Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator na jeden pasek +/- 100 A

13 Gru 2019 17:52 1113 39
  • Poziom 5  
    Witam. Szukam alternatora którego mógłbym dopasować do ciągnika rolniczego... Z racji tego że mam kompletnie spaloną instalacje zamontowałem alternator od Ursusa C 360 który ładuje prądem ok. 40 A, co jest stanowczo za mało i te alternatory nie są trwałe (robione na szybko byle można było pracować w dzień i odpalać). Po roku czasu i 5 "zużytych" alternatorach przyszedł czas na przeróbkę i wstawienie czegoś co podoła zadaniu... Instalacja niestety albo i stety posiada x2 akumulatory 12 V 95 Ah i rozruch na 24 V... Obciążona jest też lampami roboczymi LED 4x 40 W, radiem, dmuchawą do ogrzewania i światłami drogowymi... Jednym słowem za czasów kiedy była instalacja oryginalna z oryginalnym alternatorem (nowym) nie było ładowania jak trzeba i często po 4 godzinach pracy w nocy brakowało prądu. Oryginalnie był zamontowany bodajże alternator 65 A produkcji z "bloku wschodniego". Dodam iż zamontowaliśmy alternator od Ursusa C360 bo posiada regulator napięcia (wbudowany) i nie mieliśmy czasu na myślenie nad wstawieniem czegoś "normalnego". Z tego co mi wiadomo każdy alternator bez wbudowanego regulatora potrzebuje określony typ owego regulatora i tu zaczynają się schody. Jakieś podstawowe pojęcie podstaw mamy, ponieważ jestem elektronikiem a ojciec elektrykiem, ale proszę o pomoc bo w okolicy nie możemy znaleźć żadnego "elektryka" samochodowego, który podjął by się czegoś takiego zwłaszcza że odbudowaliśmy podstawowe funkcje całej instalacji sami i działa. :) .
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Możesz mi wyjaśnić jak udało się wam pogodzić 12V alternator z rozruchem na 24V ?
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Zmartwię Cię ale jeden pasek klinowy nie da rady w pełni przenieść mocy na alternator ~100A. Z tego co zauważyłem to na jednym pasku ciągnie gdzieś do 60A.

    sigwa18 napisał:
    Możesz mi wyjaśnić jak udało się wam pogodzić 12V alternator z rozruchem na 24V ?

    Normalnie, instalacja normalnie pracuje pod 12V a w momencie rozruchu przekaźnik łączy szeregowo akumulatory. Popularne rozwiązanie w ciągnikach czy maszynach budowlanych nawet nowszych.
  • Poziom 5  
    To w tych alternatorach na +/- 100 A są jakieś "większe" opory dynamiczne? Ogólnie sprawa wygląda tak, że w tych ciągnikach w końcówce produkcji zaczęli montować podwójne koła pasowe i właśnie w najbliższym czasie i tak muszę wyciągnąć silnik chłodnicę i rozjechać go... Więc to koło pasowe wymienię jeśli nie będzie w pełni wykorzystany alternator rzędu 100 A kwestia polega na dopasowaniu alternatora do regulatora i jak to mniej więcej podłączyć... Tak samo mocowanie alternatora już sobie "wyspawamy". Problem właśnie polega na dopasowaniu altka 100 A na jeden/dwa paski i regulatora wraz z podłączeniem w całość bo nie wiemy za bardzo od czego był by taki alternator.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Golf 4 i pochodne miały Boscha 120 A z regulatorem wbudowanym, można je nabyć nawet za 50 PLN, tylko koło pasowe do zmiany bo tam były na pasek 6pk. Z doświadczenia z montażem alternatora w C360 jest problem z obrotami niestety te silniki pracują normalnie na obrotach około 1600 RPM a to są za małe obroty aby uzyskać nominalne prądy z alternatora. Czasem pomaga dorobienie małego koła do alternatora tak by jego obroty były co najmniej 3 razy większe. Co do oporów alternatora no niestety fizyka się kłania jak wyciągasz z niego 100 A przy 12 V to niestety pasek musi przenieść prawie 1,5 KW mocy mechanicznej by alternator mógł przetworzyć to na prąd elektryczny. Ja bym zaczął od pomiaru prądu jaki jest potrzebny przy włączonych wszystkich odbiornikach i na podstawie tego szukał.
  • Poziom 5  
    nici napisał:
    Możesz użyć alternator od BMW, silnik M47 np. One są na 140/150A . Samowzbudne ( jeśli nie wysterujemy ich z BSD ) .

    One nie wymagają nic, oprócz PLUSA.


    Zainteresował mnie ten pomysł... tylko jak dopasować koło pasowe do niego?

