Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wsk 125 - cewki - Podłączenie instalacji elektrycznej

MALIKUT 17 Dec 2019 20:27 2556 48
e-mierniki
  • #1
    MALIKUT
    Level 4  
    Witam mam mały mętlik w głowie... bo chciałbym założyć akumulator 12 V, gdzie światła będą zasilane z akumulatora a ładowanie poprzez 2 cewki świetlne i teraz pytanie - czy 2 cewki (oryginalne) dadzą radę zasilić akumulator, jeżeli tak, to co potrzeba jeszcze do tego jakiś kondensator, mostek UNITRA lub jakiś rezystor? Jestem siwy na te tematy więc zwracam się do was... i chciałem podłączyć te cewki szeregowo, więc jedną z cewek muszę podłączyć pod początek zwoju i tu pytanie, jak podłącze już kabel pod początek zwoju to muszę jedna cewkę obkręcić czy nie...z góry dziękuję.
  • e-mierniki
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Instalacja WSK 125 miała 6 Volt. Niestety ładowanie akumulatora, było tam bardzo słabe. Jeśli dobrze pamiętam, dwie cewki to były od świateł ( żarówka główna), a ładowanie, to była jedna cewka.
  • #3
    MALIKUT
    Level 4  
    Tak akumulator był ładowany z cewki ładowania ale myślałem coś nad tymi dwoma szeregowo i chciałbym się dowiedzieć czy to działa tego co to ma lub próbował .


    Jak i to czy jedna cewka szeregowo powinna być obkrecona czy każde w tę samą strone
  • #4
    stanislaw1954
    Level 43  
    MALIKUT wrote:
    chciałbym się dowiedzieć czy to działa tego co to ma lub próbował .

    Takich prób nie robiłem.
    MALIKUT wrote:
    Jak i to czy jedna cewka szeregowo powinna być obkrecona czy każde w tę samą strone
    Jak chcesz eksperymentować, to musisz odłączć koniec pierwszej cewki od masy, bo jak pamiętam każda z cewek ma jedno wyprowadzenie, a drugie jest podłączone do masy. Następnie podłącz koniec pierwszej cewki (ten masowy ) do początku drugiej cewki. Tak uzyskasz 12 V
  • e-mierniki
  • #5
    MALIKUT
    Level 4  
    stanislaw1954 wrote:

    Jak chcesz eksperymentować, to musisz odłączć koniec pierwszej cewki od masy, bo jak pamiętam każda z cewek ma jedno wyprowadzenie, a drugie jest podłączone do masy. Następnie podłącz koniec pierwszej cewki (ten masowy ) do początku drugiej cewki. Tak uzyskasz 12 V[/quote]

    Dzięki Wielkie czekam tylko niech ktoś napisze czy się da ładować przez te cewki
  • #6
    stanislaw1954
    Level 43  
    Nie napisałem, że to dopiero uzyskasz 12 V zmiennego i teraz dopiero trzeba będzie dać jakąś diodę, albo mostek, by uzyskać prąd wyprostowany.
  • #7
    MALIKUT
    Level 4  
    Nie zrozumiałeś druga część wiadomości nie była skierowana centralnie do ciebie tylko do wszystkich czy da się z tych 12v ładować akumulator i co dac przed obiegiem prądu
  • #8
    mczapski
    Level 39  
    Oj koledzy to raczej nie tak. Prawdopodobnie szeregowo połączone cewki bez obciążenia podadzą ponad 50 V AC, A zatem sprawę rozwiąże regulator napięcia połączony z prostownikiem lub przetwornica.
  • #9
    MALIKUT
    Level 4  
    Czyli masz na myśli że z cewek swietlnych szeregowo bez obciążenia będą miały 50v czyli najpierw muszę dać stabilizator z 50na 12v a potem mostek UNITRA dobrze rozumiem ?wtedy normalnie zasile Aku 12v (0.6A ładowania)
  • #10
    stanislaw1954
    Level 43  
    mczapski wrote:
    Prawdopodobnie szeregowo połączone cewki bez obciążenia podadzą ponad 50 V AC
    A to dlaczego aż tyle ? Przecież tam była żarówka na 6 V, czyli mogło być bez obciążenia 10 V, może trochę więcej więc w sumie wyszłoby 20 V.- lub więcej, a prostownik, i za nim akumulator będą obciążeniem.
    Ale po co zgadywać zapalić silnik, podłączyć woltomierz pod cewki oświetleniowe(w takim stanie jak obecnie) i zmierzyć - beż obciążenia i z obciążeniem i będzie wszystko jasne.
  • #11
    MALIKUT
    Level 4  

