Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Niestabilna praca kotła Termet 20 Gold Plus

Broniu77 06 Dec 2019 20:00 8256 69
Texa Poland
  • #1
    Broniu77
    Level 12  
    termet 20 nie pracuje równo.
    Instalacja mieszana grzejniki 20 szt. przewymiarowane plus 6 obwodów podłogówki około 40 m2 .
    Cała pow. urzytkowa 200 m2
    Wygląda to tak:
    regulator pokojowy daje sygnał grzej i kocioł pracuje do osiągnięcia zadanych parametrów po czym zamiast ustabilizować pracę to wentylator pływa fr- od zera do 50.
    Dzieje się tak gdy grzeję obydwa obwody.Gdy zamkne obwód podłogówki na samych grzejnikach pracuje równiutko.
    Co może być przyczyną nierównej pracy Termeta Gold Plus
  • Texa Poland
  • #3
    BUCKS
    Level 39  
    jeśli masz nowoczesny budynek i moc maksymalną dla c.o., powyżej 10kW to spróbuj ją skręcić właśnie do poziomu ok. 10kW.
    Jeśli nie będzie za dużej różnicy między mocą minimalną i maksymalną dla c.o. to w teorii praca kotła powinna być stabilna.
  • Helpful post
    #4
    Wojtermet25
    Level 30  
    Taka praca kotła nie jest katastrofą 😉, ale faktycznie duże są wahania mocy.
    Postaramy się coś zaradzić, tylko potrzeba więcej informacji o instalacji, mile widziane zdjęcia. Chodzi głównie o sposób zasilania i regulacji obiegów (sprzęgło, układ mieszający do podłogówki).
  • #5
    Broniu77
    Level 12  
    BUCKS wrote:
    jeśli masz nowoczesny budynek i moc maksymalną dla c.o., powyżej 10kW to spróbuj ją skręcić właśnie do poziomu ok. 10kW.
    Jeśli nie będzie za dużej różnicy między mocą minimalną i maksymalną dla c.o. to w teorii praca kotła powinna być stabilna.

    Budynek mam średnionowoczesny i średnio ocieplony , budowany na początku lat 90.
    P-03 mam na 60 %
    P-13-15stopni
    P-14 wczoraj podniosłem do 70 % zauważyłem poprawę a dzisiaj podniosłem do 80%- efekt praca wentylatora ustabilizowała się .
    Zastanawiam się czy jakieś niekorzystne konsekwencje występują takim ustawieniu pompy???

    Dodano po 10 [minuty]:

    Wojtermet25 wrote:
    Taka praca kotła nie jest katastrofą 😉, ale faktycznie duże są wahania mocy.
    Postaramy się coś zaradzić, tylko potrzeba więcej informacji o instalacji, mile widziane zdjęcia. Chodzi głównie o sposób zasilania i regulacji obiegów (sprzęgło, układ mieszający do podłogówki).

    Instalacja pex 20 od kotła do rozdzielaczy.
    Od rozdzielaczy do grzejników pex 16.
    Bez sprzęgła osobny obwód do podłogówki zwykły zawór mieszający sterowany ręcznie.
    Jeden rozdzielacz w wiatrołapie wraz z właśnie z układem mieszającym.
    Na tym rozdzielaczu pracują trzy obwody podłogówki.Od tego rozdzielacza jest podpięte zasilanie na piętro do drugiego zasilacza który też obsługuje trzy obwody podłogówki.
  • #6
    BUCKS
    Level 39  
    Broniu77 wrote:
    Budynek mam średnionowoczesny i średnio ocieplony , budowany na początku lat 90.
    P-03 mam na 60 %

    P03 nie masz na maksa, więc jest z grubsza w normie.

    Broniu77 wrote:
    P-14 wczoraj podniosłem do 70 % zauważyłem poprawę a dzisiaj podniosłem do 80%- efekt praca wentylatora ustabilizowała się .
    Zastanawiam się czy jakieś niekorzystne konsekwencje występują takim ustawieniu pompy???

    większa wydajność pompy zwiększa zużycie energii i potencjalnie pompa może szybciej się zużyć, bo pracuje na wyższych parametrach i pod większym obciążeniem.

