Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Ogrzewanie CO prądem, kocioł elektrodowy galan 15 kW – opinia i doświa

Lodek 27 Dec 2020 15:26 23415 40
  • #31
    kosmos99
    Level 36  
    Bufor za mały jeśli miałby wystarczyć pomiędzy tanimi godzinami taryfy.
    Temperatura jeśli kocioł pracuje cały czas to lepsza niższa, bo mniejsz.e straty.
    Jeśli jest bufor to grzeje się go na maxa w tańszej taryfie, a temperaturę obniża zaworem mieszającym.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #32
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lodek wrote:
    Mechaniczny zawor mieszajacy pewnie załatwiłby sprawę. Ale nie podoba mi się idea grzania wody do wysokiej temp tylko po to żeby ją zaraz zmieszać.
    Grzałek chciałem uniknąć. Ponoć piec elektrodowy jest wydajniejszy. Ale trudno ta informację zweryfikiwać. Przydałby się test porownawczy. Ale zadnego nie znalazłem

    Nad piecem Kospela zastanawialem się być może bylaby to lepsza opcja. A możesz coś napisac o zużyciu prądu? Ciekawy jestem porównania


    Wybacz, ale po prostu jesteś w błędzie. Piec elektrodowy, piec indukcyjny oraz piece z grzałkami (oporowe) czy też same grzałki zamontowane w buforze mają prawie identyczną wydajność/sprawność bliską 100%. Po prostu wszystkie te piece przetwarzają prawie 100% energii elektrycznej w energie cieplną.
    Z tej całej grupy najgorszym jest piec elektrodowy, bo nie dość, że wymaga odpowiednich parametrów wody to przysparza wiele problemów, których pozbawione są kotły indukcyjne i oporowe.

    Nie dość, że musisz zapewnić odpowiednią konduktywność wody to jeszcze w przypadku kotłów elektrodowych dochodzi do wydzielania się tlenu i wodoru gazowego na elektrodach, które mocno przyspieszają korozję całej instalacji. Poza tym wodę w takiej instalacji musisz często wymieniać, a świeża woda ma w sobie tlen i powietrze, które także powodują korozję instalacji.

    Nieważne czy będziesz miał kocioł elektrodowy, kocioł indukcyjny, kocioł oporowy czy też zamontowane grzałki w buforze to rachunki będziesz miał takie same.
    Jednak najtańszym i najlepszym z tych wszystkich rozwiązań jest bufor z grzałkami elektrycznymi, bo umożliwia wykorzystanie taniej, nocnej taryfy energetycznej.
    Poza tym jest najtańszy w montażu i w eksploatacji. Grzanie wody w takim buforze do wyższych temperatur umożliwia zgromadzenie większej ilości energii z tańszej, nocnej taryfy i wykorzystanie tej energii w droższej taryfie.
    Dobrym rozwiązaniem także jest kocioł oporowy Kospel.

    Prawda jest taka, że zamontowana fotowoltaika nie zapewni Ci produkcji energii elektrycznej, aby pokryć całe zapotrzebowanie energetyczne na ogrzewanie i po wykorzystaniu własnego prądu będziesz musiał ten prąd kupować z energetyki.

    Reasumując:
    Kocioł elektrodowy jest świetnym sposobem wyciągania kasy od frajerów.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #33
    Leon444
    Level 25  
    Ja tak jak pisałem mam piec Kospel elektryczny dom 130m2 i max co mi dziennie zużyje ten piec to 55kW i temp w domu 22,5stC.
    Piec na wyjściu ma 44stC przy temp 0 na zewnątrz.
    Zwykły Polski grzałkowy Kospel.
  • #34
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Leon444 wrote:
    Ja tak jak pisałem mam piec Kospel elektryczny dom 130m2 i max co mi dziennie zużyje ten piec to 55kW i temp w domu 22,5stC.
    Piec na wyjściu ma 44stC przy temp 0 na zewnątrz.
    Zwykły Polski grzałkowy Kospel.


    Jeżeli już to 55kWh (kilowatogodzin), bo to jest jednostka (ilości) energii. Jednostka kW (kilowat) jest jednostką mocy.
  • #35
    Leon444
    Level 25  
    Tak tak mój błąd zgubiłem „h” na końcu, 55kWh ale napisałem dzienne zużycie a nie chwilowe ;)
  • #36
    Lodek
    Level 5  
    Hej

    miną ponad rok i uzupełniam trochę informacji. Pierwsza jest taka, że nie wymieniałem wody i nie czyściłem pieca. Wiec działa mi bez dolewania, regulowania itp. więc pomysł z układem zamkniętym i wodą destylowaną sprawdza się. Zauważyłem, że dość często trzeba odpowietrzać instalację (ktoś o tym pisał).

