Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Niestabilna praca kotła Termet 20 Gold Plus

Broniu77 10 Dec 2019 08:56 7449 69
Texa Poland
  • #31
    simon007
    Level 11  
    hej pozwolę się podpiąć pod temat bo związany z termet gold 20 i jego nierównej pracy: u mnie mam kocioł podpiety przez wymiennik płytowy 30kw za wymiennikiem układ otwarty na pompce (3 bieg) 10 grzejników płytowych, i też teraz kocioł faluje non stop (foto) pod kocioł podpięty sterownik tech 2801 i pogodówka - jak widać na wykresie temp skacze i przy kotle słychac jak wchodzi na wyższe obroty i spada i tak w kółko- zmniejszyłem p03 - moc 50% i p14- min wyd pompy 15- resztę zostawiłem bez zmian - efekt dalej tak samo pracuje czyli chodzi nierównomiernie
    ustawione temp z pogodówki np 43 skacze róznie o kilka stopni wyżej i spada i tak w kółko - temp powrotu ok 38st
    zwiększyć różnice temp powrotu? może włączyć eko?
    zmniejszyć jeszcze moc ? (z strony ciepło właściwe wychodzi 11kw)
    a może problemem jest strona wtórna za wymiennikiem że nie odbiera ciepła (dom dogrzany i po jakimś czasie jak dojdzie do ustalonej 22 to wyłącza kocioł) - na piętrze mam ustawione 22 i do tylu dobije na parterze 23-23,5st
    Niestabilna praca kotła Termet 20 Gold Plus
  • Texa Poland
  • #32
    lasekd
    Level 13  
    U mnie jest podobnie,ale przed chwilą zrobiłem taki myk
    Na st2801 ustawiłem zadaną kotła na 36st
    Kocioł jest ustawiony na grzejniki więc poniżej 40st nie zejdzie,ale jak się okazuje (chyba) ma to jakieś znaczenie
    Do tej pory było ustawione na 45st,ale o ile dobrze pamiętam kiedyś miałem ustawione to poniżej 40
    Rodzaj regulacji dałem z pogodowej na stałą temperaturę
    Jak kocioł dogrzał wodę w instalacji pracuje teraz równo,bez skoków
    Pr ustabilizowało się na 37,FR na 00,woda na zasilaniu 42st,na powrocie 36st
    Kocioł pracuje równiuteńko tak jak kiedyś
    Wygląda na to że pogodówka zakłóca jego pracę,albo temperatura zasilania,muszę to jeszcze sprawdzić
    Testuję od godziny więc ciężko o jednoznaczną ocenę,ale światełko w tunelu jest
    Nie przywiązywałbym do tego takiej wagi,gdyby nie to że wydaje mi się,że przy tej nierównej pracy zużywa więcej gazu
    Jak pracował równo przy Fr00 praktycznie 24h/dobę brał 7-8m3 gazu,ostatnio przy tych skokach 9-10 więc różnica spora
    Temperatura pokojowa w dzień 22.7 w nocy 22
  • #33
    Broniu77
    Level 12  
    Jak można spać w 22 stopniach😇Twoja sprawa ale ja mam ustawione na regulatorze pokojowym 21,6 KG dobrałem metodą prób i błedów tak aby kocioł nie mógł dobić to ustawionej temperatury.Dobija do 20.5 maksymalnie 20,7 przy zasilaniu WG 36 powrót 28 teraz przy plus dwa na zewnątrz.A w sypialni i tak skręcam grzejnik bo do spania jak dla mnie 19 stopni to max.
    Wyżej napisałem jakie zmiany dokonałem w ustawieniach i uzyskałem dzięki temu o co mi chodziło czyli konfort cieplny i stabilną pracę kotła.
    Czy w kotłach kondensacyjnych nie chodzi właśnie o to żeby dążyć do tego aby pracowały przy jak najniższej temp. WG i bez częstych przerw a nawet w wogóle bez przerw?
    To mój amatorski pogląd i jestem bez doświadczenia kocioł kond. mam pierwszy sezon ale w teorii grzanie kondensatami na tym polega.Chyba że z różnych przyczyn nie można tego osiągnąć.
  • Texa Poland
  • #34
    lasekd
    Level 13  
    Zapewniam Cię że 22 a 22st to duża różnica
    U mnie przy 22 odczuwa się chłód,u córki gdzie jest podłogówka jest cieplo,dlatego mam tak ustawione
    Temperaturę 20-21st to ja mam bez palenia,ale w swetrze po cvhałupie nie zamierzam chodzić ;)
    Co do ciągłości pracy kotła to chyba do końca mnie nie zrozumiałeś
    Cały czas piszę aby kocioł pracował na jak najniższej mocy,oczywiście w odniesieniu warunków zewnętrznych i tak po podłaczeniu pracował
    Teraz niepotrzebnie faluje,tzn jest Fr00 za kilka-kilknaście sekund skacze do Fr20-30 aby za kilka sekund ponownie wejść na Fr00

