Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Ogrzewanie CO prądem, kocioł elektrodowy galan 15 kW – opinia i doświa

Lodek 06 Dec 2019 14:36 67533 40
Wago
  • #1
    Lodek
    Level 6  
    Cześć

    Ok pół roku temu poszukiwałem informacji na temat ogrzewania prądem i zaciekawił mnie temat kotłów elektrodowych, ale miałem duży problem ze znalezieniem informacji na ten temat – od tego czasu dużo dowiedziałem się, a teraz chciałbym podzielić się z wami swoją wiedzą.

    Na początek coś o mnie.
    Dom drewniany z bala, 11 letni i do tej pory ogrzewałem piecem gazowym + kominkiem z zamontowanym wymiennikiem wodnym na wyjściu z kominka (jest to coś w stylu kominka z płaszczem wodnym, ale dużo mniejszej mocy). Na dole podłogówka na górze kaloryfery.
    Sam wyliczyłem sobie 2 metodami, że moje zapotrzebowanie na ciepło to ok 50 kWh/m2. Jedna metoda to kalkulatory z internetu (strony nie pamiętam), a druga metoda to średnie zużycie gazu i drewna, i wyliczanie na podstawie kaloryczności i zużycia. Wyniki były zbliżone – ok 50 kWh/m2. Czyli średnio.

    Na początku tego roku założyłem instalację fotowoltaiczną 6,6kW i postanowiłem zamienić gaz na ogrzewanie elektryczne. Rozważałem kilka opcji: pompa ciepła, piec elektryczny, klimatyzatory i w efekcie zdecydowałem się na kocioł elektrodowy galan.

    Koszty instalacji. Do obecnego układu dołożyłem kocioł elektrodowy pracujący w osobnym układzie z wymiennikiem i grzeje tylko i wyłącznie co. , Łączy koszt razem z pociągnięciem instalacji 3 fazowej wyniósł mnie prawie 3800 zł (robocizna własna):
    Kocioł z firmowym sterownikiem od galana z amperomierzem – 2153 zł
    Art. Hydrauliczne, złączki itp. – 800 zł
    Wymiennik – 300 ł
    Przewód, peszel itp. – 210 ł
    Sterownik pokojowy wifi – 217 ł
    Podlicznik – 50 ł
    Sterownik pompy – 48 zł
    Woda destylowana – 14 zł

    Kocioł elektrodowy. Najważniejsza informacje o tym kotle to że woda w układzie, w którym pracuje musi być odpowiednia. Tzn musi mieć odpowiednią konduktywność (przewodność elektryczną) i od tego zależy moc kotła. I druga informacja, że moc jest zależna od temperatury nośnika. Polecono mi, żeby zamontować ten kocioł w odrębnym układzie i uważam, że to dobry pomysł.
    Woda, którą użyłem to woda destylowana z dodatkiem sody oczyszczonej - ok 2g na 100l wody. U mnie wody w układzie jest ok 3 l, więc sody była minimalna ilość.
    Mieszankę ustawiałem korzystając z amperomierza, aby dojść do mocy 15 kW. Bawiłem się tym w sumie 3 razy z różnym skutkiem i mam takie oto spostrzeżenia:
    Na początku starałem się ustawić tak, żeby pracował z mocą 15kW. Ale zauważyłem ze wraz ze wzrostem temperatury moc znacznie rośnie. Jak robiłem test pracy bez pompy to dobijałem do pracy z mocą prawie 30 kW. Trochę mnie to przeraziło, więc finalnie ustawiłem na dużo niższą moc.
    Obecnie przy temp ok 20-22 st pracuje z mocą 5kW. Przy temp ok 35-40 st 7-8 kW. A przy temp 70st moc wynosi 12-13 kW. Nie sprawdzałem, ale podejrzewam, ze dla 80 st dobiję do nominalnych 15 kW.

