Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LCD od NOKII nie wstaje

22 Wrz 2005 22:34 2138 16
  • Poziom 15  
    Witam
    Mam dosyć męczący mnie już problem.
    Od jakiegoś czasu bawię się wyświtlaczem od Nokii 3310.
    Jak do tej pory miałem jeden zdemontowany z telefonu wyświetlacz podłączony do ATMEGA 16.
    Program napisany w BASCOM, wszystko działa bez problemu Sprawny układ z wyświetlaczem sprzedałem koledze i zabrałem sie za zrobienie nowego układu.
    Wszystko zrobione, polutowane, nowe trzy wyświetlacze kupione, teraz zastosowałem ATMEGA32 i wyświetlacze nie działają.
    Nie mam jak ich sprawdzić na telefonie ale wontpie żeby trzy wyświetlacze były uszkodzone.
    Programu nie zmieniałem ogulnej idei podłączenia wyświetlaczy nie zmieniłem się ale na płytce jest już o wiele wiecej elementów.

    Może macie jakieś doświatczenia i uwagi do podłączenia tego wyświetlacza.
    Pozdrawiam
  • Poziom 22  
    Ale troche wiecej szczegolow, jak co jest polaczone, i co to sa te "wiele wiecej elementow"...?
    Jakie sa miedzy nimi polaczenia?
    Bo skoro wczesniej dzialal, a wyswietlacze kupiles 3 [zakladam, ze na zadnym nie dziala], to znaczy, ze cos jest nie tak [odkrywcze :-)]... Podaj, co zmieniales, dodawales itp...
  • Poziom 26  
    ja miałem kiedyś problem gdy wymieniłem oryginalny ldc od noki na podróbe. Wtedy okazało się że podróba ma problemy z kontaktrm styków z ekranikiem. wtedy pamiętam że musiałem mocno przycisnąć styki do lcd żeby działało. pamiętam że przykleiłem na super glue kawałek płtyki tak aby ona dociskała styki.

    spróbuj więć docisnąć styki do lcd i jak wtedy będzie chodzić to możesz zastosować mój patent ;)
  • Poziom 15  
    Niestety patent z dociskaniem styków nie pomógł :(
    Na płytce oprucz ATMEGA32 ma sie znaleść MAX232, PCF8583, pamięć 24C16, kilka diud i buzzer.
    Na czas walki z wyświetlaczem wyjołem z podstawek wszystkie scalaki oprucz M32.
    Zasilanie ATMEGI jest 5V (przez LM7805) natomiast wyświetlacz przez opornik 500 omh i diode zenera 3V. Piny RESET i ENABLE podciągnięte są prze 4,7 omh do 3V. reszta pinów podłączona bezpośrednio do SPI.
    Może przyczyną jest zasilanie i spora liczba kondensatorów przez co 3V na wyświetlaczu jest wcześniej niż M32 dostanie swoje 5V i wyświetlacz za długo jest bez inicjalizacji (lub na odwrut, za szybko wsaje M32 i inicjalizacja wyświetlacza jest nim pojawi sie odpowiedni poziom zasilania)

    TYLKO JAK TO SPRAWDZIĆ.

    PS.
    Miałem taki ambitny projekt do zrealizowania a teraz przez te wyświetlacze wszystko stoi.
    Pozdrawiam
  • Poziom 26  
    a ten program pisałeś że już testowany w innym systemie??
    i czy twój sposób podłączenia był już testowany??

    podeśle ci też moje programiki do lcd od noki 3310.
    może coś pomogą.