    A teraz co do mojego wczorajszo-wieczornego experymentu
    Chyba za wcześnie wpadłem w euforię.Dzisiaj rano znowu faluje
    Przyczyną może być to że próbuje wyrównać zadaną nocną do dziennej,ale nie miałem czasu nad nim siedzieć bo trzeba jechać do pracy,a przez internet nie widać tego falowania.
    Będę dalej kombinował po pracy

    edycja
    Teraz zauważyłem że dzisiaj edytowałeś swój post z 9 grudnia dopisując że ujarzmiłeś falowanie
    Możesz napisać co zrobiłeś?
    Widzę że obroty pompy masz na dośc wysokim poziomie,u mnie przy stabilnej pracy Pr jest w granicach 37,więc dużo niżej niż u Ciebie.
    Może tu należy szukać przyczyny
  • #35
    simon007
    Level 11  
    no u mnie też próbowałem już różnych ustawień
    z pogodówką, bez, zmiana dT powrotu, z pompą eco, zmniejszenie mocy maxymalnej, przerobiłem juz chyba wszsytkie opcje, nadal falowanie jest,
    zostało jeszcze chyba próba odłączyć techa i zobaczyc jak kocioł pójdzie bez sterowania z zewn. może wina tego jest tech
  • #36
    lasekd
    Level 13  
    Na początku na dziewiczym kotle bez techa było lux,odłączaj zobaczymy,ja nie bardzo jestem czasowy
    Z drugiej strony można to chyba zrobić z menu serwisowego,ale nie wiem jak z tą zworką którą zdjąłem po podłaczeniu techa
    Potrzebna ona do experymentu czy nie?

    edycja
    Kolega Broniu77 nie ma chyba tego sterownika i u niego też kocioł falował,więc nie do końca może to być wina techa
  • #37
    Broniu77
    Level 12  
    lasekd wrote:
    Zapewniam Cię że 22 a 22st to duża różnica
    U mnie przy 22 odczuwa się chłód,u córki gdzie jest podłogówka jest cieplo,dlatego mam tak ustawione
    Temperaturę 20-21st to ja mam bez palenia,ale w swetrze po cvhałupie nie zamierzam chodzić ;)
    Co do ciągłości pracy kotła to chyba do końca mnie nie zrozumiałeś
    Cały czas piszę aby kocioł pracował na jak najniższej mocy,oczywiście w odniesieniu warunków zewnętrznych i tak po podłaczeniu pracował
    Teraz niepotrzebnie faluje,tzn jest Fr00 za kilka-kilknaście sekund skacze do Fr20-30 aby za kilka sekund ponownie wejść na Fr00

    A teraz co do mojego wczorajszo-wieczornego experymentu
    Chyba za wcześnie wpadłem w euforię.Dzisiaj rano znowu faluje
    Przyczyną może być to że próbuje wyrównać zadaną nocną do dziennej,ale nie miałem czasu nad nim siedzieć bo trzeba jechać do pracy,a przez internet nie widać tego falowania.
    Będę dalej kombinował po pracy

    edycja
    Teraz zauważyłem że dzisiaj edytowałeś swój post z 9 grudnia dopisując że ujarzmiłeś falowanie
    Możesz napisać co zrobiłeś?
    Widzę że obroty pompy masz na dośc wysokim poziomie,u mnie przy stabilnej pracy Pr jest w granicach 37,więc dużo niżej niż u Ciebie.
    Może tu należy szukać przyczyny