    Gdzieś w internecie znalazłem negatywne opisy do tego kotła, ze ciężko jest rozgrzać instalację, jak jest wychłodzona. Potwierdzam. Jeżeli ten piec ma być zainstalowany np. w domku letniskowym, albo w pomieszczeniu w którym temp będzie mocno spadać, to odradzam. U mnie jak doprowadziłem do wychłodzenia domu do temp 18 st, to też miałem problem z rozgrzaniem instalacji – długo dobijał temperaturę i finalnie instalację rozgrzałem piecem gazowym, a później już spokojnie elektrodowy pociągnął dalej ;)). Jak teraz chodzi mi termostat pokojowy to już nie wychładzam domu to problemu już nie ma ;)))

    Sterowanie kotłem. Działa on na zasadzie włącz i wyłącz. Nie ma modulacji mocy. Moc jest zależna tylko i wyłącznie od jakości czynnika grzewczego (wody). Teoretycznie można jeszcze pomyśleć o wyłączaniu faz – w moim przypadku chodzą na raz wszystkie 3 fazy. Nie mam pojęcia, czy dałoby się jakoś ograniczać moc podawaną na elektrody, pewnie tak, ale ja nic o tym nie wiem.
    Sterownik, który jest sprzedawany w kotłem bardzo fajnie działa. Ustawia się tam temperaturę i histerezę i sam bardzo ładnie włącza i wyłącza piec, w zależności od temperatury w układzie, ale: termostat jest bardzo głośny, to nie jest ciche pyknięcie, a trzask podobny do lekkiego uderzenia młotkiem. Pomimo tego, ze piec jest za drzwiami, dobrze te trzaski słychać. To jest wg mnie największy mankament tego sterownika.
    Drugi mankament, to że temperaturę ustawia się ręcznie. Nie można podłączyć sterownika zmieniającego temperaturę pracy np. na podstawie czujnika zewnętrznego.
    Kolejna rzecz, która mi się nie podobała, to że pompa pracuje non stop. Sterownik nie wyłącza jej, jak temp spada, albo jak piec nie pracuje. Poradziłem sobie w taki sposób, że podłączyłem zamiast pompy sterownik do pompy, który ją wyłącza jak temp. w układzie spada poniżej 30st. I działa to idealnie. Ale nie jest to idealne rozwiązanie – wolałbym jeden zintegrowany sterownik.
    Podłączyłem do pieca sterownik pokojowy z WiFi i on włącza i wyłącza piec kiedy trzeba i mogę tym sterować na odległość – koszt 217 zł ;)))

    Zużycie prądu. Doświadczenie mam krótkie, niecałe 2 miesiące i temp. na zewnątrz nie była niższa niż okolice zera. Grzeję tak, żeby podłoga nie były zimne i kaloryfery były lekko ciepłe. Na razie to wystarcza. Dodatkowo odpalam kominek wieczorami i mieszczę się średnio w 20kWh za dzień. Raz przy temp na zew ok 0 zostawiłem włączony na 11h piec i jak przyszedłem po pracy, to było 23 st i było za ciepło. Wtedy zużyłem 70 kWh. Oceniam, że przy takiej temp i braku grzania kominkiem powinienem zużywać ok 45-50 kwh dziennie. Zużycie wychodzi ok 2kW na godzinę i do instalacji idzie woda ok 32 st. I to dla mnie wystarcza.
    Jak temperatura na zewnątrz spadnie, to pewni będzie brał więcej prądu.

    Docelowo planowałem podłączyć jeszcze grzanie CWU w zbiorniku 300l (to zbiornik solarny), ale nie mogłem znaleźć sterownika, który ustawi mi inną temeraturę jak grzeje CO a inną jak CWU. Obecnie mogę jedynie ręcznie to ustawiać, a ponieważ dołożyłem za wymiennikiem dodatkowe obejście na zbiornik solarny do wężownicy, to mogę ręcznie dogrzać sobie CWU, jako opcję awaryjną, jak mi piec gazowy padnie. Zrobiłem nawet test, przy 12 kW mocy układ pracował na temperaturze wychodzącej z pieca 70 st, i nawet nie pracował non stop, osiągał temp i wyłączał. Więc mocy tego kotła wystarczy żeby szybko dogrzać cwu w zbiorniku ;))))

