Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Denso IK22 - Silnik Honda B18 psuje mi świece

08 Dec 2019 14:35 714 27
  • Level 3  
    Cześć,
    Mam problem z silnikiem benzynowym (Honda B18, ale to bez znaczenia). Otóż od jakiegoś czasu mam problemy z odpalaniem silnika, tzn. rozrusznik kręci silnikiem, ale silnik odpala na nie wszystkich cylindrach lub w ogóle i gaśnie. Drogą eliminacji problemów doszedłem do problemu z elektryką i przy sprawdzaniu świec multimetrem stwierdziłem, że dwie świece mają wewnętrzne zwarcie. To znaczy jest oporność między końcem świecy wpinanym w fajkę i gwintem świecy. Po wymianie uszkodzonych świec na nowe auto odpalała przez kila dni od strzała. Po kilku dniach stania znowu silnik nie dał się odpalić, więc znowu sprawdziłem świece i ku zdumieniu znowu na jednej z nich było wewnętrzne zwarcie (jedna z nowych, które dopiero co wymieniłem). Wstawiłem w jej miejsce inną starą zapasową świecę tego samego typu i silnik znowu nie odpalił, a po wykręceniu tej świecy okazało się, że jest zwarta (mimo, że przed montażem sprawdziłem ją multimetrem i była ok).

    Tak więc podsumowując mam pytanie co może być powodem uszkadzania się świec poprzez ich wewnętrzne zwierani czy też mam po prostu pecha i trafiłem na kilka wadliwych świec?

    Pozdrawiam
    Wojtek
  • TermopastyTermopasty
  • Level 41  
    Witam.
    Co to za świece? może są po prostu niskiej jakości,
    druga sprawa jak wkręcasz świece ? możesz je uszkodzić przy wkręcaniu zwłaszcza jak sa niskiej jakości.
    Silnik sam w sobie nie ma możliwości uszkodzenia świec, może się pojawić przebicie (przez izolator), gdy ten jest złej jakości.
    Pozdrawiam.
  • Level 3  
    Świece to Denso IK22, wkręcam chyba normalnie, tzn nakładam na klucz 16 z gumka, wkładam w gniazdo i dokręcam kluczem dynamometrycznym.
  • TermopastyTermopasty
  • Level 36  
    Sprawdziłeś w katalogu typ świec i przewodów W/N ? Denso to producent bardzo przecyzyjnego i niezawodnego osprzętu.
    Co do doboru świec przewodów cewek... pisałem korzystając z informacji technicznych producentów.
    Jest wiele informacji na temat budowy zasilania i parametrów podzespołów układu W/N.

    PS. Sprawdź jeszcze ciśnienie w cylindrach.
    Jakiego rzędu jest pomiar tego zwarcia? Omy,kOmy,Mega?
  • Level 3  
    Silnik jest zmodyfikowany, posiada turbodoladowanie i ze swiecami Denso pracował bez problemu kilka lat, dopoki samochod nie trafil do garazu na kilka kolejnych lat. Od momentu ponownego uruchomienia przejechalem nim kilaset kiloemetrow i zaczely sie rozne problemy. Ten ze swiecami to najnowszy i chyba ostatni z nich.

    Opornosc na tych zepsutych swiecach to: 29 kOhm (nowa) i 96 kOhm (stara)

    Ciśnienie w cylindrach rozni sie miedzy cylindrami ale wynosi od 155 do 160 psi.
  • Level 43  
    Nie podałeś samochodu bo to przecież bez znaczenia. Więc nie wiadomo czy to świece do tego silnika. A problem może być z silnikiem lub cewkami. Pewnie zarzuca świece. Przyjrzyj się im dobrze, wypal, przeczyść. I zobacz czy wracają do żywych. Usterka na tych samych cylindrach?
  • Level 36  
    wgierasimowicz wrote:


    Opornosc na tych zepsutych swiecach to: 29 kOhm (nowa) i 96 kOhm (stara)


    I jakieś wnioski?
  • Level 3  
    Wazniejsza niz karoseria jest wersja silnika, czyli B18C4. Swiece były dobrane dawno temu, gdy silnik został rozbudowany o turbine, tak wiec nie sa to swiece rekomendowane przez producenta, gdyz producent nie przewidywal wersji z turbina takiego silnika. Co do zalewania świec, to ciesko okreslic co jest pierwsze, czy zalanie swiecy i nastepnie jej zgon, czy tez zgon swiecy i w rezultacie zalewanie swiecy. Po wyjeciu "nieboszczyka", faktycznie smierdzi paliwem.

