Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes sprinter 2005r - Auto stało przez kilka tygodni i nie chce odpalić.

myster07 13 Dec 2019 17:09 1593 14
  • #1
    myster07
    Level 6  
    Witam mam problem z nie odpalającym Mercedesem Sprinterem z 2005r 2.2 CDI. Auto stało kilka tygodni nie odpalane. Kiedy chciałem go uruchomić okazało się że akumulator jest słaby (ale chwile zakręcił). Zmieniłem akumulator na nowy i po przekręceniu stacyjki rozrusznik nie kręci. Nie ma sterowania. Okazało się że przekaźnik się nie zwiera zmieniłem go i to samo. Sprawdziłem wejście na przekaźnik. W 1 jest plus po zapłonie w 2 pojawia się po przekreceniu na rozruch w 3 nic (a myślę ze powinna byc masa) w 4 wyjście na rozrusznik. Po zwarciu ręcznie przekaźnika kręci ale nie odpala wygląda że nie ma zasilania na wtryskiwacze bo paliwo dochodzi (popuszczałem przewody wysokiego ciśnienia przy wtryskach ). Auto na samo start chodzi. Jeśli ktos ma jakis pomysł to chętnie wysłucham. Z góry dziękuję za pomoc.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #3
    pioter488
    Level 15  
    Kostka stacyjki uszkodzona prawdopodobnie
  • #4
    myster07
    Level 6  
    Licznik nie wyświetla żadnej informacji "startError" świeca sie te same kontrolki co zawsze. Jeśli chodzi o stacyjke to:
    Czerwony - stały plus
    Szaro-zielony - stały plus
    Czarno-czerwony - plus po zapłonie
    Czarny - plus po zapłonie (ale chyba powinna byc masa bo bez zapłonu jest)
    Czarno-żółty- plus w pozycji rozruchu

    Wydaje mi sie że to może byc wlasnie wina stacyjki ponieważ wczesniej tego nie sprawdziłem a czarny kabel powinien być raczej masą. Co wy o tym sadzicie ?
  • #5
    Gerri
    Mercedes specialist
    myster07 wrote:
    Szaro-zielony - stały plus
    Czarno-czerwony - plus po zapłonie
    Czarny - plus po zapłonie (ale chyba powinna byc masa bo bez zapłonu jest)
    Czarno-żółty- plus w pozycji rozruchu

    Nie do końca.
    Styk "30" czerwony, stały plus
    Styk "P30" szaro/zielony, cienki. Plus służący do załaczania postojówek po jednej stronie. Zanika po załaczeniu zapłonu
    Styk "15R" czarno/czerwony. W pozycji I stacyjki zasila radio
    Styk "15" czarny - zapłon
    Styk "50" czarno/żółty rozrusznik
    myster07 wrote:
    czarny kabel powinien być raczej masą

    Zastanów się: po co w zwykłej stacyjce masa? Czarny kolor dla obwodów masy nie jest regułą. W Mercedesie z tych lat jako masa przyjęty jest kolor brązowy.
    myster07 wrote:
    Jeśli ktos ma jakis pomysł to chętnie wysłucham

    Sprawdź przekaźnik oznaczony "M" na dole skrzynki bezpieczników. Są trzy - na próbę możesz "M" zamienić z którymś z pozostałych. Oznaczenia "B", "M" i "W" są na krawędzi skrzynki bezpieczników, w pobliżu przekaźników.
  • #6
    myster07
    Level 6  
    Od strony drzwi w stelażu od fotela kierowcy jest puszka z bezpiecznikami. Są tam 2 szare przekaźniki po prawej na samym dole (przy krawędzi) nie maja oznaczeń swoich miejsc. Jeden z nich odpowiada za rozrusznik i kiedy zawrze się go ręcznie to rozrusznik kreci (zamieniałem go kilka razy z innymi i nic to nie zmienia). Przypadkiem zauważyłem że kiedy do fioletowo-zielonego kabla który wychodzi z przekaźnika da się masę to sam się zwiera i wtedy kreci ze stacyjki ale wciąż nie ma sterowania wtryskiwaczy.
  • #7
    Gerri
    Mercedes specialist
    myster07 wrote:
    Od strony drzwi w stelażu od fotela kierowcy jest puszka z bezpiecznikami.