    Dlaczego kocioł elektrodowy a nie pompa ciepła. Jak już wcześniej napisałem założyłem instalację fotowoltaiczną. Jeżeli utrzymałbym zużycie prądu w zimie przez 6 miesięcy, na samo ogrzewania na poziomie ok 20kWh dziennie to będę miał ogrzewanie za darmo ;))) … ale nie wydaje mi się to możliwe. Gdybym miał pompę ciepła to na pewno starczyłoby. Policzyłem że taniej wyniosłoby mnie rozbudowanie instalacji fotowoltaicznej niż montaż pompy. Efekt końcowy będzie ten sam – ogrzewanie i prąd za darmo przez cały rok ;)))

    Na koniec podam jeszcze stronę https://ogrzewanieprademzadarmo.mojabudowa.pl/
    Dużo się dowiedziałem na tej stronie i na forum. Polecam – bardzo fajny i pomocny gość ;))))

    Gdyby ktoś miał pytania służę pomocą. Z czasem dołożę tu więcej informacji.
  • Wago
  • #2
    kosmos99
    Level 38  
    Lodek wrote:
    ale nie mogłem znaleźć sterownika, który ustawi mi inną temeraturę jak grzeje CO a inną jak CWU.


    A mechaniczne zawory mieszające nie rozwiązałyby problemu?

    Druga sprawa to czy zastosowanie zbiornika z grzałkami nie byłoby lepsze niż kocioł elektrodowy?
  • Wago
  • #3
    Leon444
    Level 26  
    Są Polskie piece elektryczne Kospel które są świetne w działaniu a wiem bo taki mam zainstalowany.
    Po co tak kombinować z pompami ciepła czy takimi dziwnymi piecami?
    Kupiłbyś piec elektryczny np 12kW który sam dostosowuje moc w zależności od temp wody grzewczej, bez komplikacji, jest cichutki bo stremowanie grzałkami jest na tranzystorach.
    Mój piec ma już 14lat kupiłem go jako używany i jest bezawaryjny i najważniejsze ma zabezpieczenia i to mnóstwo.
    Jak dla mnie zabawa z takimi wynalazkami jak GALAN to tylko strata czasu i pieniędzy a Twój post to dobitnie pokazuje za co dziękujemy :)
  • #4
    Lodek
    Level 6  
    Mechaniczny zawor mieszajacy pewnie załatwiłby sprawę. Ale nie podoba mi się idea grzania wody do wysokiej temp tylko po to żeby ją zaraz zmieszać.
    Grzałek chciałem uniknąć. Ponoć piec elektrodowy jest wydajniejszy. Ale trudno ta informację zweryfikiwać. Przydałby się test porownawczy. Ale zadnego nie znalazłem

    Nad piecem Kospela zastanawialem się być może bylaby to lepsza opcja. A możesz coś napisac o zużyciu prądu? Ciekawy jestem porównania
  • #5
    kosmos99
    Level 38  
    Ja w tamtym sezonie grzejąc grzałkami z wykorzystaniem bufora zużyłem 7500kWh ogrzewanie+CWU.
    Czas od połowy października do końca kwietnia w dniach gdzie temperatura zewnętrzna była >=0C. Czyli przez większość czasu. Powierzchnia ogrzewana ok 120m^2. Temperatura wewnętrzna to 21C.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Lodek wrote:
    Gdzieś w internecie znalazłem negatywne opisy do tego kotła, ze ciężko jest rozgrzać instalację, jak jest wychłodzona. Potwierdzam. Jeżeli ten piec ma być zainstalowany np. w domku letniskowym, albo w pomieszczeniu w którym temp będzie mocno spadać, to odradzam. U mnie jak doprowadziłem do wychłodzenia domu do temp 18 st, to też miałem problem z rozgrzaniem instalacji – długo dobijał temperaturę


    Czyli nie da rady go wykorzystać do taryf z grupy G12, więc to go dyskwalifikuje.
  • #6
    Leon444
    Level 26  
    Dom 130m2 piec Kospel 6kW - max zużycie całego domu zimą 75kWh przy dużych mrozach.
    Teraz mam zużycie na poziomie 50kWh.
    Temp w domu 22,4stC w dzień 22,2stC w nocy.
  • #7
    Brunoxp
    Level 15  
    Lodek wrote:
    Sam wyliczyłem sobie 2 metodami, że moje zapotrzebowanie na ciepło to ok 50 kWh/m2. Jedna metoda to kalkulatory z internetu (strony nie pamiętam), a druga metoda to średnie zużycie gazu i drewna, i wyliczanie na podstawie kaloryczności i zużycia. Wyniki były zbliżone – ok 50 kWh/m2. Czyli średnio.