    a co do schematu to ja wszystki linie podłączałem przez dzielnik rezystorowe.
    możesz też troche zwiększyć opóżnienia czasowe może ten nowy wyświetlacz jest wojniejszy???
    mało prawdopodobne ale jak już wszystko sprawdziłeś to może to pomoże
  • Poziom 15  
    Niestety twój program choć bardzo ciekawy i dobry nie pomógł na moje troski.
    Sposób podłączenia wyświetlacza jest raczej standardowy, ściągnięty z internetu.
    Zastanawiam sie mocno czy to nie będzie związek z ustawieniem Fuse Bits.
    Pozdrawiam
  • Poziom 26  
    ale fuse bity raczej nie mają dużo do gadania.
    albo procek chodzi albo nie.
    jedynie mogłeś przestawić na inny oscylator.

    napisz jeszcze jaki zegar ma twój uP
    czy kwarc czy wewnętrzny i jaki??
  • Poziom 15  
    Narazie mam ustawiony wewnętrzny generator na 4MHz, (narazie bo mam juz wlutowany kwarc 16MHz).
    Mój program używa do transmisji z LCD hardwarowe SPI
    Config Spi = Hard , Data Order = Msb , Master = Yes , Polarity = Low , Phase = 1 , Clockrate = 4 , Noss = 1

    Co się tyczy Fuse Bite to miałem namyśli:
    Fusebit C
    Fusebit KL
    Chyba mają wpływ na odpalanie sie M32 po włączeniu zasilania i tu może powsawać jakieś niedogranie z LCD Nokii.

    Pytanie czy naprawde można tak łatwo uszkodzić te wyświetlacze, bo może błąd w resecie i 3 wyświetlacze przy pierwszej próbie poszły sie ...
  • Poziom 26  
    ja z tym wyświetlaczem dużo nie grzebałem ale 2 zepsułem z tym że mechanicznie.
    kumpel też się bawił ale jemu też się nieudało ich zepsuć programowo.
    czytałem za to że to możliwe ale się jeszcze nie spotkałem.
  • Poziom 13  
    PiotrLotnik napisał:

    Pytanie czy naprawde można tak łatwo uszkodzić te wyświetlacze, bo może błąd w resecie i 3 wyświetlacze przy pierwszej próbie poszły sie ...


    mysle, ze o to nie powinienes sie martwic.

    sam juz od dluzszego czasu walcze z tymi wyswietlaczami (niestety wciaz bez skutku) i na poczatku mialem te same obawy, wiec co jakis czas kupowalem nowe :) w koncu, zeby sie upewnic, sciagnalem sobie z neta jakis program na PC do sterowania tych wyswietlaczy poprzez LPT i okazalo sie, ze wszystkie dzialaja - polecam te metode, jak nie masz gdzie sprawdzic wyswietlaczy
  • Poziom 15  
    A możesz podesłać ten programik i schemat podłączenia wyświetlacza do portu PC bo w tej sytuacji faktycznie będzie to najlepsze rozwiązanie.
    Pozdrawiam
  • Poziom 13  
    podejrzewam, ze sporo jest takich programow, bo podpinanie do kompa wyswietlaczy i roznych innych szmerow-bajerow zrobilo sie modne:) ja skorzystalem z pierwszego jaki znalazlem - na forum stronki www.lcdinfo.com

    polaczenia:
    http://forum.lcdinfo.com/viewtopic.php?t=474&highlight=3310
    program:
    http://forum.lcdinfo.com/viewtopic.php?t=474&highlight=3310