    W kotle elektrodowym pobór prądu jest zależny od konduktywności wody oraz od temperatury. Konduktywność ustawiłem za ponad rok temu, ale podam wam jak zmienia mi się pobór w zależności od temperatury.
    20 stopni - ok 5kwh
    30 st - 6 kwh
    40 st - 7,5 kwh
    50 st - 9 kwh
    55 st - 10 kwh
    65 st - 11 kwh
    70 st - 12 kwh
    80 st - 15 kwh
    efekt jest taki, że stosunkowo wolno startuje, a potem pracuje z "pełną" mocą. pojęcie pełna moc jest wg mnie trochę umowne, bo jak miałem inaczej ustawioną konduktywność do doszedłem do mocy 25 kwh. Ale bałem się to dalej testować.

    co do zużycia prądu w długim czasie: zima 2019-2020 (było ciepło)
    11-2019 - 500 kwh
    12-2019 - 680 kwh
    01-2020 - 704 kwh
    02-2020 - 685 kwh
    03-2020 - 571 kwh
    04-2020 - 180 kwh
    pieca gazowego nie włączałem, używałem tylko kominka. prądu mi starczyło

    09-2020 - 73 kwh (kominka nie używałem)
    10-2020 - 368 kwh (kominka nie używałem)
    11-2020 - 789 kwh (kominka nie używałem)
    12-2020 - 911 kwh
    01-2021 - 552 kwh
    02-2021 - 378 kwh
    w rozliczeniu za 2 półrocze 2020 prądu mi zabrakło, więc teraz więcej kominka używam

    na koniec będę miał do was pytania ... padł mi sterownik do pieca (oryginalny), piec działa non stop na jednej z faz. Sterownik steruje tylko 2 pozostałymi fazami. Muszę go wymienić - chyba na GH07EB http://www.geco.pl/prod.php?id=182&lang=pl, tylko nie wiem, jak go podłączyć pod 3 fazy. Ma ktoś jakiś pomysł?

    oraz chce jednocześnie zabezpieczyć dodatkowo instalacje - czy może mi ktoś poradzić, jakie zastosować zabezpieczenie. nie znam się za bardzo na instalacjach elektrycznych i szukam porady. Oraz zastanawiam się nad zabezpieczeniem termicznym. Wczoraj jak wyłączyłem instalację uszkodzonym wyłącznikiem, to ta 1 faza ciągle pracowała (o czym nie wiedziałem) i tylko dochodziły dziwne dźwieki z pieca. Jak włączyłem to miałem tem 110 stopni. Przydałoby się zabezpieczenie do wyłączenia w podobej sytuacji
  • Helpful post
    #37
    Plumpi
    Heating systems specialist
    To sprzęt nie miał gwarancji?

    Jak dla mnie to te Twoje interesy są jakieś takie bezsensowne. Ponieść tak dużą inwestycję po to, żeby grzać kominkiem.
    Weź pod uwagę, że instalacja PV o mocy 6,6kW zasadniczo pokrywa raptem zużycie prądu do oświetlenia, prania, gotowania i podgrzewania CWU.
    Z PV 6,6kW możesz rocznie uzyskać maksymalnie ok. 6MWh energii, ale odzyskać z tego możesz raptem 4,8 MWh . Dla potrzeb bytowych poza ogrzewaniem przeciętna rodzina potrzebuje 2-4 MWh na oświetlenie i działanie wszystkich domowych sprzętów + 2-4 MWh na podgrzewanie CWU. Czyli łącznie potrzeba od ok. 4-8 MWh na inne potrzeby niż ogrzewanie. Zakładając, że jesteś bardzo oszczędny to i tak widać, że wyprodukowanej przez siebie energii i tak będzie brakować do celów grzewczych.

    Te 3,3 MWh energii do ogrzania domu jest podejrzanie mało. Albo dom jest bardzo mały i bardzo dobrze ocieplony, a do tego grzanie aby tylko, albo po prostu tak naprawdę grzejesz kominkiem, a tylko dogrzewasz prądem.
    Mając kocioł gazowy i dogrzewając te 3,3 MWh wydałbyś na gaz mniej jak 750zł (gaz z sieci) i niewiele ponad 1000zł za LPG (nie napisałeś jakiego gazu używasz).

    Policz sobie teraz jakie poniosłeś koszty aby grzać kotłem elektrycznym. Za taką kasę jaką wpakowałeś w ten kocioł, postawiłbyś duży bufor ciepła z wbudowanymi grzałkami elektrycznymi. Dzięki temu mógłbyś korzystać z tańszej II taryfy energetycznej. Kupując prąd w II taryfie zapłaciłbyś za te 3,3 MWh poniżej 1000zł.