    Broniu77 wrote:
    Bez sprzęgła osobny obwód do podłogówki

    jeśli do podłogówki mamy dodatkową pompę obiegową to właśnie powinno się stosować sprzęgło hydrauliczne, aby pompa wbudowana w kocioł nie gryzła się z pompą od podłogówki.
    A jeśli będziemy mieli tylko jedną pompę wbudowaną w kocioł na wszystko to może nam nie dogrzewać podłogówka, gdy grzejniki będą na chodzie.
  • #7
    Broniu77
    Level 12  
    Wnioski są takie że falowanie wętylatora u mnie są spowodowane pompą od podłogówki która "dominuje"nad pompą z kotła i kocioł nie może "złapać" poprawnych parametrów które są potrzebne do stabilnej pracy.
    Jeżeli faktycznie grozi mi szybsze zużycie pompy kotłowej i większe zużycie energi elektrycznej to pozostaje mi ustawić minimalny wydatek pompy możliwie nisko aby nie zakucać pracy wętylatora.
    Dobrze dedukuję???
  • Texa Poland
  • Helpful post
    #8
    BUCKS
    Level 39  
    Broniu77 wrote:
    falowanie wętylatora u mnie są spowodowane pompą od podłogówki która "dominuje"nad pompą z kotła i kocioł nie może "złapać" poprawnych parametrów które są potrzebne do stabilnej pracy.

    Jeśli masz 2 pompy bez sprzęgła hydraulicznego to nie wiem w jaki sposób masz je ustawić, aby obie się nie gryzły. To już pytanie do zawodowców jaki półśrodek można u Ciebie zastosować.
    Dla mnie rozwiązaniem jest montaż sprzęgła hydraulicznego, bo jego brak jest problemem.
    Moje uwagi dot. teoretycznie szybszego zużycia pompy i większego zużycia energii były ogólne, a nie związane z drugą pompą bez sprzęgła hydraulicznego. Tutaj Ci nie doradzę co masz ustawić, aby minimalizować negatywne skutki.
  • #9
    Broniu77
    Level 12  
    Dziękuję bardzo pomogłeś.
    Instalację zrobiłem sam zaprzyjaźniony właściciel sklepu gdzie się zopatrywałem w akcesoria sugerował aby założyć sprzęgło hydrauliczne a ja to zbagatelizowałem😊.
    Mam jeszcze pytanie do jakiego dobowego zużycia gazu da się zejść przy moim metrarzu i średniego ocieplenia budynku.
    Nie oczekuję precyzyjnej odpowiedzi ale jakieś widelki?
    zasilanie przy na zewnątrz -3 to 37stopni. Ile na dobę mogę najmniej spalić??
    Z góry dziękuję
  • Helpful post
    #10
    BUCKS
    Level 39  
    Broniu77 wrote:
    Instalację zrobiłem sam

    przynajmniej masz satysfakcję z własnej roboty i pretensje sam do siebie. Bo najgorzej jest jak instalację zrobi "fachowiec", zapłacisz, a potem okazuje się, że i tak jest do d...

    Broniu77 wrote:
    Mam jeszcze pytanie do jakiego dobowego zużycia gazu da się zejść przy moim metrarzu i średniego ocieplenia budynku.
    Nie oczekuję precyzyjnej odpowiedzi ale jakieś widelki?

    Nie ma na to reguły.
    Każdy dom jest inny.
    Ale hipotetycznie jeśli miałbyś dobrze ocieplony dom i potrzebował 50W/m2 to dla 200m2 daje to 10kW na mrozy -20.
    Średnio mamy trochę powyżej 0, więc można przyjąć 50% tego co masz dla -20, czyli wtedy byłoby to 5kW.
    5kW x 24h = 120kWh energii średnio na dobę.
    Teraz pytanie ile przyjąć kWh na 1m3 gazu.
    Nie wiem jakie wartości są najbardziej realne dla kotła kondensacyjnego ale przyjmując 10kWh/m3 to daje to 12m3 gazu średnio na dobę.
    Jeśli miałbyś zapotrzebowanie większe nić 50W/m2 to automatycznie wzrośnie średnia ilość m3 na dobę.