    Dla jakiej powierzchni domu i jakiej temperatury wewnątrz to liczyłeś?
    Jaką masz średnice bali? Jakie ocieplenie fundamentu i dachu?
  • #8
    andrzej20001
    Level 43  
    Ja 140m2 grzeję za 12-15zł/doba . PPC .
  • #9
    BikeBarian
    Level 24  
    kosmos99 wrote:
    Ja w tamtym sezonie grzejąc grzałkami z wykorzystaniem bufora zużyłem 7500kWh ogrzewanie+CWU.
    Czas od połowy października do końca kwietnia w dniach gdzie temperatura zewnętrzna była >=0C. Czyli przez większość czasu. Powierzchnia ogrzewana ok 120m^2. Temperatura wewnętrzna to 21C.


    Ło matko potrzebowałbym zwiększyć moc instalacji PV z obecnych 10kW do min 18 - 20kW żeby wyjść z prądem na grzanie i bytowym na zero. Zastanawiałem się nad tym ale po pierwsze miejsca na działce i dachu mam max na 15kW wiec uderzam w PPC. Za kolejne 10kW PV musiałbym zapłacić z 40k pln a w tej kwocie mam porządną PPC na R32 i jeszcze zostaje kasy w kieszeni a ze zużyciem prądu jestem jakieś 20% ponad moje obecne 10kW na dachu.
  • #10
    kosmos99
    Level 38  
    BikeBarian wrote:
    Za kolejne 10kW PV musiałbym zapłacić z 40k pln a w tej kwocie mam porządną PPC

    Tylko, że PPC wymaga serwisowania, a sprężarka na pewno nie wytrzyma 25lat. Więc trzeba się liczyć z kosztami, które będą w czasie późniejszym. A panele jeśli się sobie montuje to 10kW za 25kPLN można zrobić.
    Oczywiście jeśli nie ma miejsca to tego się nie przeskoczy, ale instalacja nie musi w pokrywać 100%, resztę można dokupić w taryfie nocnej.
  • #11
    andrzej20001
    Level 43  
    A przestań jakie serwisowanie? Co 3 lata zdjąc dekielek i zobaczyć czy myszy nie zjadly czegoś, wydmuchac parownik? Pompa 7kW z montażem 23. Teraz a za 15lat czapka gruszek jak suszarka. Jak 10 lat temu plazmę kupowalem za 3000 to dziś w czoło się pukam
  • #12
    BikeBarian
    Level 24  
    8KW Daikin Altherma 3 Hydrosplit na R32 za 23k z montażem. Do tego dopłata z gminy 4k plus ulga termomodernizacyjna i wychodzi ze place 15K za wszystko (na upgrade instalacji PV już nie mam żadnych ulg ani dopłat). Mimo wszystko skłaniam się ku PPC.
  • #13
    jack63
    Level 43  
    andrzej20001 wrote:
    przestań jakie serwisowanie? Co 3 lata zdjąc dekielek i zobaczyć czy myszy nie zjadly czegoś, wydmuchac parownik?

    Ooo fachowiec od chłodnictwa się znalazł. Chyba nie widziałeś wymiennika JZ po wiosennym pyleniu roślin. O zapyleniu powietrza w miastach o ich oklicach nie wsponinając.
    Z resztą trzeba wykonać sporo czynności kontrolnych aby wychwycić na czas ew usterki i aby dzięki temu urządzenie działało z projektowwym COP.
    Poza tym urządzenie o mocy powyżej ok 7kW i czynniku R410a zawiera go tyle, iż zgodnie z obowiązującym obecnie prawem, powinno być zgłoszone do CRO i być conajmniej raz w roku kontrolowane przez uprawnionych ludzi.
  • #14
    andrzej20001
    Level 43  
    Nie ma powyżej 7. Klima wisi 10 rok i dziala i do tego nogdy nie właziłem ma dach zobaczyć do niej. 3😳
  • #15
    jack63
    Level 43  
    andrzej20001 wrote:
    Klima wisi 10 rok i dziala i do tego nogdy nie właziłem ma dach zobaczyć do niej.

