Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Focus mk1 2003 podgrzewanie przedniej szyby.

Jacek Rutkowski 06 Dec 2019 00:48 3753 21
Testo
  • #1
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Witam,
    nurtuje mnie sposób podgrzewania przedniej szyby w focusie mk1 2003 r. 1,6PB.
    W/g różnych opisów ford zastosował druty grzejne do podgrzewania przedniej szyby elektrycznie.
    U mnie nie działa to w ten sposób. Po podłączeniu cęgowego miernika na przewód z alternatora i załączeniu podgrzewania przedniej szyby pobór prądu wzrasta o ok 3-4A i słychać załączenie się sprężarki od klimatyzacji. Po wyłączeniu podgrzewania pobór prądu maleje o podobną wartość. Po mimo braku zwiększonego poboru mocy czuć po kilkudziesięciu sekundach od uruchomienia auta gdy wskaźnik temperatury jeszcze się nie rusza że z nawiewu leci ciepłe powietrze na szybę.
    Wygląda jak by był odwracany układ pracy sprężarki od klimy i robiła ona za pompę ciepła?
    Nie rozumiem jak to działa ale na 100% nie jest to grzałka elektryczna.

    Może ktoś mi pomóc rozwiązać zagadkę?
  • Testo
  • #2
    spox247
    Level 18  
    Witaj. Za silnikiem masz podgrzewacz wody w którym skręcone są trzy świece żarowe.
  • #3
    helmud7543
    Level 43  
    Klima pracuje raczej w normalnym trybie - do osuszania.
  • #4
    spox247
    Level 18  
    W focusie jak dasz pełny nawiew na szybę to klimatyzacja włącza się z automatu żeby odparowały szyby. Nie musi się świecić dioda klimy na przycisku
  • Testo
  • #5
    teskot
    Level 35  
    Elektryczne ogrzewanie przedniej szyby w fordach oparte jest istotnie na cieniutkich drutach oporowych w szybie. Widać je szczególnie pod słońce. Takie ogrzewanie uruchamia się oddzielnym przyciskiem obok włącznika ogrzewania szyby tylnej. Nie ma to nic wspólnego z nawiewem czy klimatyzacją. Takie ogrzewanie podzielone jest na dwa obwody-strona pasażera i kierowcy; każde ma swoją wiązkę i bezpiecznik 30A. Realny pobór prądu to przy zmrożonej szybie nawet 20A na stronę.
  • #6
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    [quote="teskot"]Elektryczne ogrzewanie przedniej szyby w fordach oparte jest istotnie na cieniutkich drutach oporowych w szybie. Widać je szczególnie pod słońce. Takie ogrzewanie uruchamia się oddzielnym przyciskiem obok włącznika ogrzewania szyby tylnej. Nie ma to nic wspólnego z nawiewem czy klimatyzacją. Takie ogrzewanie podzielone jest na dwa obwody-strona pasażera i kierowcy; każde ma swoją wiązkę i bezpiecznik 30A. Realny pobór prądu to przy zmrożonej szybie nawet 20A na stronę.[/quote
    Tylko że pobór prądu nie wzrasta i nie widzę nigdzie tych drucików.
    Widać że szyba odmarza szybciej gdy włączę ten przycisk obok podgrzewania tylniej szyby ale nie widzę zwiększonego poboru mocy.
    Testy z pomiarem prądu robiłem przy około +15°C.
    Dzisiaj jest około 0 i jeszcze raz sprawdzę czy coś więcej mocy nie pobiera.
    Drucików nie widzę więc świece maja sens bo przy włączonym podgrzewaniu przedniej szyby silnik znacznie szybciej łapie temperaturę.
  • #7
    teskot
    Level 35  
    Może i w Focusie zrobili podgrzewacz płynu, nie wiem. Ale wtedy prąd by rósł jeszcze bardziej. Jedna świeca to 10-15A, a z reguły montuje się 4 sztuki. Ogrzewaniem przedniej szyby zawiaduje sterownik; być może nie załącza powyżej pewnej temperatury. Pewne jest natomiast, że po upływie 2 minut od załączenia wyłącza ogrzewanie.
    Opieram się na mojej wiedzy bo miałem w Mondeo ogrzewaną szybę, ojciec tak samo, a kolega z pracy w Focusie. I w trzech przypadkach były to druty oporowe w szybie.
  • #8
    andrzej20001
    Level 43  
    Focus mk1 2003 podgrzewanie przedniej szyby.
    drugi od prawej. Powinno pobierać ok 25A po rozruchu silnika działa tylko.
  • #9
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Tak dokładnie, drugi przycisk od prawej.
    Niedługo sprawdzę jeszcze raz pobór prądu bo o 8 rano jeździłem i był ciepły silnik. Teraz mam +2°C na zewnątrz więc musi działać podgrzewanie. Zmierzę pobór prądu i się odezwę jeszcze raz.
    Nie widać u mnie żadnej siatki ani trapezu na niecałej powierzchni szyby przy odmrożeniu.
  • #10
    teskot
    Level 35  
    A szyba nie była wymieniana? Te ogrzewane są dwa razy droższe od zwykłych. A były i takie i takie montowane. Może poprzedni właściciel oszczędził na wymianie? Sprawdź rocznik szyby.
  • #11
    spox247
    Level 18  
    Zmierz pobór prądu na kablu który idzie z akumulatora do kabiny.
  • #12
    andrzej20001
    Level 43  
    Jejku kartke papieru za wycieraczke i widać czy druciki są. Działa to bez temperatury zawsze. Warunek to odpalony silnik i ładowanie.
  • #13
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Przednią szybę mam pilkingtona a pozostałe opisane ford więc pewnie była wymieniona a efekt jaki obserwuję musi być skutkiem działania klimy. Pobór prądu wzrasta z 17 do 21A. Szybsze nagrzewanie silnika po włączeniu podgrzewania może jest skutkiem obciążenia go klimą.
  • #14
    spox247
    Level 18  
    Podgrzewacz tak działa bo też mam Focusa mk1. Pozdrawiam
  • #16
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    spox247 wrote:
    Podgrzewacz tak działa bo też mam Focusa mk1. Pozdrawiam