    Ogólnie kilkanaście m3 na dobę nie powinno Ciebie szokować i zaskakiwać.
  • Helpful post
    #12
    Wojtermet25
    Level 30  
    Broniu77 wrote:
    Instalacja pex 20 od kotła do rozdzielaczy.
    Od rozdzielaczy do grzejników pex 16.
    Bez sprzęgła osobny obwód do podłogówki zwykły zawór mieszający sterowany ręcznie.
    Jeden rozdzielacz w wiatrołapie wraz z właśnie z układem mieszającym.
    Na tym rozdzielaczu pracują trzy obwody podłogówki.Od tego rozdzielacza jest podpięte zasilanie na piętro do drugiego zasilacza który też obsługuje trzy obwody podłogówki.

    Właśnie w braku sprzęgła może być największy problem w utrzymaniu stabilnej pracy kotła. Niepokoi mnie również ten pex 20,o ile sama rura jest znośna to już przelot przez złączki jest mizerny i w zależności jak to jest połączone i ile ich jest też może mieć duży wpływ na przepływ. Napisz albo wstaw fotkę jak jest zrobione zaraz na wyjściu z kotła ten rozdział na poszczególne obiegi, bo może tylko tu wystarczy coś zmodyfikować.
  • #13
    lasekd
    Level 13  
    U mnie są same grzejniki i objawy takie same jak u kolegi.Kocioł bardzo często nie pracuje równomiernie tylko faluje mocą
    Kocioł mam od miesiąca i na początku pracował równomiernie.
    Wydaje mi się że problemy zaczęły się po podłaczeniu sterownika st2801 i pogodówki
    Falowanie jest tym wyraźniejsze im większa jest różnica pomiędzy temperaturą zadaną a rzeczywista
    Jak kocioł jest blisko zadanej temperatury to zjawisko jest mniej zauważalne
    Dzisiaj wyłączyłem pogodówkę i zobaczymy co się będzie działo
  • Helpful post
    #14
    BUCKS
    Level 39  
    lasekd wrote:
    Falowanie jest tym wyraźniejsze im większa jest różnica pomiędzy temperaturą zadaną a rzeczywista
    Jak kocioł jest blisko zadanej temperatury to zjawisko jest mniej zauważalne

    Objawy wskazują na ustawienie zbyt dużej mocy maksymalnej.
    Choć już kojarzę podobne wątki i wyglądało to jakby elektronika w kotle Termet nie radziła sobie z tą sytuacją.

    Ja mam atmosferyka Vaillant, więc zupełnie inny kocioł ale podobny efekt sam doświadczyłem.
    W moim kotle i zwykle większośc kotłów ma tak samo.
    Kocioł startuje i przechodzi do mocy maksymalnej.
    Jeśli przyrost temperatury jest zbyt szybki to następuje obniżenie mocy palnika, gdy temperatura wody kotłowej obniży się z racji napływającej chłodnej wody z instalacji to kocioł znowu przechodził do wyższej mocy i gdy znowu czujniki zarejestrowały zbyt szybki przyrost temperatury to obniżały moc i był efekt falowania mocy palnika.
    U siebie racji dużej mocy minimalnej 9,5kW to moc maksymalną ustawiłem też na 9,5kW, więc palnik pracuje cały czas ze stałą mocą 9,5kW, więc nie ma tego falowania.

    Ale u Was szukałbym przyczyny w zbyt dużej mocy maksymalnej kotła oraz w zbyt małych przepływach wody kotłowej przez co utrudnione jest przekazywanie ciepła jakie produkuje kocioł.
    Obniżenie mocy maksymalnej oraz zwiększenie przepływów wody kotłowej powinno zauważalnie poprawić sytuację ale czy wyeliminuje problem na 100% to nie wiem. Potrzebna jest seria prób i testów.
  • #15
    Broniu77
    Level 12  
    Wojtermet25 wrote:
    Broniu77 wrote:
    Instalacja pex 20 od kotła do rozdzielaczy.
    Od rozdzielaczy do grzejników pex 16.
    Bez sprzęgła osobny obwód do podłogówki zwykły zawór mieszający sterowany ręcznie.
    Jeden rozdzielacz w wiatrołapie wraz z właśnie z układem mieszającym.
    Na tym rozdzielaczu pracują trzy obwody podłogówki.Od tego rozdzielacza jest podpięte zasilanie na piętro do drugiego zasilacza który też obsługuje trzy obwody podłogówki.