    Czyli np taki byłby dobry? https://www.autodoc.pl/cv-psh/9253433
  • Poziom 36  
    Taki np. OE BMW 12318517262

    Podłączony tylko do plusa i masy już ładuje. Nie wymaga wzbudzenia lecz sterowania z ECU samochodu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    domi42097 napisał:
    tylko jak dopasować koło pasowe do niego ?
    Koło pasowe jakoś dopasujesz, czy do tego czy innego.

    Plus tych akurat jest taki, że sprawne używki chodzą po 100 zł. Masa modeli BMW miała te podobne modele sterowane linią BSD. Do prymitywnych zastosowań typu traktor jak znalazł.

    Szukaj używki od serii E8X e9X e6X od silników z przed liftu. Za 100 kupisz.
  • Poziom 5  
    Wymaga "sterowania z ECU samochodu"? Co to oznacza? W ciągniku rolniczym raczej tego nie posiadam...
  • Poziom 36  
    domi42097 napisał:
    Wymaga "sterowania z ECU samochodu" ? co to oznacza ? w ciągniku rolniczym raczej tego nie posiadam ...

    Nie będę się rozpisywał do czego to służy, ale jak tego nie podłączysz to będzie ładowanie 14.4 jak dzwon :]
  • Poziom 5  
    Ahaa... czyli jakbym tego alternatora OE BMW 12318517262 nie podłączył to będzie ładował prawidłowo i on nie potrzebuje regulatora bo posiada wbudowany?
  • Poziom 36  
    domi42097 napisał:
    Okej poczytałem troszkę o tym ECU więc raczej wszystko się zgadza iż nie potrzebuję tego sterowania ... Teraz kwestia dopasowania obrotów i koła pasowego


    Koło jakoś dosztukujesz, dobry tokarz i wszystko się uda. Te alternatory to kawał dobrego generatora. Wsadzają je w auta wyposażone w elektryczne kilowatowe dogrzewacze PTC i masę elektroniki i chodzi latami.
  • Poziom 5  
    Zamierzam wybrać się na auto złom... Może tam znalazłbym jakiś dobry alternator w dobrych pieniądzach... Tylko w jakich samochodach go szukać? Od modeli z "serii E8X e9X e6X od silników z przed liftu"... Ciekawe czy na złomie coś znajdę... bo też nie znam się na BMW.
  • Moderator Samochody
    domi42097 napisał:
    Witam . Szukam altenatora który mógłbym dopasować do ciągnika rolniczego ... z racji tego że mam kompletnie spaloną instalacje zamontowałem alternator od ursusa c360 który ładuję prądem ok. 40 A co jest stanowczo za mało i te alternatory nie są trwałe ( robione na szybko byle można było pracować w dzień i odpalać) Po roku czasu i 5 "zużytych" alternatorach przyszedł czas na przeróbkę i wstawienie czegoś co podoła zadaniu ... instalacja niestety albo i stety posiada x2 akumulatory 12V 95 Ah i rozruch na 24V ... obciążone jest też lampami roboczymi LED 4x 40 W radiem dmuchawą do ogrzewania i światłami drogowymi ... jednym słowem za czasów kiedy była instalacja oryginalna z oryginalnym alternatorem ( nowym) nie było ładowania jak trzeba i często po 4 godzinach pracy w nocy brakowało prądu . Oryginalnie był zamonotowany bodajże alter 65 A produkcji z "bloku wschodniego" . Dodam iż zamontawaliśmy alter od c360 bo posiada regulator napięcia (wbudowany) i nie mieliśmy czasu na myślenie nad wstawieniem czegoś "normalnego" . Z tego co mi wiadomo każdy alternator bez wbudowanego regulatora potrzebuje określony typ owego regulatora i tu zaczynają się schody . Jakieś podstawowe pojęcie podstaw mamy ponieważ jestem elektronikiem a ojciec elektrykiem ale proszę o pomoc bo w okolicy nie możemy znaleźć żadnego "elektryka" samochodowego który podjął by się czegoś takiego zwłaszcza że odbudowaliśmy podstawowe funkcje całej instalacji sami i działa


    Trudno te wypociny nawet skomentować. Do panów piszących - jeden pasek da radę przenieść 1,5-2kW mocy, pod warunkiem że będzie to pasek 17mm - a takie występują w ciągnikach rolniczych. To jedno. Drugie - do czego w ciągniku potrzebne jest aż 100A? Na pewno nie dla oświetlenia i ładowania akumulatora, bo te w nawet najwypaśniejszej wersji opędzi alternator 55A. A 70A Zelmot, używany do Ursusów już z ogromnym zapasem. Przyczyn uszkadzających się alternatorów upatrywałbym zupełnie gdzie indziej.
  • Poziom 5  
    Ciągnik to Belarus ... od samego początku nie miał wystarczającego ładowania i były zawszę z tym poblemy gdy nie jednokrotnie pracowało się całą noc na maksymalnym oświetleniu tj. 4x55 W halogen i długie światła ... oryginalnie był zamontowany 700 W alternator czyli w granicach 50 A ... Postanowiłem zamienić lampy halogenowe na LED`owe 4x40 W Wesem które miały "odciążyć" instalację ... Nie znam się na tym ale zachodnie ciągniki typu John Deere posiadają alternatory 200 A i w góre ...