    Opisz trochę swoją istalację
  • #38
    simon007
    Level 11  
    się wtrącę bo ten sam problem mam
    u mnie kocioł pracuje przez wymiennik płytowy układ zamknięty - za wymiennikiem 10 grzejników płytowych z pompa układ otwarty
    i nie wiem czy u mnie problemy nie stwarza układ krótki kocioł- wymiennik (mały zład wody i strona pierwotna nie nadąża odbierać z wymiennika i kocioł "głupieje)
  • #39
    lasekd
    Level 13  
    U mnie instalacja bez wymienników,sprzęgieł i innych wynalazków
    Niestety bez podłogówki,11 grzejników płytowych,dom 20letni raczej kiepsko docieplony,dużo mostków termicznych,stąd jak grzejniki przestają grzać zaraz czuć po kościach ;)
  • #40
    Broniu77
    Level 12  
    lasekd wrote:
    U mnie instalacja bez wymienników,sprzęgieł i innych wynalazków
    Niestety bez podłogówki,11 grzejników płytowych,dom 20letni raczej kiepsko docieplony,dużo mostków termicznych,stąd jak grzejniki przestają grzać zaraz czuć po kościach ;)

    A grzejniki jakie i jak podĺaczone jakie rury itp.

    Dodano po 44 [minuty]:

    U mnie dzisiaj wyłączyli prąd od 8 do 14 chałpa prawie wystygła było 19 stopni.
    Po włączeniu kotła ustawiłem KG na 4 co odpowiadało 43 stopnie WG Fr na moim max 60 % po godzinie takiego grzania Fr zaczął modulować więc wróciłem do KG czyli 2.6 co odpowiada 37 stopni WG.
    Teraz mam Fr 05
  • #41
    Wojtermet25
    Level 28  
    Też mam Golda 25 bez sterownika który ma wpływ na pracę kotła, instalacja prosto-niefachowa, bez sprzegla i kocioł pracuje tak samo. Przy większym zapotrzebowaniu jest ok, a jak zapotrzebowanie spadnie to zaczyna się pływanie. Wydaje mi się, że nie ma się tym co przejmować i trzeba zaakceptować sposób regulacji mocy,, taki napisali algorytm i tak pracuje.
    Musimy je kochać takimi jakie są, a są tanie i mam nadzieję że długo niezawodne 😀
  • #42
    lasekd
    Level 13  
    Przyszedłem z robo i kocioł pracuje stabilnie bez falowania Pr35 Fr00,obroty wentylatora fabryczne na 1500
    Zauważyłem że w moim przypadku jest tak,że im mniejsza rożnica wody między zasilaniem a powrotem kocioł pracuje równiej
    Postaram się ustawić go tak żeby sterownik pokojowy go nie wyłączał,tzn żeby nie mógł dobić do zadanej pokojowej,ale w pokoju było ciepło :)
    Tak było jak nie miałem sterownika
    Na kotle zadałem 40st i przy histerezie 5st nie mogąc dobić do 45st tak sobie pykał całą dobę
    Zuzycie gazu było mniejsze niż gdy sterownik wyłączał kocioł po osiągnięciu pokojowej,a w domu odczucie ciepła było większe i do tego dążę
  • #43
    BUCKS
    Level 39  
    lasekd wrote:
    Na kotle zadałem 40st i przy histerezie 5st nie mogąc dobić do 45st tak sobie pykał całą dobę