    Właśnie w braku sprzęgła może być największy problem w utrzymaniu stabilnej pracy kotła. Niepokoi mnie również ten pex 20,o ile sama rura jest znośna to już przelot przez złączki jest mizerny i w zależności jak to jest połączone i ile ich jest też może mieć duży wpływ na przepływ. Napisz albo wstaw fotkę jak jest zrobione zaraz na wyjściu z kotła ten rozdział na poszczególne obiegi, bo może tylko tu wystarczy coś zmodyfikować.

    Do kotła jest podłączone miedzią na trojakach.Dwa obwody grzejniki i jeden obwód podłogówki.
    Ja tu bym się nie dopatrywał nieprawidłowaści.
    Z tym sprzęgłem Ty i kolega wyżej macie rację.
    jak takie sprzęgło się podłącza może jakiś schemat?

    Dodano po 3 [minuty]:

    lasekd wrote:
    U mnie są same grzejniki i objawy takie same jak u kolegi.Kocioł bardzo często nie pracuje równomiernie tylko faluje mocą
    Kocioł mam od miesiąca i na początku pracował równomiernie.
    Wydaje mi się że problemy zaczęły się po podłaczeniu sterownika st2801 i pogodówki
    Falowanie jest tym wyraźniejsze im większa jest różnica pomiędzy temperaturą zadaną a rzeczywista
    Jak kocioł jest blisko zadanej temperatury to zjawisko jest mniej zauważalne
    Dzisiaj wyłączyłem pogodówkę i zobaczymy co się będzie działo

    Ja na Twoim miejscu pogodówki bym nie ruszał.
    Prawdopodobnie masz problem podobny do mojego czyli przepływy hudrauliczne trzeba je zrównoważyć.
  • #16
    Wojtermet25
    Level 30  
    Niestabilna praca kotła Termet 20 Gold Plus Z podłączeniem sprzęgła nie ma problemu tylko trzeba trochę miejsca wygospodarować. No i trzeba dołożyć dodatkową pompę do zasilania grzejników. Poszukam jakiegoś schematu w sieci.
    Ten dobrze oddaje zasadę podłączenia. I najprostsze wg mnie jest najlepsze, czyli pionowa rura z króćcami, nie jakieś tam poziome sprzęgłorozdzielacze.
  • #17
    lasekd
    Level 13  
    [quote="BUCKS"]
    lasekd wrote:

    Ale u Was szukałbym przyczyny w zbyt dużej mocy maksymalnej kotła oraz w zbyt małych przepływach wody kotłowej przez co utrudnione jest przekazywanie ciepła jakie produkuje kocioł.
    Obniżenie mocy maksymalnej oraz zwiększenie przepływów wody kotłowej powinno zauważalnie poprawić sytuację ale czy wyeliminuje problem na 100% to nie wiem. Potrzebna jest seria prób i testów.