    Szerokość paska wynosi 13 cm
  • Moderator Samochody
    "Zetory" miały 4 lampy z przodu i 3 halogenowe z tyłu, do tego prądożerny wentylator ogrzewania i alternator Magneton 55A - nie zdarzył mi się spalony.
    domi42097 napisał:
    Nie znam się na tym ale zachodnie ciągniki typu John Deere posiadają alternatory 200 A i w góre
    W silnikach CR, gdzie sam silnik potrzebuje znacznej ilości prądu do pracy układu wtryskowego i podgrzewaczy, a także do zasilania układów sterowania skrzyni biegów, napędów itd.
    Zamiast cudować, zastanowiłbym się nad przeróbką całości na 24V.
  • Poziom 5  
    Zetor to zetor a ruskie rządzą się własnymi prawami podejrzewam że te alternatory "ruskie" w życiu nie osiągają takich mocy jakie są deklarowane ...
  • Poziom 37  
    robokop napisał:
    Do panów piszących - jeden pasek da radę przenieść 1,5-2kW mocy, pod warunkiem że będzie to pasek 17mm - a takie występują w ciągnikach rolniczych

    Może w jakiejś maszynie bo na pewno nie w ciągniku rolniczym w którym powierzchnia opasania jest niska ze względu na inne napędzające elementy.
    domi42097 napisał:
    Zetor to zetor a ruskie rządzą się własnymi prawami podejrzewam że te alternatory "ruskie" w życiu nie osiągają takich mocy jakie są deklarowane ...

    Ruskie alternatory są bardzo dobre i co najważniejsze są bezszczotkowe.
    MTZ'ty mają problem z ładowaniem i nie jest to wina alternatora ale instalacji elektrycznej która jest zawodna podobnie jak przekaźnik rozruchu. Doprowadź to do ładu to i problemu z ładowaniem nie będzie.
  • Moderator Samochody
    bearq napisał:
    Może w jakiejś maszynie bo na pewno nie w ciągniku rolniczym w którym powierzchnia opasania jest niska ze względu na inne napędzające elementy.
    Na pewno to drogi kolego Kopernik nie żyje - opasanie połowy obwodu wystarczy, a tu jest chyba nawet więcej. Do tego cały czas zostaje problem niewielkiej prędkości obrotowej , uniemożliwiającej uzyskanie max mocy z alternatora i z drugiej strony nie zapewniającej mu właściwe chłodzenie, co w sumie powinno się równoważyć. W każdym razie zakładałem wiele różnych alternatorów do ciągników, przypadki spalenia trafiały się tylko z winy użytkownika - pomylone klemy, a tak to tylko łożyska.
  • Poziom 29  
    Ja u siebie w c 360 mam alternator bosch 100A pochodzący z opla 2,0D
    Napędza go jeden pasek 17 -nie zauważyłem aby się ślizgał
    Ładowanie mam wreszcie 14,5V nie zależnie czy ciepły czy zimny nie zależnie od ilości włączonych lamp
    Ładuje 2 akumulatory 195AH
    Przełączniki 12/24 były w min. starych ursusach np. 1224, działało to bez większych cudów
    Fabrycznie siedział tam alternator z poloneza bodaj 44A i dawał radę
    Sam miałem okazję osobiście przeglądać instalacje elektryczną

    Dodano po 8 [minuty]:

    domi42097 napisał:
    Ciągnik to Belarus ... od samego początku nie miał wystarczającego ładowania i były zawszę z tym poblemy gdy nie jednokrotnie pracowało się całą noc na maksymalnym oświetleniu tj. 4x55 W halogen i długie światła ... oryginalnie był zamontowany 700 W alternator czyli w granicach 50 A ... Postanowiłem zamienić lampy halogenowe na LED`owe 4x40 W Wesem które miały "odciążyć" instalację ... Nie znam się na tym ale zachodnie ciągniki typu John Deere posiadają alternatory 200 A i w góre ...

