywistym, powiadomienia o przepełnieniu pojemników na śmieci czy przerwach w dostawie wody.
Wewnątrz Atlasa
Dość o naszym odważnym, jasnym i stale monitorowanym mieście przyszłości... Co znajdziemy w obudowie? Atlas jest zbudowany wykorzystując moduł AANON NANOCOM-APL COM Express Type 10 Mini wyposażony w czterordzeniowy procesor Intel Atom x7-E3950, najmocniejszy z SoCów z Apollo Lake Intela. Moduł posiadać może od 4 GB do 8 GB pamięci DDR4 i 32 GB pamięci eMMC dla systemu operacyjnego.
Istnieje również opcja dodania dwurdzeniowego Atoma x7-E3930 opartego na Apollo Lake za pośrednictwem komputera jednopłytkowego Up Core Plus dedykowanego do sterowania kamerą i zaawansowanej analizy na krawędzi, umożliwiając w ten sposób wykorzystanie NANOCOM-APL do innych aplikacji. Nie jest jasne, czy nadal można sterować kamerą podłączoną do Myriad X za pomocą samego NANOCOM-APL.
Moduł kamery oparty na UP Core Plus zawiera dodatkowe 32 GB pamięci eMMC. Dodatek ten jest wymagany do uruchomienia aplikacji NVR do inteligentnego parkowania i wydaje się być wymagany do alternatywnego wykorzystania Atlasa jako bramy IoT, która agreguje dane z wielu węzłów brzegowych lamp ulicznych w obsługiwanych przez systemy przez Atlas. Schemat znajdujący się powyżej pokazuje jednak, że brama IoT może być kolejnym komputerem wbudowanym w Aaeon.
Atlas jest wyposażony w dysk SSD o pojemności 512 GB wykorzystujący slot M.2, który mieści do 15 godzin wideo w rozdzielczości 3840 x 2160. W systemie istnieje również port GbE z obsługą PoE, dwa porty USB 3.0 i osiem portów USB 2.1, z których przynajmniej niektóre są interfejsami wewnętrznymi. Jeśli chodzi o ekrany, to w systemie dostępny jest port DDI i 18/24-bitowy interfejs LVDS do podłączenia LCD. Można opcjonalnie zamienić go na eDP o wyższej rozdzielczości. Inne wejścia obejmują po dwa interfejsy UART oraz I²C, SMBus i 8-bitowe GPIO.
Atlas posiada 3 gniazda mini-PCIe. Dwa są wyposażone tylko interfejs USB i obsługują moduły 3G/4G/ LTE, takie jak np. Telit LE910 4G/LTE. Trzecie gniazdo mini-PCIe obsługuje USB i PCIe x1. Dostępny jest również moduł Azure Wireless CM389MA z Wi-Fi, a także wbudowany moduł GPS.
Kamera to mierzący 80 mm x 22 mm moduł EverFocus EBN1840-A. Jest on wyposażony w obiektyw o stałej ogniskowej (3,6 mm). Kamera obsługuje D-WDR i widzi w IR do 30 metrów z 18 diodami LED do oświetlania. Kamera posiada również funkcje „True Day / Night" z automatycznym odcinaniem IR. Standardowe czujniki w Atlasie obejmują czujnik światła otoczenia (ALS) , akcelerometr z trzema osiami, mikrofon i 8-megapikselowy czujnik CMOS ze skanowaniem progresywnym.
Atlas jest zasilany napięciem 85–264 V AC lub alternatywnie poprzez PoE lub wejście 12VDC. Zużycie jest mniejsze niż 40 W. Do sterowania oświetleniem ulicznym dostępny jest przekaźnik o mocy 1000 W z funkcją ściemniania wykorzystującą interfejs DALI 0..10 V. Interfejs DALI obsługuje wiele różnych rodzajów lamp i kontrolerów lamp. Wbudowany miernik energii monitoruje zużycie energii przez lampę.
Skromny zakres temperatur pracy sugeruje, że Atlas jest skierowany raczej na Manilę lub Mumbaj niż Mińsk lub Milwaukee. Z drugiej strony Aaeon może po prostu planować z wyprzedzeniem na globalne ocieplenie. Podstawowy zakres temperatur pracy to od 0°C do 60°C (maksymalna temperatura spada do 50°C, jeśli doda się Up Core Plus) i od 0°C do 45°C, jeśli korzysta się z czujników środowiskowych. Atlas ma stopień ochrony IP66 przed wodą i kurzem i pracuje w zakresie wilgotności względnej od 10% do 80% (bez kondensacji). Dostępne są również zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem i inne funkcje bezpieczeństwa.
Źródło: http://linuxgizmos.com/smart-streetlamp-computer-has-a-camera-sensors-and-myriad-x-ai-analytics/x
Cool? Ranking DIY