    Kocioł ma ustawioną moc minimalną na 1500obr.
    Z reguły utrzymuje Fr00 czyli te 1500obr,ale co kilkanaście sekund na kilka sekund moduluje do Fr10-20 więc nie jakoś znacząco podnosi moc,ale jednak.
    Bardziej podobało mi się jak pracował równomiernie
    No nic,teraz będę miał trochę więcej czasu na przyjrzenie się temu,więc będę testował różne ustawienia
    Na początek sprawdzę filtr na powrocie.Niby kocioł montowałem miesiąc temu więc nie tak dawno,ale instalacja stara nie płukana,więc moze się na nim coś przyplątało.Tak jak mówiłem,zaraz po podłaczeniu przez około 2 tygodnie kocioł pracował równiuteńko,temperatura na zasilaniu ani drgnęła
    Muszę tylko wcześniej zaopatrzyć się w uszczelki do filtra,bo nie wiem czy po jego rozkręceniu stara uszczelka będzie się nadawać
  • #18
    Broniu77
    Level 12  
    Mnie się wydaje że całkowicie nie da się ustawić aby wentylator cały czas równo pracował minimalne wahnięcia będą występować bo warunki też są zmienne.Dzięki temu że wentylator zmienia swoją wartość cieszymy się konfortem cieplnym w domku.
    Przynajmniej tak mi się wydaje.Swoje domysły formułuje na podst. własnych obserwacji pracy swojego golda.
    W moim przpadku problem leżał po stronie przepływów i gryzących się pomp kotła i mieszacza od podłogi.
    Dzisiaj mój gold pracuje stabilnie anie tak jak początkowo od zera do 50.
  • #19
    BUCKS
    Level 39  
    lasekd wrote:
    Z reguły utrzymuje Fr00 czyli te 1500obr,ale co kilkanaście sekund na kilka sekund moduluje do Fr10-20 więc nie jakoś znacząco podnosi moc,ale jednak.

    kocioł dąży do utrzymania zadanej temperatury.
    Jeśli w danej chwili przypłynie za dużo chłodnej wody, która zaczyna wychładzać wodę na kotle to kocioł podnosi moc, potem jak wykryje, że podniósł moc za bardzo to ją obniża.
    Podobny efekt uzyskasz jeśli nagle odkręcisz jakiś grzejnik to on doprowadzi do tego, że pojawi się dodatkowa zimna woda, która może obniżyć średnią temperaturę na kotle. Aby do tego nie dopuścić to kocioł będzie wtedy chciał podnieść moc, aby utrzymać zadaną temperaturę.

    Jak są to niewielkie wahania to można to zignorować.
    Ale jak chcesz dążyć do ideału to możesz pobawić się przepływami, bo one też robią różnicę.
    Bawiąc się swoim kotłem zobaczyłem jak działają pewne mechanizmy, więc mam wyobrażenie co mógłbym zrobić, aby zminimalizować dany efekt. Natomiast nie mam praktyki i nie wiem jak reaguje Termet na określone zmiany. Ja wiem jak reaguje mój stary kocioł i on jest dość ułomny np. mając 10kW nie mogę ustawić sobie 10,5, czy 11kW, bo kolejny najmniejszy krok zwiększenia mocy spowoduje przeskok na ok. 12kW, a to już jest duża różnica. Wygląda, że mechanizm silnika krokowego w module gazowym jest ułomny i stąd taki duży przeskok mocy.
  • #20
    lasekd
    Level 13  
    BUCKS, jak zwykle masz rację
    Miałem ostatnio nieszczelność w układzie CO i co jakiś czas musiałem dopuścić wody,kocioł od razu to wykrył i zaraz po dopuszczeniu podnosił moc
    Jednak......... zaraz po zainstalowaniu kotła,kiedy nie podłączyłem jeszcze sterownika pokojowego i termometru zewnętrznego,a trwało to ze dwa tygodnie,kocioł pracował na zadanej temperaturze zasilania bardzo stabilnie.Było wtedy cieplej,więc ustawione było 40st na zasilaniu,niżej na grzejnikach w tym kotle nie da się zejść i wiesz co,jestem palaczem,nie z zawodu,a kopcę faje:) i w okresie zimowym schodzę do kotłowni żeby zajarać.Wychodziło mi to z reguły na dobre,bo albo paliłem w kopciuchu,albo teraz mogę doglądać pracę kondensata.
    Jak Gold był podłączony bez dodatkowych "pierdół",jak ustawiłem 40st to kiedy nie poszedłem zajarać zawsze było 40st,pompa pracowała stabilnie na poziomie 35,a palnik w 99% na Fr00
    Teraz po podłączeniu sterownika pokojowego i termometru zewnętrznego zaczęło to trochę szaleć,ale nie są to jakieś duże wahania które mogłyby mnie niepokoić
    Muszę to jednak skonfrontować ze zużyciem gazu,bo wydaje mi się że wtedy było mniejsze,ale z drugiej strony ostatnio było zimniej,więc może stąd to większe zużycie
  • #21
    BUCKS
    Level 39  
    lasekd wrote:
    jak zwykle masz rację