    Szerokość paska wynosi 13 cm

    Miałem kiedyś okazje montować co prawda do mtz82 [podobna konstrukcja]zwykły alternator z żuka[lat do tyłu] i działał bezawaryjnie przez kilka lat potem ciągnik pojechał w świat
    Ja bym szedł w tym kierunku aby zamontować jakiś standardowy z samochodu który w razie awarii kupisz na pierwszym większym złomie
  • Poziom 37  
    bizon_126 napisał:

    Ja u siebie w c 360 mam alternator bosch 100A pochodzący z opla 2,0D
    Napędza go jeden pasek 17 -nie zauważyłem aby się ślizgał

    Możesz mieć nawet 200A. Obciąż go takim prądem to zobaczysz co się dzieje.
    bizon_126 napisał:
    Przełączniki 12/24 były w min. starych ursusach np. 1224, działało to bez większych cudów
    Fabrycznie siedział tam alternator z poloneza bodaj 44A i dawał radę
    Sam miałem okazję osobiście przeglądać instalacje elektryczną

    Tak średnio to tam działa podobnie jak w MTZ gdzie jeden akumulator ciągle jest niedoładowany.
  • Poziom 43  
    sigwa18 napisał:
    100 A przy 12 V to niestety pasek musi przenieść prawie 1,5 KW mocy mechanicznej by alternator mógł przetworzyć to na prąd elektryczny

    Nie 1,5kW a 3 kW sprawność alternatora nie przekracza 50% .

    Po drugie kup taki co da się zamontować w miarę bezpiecznie.


    Koło pasowe nie zmniejszaj bo będzie ci ślizgać i palić pasek.
  • Poziom 29  
    bearq napisał:
    bizon_126 napisał:

    Ja u siebie w c 360 mam alternator bosch 100A pochodzący z opla 2,0D
    Napędza go jeden pasek 17 -nie zauważyłem aby się ślizgał

    Możesz mieć nawet 200A. Obciąż go takim prądem to zobaczysz co się dzieje.
    bizon_126 napisał:
    Przełączniki 12/24 były w min. starych ursusach np. 1224, działało to bez większych cudów
    Fabrycznie siedział tam alternator z poloneza bodaj 44A i dawał radę
    Sam miałem okazję osobiście przeglądać instalacje elektryczną

    Tak średnio to tam działa podobnie jak w MTZ gdzie jeden akumulator ciągle jest niedoładowany.

    W ciągniku rolniczym, tym bardziej starym, prostym, nie ma jakiś pożeraczy prądu.
    Oświetlenie i tyle - kupiłem taki aby mieć zapas mocy.
    Przełączniki działają pod warunkiem że są sprawne i instalacja też, a jak mają 20 lat i nikt nie zaglądał tylko czekali jak stanie no to trudno.
  • Poziom 33  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    sigwa18 napisał:
    100 A przy 12 V to niestety pasek musi przenieść prawie 1,5 KW mocy mechanicznej by alternator mógł przetworzyć to na prąd elektryczny

    Nie 1,5kW a 3 kW sprawność alternatora nie przekracza 50% .

    Po drugie kup taki co da się zamontować w miarę bezpiecznie.


    Koło pasowe nie zmniejszaj bo będzie ci ślizgać i palić pasek.


    Normalny ma ok 80 % zresztą nie widzę jak alternator oddałby te 1.5 KW ciepła (no niestety ale suma musi się zgadzać) 300 watów to już normalna wartość.
  • Moderator Samochody
    sigwa18 napisał:
    nie widzę jak alternator oddałby te 1.5 KW ciepła
    No to mało widziałeś - przy poborze bliskim znamionowego jarzmo stojana zaczyna parzyć - po to współczesne wysilone alternatory mają obudowę "pajęczyny" i dwa wentylatory promieniowe w środku.
  • Poziom 35  
    robokop napisał:
    ]No to mało widziałeś - przy poborze bliskim znamionowego jarzmo stojana zaczyna parzyć - po to współczesne wysilone alternatory mają obudowę "pajęczyny" i dwa wentylatory promieniowe w środku.

    Rob, po co gdybać? Niech założy nawet 150A z jakiegoś auta, a jak nie ogarnie zasady działania ładowania to i kolejny alternator zmęczy.
    Niby MTZ/Belarus mają problemy, co nie znaczy, że się nie da tego opanować.
  • Poziom 43  
    sigwa18 napisał:
    Normalny ma ok 80 % zresztą nie widzę jak alternator


    JAkie 80% nie siej herezji to nie pudelek.pl, sprawność alternatora nie przekracza 50%, dlatego też są wodne chłodzone bo normalnie mamy do czynienia z temperaturami rzędu 120-160'C. Na uzwojeniu.

    Polejesz wodą to syczy jak wściekłe i para leci takie tam są temperatury.
  • Poziom 33  
    Mea culpa fakt puściłem babola. 70-80 % jest ale max przy niskich obrotach i połowie prądu nominalnego przy max nawet czasem nie ma tych 50 %.