    To znaczy że podgrzewanie jest realizowane klimatyzacją?
    Nie widzę u siebie żadnych kabli do podłączenia szyby w słupkach?...

    Dodano po 1 [minuty]:

    andrzej20001 wrote:
    Grzana szyba 360zl

    Super ale gdzie mam ją podłączyć? Nie widzę nigdzie wiązki w słupkach do niej...
  • #17
    ociz
    Moderator of Cars
    Masz wymienianą szybę i tyle. Ta nowa nie ma już podgrzewania.
    Jacek Rutkowski wrote:
    Nie widzę nigdzie wiązki w słupkach do niej...

    Na dole, w podszybiu.
  • #18
    spox247
    Level 18  
    Wpisz w allegro podgrzewacz Focus mk1 to dostaniesz odp na swoje pytanie
  • #19
    andrzej20001
    Level 43  
    Jacek Rutkowski wrote:
    To znaczy że podgrzewanie jest realizowane klimatyzacją
    to znaczy żejak właczysz grzanie szyby a jest powyżej 4-5 st. to odpali też klima aby szybko zeszła mgła od środka. I tyle. Jest opcja też taka że tylko panel (bo ktoś sobie załozył) a wiazki na podszybiu nie ma. Sprawdz po prostu kartką czy masz druciki i ew. czy są wtyki na podszybiu do wpiecia własciwej części.
  • #20
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    andrzej20001 wrote:
    Jacek Rutkowski wrote:
    To znaczy że podgrzewanie jest realizowane klimatyzacją
    to znaczy żejak właczysz grzanie szyby a jest powyżej 4-5 st. to odpali też klima aby szybko zeszła mgła od środka. I tyle. Jest opcja też taka że tylko panel (bo ktoś sobie załozył) a wiazki na podszybiu nie ma. Sprawdz po prostu kartką czy masz druciki i ew. czy są wtyki na podszybiu do wpiecia własciwej części.

    Sprawdzałem,
    szyba wymieniona była.
    Nie mam drucików w szybie ani nie widzę wiązki.
    Podgrzewacze są ale do 1,8 TDI a nie 1,6 PB więc wychodzi że tylko klima działa ale nawet przy -15°C widać efekt podgrzewania czyli szybsze nagrzewanie auta i odparowywanie szyby a nie widać poboru prądu przez szybę...
    Trudno nie będę drążył tematu.
    Wychodzi że nawet w ujemnych temperaturach silnik szybciej się grzeje pewnie przez obciążenie sprężarką...
  • #21
    berlingo
    Level 22  
    Zdejm klosz od lampki oswietlenia kabiny i wyciągnij lampkę tam widac tasmy miedziane od zasilania szyby
  • #22
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Szyba była wymieniana i nie mam przewodów. Prawdopodobnie podsufitka też była wymieniona a przewody gdzieś schowano lub ucięto.