    ale taki warunek będziesz miał spełniony jeśli moc minimalna Twojego kotła będzie niższa niż moc grzejników przy danej temperaturze wody kotłowej i dodatkowo moc uzyskiwana przy tej temperaturze będzie mniej więcej zbieżna z rzeczywistym zapotrzebowaniem budynku na ciepło.
    Inaczej mówiąc niech inni nie myślą, że jak u Ciebie kocioł nie mógł dobić do 45 stopni i palnik działał 24h to tak będzie u każdego.
  • #44
    simon007
    Level 11  
    Wyłączyłem sterownik ustawiłem ręcznie temp chwilę szedł równo potem znów zaczął skakać z obrotami czyli ster nie ma wpływu
    tak algorytm algorytmem spalanie już kosztuje najtaniej jak idzie non stop na jednej temp niż skacze z obrotami; to że tanie i jeśli się zuzyja części po 5 latach to tam nie tragedia najważniejsze aby spalanie było jak najmniejsze
  • #45
    lasekd
    Level 13  
    W listopadzie jak było cieplej musiałem przełaczyć kocioł na podłogówkę,bo faktycznie te 40st to było za dużo,
    ale przy obecnych temperaturach w okolicach 0st przełaczyłem z powrotem na grzrejniki,nie musiałem bo na podłogówce można grzać do 55st,ale tak jakoś wyszło
    Po podłączeniu kotła z tydzień a może i dwa pracował na zadanej minimalnej i nie zauważyłem żeby się wyłączył
    Dom jak pisałem mam nie za ciepły,a domownicy lubią ciepło,także kocioł nie tak łatwo może dojść do temperatury zadanej przy mocy minimalnej
  • #46
    Broniu77
    Level 12  
    lasekd wrote:
    Przyszedłem z robo i kocioł pracuje stabilnie bez falowania Pr35 Fr00,obroty wentylatora fabryczne na 1500
    Zauważyłem że w moim przypadku jest tak,że im mniejsza rożnica wody między zasilaniem a powrotem kocioł pracuje równiej
    Postaram się ustawić go tak żeby sterownik pokojowy go nie wyłączał,tzn żeby nie mógł dobić do zadanej pokojowej,ale w pokoju było ciepło :)
    Tak było jak nie miałem sterownika
    Na kotle zadałem 40st i przy histerezie 5st nie mogąc dobić do 45st tak sobie pykał całą dobę
    Zuzycie gazu było mniejsze niż gdy sterownik wyłączał kocioł po osiągnięciu pokojowej,a w domu odczucie ciepła było większe i do tego dążę

    Po moich obserwacjach o równej pracy kotła decyduje temperatura wody powrotnej.Jeśli instalacja jeest zrówniważona tzn. przez każdy grzejnik przepływa taki strumień wody jaki jest potrzebny to wętylator zatrzyma się na takiej wartości aby stale dogrzewać "straty ciepła"
    U Ciebie ustabilizował się bo jak zauważyłeś powrót wody utrzymuje się dość wysoko.Ciekawe czy temp. wody powrotnej nie podniesie się na tyle że kociał wyłączy się L3 albo wyłączy go regulator pokojowy. Akorzystniej jest gdyby był niżej
    Ja na Twoim miejscu powróciłbym do sterowania pogodowego , zwóciłbym uwagę na przepływy w instalacji , na regulatorze pokojowym ustawiłbym taką temperaturę która zapewni knfort cieplny a nie osiągnie ustawionej na regulatorze.A może minimum pompy trzeba podnieść.

    Dodano po 8 [minuty]:

    lasekd wrote:
    U mnie instalacja bez wymienników,sprzęgieł i innych wynalazków
    Niestety bez podłogówki,11 grzejników płytowych,dom 20letni raczej kiepsko docieplony,dużo mostków termicznych,stąd jak grzejniki przestają grzać zaraz czuć po kościach ;)

    To w końcu masz podłogówkę czy jej nie masz bo pisałeś że u córki jest podłogówka a teraz piszesz że same grzejniki
  • #47
    lasekd
    Level 13  
    Kocioł mam dopiero miesiąc więc z biegiem czasu przyjdzie czas na naukę.
    W dodatku przez ostatnie 3tyg. miałem remont kuchni i nie za bardzo miałem czas na doglądanie tego cudu techniki :)
    Do tej pory miałem atmosferyka junkersa, chodził 17 lat bezawaryjnie i bez przeglądów serwisowych
    Da się? da
    Jeśli ktoś potrzebuje na części chętnie oddam za parę groszy :) Kocioł sprawny,pracował do końca

    Broniu77 wrote:

