Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Przekrój rury zasilającej bufor

Tomasz-K 12 Dec 2019 09:09 2412 14
  • #1
    Tomasz-K
    Level 4  
    Szanowni Państwo,
    Chciałbym się poradzić w sprawie minimalnego przekroju rury zasilającej bufor w instalacji co. Posiadam piec na ekogroszek o mocy 34kW i 800l bufor oddalone o około 10m. Instalator zastosował pex 20mm do podłączenia bufora do pieca (zasilanie i powrót). Ostatniej zimy przy większych mrozach temperatura w buforze spadała przy działającej pompie co, a na piecu spadku temperatury nie było. Czy przyczyną może być za mały przekrój zasilania bufora? Jeśli tak to jaki powinien być minimalny przekrój dla takiej instalacji lub jak mogę go sam wyliczyć? Jakie mogą być inne przyczyny?

    Grzejniki i instalacja co w domu starego typu, z dużą pojemnością i przekrojami oraz oddzielne odejście na przybudówkę grzaną podłogówką i nowymi grzejnikami na pexach. Jednak zeszłej zimy przybudówka grzana była minimalnie, tak by nie było w niej mrozu.
  • #2
    jack63
    Level 43  
    Tomasz-K wrote:
    Instalator zastosował pex 20mm do podłączenia bufora do pieca (zasilanie i powrót).

    Czyli plastykowa rura podłączona do kotła na paliwo stałe?
    Rura ma na 100% za mały przekrój. Nawet przy solidnej pompie może być problem.
    Czy masz pompę między kotłem a buforem?
    Czy jest jakieś zabezpieczenie przed niską temperaturą powrotu do kotła?
  • #3
    Tomasz-K
    Level 4  
    Na piecu jedynie stalowe kolana, dalej już pex. Pompa jest między buforem a piecem, przy samym buforze, sterownik też na buforze (na piecu drugi, ale odpowiada tylko za nadmuch i podawanie paliwa). Zabezpieczenie jest - zawór mieszający termoregulowany (nie mam pewności jak się poprawnie nazywa) przy buforze.
  • #4
    jack63
    Level 43  
    Tomasz-K wrote:
    zawór mieszający termoregulowany (nie mam pewności jak się poprawnie nazywa) przy buforze.

    Po której "stronie " bufora? Od strony kotła czy od strony odbiorników?
    Ile jest pomp w układzie?
    Czy jest jakiś regulator wyłączający pompę obiegu kotłowego gdy temp. wypływu z kotła jest zbyt niska?
  • #5
    Tomasz-K
    Level 4  
    Są trzy pompy, wszystkie przy buforze. Jedna między buforem a piecem, dwie na obiegach do grzejników - jedna na starym, dawniej grawitacyjnym (bufor stoi na miejscu starego pieca), druga na nowym obiegu do przybudówki. Zawór miszający jest na powrocie z bufora do pieca. Na wyjściach do grzejników są sterowane ręcznie zawory czterodrogowe. Co do regulatora to nic mi o nim nie wiadomo, chyba, że sterownik może mieć taką funkcję, bo to on załącza pompę. Nie spotkałem się jednak z wyłączeniem jej jeśli temperatura bufora była poniżej zadanej.
  • #6
    jack63
    Level 43  
    W sumie wygląda, że masz ciekawą instalację. Dziwią mnie tylko te zawory 4D dla grzejników a 3D dla kotła.
    Jednak taki układ dość trudno sterować. Szczególnie ręcznie.
    Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Taki bufor może równocześnie robić za sprzęgło hydrauliczne. Zależy jak to wszystko jest podłączone.
    Domyślam się, że zaworem 3D w obiegu kotłowym steruje sterownik kotła?
    Tomasz-K wrote:
    Ostatniej zimy przy większych mrozach temperatura w buforze spadała przy działającej pompie co, a na piecu spadku temperatury nie było.

    A dlaczego temperatura "na kotle" (nie wiadomo o której piszesz?) ma spadać. Przecież jeżeli kocioł (nie napisałeś jaki?) ma swoją automatykę to utrzyma temperaturę wody wypływowej zwiększając podawanie paliwa czyli moc grzewczą.
    Spadek temperatury bufora (gdzie mierzona?) świadczyłby o braku mocy grzewczej kotła lub zbędnym mieszaniu wody w buforze. Gdzieś są za duże przepływy i woda powracająca do bufora jest za ciepła. Zależy od nastaw zaworów 4D, wydajności pomp i oporów instalacji.
    W kwestii tego pexa 20mm. Jakiej średnicy są króćce przyłączeniowe kotła?
  • #8
    Tomasz-K
    Level 4  
    Miałem na myśli, że jeśli moc kotła byłaby zbyt mała to temperatura spadłaby na kotle (tj mierzona przez sterownik pieca na wyjściu z pieca), i na buforze też (mierzona przez sterownik na buforze zanurzonym w nim termometrem). Tymczasem mocy kotła na pewno nie brakło, bo utrzymywał zadaną temperaturę bez problemu.