    Nie ma się czym chwalić....
    No chyba, że miałeś szczęście i układ jest szczelny lub nie zauważyłeś spadku wydajności.
    Umyj wymiennik, to zobaczysz jaki kolor ma woda spływająca z niego.
  • #16
    Lodek
    Level 6  
    Brunoxp wrote:
    Lodek wrote:
    Sam wyliczyłem sobie 2 metodami, że moje zapotrzebowanie na ciepło to ok 50 kWh/m2. Jedna metoda to kalkulatory z internetu (strony nie pamiętam), a druga metoda to średnie zużycie gazu i drewna, i wyliczanie na podstawie kaloryczności i zużycia. Wyniki były zbliżone – ok 50 kWh/m2. Czyli średnio.

    Dla jakiej powierzchni domu i jakiej temperatury wewnątrz to liczyłeś?
    Jaką masz średnice bali? Jakie ocieplenie fundamentu i dachu?


    Jedna z metod liczenia to zliczenie zużycia drewna do kominka i ilości spalonego gazu. A 2 to kalkulatory w internecie dla 21 st
    Bal 7 cm i 15 welna. Ocieplenie fundamentu ttlko 5 cm - i jest to za malo
  • #17
    piotrekb901
    Level 2  
    Witam. Dołączę się do dyskusji ponieważ posiadam również kocioł elektrodowy. Moja sytuacja wygląda następująco...kocioł 9 kw pracuje z buforem ciepła 1000 l i grzeje go tylko w 2 taryfie, wpięty jest układ otwarty razem z grzejnikami i podlogówka. Wszystko działa ok poza jedną przypadłością...co kilka dni muszę czyścić elektrody ponieważ "obrastają" czymś co znajduje się w wodzie w całym układzie i w związku z tym spada moc kotła. Układ był zalany twarda wodą ze studni ponieważ akurat taką mam. Myślałem że ta woda jest powodem tego problemu więc założyłem stację uzdatniania wody tylko do zmiękczenia jej. Wymieniłem całą wodę z układu na odkamieniona i wówczas pojawił się kolejny problem...mianowicie zaczęło wyrzucać wyłącznik nadprądowy C20. Jak się okazało woda ma zbyt wysoka konduktywność i kocioł pobiera zbyt dużo prądu. Więc spowrotem zalalem układ twarda wodą ze studni. Nie wyrzuca już wyłącznika nadpradowego ale pozostał pierwszy problem z brudzeniem się elektrod. Ktoś coś może doradzić jak ten problem rozwiązać?
  • #18
    Lodek
    Level 6  
    Witam
    Wg mnie należy zmienić wodę w której pracuje piec. Woda desttlowana i soda oszczyszczona byłyby idealne. Ewentualnie można użyć deszczowki.
    Producent galana zalecał deszczówkę.

    Albo przerobienie instalacji i dodanie wymiennika. U mnie takie pracuje. W układzie z piecem mam zaledwie 3l wody, wiec użyłem destylowanej. Pracuje 3 miesiąc bez czyszczenia i uzdatniania i liczę że zaliczę cały sezon a w lecie rozkręce piec i zobacze czy wymaga czyszczenia
  • #19
    piotrekb901
    Level 2  
    W buforze mam wężownice do podłączenia dodatkowego źródła ciepła więc pewnie dobrym rozwiązaniem będzie podłączenie pieca do niej w układzie zamkniętym i "dobranie" wody. Czy dobrze myślę?
  • #21
    George_michal
    Level 2  
    Witam wszystkich.
    Ladek powiedz mi jaki masz wymiennik?
    Jakiej wielkości i mocy. Za 300 zł to chyba mały
  • #23
    prawylewy1
    Level 2  
    Witam
    Jakie macie zabezpieczenie przedlicznikowe dla pieca elektrodowego 15kw?
    Pozdrawiam
  • #25
    szpilazzio
    Level 1  
    Witam
    Lodek czytam z ciekawością o Twoich poczynaniach w materii pieca elektrodowego, ponieważ kilka dni wstecz zamontowałem takowy w swojej kotłowni. Kocioł o mocy 15 kW podłączony do wężownicy zbiornika akumulacyjnego 600 l, pojemność układu jakieś 12 l, przy temperaturze 65st. C ciągnie ok 13kW. Napisz proszę z jaką częstotliwością włącza i wyłącza się u Ciebie, na jakim biegu pompka obiegowa, jaka histereza. U mnie na razie faza testów i kombinacji ustawień więc takie informacje by mi pomogły. Wiem na pewno że moja kranówka nie nadaje się do zalania układu. Po 20 godzinach pracy zapchało filtr pompki rudym mułem, pompka przestała " pchać" , temperatura na wyjściu pieca błyskawicznie wzrosła więc pobór prądu tak samo i główne zabezpieczenie ( C25) pstryk i pozamiatane. Mój pobór mocy ma się nijak do Twojego ale zobaczymy co będzie jak załaduję cały bufor tak do 80st. C i mimo tego że mam instalację fotowoltaiczną 10kWp to kiepsko to widzę. Za kilka dni skończę testy i modernizację kotłowni to chętnie podzielę się swoimi spostrzeżeniami i dołożę kilka fotek.
    Pozdrawiam
  • #26
    BikeBarian
    Level 24  
    szpilazzio wrote:
    mimo tego że mam instalację fotowoltaiczną 10kWp to kiepsko to widzę.

