Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ostrówek K162 - Sprawdzenie alternatora Ostrówek Ursus c360

turbom 11 Dec 2019 12:10 1065 22
  • #1
    turbom
    Level 9  
    przestało działać ładowanie w Ostrówku (w tytule C360 bo chyba taki ursus ma tak samo) pytanie czy ten alternator jest poprawnie podłączony i co można sprawdzić.
    Szukałem różnych schematów i opisów ale ciężko tu ustalić co i jak bo nie wiem które wejście jest które, nie ma jak sie doczytać oznaczeń, a identycznego nie znalazłem.
    Ktoś kto wcześniej odpalał sprzęt mówił że któraś wtyczka była luźna więc ją wpiął i teraz mnie zastanawia czy przypadkiem coś nie jest źle podłączone
    Ostrówek K162 - Sprawdzenie alternatora Ostrówek Ursus c360
    Ogólnie na grubym czerwonym jest stały prąd który jest podłączony z rozrusznikiem.
    tam gdzie obok siebie są 4 piny to po zewnętrznym są podpięte szare z regulatora. A pomiędzy nimi jakiś przewód który wchodzi w wąż gdzie idą wszystkie przewody od rozrusznika, czy na nim powinno być zasilanie? (choćby po stacyjce) bo nie ma.
    Co mogę sprawdzić? miernik mam i umiem obsłużyć..
  • #2
    jakubek56
    Level 31  
    Wyjście ładujące to ten grubszy przewód, który idzie do rozrusznika.
    Sprawdź kontrolkę ładowania akumulatora.
  • #3
    turbom
    Level 9  
    czyli ten czerwony to wyjście ładujące? bo na nim jest ciągle prąd (i przy odpalonym i przy zgaszonym) napięcie się nie zmienia
    a ten przewód w środku to wejście? tam powinno być zasilanie albo jakieś pobudzenie?
    kontrolka ładowania w zegarze to z +i- nie świeci.
    To co szukać?
  • #4
    jakubek56
    Level 31  
    Alternator nie będzie działał bez wzbudzenia.
    Skoro na tym czerwonym przewodzie ładującym cały czas jest takie samo napięcie bez względu na to czy silnik jest odpalony, to znaczy że nie ładuje.
    Sprawdź obwód wzbudzenia (kontrolki).
  • #5
    turbom
    Level 9  
    napięcie nie zmienia się = brak ładowania to oczywiste.
    To do wzbudzenia jest ten środkowy? (miedzy tymi szarymi od regulatora) tam powinno być podane napięcie? chwilowo przy załączaniu stacyjki? czy cały czas? (jakie napięcie ile V?)
    To szukać przy zegarach że tam powinien wychodzić jakieś napięcie czy sterowanie masą? czy co sprawdzić?
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    turbom
    Level 9  
    ok sprawdzę przy zegarach ale pytanie o to wzbudzenie to jest ten przewód w otulinie z lewej strony zdjecia który wchodzi pomiedzy te szare do regulatora? jeśli tam nie ma napięcia, to moze moge na chwilę je tam podać żeby sprawdzić czy to faktycznie wzbudzi? i jeśli tak to wiem w którą stronę szukać?
    a co do tej śrubki to chodzi o tą pomiędzy czerwonym a szarymi przewodami?[/i]
  • #8
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    turbom
    Level 9  
    bez żarówki tez mogę podać prąd? przez zwykła kontrolkę?
  • #10
    User removed account
    Level 1  
  • #11
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    rynio_di wrote:
    Drugie miejsce , to widzisz tam maleńką śrubkę chyba m 5 lub mniejsza na śrubokręt krzyżakowy , odkręć ją przeczyść to masa do szczotkotrzymacza .

    te trzy konektory skręcone śrubką krzyżakową M4 to są zaciski (+),czyli ;
    -kontrolka ładowania
    -(+) regulatora napiecia ,jego zasilanie
    -zasilanie wzbudzenia (przewód ,mały mostek z przewodu do zacisku wyprowadzeń diod wzbudzenia)
    -węższy konektor obok ,to zacisk masy wirnika ,połączony z zielonym przewodem regulatora.
    Regulator steruje wzbudzenie masą(-) ,nie jak w alternatorze 6-cio diodowym.
  • #12
    turbom
    Level 9  
    nikusert wrote:
    Witam
    rynio_di wrote:
    Drugie miejsce , to widzisz tam maleńką śrubkę chyba m 5 lub mniejsza na śrubokręt krzyżakowy , odkręć ją przeczyść to masa do szczotkotrzymacza .

    te trzy konektory skręcone śrubką krzyżakową M4 to są zaciski (+),czyli ;
    -kontrolka ładowania
    -(+) regulatora napiecia ,jego zasilanie
    -zasilanie wzbudzenia (przewód ,mały mostek z przewodu do zacisku wyprowadzeń diod wzbudzenia)
    -węższy konektor obok ,to zacisk masy wirnika ,połączony z zielonym przewodem regulatora.
    Regulator steruje wzbudzenie masą(-) ,nie jak w alternatorze 6-cio diodowym.


    obalamy tezę rynio_di ? powinienem podać tam masę? na przewodzie środkowym?
    czy te trzy konektory są skręcone tą śrubą też nie jestem pewien,
    nie ma zielonego przewodu regulatora, są szare i ogólnie coś nie bardzo wiem z opisu który jest za co odpowiedzialny.
    Może jednak źle to jest powkładane?
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #14
    nikusert
    Level 40  
    Szczotka powiedzmy minusowa na osobnym konektorze ,nie jest przymasowana do śruby mocującej szczotkotrzymacz do alternatora.Takie jest rozwiązanie w alternatorze 6-cio diodowym .