    Co zaś sterowania to sterownik musi sterować porządnym stycznikiem, a ten załączać/wyłączać obwód grzewczy.
    Ale 15kW to już nie w kij dmuchał i żeby załączać taką moc to potrzebne są naprawdę dobre styczniki, aby ich styki się nie wypalały. Zwłaszcza, że podczas grzania układu CO bez bufora kocioł musi mocno taktować i ilość załączeń i wyłączeń w ciągu doby jest duża, a każde załączenie i wyłączenie obwodu powoduje wypalanie styków stycznika, gdyż towarzyszą temu iskry na stykach.
    Przy sterowaniu taką mocą najlepszym rozwiązaniem byłyby przekaźniki półprzewodnikowe SSR, bo one załączają i wyłączają obwody beziskrowo.
    Gdybym ja robił sterowanie do takiego kotła to zastosowałbym sterownik PLC, który sterowałby 3 przekaźnikami SSR + stycznikiem 3-fazowym. W zależności od potrzeb PLC załączałby 1, 2 lub 3 fazy w zależności od zapotrzebowania mocy. W ten sposób można uzyskać 3 poziomy mocy grzewczej. Do tego realizowałby załączenie i wyłączenie stycznika mechanicznego bez obciążenia jego styków prądem. Stycznik zaś jest potrzebny jako zabezpieczenie, aby wyłączyć układ grzewczy w razie uszkodzenia SSR-a. Ponadto sterownik PLC mógłby także kontrolować stan styków stycznika oraz uszkodzenie SSR-ów oraz sterować poszczególnymi fazami sekwencyjnie tak, aby zużycie elektrod w kotle na wszystkich fazach było jednakowe.
    Poza tym używając SSR-ów można się pokusić o płynną regulację mocy.

    Ale najważniejszą informacją jest czy kocioł ma zasilanie 3x230V czy też 3x400V, bo od tego zależy czy się da sterować fazami niezależnie. Chodzi o to czy elektrody są połączone w układzie trójkąta czy gwizady.
    W przypadku połączenia w trójkąt można załączyć tylko jedną grzałkę lub wszystkie 3
    Tylko w układzie gwiazdy można załączyć 1, 2 lub 3 grzałki.
    Ale jeżeli piszesz, że kocioł obecnie nie rozłącza jednej fazy to prawdopodobnie elektrody są połączone w układzie gwiazdy.
  • #38
    Lodek
    Level 5  
    Przede wszystkim - dzięki za odpowiedź !!!

    Zużycie roczne prądu mam ok 2700-2800 kwh. Podgrzewanie cwu mam w ze słońca (w 100% przez pół roku) + gaz. Moim celem długofalowym jest zrezygnowanie z gazu z butli lpg (z sieci brak możliwości). Ale mam umowę podpisaną i jeszcze prawie 3 lata muszę się z nimi męczyć (wysokie koszty rezygnacji przed tym terminem). Prąd w do grzania miał być na razie tylko uzupełnieniem.

    Docelowo chce dołożyć więcej paneli na dach i zamknąć wszystko prądem. Bufor byłby fajnym rozwiązaniem, ale nie mam na niego miejsca, a w salonie nie postawie ;))) … do rozważenia byłaby jedynie opcja zbiornika na zewnątrz, ale koszty zbiornika i jego docieplenie byłyby na pewno duże, a mając fotowoltaikę nie ma dla mnie różnicy, czy grzeje piecem w 1 czy 2 strefie. Więc pozostaje mi piec elektryczny lub pompa ciepła. Piec + wszystkie koszty to 3800 pln, pompa kosztowałaby dużo więcej …. Więc wole piec + więcej fotowoltaiki.

    W praktyce piec chodzi mi z mocą z przedziału 5-7 kw. Przy zimnej instalacji np. rano, stycznik nie włącza się przez długi czas i pracuje idealnie. Ale jak instalacja i podłoga (ogrzewanie podłogowe) przyjmuje mniejsze ilości ciepła, to stycznik włącza się co kilka minut. I to być może jest powód mojej awarii – ilość włączeń i wyłączeń była dość duża. Bufor by tu pomógł, ale nie mam go gdzie zmieścić, no chyba że taki 100-150l – tylko czy ma to sens?

    Płynna regulacja mocy na pewno pomogłaby ;))) … twój opis podoba mi się, ale muszę przyznać, że na razie niewiele z tego rozumiem. Na elektryce za dobrze nie znam się …. I gdybyś mógł mi dokładniej rozpisać, byłbym wdzięczny.