    tez mogę się mylić, więc nie jak zwykle ale czasem mam rację ;-)
    Ja mam praktykę tylko i wyłącznie z kotłem atmosferycznym tj. z otwartą komora spalania Vaillant VUW240/2-5 o mocy znamionowej w zakresie 9,1-24kW, a realnie jest ustawiony na zakres 9,5-17kW, gdzie 17kW jest dla c.w.u., a 9,5 dla c.o. i z grzejnikami, a instalację mam na miedzi.
    Kiedyś miałem jakiegoś Termeta z palącą się świeczką ale wówczas byłem głupi i c.o. to była dla mnie czarna magia. więc tego okresu nie biorę pod uwagę.
    Natomiast wiedza jaką zdobyłem na swojej instalacji w dużej mierze jest uniwersalna, więc z tego powodu mogę pomagać innym, którzy mają problemy z c.o., choć zwykle jest to teoria i wyciąganie wniosków na podstawie opisu lub po rzuceniu okiem w instrukcję obsługi itp.
    Z pewnością mam gorzej niż zawodowiec lub ktoś to użytkuje dany kocioł i zna jego charakterystykę pracy wraz z zaletami i wadami.

    lasekd wrote:
    ustawione było 40st na zasilaniu,niżej na grzejnikach w tym kotle nie da się zejść

    Dla grzejników masz zakres 40-80 ale jak chcesz pod kodem P08 możesz ustawić wartość 1 to aktywujesz tryb podłogówki i będziesz miał regulację w zakresie 25-55.
    Jak masz przewymiarowane grzejniki i nie potrzebujesz grzać wody kotłowej powyżej 55 stopni to tryb podłogówki może się przydać w okresie przejściowym, gdy 40 może być za dużo, a np. 37 będzie w sam raz.

    lasekd wrote:
    jak ustawiłem 40st to kiedy nie poszedłem zajarać zawsze było 40st,pompa pracowała stabilnie na poziomie 35,a palnik w 99% na Fr00

    Wiesz skoro 40 stopni to minimum i miałeś ustawione 40 stopni to kocioł nie miał okazji rozwinąć skrzydeł, więc był zmuszony pracować stale na mocy minimalnej. Ponieważ Twoja instalacja zapewniała odpowiednią moc dla tych 40 stopni to Twój kocioł, a raczej palnik pracował stale utrzymując stałe 40 stopni.

    Teraz z regulatorem pogodowym temperatura zadana na kotle ulega zmianie w zależności od temperatury na zewnątrz, więc nie masz już 40 stopni ale odpowiednio więcej, a to już powoduje, że kocioł może chwilowo rozwinąć skrzydła i może pojawiać się falowanie mocą. Zwłaszcza, że instalacja też ma zmienne warunki, bo jedne grzejniki się otwierają inne zamykają.

    Tylko zmieniając zakres temperatury na podłogówkę bierz pod uwagę, że być może trzeba będzie dopasować krzywą grzewczą.
    Obecnie krzywa grzewcza może jest bardziej stroma i bardziej ostro zmienia się temperatura wody kotłowej przy zmianie temperatury na zewnątrz.
    Jeśli krzywa będzie łagodniejsza to też zmiany temperatury wody kotłowej będą łagodniejsze.
    Chętnie bym się pobawił takim kotłem kondensacyjnym i regulacją pogodową ale póki co jeszcze nie zanosi by mój stary kocioł miał iść na złom.
  • #22
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Wojtermet25 wrote:
    Niestabilna praca kotła Termet 20 Gold Plus Z podłączeniem sprzęgła nie ma problemu tylko trzeba trochę miejsca wygospodarować. No i trzeba dołożyć dodatkową pompę do zasilania grzejników. Poszukam jakiegoś schematu w sieci.
    Ten dobrze oddaje zasadę podłączenia. I najprostsze wg mnie jest najlepsze, czyli pionowa rura z króćcami, nie jakieś tam poziome sprzęgłorozdzielacze.