    To w końcu masz podłogówkę czy jej nie masz bo pisałeś że u córki jest podłogówka a teraz piszesz że same grzejniki

    Córka ma 31 lat i mieszka w swoim domu :)
  • #48
    BUCKS
    Level 39  
    lasekd wrote:
    Niestety bez podłogówki,11 grzejników płytowych

    A jakie masz grzejniki tzn. typ22? o jakiej wysokości. Jeśli wszystkie są identyczne to jaka jest ich łączna długość w całym domu.
    Wtedy będę mógł obliczyć jaką moc oferują Twoje wszystkie grzejniki i będzie to bardziej wymowne niż samo stwierdzenie o 11 grzejnikach, bo ilość nie świadczy o faktycznej mocy.
  • #49
    lasekd
    Level 13  
    120x60 2szt.
    100x60 2szt.
    50x60 1szt.
    140x50 1szt.
    110x50 2szt.
    60x50 1szt.
    50x70 1szt.
    wszystkie C22 plus drabinka średniej wielkościw łazience
    Dom 3 kondygnacje
    Podpiwniczenie ok 110mkw w tym garaż nieogrzewane
    Parter mieszkalny ok 110mkw
    Poddasze ok 110mkw
    Sciany beton komórkowy 25+12cm,w środku styropian 5cm
    Elewacja styropian 8cm
    Piwnica podłoga nieocieplana
    Parter podłoga 5cm styropian,sufit 5cm styropian
    Poddasze miało być użytkowe,ale stoi odłogiem,dach deskowany nieocieplony
    Wokół domu trzy duże tarasy tworzace dodatkowo niemiłosierne mostki termiczne bo źle wykonane
    Okna pcv dwuszybowe
    Proszę nie krzyczeć że takie dziadostwo,ale kupiłem ten dom w takim stanie prawie 20 lat temu i tak zostało
    Przy ogrzewaniu węglem było to mało istotne
    Teraz przy gazie przydałoby się zrobić z tym porządek,ale jestem za stary i nie wiem czy inwestycja w odpowiednie docieplenie kiedykolwiek mi się zwróci
    Z resztą większości rzeczy nie da się już poprawić bez generalnej demolki

    edycja
    Dopiszę tylko że gdy wygasną grzejniki momentalnie robi się zimno
  • #50
    BUCKS
    Level 39  
    to masz ok. 11,4kW dla wody kotłowej 70/50.
    Ja mam 6 grzejników o łącznej mocy 9,2kW dla 70/50

    Przyjmując, że Twój kocioł pracuje z mocą minimalną 3,0kW to wszystkie Twoje grzejniki płytowe przy wodzie kotłowej 40/30 mają łączną moc ok. 3,1kW.
    Natomiast przy wodzie kotłowej 45/35 mają już ok. 4,5kW.
    Inaczej mówiąc Twój kocioł może pracować ze stałą mocą minimalną 3,0kW do temperatury wody kotłowej ok. 40 stopni, zakładając, że wszystkie grzejniki będą pracowały na pełnej mocy, czyli będą miały zapewnione odpowiednie przepływy wody.
    Jeśli zadasz mu 45 stopni to przy założeniu, że na powrocie będzie 35 to będziesz potrzebował stałej mocy 4,5kW na kotle.

    Z kolei przy wodzie kotłowej 55/45 masz wtedy ok. 7,7kW. Nie uwzględniałem mocy drabinki ale można założyć, że po ustawieniu trybu podłogówki, czyli gdy zakres temperatury wody kotłowej jest między 25-55 to maksymalnie możesz uzyskać ok. 8kW, więc na cele c.o. maksymalna moc kotła może być spokojnie skręcona do 8kW.

    lasekd wrote:
    Proszę nie krzyczeć że takie dziadostwo

    nie jestem kompetentny, aby to oceniać, poza tym każdy kto kupuje gotowca to musi to przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza.

    lasekd wrote:
    Teraz przy gazie przydałoby się zrobić z tym porządek,ale jestem za stary i nie wiem czy inwestycja w odpowiednie docieplenie kiedykolwiek mi się zwróci

    Ja bym nie patrzył przez pryzmat kosztów tylko przez pryzmat komfortu. Coś na zasadzie jak jest z samochodem, jest on drogi w utrzymywaniu ale daje komfort i niezależność w razie potrzeby.
    Jeśli czujesz potrzebę ocieplenia, bo poprawi to zauważalnie Twój komfort cieplny to warto to zrobić.
    Jeśli obecny stan jest akceptowalny i nie czujesz potrzeby to nie ma sensu robić generalnego remontu chaty, bo święty spokój też ma swoją wartość.