    aha, i jeszcze uwaga: na dwoch kompach mi to dzialalo (winXP), a na trzecim (win 98) nie. nie mialem czasu wnikac dlaczego - po prostu testowalem na tych kompach na ktorych dziala. testowalem ten sam wyswietlacz, wiec problem gdzies po stronie kompa - zdiagnozowac gdzie lezy problem mozesz chyba po tym, ze jak program dobrze dziala, to w trayu pojawia sie zielona ikonka, a jak cos nie tak, to ikonka jest zolta - takie sa moje empiryczne spostrzezenia :)
  • Poziom 13  
    też gdy myślałem że usmażyłem wyświetlacz to podłączałem go do kompa, żeby sprawdzić... ale jednak nigdy mi się to nie udało.
    a co do pytania o programik... hmm... np LCDInfo - ale te nowsze wersje już chyba nie obsługują lcd z nokii. Na ich stronce są do ściągnięcia wersje archiwalne, ale ja dokładnie nie wiem która a nie chce mi się szukać itp itd dlatego też załączam wersję która na pewno działa i obsługuje PCD8544 (cyzli ten od nokii). W sumie to sam też napisałem programik na PC pod ten wyświetlacz, rysuje się jak w paincie a efekty widać na LCD (no ale musiałbym go skompilować jakimś darmowym kompilatorem, więc raczej się nie pochwalę).
    Co doi LCDInfo po włączeniu od jest w tray'u, naciskasz prawym i dajesz "select driver" i tam PCD8544. Linie można sobie ustawić samodzielnie, ale uwaga: PRZED lutowaniem, bo (o ile dobrze pamiętam) nie każda konfiguracja jest możliwa.
    pozdrawiam
    Załączniki:
  • Poziom 18  
    Wczoraj, po 2 miesiącach zobaczyłem literki na moim lcd podłączonym do ATMega8 na 1MHz:D. Wcześniej po wielu problemach uruchomiłem ten wyświetlacz na PC programem LcdInfo. Oczywiście żeby moja radość nie trwała zbyt długo musiało się coś spi... Po wyłączeniu ustrojstwa i ponownym załączeniu(nic w tym czasie nie zmieniałem) po jakichś kilku minutach wyświetlacz nic nie pokazał. Kilkukrotne załącz/wyłącz spowodowało że nagle ożył. Widząc że raz wstaje a raz nie postanowiłem pokombinować z prędkością kwarcu i zmieniłem z 1 na 8MHz. Zmiana kwarcu spowodowała że nawet po wielu załączeniach lcd nie wstał. Wydaje mi się że problem leży w inicjalizacji wyświetlacza. Pokombinuje jeszcze z czasem inicjalizacji i jak będą postępy do dam znać. Poniżej podaję adres do źródeł programu kóry wykorzystałem, może ma któś ochotę potestować:
    http://www.mkprojekt.de/3310.php


    Pozdrawiam
    Piotrek
  • Poziom 15  
    Wielkie dzięki Piotrek_P za programik, szczegulnie przydatny bo prosto napisany. :)
    Udało mi sie na tym programie odpalić wyświetlacz.
    Na początku pojawiały sie kaszka ale to była przyczyna niedociskania styków (podkleiłem zapałke i działa).

    Co sie tyczy samej inicjalizacji to odgrywa ona istotną role bo już lekkie niedopatrzenie powoduje że wyświetlacz nie odpali.
    U mnie działa teraz na kwarcu 8MHz.

    Pozdrawiam
  • Poziom 18  
    Powalczyłem jeszcze troche z moim wyświetlaczem i udało się :D. Chyba nigdy bym go nie rozpracował gdyby nie przypadek. Włączajac zasilanie dotknołem palcem linii "reset" i wyświetlacz wstał. Powtórzyłem operacje kilkakrotnie i okazało się że "lubi jak go dotykam" he he... Wziołem więc rezystor 100 kOhm i połączyłem przez niego reset do Vcc. Od tej pory lcd działa niezawodnie. Tak naprawdę to nie wiem w czym jest problem bo nie spotkałem takiego sposobu podłączenia ale najważniejsze że działa :D.
    Teraz dopiero zacznie się zabawa. Mam do oprogramowania transmisje szeregową na porcie równoległym PC, ale to już inna bajka.

    Cieszę się że Ci pomogłem PiotrLotnik, kiedyś Ty mi też pomogłeś :D , pamiętasz ten nieszczęsny czujnik ciśnienia?.

    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Temat zakończony.
    Problem rozwiązany :)
    Doświadczenie zdobyte :)
    Pozdrawiam