    Czy z Twojej odpowiedzi moge wywnioskowac, ze zalewanie swiecy lub zle dzialajaca cewka w aparacie zaplonowym mogą niszczyc swiece w ten sposob, ze dochodzi do wewnetrznego zwarcia swiecy?

    Dodano po 1 [minuty]:

    jurekk55 wrote:
    wgierasimowicz wrote:


    Opornosc na tych zepsutych swiecach to: 29 kOhm (nowa) i 96 kOhm (stara)


    I jakieś wnioski?


    (-: no wlasnie czy mozna z tej opornosci wyciagnac wnioski? Nie powinno byc zadnej opornosci miedzy tymi elementami swiecy, a jest, czyli swiece zepsute.
  • Level 18  
    Wydaje mi się że za duża temp spalania i je topi co skutkuje jej uszkodzeniem. Coś po tym postoju się uszkodziło w takim razie
  • Level 3  
    To stopienie musiałoby nastąpić na przestrzeni kilku sekund od rozruchu, wiec czy jest możliwe? Zewnętrznie na świecy nie ma żadnych widocznych śladów uszkodzenia. Słyszałem ze stopieniu ulega zewnętrzna elektroda, ale wnętrze świecy?
  • Level 18  
    Ty robiłeś tą modyfikacje o turbo? Jak to sterujesz? Jakie paliwo lejesz?
  • Level 3  
    Paliwo 95, sterowanie komputerem fabrycznym ze zmienionymi mapami.
  • Level 18  
    Fabryczny komputer steruje turbo? 98 powinieneś lać szybciej się spała i nie masz tak dużej temp spalania. A świece załóż irydowe z ngk
  • Level 3  
    W Hondzie można zmienić mapy paliwowe tak, aby obsługiwały rozszerzony zakres z doładowaniem. Spróbuje inne świece i zobaczymy. Te denso ik22 tez są irydowe.
  • Level 18  
    A to jak tak.... Ja bardziej siedzę w vagach a tam nie ma takiej mozliwosci
  • Level 36  
    wgierasimowicz wrote:
    Wazniejsza niz karoseria jest wersja silnika, czyli B18C4. Swiece były dobrane dawno temu, gdy silnik został rozbudowany o turbine, tak wiec nie sa to swiece rekomendowane przez producenta, gdyz producent nie przewidywal wersji z turbina takiego silnika.

    Producent zastosował świece dopasowane z przewodami cewką zapłonową i rozdzielaczem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    wgierasimowicz wrote:


    Czy z Twojej odpowiedzi moge wywnioskowac, ze zalewanie swiecy lub zle dzialajaca cewka w aparacie zaplonowym mogą niszczyc swiece w ten sposob, ze dochodzi do wewnetrznego zwarcia swiecy?


    Błąd niedopasowana świeca w układzie musi umrzeć.

    Sprawdziłeś chociaż co się dzieje pod kopułką? Cewka kopułka palec czyste?

    Dodano po 4 [minuty]:

    spox247 wrote:
    Wydaje mi się że za duża temp spalania i je topi co skutkuje jej uszkodzeniem. Coś po tym postoju się uszkodziło w takim razie


    Ciepło ciepło.... To z temperaturą spalania to bzdura ...przynajmniej w tak krótkim czasie o jakim mówi autor
    Uszkodzenie i "zwarcie" następuje wewnątrz świecy czyli wpływ na uszkodzenie ma wyładowanie elektryczne.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Poczytajcie najpierw o budowie świec zapłonowych iskrowych. I ich charakterystykach.

    Potem typ samo o przewodach zapłonowych.

    Trzecia lekcja jak zbudowany jest palec rozdzielacza.

    PS i czym się różni od palca rozdzielacza np. Łady 2107 czy Fiata 125

    Bo temat zaczyna być kopaniem się z koniem.
  • Level 3  
    Poczytałem w necie i wpadłem na trop. Jak sie jutro potwierdzi to dam znać co może powodować takie zwarcie w świecy.
  • Level 3  
    Dla zainteresowanych oraz ciekawskich oto co się okazało.
    W przepastnym internecie natknąłem się na opis problemu, z jakim spotkał się pewien amerykanin w swojej łodzi motorowej. Jego problem był praktycznie dokładnie taki jak mój. Śledząc jego zmagania oraz odkrycie źródła problemu jestem pewien, że u mnie chodzi dokładnie o to samo.