    O ile dobrze orientuje się, to jest 3x230v. kocioł ma 3 elektrody i każda jest podłączona od 1 przewodu fazowego + przewód N, oraz uziemienie. Teoretycznie może być włączona 1, 2 lub elektrody, tylko trzeba jakoś tym sterować. Idealnie byłoby gdyby dało się płynnie sterować mocą w razie potrzeby zmniejszać moc, aby utrzymywać stałą temperaturę na wyjściu, ale nie za bardzo wiem, jak to zrobić. Jednocześnie chciałbym mieć możliwość sterowanie zasilaniem CWU (do zbiornika przez wężownicę z temp pracy np. 80st) i CO. Ale nie wiem, jak to zrobić. Znalazłem na www sterownik GH07EB http://www.geco.pl/prod.php?id=182&lang=pl, myślałem żeby z nim podziałać. Ale być może będzie ten sam problem ze stycznikiem …… sam już nie wiem ;(((

    Ps. Gwarancja była, ale się skończyła.
  • #39
    Leon444
    Level 25  
    Ogrzewanie CO prądem, kocioł elektrodowy galan 15 kW – opinia i doświa
    Dla mnie Twoje zużycie prądu w styczniu na poziomie 552kWh to nie realne.
    Mój cały dom zużył w styczniu tylko z sieci 1500kWh a mam zwykły piec elektryczny Kospel 6kW i wszystko na prąd. A Ty zużyłeś 1/3 tego mając dwa trzy razy większy piec? To chyba ze Twój dom to 45m2 to się zgodzę.
  • Helpful post
    #40
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Lodek wrote:

    Płynna regulacja mocy na pewno pomogłaby ;))) … twój opis podoba mi się, ale muszę przyznać, że na razie niewiele z tego rozumiem. Na elektryce za dobrze nie znam się …. I gdybyś mógł mi dokładniej rozpisać, byłbym wdzięczny.


    Jeżeli chodzi o PLC to musiałbyś mieć nieco pojęcia o ich programowaniu. ogólnie ujmując są to urządzenia posiadające określoną ilość wejść i wyjść oraz możliwość tworzenia wewnątrz różnych struktur i zależności logicznych w formie programu.

    Wejścia i wyjścia mogą być cyfrowe (czyli załącz/wyłącz) lub analogowe (napięciowe 0-5V, 0-10V), prądowe (0-20mA, 4-20mA) oraz wejścia dedykowane np. rezystancyjne do czujników rezystancyjnych oraz termoparowe.
    Programy mogą być tworzone w formie diagramów, schematów lub tekstu.
    Jeżeli nigdy nie miałeś styczności z PLC to raczej nie jest to dla Ciebie, ponieważ wymaga to określonej wiedzy z zakresu elektryki, elektroniki, logiki i programowania.
    Zaletą PLC są bardzo duże możliwości tworzenia wielu bardzo złożonych struktur i zależności. Ale wymagają one sporej wiedzy.

    Ale jest prostsze rozwiązanie. Wykorzystanie gotowych elementów regulacyjnych, złożenie ich jak klocki Lego, aby osiągnąć zbliżony do PLC efekt działania.

    Posiadasz 3 źródła ciepła, grzejniki i podłogówki to aż się prosi aby ogarnąć całość jakąś mądrą automatyką. Taką automatyką może być sterownik Tech i3 Plus.
    Może sterować on wszystkimi pompami oraz zaworami mieszającymi dla podłogówki. Obsługuje 3 obiegami grzewczymi (grzejniki lub podłogówki), steruje 2 źródłami ciepła przy pomocy styków On/Off, steruje grzaniem zasobnika CWU, pompą cyrkulacyjną CWU, ale to co najważniejsze to posiada 2 wyjścia sterujące, analogowe 0-10V. Może także sterować solarami.
    Te wyjścia analogowe mogą sterować mocą grzewczą kotła. Sterowanie to odbywa się wystawieniem napięcia sterującego w zakresie od 0 do 10V odpowiadającemu mocy kotła od 0 do 100%.
    Aby móc sterować mocą kotła elektrycznego to wystarczy zastosować 3-fazowy przekaźnik półprzewodnikowy SSR z płynną regulacją mocy sygnałem wejściowym 0-10V.

    Ściągnij instrukcję tego sterownika i zobacz sobie przykładowy schemat na str. 40
    https://www.techsterowniki.pl/!uploads/products/pl_-i-3-plus_ot_28.01.2021.pdf
  • #41
    Lodek
    Level 5  
    Dzięki, widzę, że ten sterowni ma dużo możliwości. Muszę to dokładnie przeczytać i przeanalizować, a PLC chyba nie jest dla mnie ;(
    Ps. W pokojach mam duże kaloryfery (w każdym po 2 szt) i pracują na tej samej temperaturze co podłogówka (32-35 st). Nie mam zaworów mieszających (kiedyś miałem, ale zrezygnowałem). Do solarów mam automatykę, która dobrze działa, wiec tego nie zmienię, więc będę mógł wykorzystać jedynie część możliwości tego sterownika. Ale tak czy inaczej poczytam. Dzięki