    "Dziad swoje, a baba swoje..." - znasz takie przysłowie?
    Wiesz w ogóle gdzie w tym aucie jest główna skrzynka z bezpiecznikami? Ta, o której piszę?

    EDIT.
    No dobra. Mała podpowiedź. Poniżej obrazek głównej skrzynki. Widać dokładnie trzy przekaźniki na dole, nawet widać oznaczenia literowe o których pisałem wcześniej.
    Mercedes sprinter 2005r - Auto stało przez kilka tygodni i nie chce odpalić. Mercedes sprinter 2005r - Auto stało przez kilka tygodni i nie chce odpalić.
  • #8
    myster07
    Level 6  
    Przekaźnik "M" rozwiera się po zapłonie natomiast przekaźniki "W" oraz "B" nie reagują. Jeśli podmieniam je z "M" to też się rozwierają.
  • #9
    Gerri
    Mercedes specialist
    Przekaźnik M (Motor) podaje prąd na sterownik silnika po załączeniu zapłonu i powinien być wtedy zwarty. Konfiguracja jest dosyć śmieszna, bo to właśnie sterownik silnika steruje tym przekaźnikiem. Natomiast na pozostałe dwa nie patrz, bo „W” to Wischer (wycieraczki), a „B” to Blinker (migacze)
    Odnośnie uszkodzenia to spotkałem się z zimnymi lutami w pobliżu tego przekaźnika co powodowało nieprawidłową pracę przekaźnika M. Rozebranie i sprawdzenie tej skrzynki nie jest skomplikowane.
  • #10
    myster07
    Level 6  
    Mercedes sprinter 2005r - Auto stało przez kilka tygodni i nie chce odpalić. Mercedes sprinter 2005r - Auto stało przez kilka tygodni i nie chce odpalić.

    Przekaźnik "M" w stanie spoczynku jest zwarty po zapłonie rozwiera się. Zdemontowalem skrzynkę i zdjąłem z niej obudowę na pierwszy rzut oka widać że ktoś przed mną coś tu grzebał. Nie zauważyłem natomiast żeby coś było nie tak. Aby ja dokładnie sprawdzi muszę odlutować płytkę od reszty czy już mogę ją w jakimś stopniu sprawdzić ? Sprawdzić przejścia miernikiem ?
  • #11
    Gerri
    Mercedes specialist
    Nic więcej nie rozbieraj. W tym stanie jak jest można doskonale ocenić stan lutów. Można użyć w tym celu szkła powiększającego - lut uszkodzony będzie mieć matową powierzchnię i zazwyczaj czarną otoczkę w miejscu przerwania. Trzeba sprawdzić w miejscach połączenia styków przekaźnika M do płytki. Można też próbować przelutować podejrzane styki bez sprawdzania, ale osobiście nie jestem zwolennikiem tej metody. W uszkodzonym styku dochodzi do iskrzenia (czarna otoczka o której wspomniałem) i materiał w tym miejscu jest utleniony. Proste przegrzanie takiego miejsca lutownicą nie przywróci dobrego połączenia. Lepiej faktycznie to miejsce uszkodzone najpierw znaleźć, a potem dobrze je odczyścić i zalać spoiwem.
  • #13
    myster07
    Level 6  
    Przyjrzałem się lutą i po za resztkami kalafoni po kimś kto był tu przed mną nie zauważyłem aby któryś lut był nie tak. Wszystkie sa ładnie i nie maja czarnych otoczek.

    Mercedes sprinter 2005r - Auto stało przez kilka tygodni i nie chce odpalić.
  • #14
    Gerri
    Mercedes specialist
    No to jeżeli nic nie znalazłeś na płytce to trzeba kombinować w inny sposób - ten przekaźnik jest ważny i według mnie pracuje nieprawidłowo. Trzeba się trzymać tego kierunku.
  • #15
    myster07
    Level 6  
    [quote="Gerri"]No to jeżeli nic nie znalazłeś na płytce to trzeba kombinować w inny sposób - ten przekaźnik jest ważny i według mnie pracuje nieprawidłowo. Trzeba się trzymać tego kierunku.[/quote

    Przekaźnik w trakcie kręcenia powinien być zwarty tak?