    Otóż okazuje się, że na przestrzeni ostatnich 30 lat zmieniono technologię zabezpieczania świec iskrowych przed zalaniami substancjami takimi jak np. paliwo. Producenci doszli bowiem do wniosku, że w silnikach sterowanych elektronicznie prawdopodobieństwo zalania świec jest na tyle małe, że można je zignorować i usunąć powłokę zabezpieczającą świecę przed dostawaniem się do wnętrza i gromadzeniem osadów związanych z paliwem. Z drugiej strony paliwa samochodowe są wzbogacane aktualnie składnikami, które pozostawiają przewodzące osady, które w połączeniu z innymi produktami spalania w cylindrze, które gromadzą się na świecy mogą powodować zwarcie.

    Efekt jest taki, że nawet jednorazowe zalanie świec np. w wyniku złego dawkowania paliwa przez ECU, cieknący wtryskiwacz itp może wywołać efekt wewnętrznego zwarcia świecy. Efekt tymczasowy lub trwały. Nie dochodzi do jakiegokolwiek przetopienia wewnątrz świecy powodującego zwarcie, ale nagromadzenie się osadów i paliwa powoduje zwarcie. Czasami daje się to naprawić poprzez wyczyszczenie świecy np. zmywaczem do przepustnicy lub wielogodzinnym moczeniem w occie, ale czasami niestety ułożenie osadów wewnątrz świecy sprawia, że świeca nadaje się do śmietnika. W moim przypadku na 3 świece udało mi się reanimować 2.

    Tak więc zagadka rozwiązana i niestety można powiedzieć, że silnik może zepsuć świece, co wydawało się mało prawdopodobne.

    Teraz muszę dojść co powoduje u mnie w silniku jego zalewanie przy odpalaniu, czyli albo brak iskry, albo zła dawka paliwa w mapie, albo uszkodzony wtryskiwacz, albo zatkany filtr powietrza.
  • Level 43  
    kkknc wrote:
    ........Pewnie zarzuca świece. Przyjrzyj się im dobrze, wypal, przeczyść. I zobacz czy wracają do żywych. Usterka na tych samych cylindrach?
  • Admin of Computers group
    wgierasimowicz wrote:
    Teraz muszę dojść co powoduje u mnie w silniku jego zalewanie przy odpalaniu, czyli albo brak iskry, albo zła dawka paliwa w mapie, albo uszkodzony wtryskiwacz, albo zatkany filtr powietrza.
    Zamiast tego (bo silnik i tak po mocnych modyfikacjach) zastosuj zalecane, fabryczne świece zapłonowe. Denso K20PR-L11 lub NGK BKR6E-N11.
    Przy paliwie E95 nie zalecałbym irydowych - zresztą te chyba wprowadzono na rynek później, niż powstał twój silnik. :D
  • Level 3  
    Te swiece maja znacznie wieksza szczeline miedzy elektrodami (1,1 mm w porownaniu do 0,8 mm), co przy zwiekszonym cisnieniu podczas doladowania bedzie powodowalo problemy z zaplonem. Moze raczej poszukam alternatywy, ale ze szczelina 0,8 mm, jak np. NGK PFR6Q, co o tym sadzisz?
  • Level 18  
    To sobie możesz przecież dogiąć elektrode a przerwę zmierzysz szczelinomierzem.
  • Level 3  
    he he, no takiego druciarstwa to chyba nie chce uskuteczniać (-:
  • Level 18  
    A myślisz że te z ngk inaczej są ustawiane???
  • Level 43  
    Bo się na tym nic nie zna. I pewnie naoglądał się filmików na YT ludzi którzy jeszcze mniej się na tym znają ale mają swój kanał i widzów takich jak on.
  • Level 36  
    No nie do końca... Jak wyładowanie z różnych przyczyn nie wystąpi na elektrodach będzie wędrować pod kopułką.
    W Maverik palec rozdzielacza nieraz się wysypywał w kawałkach.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jeżeli producent złożył coś i dał gwarancję niezawodności przez xxxx kilometrów , to wcześniej prowadzono próby i korekty.
    Dziś pozostaje autorowi to samo , tyle że raz przedwcześnie wymieni świece,a za tydzień czy miesiąc inny drobiazg który nie przeżył eksperymentu.