    O jedną pompę za dużo. Pompa pomiędzy kotłem, a sprzęgłem jest zbędna, ponieważ kocioł już posiada pompę wbudowaną.
  • #24
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Zasobnik zazwyczaj wpina się przed sprzęgłem w obieg pomiędzy sprzęgłem, a kotłem. Trzeba tam wstawić 3-drogowy zawór przełączający.
    Ale rozwiązanie takie jak na tym rysunku nie jest błędem, choć to drugie rozwiązanie jest lepsze, bo podczas grzania CWU kocioł niepotrzebnie nie nagrzewa sprzęgła i z tego powodu nie powoduje gwałtownych zmian położenia zaworu mieszającego podłogówki.
    Trzeba pamiętać, że podczas nagrzewania CWU kocioł podnosi temperaturę wody grzewczej nawet do 80 czy ponad 80'C.
  • #25
    Wojtermet25
    Level 30  
    Broniu77 wrote:
    A zasobnik cwu gdzie należy wpiąć?
    Czy też potrzeba osobną pompe?
    Jak wygląda sterowanie takim układem?

    Przepraszam, faktycznie trochę zamieszałem i co dla kogoś jest oczywiste to dla innego może być mylące.
    Chodzilo mi o pokazanie podłączenia samego sprzęgła. W Twoim przypadku faktycznie dodatkowa pompa pomiędzy kotłem nie jest potrzebna, jest wbudowana w kocioł. Analogicznie podłączenie zasobnika CWU też nie tak jak na tym obrazku tylko bezpośrednio do kotła jak przewidział producent, jest już wbudowany zawór 3 drogowy i pompa w kotle. Odnośnie sterowania obiegami za pompą to już trzeba się zdecydować ile chcemy przeznaczyć na to.. Tak totalnie po kosztach to do grzejników pompa z AA, żeby reagowała na pracę głowic termostatycznych, a do podłogówki ręczny zawór 3 drogowy.
    I wtedy to będzie mniej więcej tak jak masz teraz. Można też zaszaleć i zastosować oryginalny zestaw dedykowany do termeta i wtedy mamy niezależne sterowanie obiegami współpracujące z kotłem. Tylko cena jest jak dla mnie za duża i czytałem że mają ludzie zastrzeżenia co do pracy sprzęgła które jest tam wbudowane (jest to właśnie taki poziomy sprzęgłorozdzielacz).
  • #26
    Broniu77
    Level 12  
    Jedna niejasność jeszcze😊 do podłogówki jak pisałem wyżej mam w wiatrołapie prosty układ mieszający tzn. pompa z zaworem ręcznym.
    Czy tą pompe z zaworem mieszającym mogę wykożystać w układzie ze sprzęgłem czy trzeba dodatkową pompę do podłogówki?
  • #30
    Broniu77
    Level 12  
    Broniu77 wrote:
    Wojtermet25 wrote:
    Spokojnie można, a nawet trzeba ją wykorzystać. Podlaczasz te rury które teraz idą od kotła do tego układu mieszającego pod wyjście sprzęgła. Musisz tylko zastosować dodatkową pompę do układu grzejników.

    Dziękuję.

    Tak dołożę sprzęgło.

    Dodano po 5 [godziny] 9 [minuty]:

    Wygląda na to że ujażmiłem swojego golda pracuje równo bez falowania wętylatora.
    Kocioł grzeje obieg podłogowy i grzejnikowy.Kocioł pozwolił zejść w minimalny wydatek pompy na wartość 65 %.
    Jeśli dawałem niżej pracą pompy grzejniki nie dogrzewały.
    Przyglądając sie teraz pracy kotła nasuneło mi się pytanie z jaką mocą teraz kocioł pracuje?
    Fr ustabilizował się na wartości 10 +-5.
    Minimalne obroty wentylatora serwisant ustawił na 1600 twierdząc że to ze względu na długi komin 7 m.
    Z jaką mocą pracuje mój kocioł?