    Dodano po 1 [minuty]:

    lasekd wrote:
    Dopiszę tylko że gdy wygasną grzejniki momentalnie robi się zimno

    a to jest już argument za tym, aby zrobić ocieplenie.
  • #51
    lasekd
    Level 13  
    Dzieki za wyliczenia,może się przydadzą
    BUCKS wrote:
    nie jestem kompetentny, aby to oceniać, poza tym każdy kto kupuje gotowca to musi to przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza.

    Teraz i ja to wiem,ale 20 lat temu nie byłem taki mądry :(
    BUCKS wrote:
    Ja bym nie patrzył przez pryzmat kosztów tylko przez pryzmat komfortu. Coś na zasadzie jak jest z samochodem, jest on drogi w utrzymywaniu ale daje komfort i niezależność w razie potrzeby.

    No bez przesady,kocioł zapas mocy ma,wystarczy podkręcić "pokrętło" i będzie cieplutko :)
    Pomyslę nad ociepleniem dachu,reszta to bezsens

    Dopisek
    Ustawiłem teraz kocioł na minimalne grzanie,na kotle 40st,chodzi stabilnie,nie faluje
    Temperatura zadana 22,8st,aktualna od 2 godzin 22,6 i nie za bardzo chce się podnieść,ale czuć ciepło
    Na dworze -2
    Niech popracuje dobę i zobaczę ile szarpnie gazu ;)
  • #52
    simon007
    Level 11  
    No moce wyliczone u mnie też ok 11kw grzejniki przy 70/50 czyli podobnie
    teraz tak Max moc 20 min niby 3kw
    Kocioł sobie moduluje aby iść na min mocy ale skąd się bierze te ciągle falowana praca kotła
    Ja w moim skrecilem moc Max do 45% różnicy nie ma
    przepływy? Za wysoka temp powrotu teraz mam ustawione 9st i faluje wcześniej miałem standardowe 6 też falowalo
    zglupiec można
    A tobie Bucks udało się "ujarzmic" kotła? ;
  • #53
    BUCKS
    Level 39  
    lasekd wrote:
    No bez przesady,kocioł zapas mocy ma,wystarczy podkręcić "pokrętło" i będzie cieplutko

    Mocy kotła wystarczy ale grzejniki wystygną w ciągu pół godziny, a jak sam wspomniałeś po ostygnięciu grzejników robi się momentalnie zimno.
    Jeśli chata będzie ocieplona to nawet jak Ci wyłączą prąd na kilka godzin to nie zmarzniesz, więc jest o co walczyć.
    Ja mam mieszkanie w starej, nieocieplonej kamienicy i nawet jakbym chciał to sobie jej z zewnątrz nie ocieplę, bo konserwator zabytków nie pozwala na takie ulepszenia.
    Choć ocieplenie zwiększy taktowanie kotła, więc skończy się ciągła praca przez 24h ale coś kosztem czegoś ;-)

    Dodano po 8 [minuty]:

    simon007 wrote:
    A tobie Bucks udało się "ujarzmic" kotła?