    Dodano po 9 [minuty]:

    Przewody regulatora napięcia mogą mieć inne kolory (takie kolory ma regulator ELMOT).Jednak by nie było pomyłki ,przewody mają różne końcówki konektorowe.
    Zasilanie regulatora czyli(+),to konektor tradycyjny .
    Sterowanie wzbudzeniem ,jest minusem z regulatora i konektor jest węższy ,pasujący na ten osobny konektor szczotkotrzymacza.
    Ważne by sprawdzić czy kontrolka ładowania sprawna.Gdy ktoś przez pomyłkę zamienił przewody regulatora ,to w ten sposób pewnie go uszkodził.
    Jeżeli kontrolka sprawna podłączona prawidłowo,można odłączyć węższy konektor regulatrora od szczotkotrzymacza.Ten zacisk na szcotkotrzymaczy przymasować (podłączyć do minusa,czyli obudowę altrnatora),sprawdzić czy kontrolka świeci po przekręceniu kluczyka.
    Jeżeli nie ,to sprawdzić,stan szczotek i uzwojenie wirnika,czy jest przejście.
    Brak przejścia na pierścieniach,świadczy o uszkodzeniu uzwojenia ,lub jego braku połączenia z pierścieniami.
    Gdy jednak kontrolka świeci , to można uruchomić silnik(średnie obroty)
    sprawdzić czy kontrolka zgasła ,to sprawdzić ładowanie(może być wyższe niż14V ),to świadczy o tym że alternator ładuje.
  • #15
    grzeniuw
    Level 25  
    Kolego masz tu zdjęcie chyba identycznego, znalezione w guglu ale pochodzi z Elektrody. Widać ładnie podłączenie.
    Poza tym nadal nie wiadomo, czy masz sprawną kontrolkę ładowania (żarówkę) i drożny kabelek od niej do altka. Widzę na twoim zdjęciu brak jednej śruby mocującej regulator. Powinieneś wyjąć ten alternator i trochę go sprawdzić i doprowadzić do ładu.


    Ostrówek K162 - Sprawdzenie alternatora Ostrówek Ursus c360
  • #16
    turbom
    Level 9  
    gieniuw dzięki rzeczywiście wygląda podobnie i wg tego tak samo mam podłączone.
    Chyba wszystko wskazuje na kontrolkę bo ta z tego co mi wczoraj ktoś sprawdzał nie świeci.
    Będę przy tym w sobotę i mam nadzieje uda mi się do tego dobrać, bo zegary nie wyciąga się tak łatwo jak w aucie a od spodu raczej nie będzie widać co tam jest podłączone.
    Jedynie dalej mam zagwozdkę czy to wzbudzenie to na pewno jest podawane napięcie, ale raczej by na to wskazywało bo u mnie czerwony kabel w jakimś szarym lub pożółkniętym wężyku, a na kolejnym zdjęciu jest w czerwonym wężyku wiec pewnie napięciowo.
    I skoro kontrolka nie świeci to nie podaje tam napięcia
  • #17
    nikusert
    Level 40  
    To w końcu masz sprawną kontrolkę ?,jaka jest trudność by była sprawna.Alternator samowzbudny ,bo o takim jest mowa ZAZWYCZAJ się nie wzbudzi by ładować,oczywiście jak jest sprawny,gdy kontrolka uszkodzona.
  • #18
    marek_3535
    Level 12  
    Włącz zapłon przewód od kontrolki ładowania przystaw do masy i musi zaświecić,jeżeli nie to sprawdź żaróweczkę.Bez sprawnej żarówki alternator nie wzbudzi się.Resztę koledzy ci wszystko fajnie opisali.
  • #19
    turbom
    Level 9  
    wszystkim podpowiadającym wielkie podziękowania.
    Przy sprawdzaniu kontrolki okazało się że tam nie ma ani żaróweczki ani tego złącza, znalazłem je gdzieś na dole wyczepione i poplątane z innymi kablami, żarówka była rozwalona (szkiełko na druciku ledwo sie trzymało). przy tym zegarze środkową żarówkę w ogóle mam nie podłączoną, więc ta wykorzystałem zanim pójdę do sklepu kupić.
    Ta środkowa jest od podświetlenia? i do niej idzie tylko jeden pin bo rozumiem masę bierze już z obudowy?
    A jaka powinna być tam oryginalnie żarówka? bo była 17131 12V 4W, a tą którą teraz wykorzystuje (wyjęta ze środka od podświetlenia) to miała oznaczenie 24V wiec bardzo dziwnie (ktoś kiedyś podmienił i nic wiecej tam nie idzie odczytać)
  • #20
    marek_3535
    Level 12  
    Pewnie ktoś przez pomyłkę wsadził 24V. Wsadź żarówkę 12V 2 albo 4 waty i będzie ok.
  • #21
    grzeniuw
    Level 25  
    Ktoś wsadził co miał pod ręką, albo celowo bo 12V mu za jasno świecił zegar.
    Ty użyj żarówki 12V 2W lub 4W, oczywiście wykorzystując oprawkę kontrolki od ładowania - ona nie ma przejścia do masy, tylko druga wsuwka idzie na kabelek do wzbudzenia alternatora. Dostaniesz je na cepeenach, nie musisz czekać na otwarcie sklepów.
    Z tego co piszesz, to ciekawe że ten alternator ładował i ostatnio przestał. Wygląda na to, że tej żaróweczki nie miał od dawna, więc dziwne że jakoś się wzbudzał.
  • #22
    nikusert
    Level 40  
    Bywa że alternator się wzbudzi przy bardzo wysokich obrotach, lecz nie zawsze.Oczywiście mowa ,gdy kontrolki brak.
  • #23
    marek_3535
    Level 12  
    Bo to są stare proste porządne alternatory 😊😊😊😉😉😉