    no niestety ale grzanie z COP=1 z instalacja PV trochę mija się z celem...chyba ze twoje zużycie prądu bytowego na cele inne niż grzanie jest stosunkowo male a chałupa jest porządnie ocieplona.
  • #27
    kosmos99
    Level 38  
    BikeBarian wrote:
    no niestety ale grzanie z COP=1 z instalacja PV trochę mija się z celem

    Jeśli jest miejsce na odpowiednią ilość paneli i nie przeszkadza ich ilość, to cenowo wyjdzie lepiej niż PC.
  • #28
    BikeBarian
    Level 24  
    kosmos99 wrote:
    BikeBarian wrote:
    no niestety ale grzanie z COP=1 z instalacja PV trochę mija się z celem

    Jeśli jest miejsce na odpowiednią ilość paneli i nie przeszkadza ich ilość, to cenowo wyjdzie lepiej niż PC.


    No tak ale tylko przy dobrze ocieplonych domach gdzie zapotrzebowanie na energie jest male i można to w całości pokryć z PV. Wtedy prostota takiego układu jest niewątpliwie spora jego zaleta.
  • #29
    George_michal
    Level 2  
    Lodek dzięki za info.
    Powiedz mi jak u Ciebie wyszło ogrzewanie za zeszły sezon.
    Możesz zrobić kilka zdjęć jak masz wszystko podłączone.
    Jak sprawdza się wymiennik u Ciebie. Ja zastanawiałem się nad buforem Ciepła z 1000l . Ale jeśli wymiennik się wyrabia to chyba nie ma sensu kupować tak dużego.
    Ja mam dom około 200mk. Więc trochę większy. Ale zobaczymy jak się będzie sprawdzało to wszystko.
    Jak narazie jestem na etapie zamawiania pieca.
  • #30
    Hasdzik
    Level 1  
    Witam. Mam galana 9kw od 3 sezonów. Dotąd bez bufora ale w tym roku dołożyłem bufor 300l z wężownicą do co, jednocześnie odłączając cwu. Dom szkieletowy 110m². Ocieplony wełna sprasowana 25cm i 15 cm w ścianie, okna 3szybowe. Więc..włączyłem w układ bufor i miałem nadzieję zejść do ok 20-25kwh na dobę a tym czasem użycie waha się między 45-55kwh.
    Do standardowego sterownika mam dołączony tech-1cwu. Są 2 pompy- od pieca do bufora i potem trojdrozny i pompa do podłogówki . Muszę uporządkować sprawę że sterownikami , czy ktoś pomoże, bo od 16 grudnia siedzę w kotłowni A żona myśli że mam romans Ogrzewanie CO prądem, kocioł elektrodowy galan 15 kW – opinia i doświa ?
    Lodek pisał że jego g15kw przy niższych temperaturach na buforze zużywa mniej pradu. Ja mam 6o⁰C, może faktycznie zejść do 40-45?