    Ja mam od 13 lat Vaillanta z otwarta komorą spalania o znamionowej mocy minimalnej 9,1kW i maksymalnej 24kW.
    Ale w rzeczywistości kocioł ma minimalnie ok. 9,5kW, a maksymalnie 17kW.
    17kW używam tylko do c.w.u.
    Do c.o. mój kocioł ma ustawioną stała moc 9,5kW, czyli minimum = maksimum dla c.o., więc palnik pracuje idealnie i nic nie faluje ;-)
    Nie mam Termeta, więc nie mam doświadczenia z Waszymi kotłami, choć nie obraziłbym jakby mój kocioł miał minimalną moc na poziomie 3,0kW, bo w obecnych warunkach mógłby pracować niemal 24h bez przerwy, a nie tylko 20-30 minut, bo musi zrobić sobie przerwę z powodu osiągnięcia zadanych 56 stopni :) Marzy mi się stała temperatura wody kotłowej np. 40 stopni, bo wtedy grzejniki są dla mnie najbardziej przyjazne tj. nie są za chłodne, ani za ciepłe lecz prawie w sam raz.
  • #54
    lasekd
    Level 13  
    BUCKS wrote:
    Marzy mi się stała temperatura wody kotłowej np. 40 stopni, bo wtedy grzejniki są dla mnie najbardziej przyjazne tj. nie są za chłodne, ani za ciepłe lecz prawie w sam raz.


    Mówisz i masz
    Od godziny 20.00 40st na kotle i ani drgnie nawet o 1st
    Falowania zero
    Chyba ujarzmiłem dziada :)
    Jutro o 20.00 stan licznika i zobaczymy co to dało
    Przy 20.00 jest podana temperatura kotła,jeśli się nie zmieni w rubrykach pod nią jest pusto

    Niestabilna praca kotła Termet 20 Gold Plus
    Niestabilna praca kotła Termet 20 Gold Plus

    Niestety przy 40st dobił do pokojowej 22,8st
    Jutro wieczorem przestawiam na podłogówkę i niższą zadaną kotła,tak aby nie mógł dobić do zadanej pokojowej
  • #55
    BUCKS
    Level 39  
    lasekd wrote:
    Niestety przy 40st dobił do pokojowej 22,8st

    40/30 to Twoje grzejniki mają ok. 3,1kW.
    Skoro podniósł Ci w chacie temperaturę do 28 stopni to aktualne zapotrzebowanie na ciepło masz mniejsze niż owe 3.1kW.
    Jeśli moc grzejników będzie mniejsza od mocy minimalnej kotła przy danej temperaturze to woda kotłowa będzie rosła w górę.
    Jeśli moc grzejników jest większa nić bieżące zapotrzebowanie na moc to temperatura w chacie będzie rosła.
    Skoro masz teraz 28 stopni to po wystygnięciu grzejników nie powinieneś mieć od razu zimnicy, bo minie trochę czasu zanim temperatura spadnie u Ciebie choćby do 24 stopni.
    Zresztą wiele zależy do tego, czy masz taką temperaturę w całym domu, czy tylko w wybranych pomieszczeniach.

    Byłem przekonany, że napisałeś 28 stopni, a teraz widzę 22,8.
    Chyba pora iść spać, bo jestem już za bardzo zmęczony :D
  • #56
    lasekd
    Level 13  
    BUCKS, mała nieścisłośc,nie 28 a 22,8. Przy 28 bym się ugotował,chociaż na kopciuchu zdarzały mi się nie rzadko takie temperatury
    Ooo,widzę że się kapnąłeś jak pisałem posta :)
    Ale nie bój,napisałem 28,tylko po chwili poprawiłem na 22,8,ale Ty zdarzyłeś już przeczytać :)
  • #57
    BUCKS
    Level 39  
    @lasekd dobrze, że wyjaśniłeś, bo byłem przekonany, że widziałem 28 stopni, a potem jak się zalogowałem i po wysłaniu posta zobaczyłem w cytacie 22,8 to zwątpiłem.
    Ja znam osobę, która lubi jak ma 28 stopni. Ja w takiej temperaturze to ledwo żyję ale każdy ma swoje przyzwyczajenia.
    Nie wiem z jakim opóźnieniem reaguje Twój budynek ale u siebie widzę, że po 3 dniach utrzymywania się niskich temperatury to skacze mi zużycie energii.
    Więc może dzisiaj 40 stopni podnosi Ci temperaturę ale jutro może być już inaczej, więc trzeba na to też brać korektę, bo każdy budynek ma swoją akumulację ciepła w ścianach.
  • #58
    Broniu77
    Level 12  
    simon007 wrote:
    No moce wyliczone u mnie też ok 11kw grzejniki przy 70/50 czyli podobnie
    teraz tak Max moc 20 min niby 3kw
    Kocioł sobie moduluje aby iść na min mocy ale skąd się bierze te ciągle falowana praca kotła
    Ja w moim skrecilem moc Max do 45% różnicy nie ma
    przepływy? Za wysoka temp powrotu teraz mam ustawione 9st i faluje wcześniej miałem standardowe 6 też falowalo
    zglupiec można
    A tobie Bucks udało się "ujarzmic" kotła? ;