    Króćce przyłączeniowe pieca to 1 1/2 cala. Spadek temperatury w buforze był podawany przez sterownik z termometrem w buforze oraz zamontowany w buforze zwykły termometr. Oba umieszczone są na różnych poziomach zbiornika, więc ich wskazania się różnią, ale oba pokazywały spadek. Bufor wychładzał się do momentu wyłączenia pomp CO (robiłem to maksymalnie przy spadku o 20 stopni) do grzejników. Wówczas zaczynał odzyskiwać temperaturę. Jeśli chodzi o sterowanie zaworem w obiegu kotłowym to nie wiem jak jest ono rozwiązane. Prawdopodobnie tak jak piszesz.

    Jeśli chodzi o funkcję bufora to pomysł był mój. Po rozbudowie domu kotłownia musiała być przeniesiona do innego pomieszczenia (kwestia komina i wentylacji), ale w miejscu starego pieca chciałem umieścić źródło ciepła. Stanęlo na tym, że będzie tam bufor grzany z pieca stojącego w nowej kotłowni. Ponadto w planie mam podłączenie pompy ciepła do grzania bufora dla CWU latem (w środku zanurzony zbiornik CWU).

    Nie do końca rozumiem czemu woda wracająca do bufora miałaby być za ciepła. Chodzi o to, że nie zdąży oddać ciepła w grzejnikach? Problem pojawił się tylko przy dużych mrozach, kiedy w domu zaczęło robić się zimno. Przyznam jednak, że nie mierzyłem temperatury powracającej wody. Chyba jednak bufor nie straciłby w ten sposób 20 stopni na dwóch różnych wysokościach?

    Wojtermet25 czy mógłbyś podać jakąś szacunkową średnicę, która byłaby odpowiednia dla kotła o tej mocy?
  • Helpful post
    #9
    Wojtermet25
    Level 28  
    Ja bym dał 1“ tak jak średnica pompy. Chyba że jest bardzo dużo kolanek to 5/4.
    I raczej unikaj Pex bo złączki strasznie zawężają przekrój. Może być normalna czarna stalowa.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Tomasz-K wrote:
    Zabezpieczenie jest - zawór mieszający termoregulowany (nie mam pewności jak się poprawnie nazywa) przy buforze

    Daj jeszcze info o tym zaworze, firma model średnica, bo to też może być wąskie gardło.
  • #10
    Tomasz-K
    Level 4  
    Zawór Afriso ATV 333, na oko calowy.
  • #12
    Tomasz-K
    Level 4  
    Dziękuję Wojtermet25.

    jack63 Nową instalacją jeszcze wiele nie sterowałem - jedynie utrzymywałem dodatnią temperaturę. Zawór 4D na starym CO miał regulować sterownik, ale instalator podłączył zawór odwrotnie i przy niskiej temperaturze sterownik próbując podgrzać jeszcze bardziej ochładza wodę idącą na grzejniki. Przy okazji przeróbek w instalacji będę go odwracał, ale na razie używam ręcznego sterowania. Faktycznie niezbyt wygodne, ale można się przyzwyczaić. Czy Twoim zdaniem z dużej średnicy króćców (3/2 cala) wynika, że rurka powinna też być grubsza?
  • Helpful post
    #13
    jack63
    Level 43  
    Tomasz-K wrote:
    Twoim zdaniem z dużej średnicy króćców (3/2 cala) wynika, że rurka powinna też być grubsza?

    Tak. Rura PEX 20 ma ok 15 mm w środku. 3/2" to ok 40mm. 1" to minimum.
    Tomasz-K wrote:
    instalator podłączył zawór odwrotnie i przy niskiej temperaturze sterownik próbując podgrzać jeszcze bardziej ochładza wodę idącą na grzejniki.

    Jak odwrotnie? A może tylko siłownik wystarczyło przestawić w odwrotne działanie? No chyba, że rury pomieszał, choć to trudne.
  • #14
    Tomasz-K
    Level 4  
    Możliwe, że rzeczywiście wystarczy poprawić siłownik lub zamienić kable do sterownika - sprawdzę. Dziękuję za pomoc w sprawie przekroju rury.
  • #15
    Tomasz-K
    Level 4  
    Możliwe, że rzeczywiście wystarczy poprawić siłownik lub zamienić kable do sterownika - sprawdzę. Dziękuję za pomoc w sprawie przekroju rury.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zbyt mały przelrój rury jest poszukiwanym problemem. Wymienię na 1 lub 3/2 cala.