    Zakombinuj z pompą podnieś minimalny wydatek pompy do 70%jak się ustabilizuje obniżaj po 5% i obserwuj co się dzieje.Dojdziesz do takiej wartości że niżej kocioł nie pozwoli bo zacznie falować.Wtedy będzie to dla Ciebie optymalne ustawienie.
    Ale trzeba to robić przy dogrzanym budynku.

    Dodano po 54 [minuty]:

    Wojtermet25 wrote:
    Też mam Golda 25 bez sterownika który ma wpływ na pracę kotła, instalacja prosto-niefachowa, bez sprzegla i kocioł pracuje tak samo. Przy większym zapotrzebowaniu jest ok, a jak zapotrzebowanie spadnie to zaczyna się pływanie. Wydaje mi się, że nie ma się tym co przejmować i trzeba zaakceptować sposób regulacji mocy,, taki napisali algorytm i tak pracuje.
    Musimy je kochać takimi jakie są, a są tanie i mam nadzieję że długo niezawodne 😀

    Przy małym zapotrzebowaniu jak piszesz pompa schodzi do minimum i wtedy zaczynają się problemy z przepływami wody przez niektóre elementy instalacji i dlatego kocioł faluje😀
  • #59
    simon007
    Level 11  
    Broniu77 wrote:
    Zakombinuj z pompą podnieś minimalny wydatek pompy do 70%jak się ustabilizuje obniżaj po 5% i obserwuj co się dzieje.Dojdziesz do takiej wartości że niżej kocioł nie pozwoli bo zacznie falować.Wtedy będzie to dla Ciebie optymalne ustawienie.
    Ale trzeba to robić przy dogrzanym budynku.

    można popróbować - tylko tak jak pisałem wcześniej ja mam krótki obieg kocioł - wymiennik (tam około 5l wody) wymiennik metr niżej, i na tym obiegu jaką ustalę deltę temp (zasilanie/powrót) taka uzyskam, za wymiennikiem obieg wtórny otwarty grzejniki idą na pompie na 3 biegu

    edit:
    zgodnie z podpowiedzią Broniu77 ustawiłem min wydatek pompy na 70% i widzę że piec pracuje równomiernie na wykresie z techa nie ma wahań idealna prosta, zużycie gazu nie zmieniło się , dziś zejdę do 65% i będę obserwował:)
  • #60
    Broniu77
    Level 12  
    Witam.
    Od jakiegoś czasu robię notatki jeśli chodzi o zurzycie gazu.
    Nie bardzo rozumiem dlaczego zurzycie gazu znacząco nie spadło gdy na zewnątrz zrobiło się ostatnio znacznie cieplej.
    Ogrzewanie tak wyregulowałem że kocioł pracował prawie non stop.
    Gdy temperatura na zewnątrz szła do góry to temperatura na kotle malała (sterowanie pogodowe)
    Z moich notatek wynika że że zurzycie gazu nie wiele się różni czy jest na zewnątrz -3 a WG37 czy + 5 i WG 33.
    Czy to jest normalne?
    Różnice w zurzyciu gazu zanotowałem dopiero gdy kocioł pracuje z dłuższymi przerwami i ale z wyższą temp. WG.
    Myślałem że kotły kondensacyjne pracują ekonomicznie gdy pracują non stop przy jak najniższej temp. WG.
    Spędziłem trochę czasu w kotłowni aby wyregulować instalacje i kocioł żeby stabilnie pracował ale nie przełożyło się to znacząco na zurzycie gazu.
    To jak to w końcu jest?