    Wsk 125 - cewki - Podłączenie instalacji elektrycznej

    Wsk 125 - cewki - Podłączenie instalacji elektrycznej



    Wsk 125 - cewki - Podłączenie instalacji elektrycznej


    Który z tych 2schematow obniżenia prądu będzie dobry ...i czy na szybko schemat narysowany będzie
  • #12
    carrot
    Moderator of Cars
    Weźcie jeszcze pod uwagę rozmieszczenie tych cewek względem magnesów koła zamachowego, może się okazać, że podłączenie początek - koniec nie da oczekiwanego napięcia na wyjściu
  • #13
    MALIKUT
    Level 4  
    Co masz dokładnie na myśli bo nie umieć zrozumieć ?
  • #14
    mczapski
    Level 39  
    Nie będzie lepszego sposobu na dojście do wiedzy niż pomiary i badania. Chodzi o to, że zupełnie znamy efektów działań. Zapewne okaże się, że każdy nabiegunnik wyindukuje swoje napięcie. W efekcie uzyskasz zwielokrotnienie częstotliwości. Czy fazy pokryją się ? Raczej nie. Pytanie czy uda się je nałożyć czyli sumować, czy też wręcz przeciwnie będą się znosiły? A więc sumowanie faktycznie nieoczywiste (dawno nie dłubałem w tych mechanizmach). Do tego obróbka prądu o częstotliwości raczej wysokiej i oczywiście zmiennej to kolejne wyzwanie. Stąd potrzeba wykonania pomiarów i badań. 6 V w instalacji tego motocykla to pobożne życzenie. Dlatego też nieczęsto rozwiązaniem problemów było użycie żarówek 12 V, które też ulegały uszkodzeniom .
    Pewno można i warto spróbować zastosować do istniejącej instalacji regulator z aktualnych motorków, gdzie jest przewidziana funkcja ładowania akumulatora i zasilania oświetlenia prądem AC. W przypadku łączenia szeregowego cewek znaczenie ma które końcówki ze sobą połączymy a raczej nie będą to te dwie zastosowane ma masę. Stąd rozwiązanie względnie doskonałe to zastosowanie iskrownika ze współczesnych motorków i przeróbka instalacji.
  • #15
    MALIKUT
    Level 4  
    Czyli da się ładować. Cewek szeregowo 12v poprzez regulator napięcia np z aliexpres czy nie ??
  • #16
    Mierzejewski46
    Level 35  
    A coś się uparł na aku 12V. Masz 6V instalację to dajesz aku 6 volt i po problemie.
  • #17
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    Czyli da się ładować. Cewek szeregowo 12v poprzez regulator napięcia np z aliexpres czy nie ??

    Jest parę problemów:
    -Chcesz mieć światła zasilane z akumulatora doładowywanego cewkami "świetlnymi"
    Dopóki ich nie podłączysz szeregowo i nie dasz diody prostowniczej nie dowiesz się jakie dają faktycznie napięcie, czy nie będzie niezbędny regulator napięcia.
    -Drugi problem, to właśnie regulator, te powszechnie dostępne są przystosowane do zasilania świateł prądem zmiennym, posiadają wprawdzie wyjście napięcia stałego do ładowania akumulatora, ale niskim prądem, nie zasilisz w ten sposób świateł.
    -Trzeci, to tzw bilans energetyczny, wsk miała już fabrycznie dość słabe magnesy w kole, po kilkudziesięciu latach zdarzają się przypadki, że koło jest tak rozmagnesowane, że ciężko odpalić silnik, o sensownych światłach nie ma mowy bez względu na sposób połączenia cewek
  • #18
    MALIKUT
    Level 4  
    Dzięki zostaję przy cewce ładowania daje mostek UNITRA i na akumulator i z akumulatora światla może jakiś inventer 6/12v i żarówka h4
  • #19
    carrot
    Moderator of Cars
    Akumulator motocyklowy ma 7Ah, żarówka H4 55W, czyli pobiera ok 5A, na sensowne światła z akumulatora masz co liczyć przez góra 0,5h, później ciemność widzę panie. Oczywiście warunkiem działania takiego rozwiązania będzie ładowanie akumulatora prostownikiem w garażu po każdej jeździe
  • #20
    mczapski
    Level 39  
    O ile pamiętam iskrownik WSK/WFM oferował aż 21 W mocy. Wpływ na to mają w głównej mierze magnesy. Zatem jak mawiają z pustego .......
    MALIKUT wrote:
    zostaję przy cewce ładowania daje mostek UNITRA i na akumulator

    Czy kolega widział schemat instalacji motocykla? Jak zamierza podłączyć mostek prostowniczy? Cewka ładowania podaje w porywach bodajże 0,7 A. Do bilansu energetycznego sporo brakuje.
    Jak już napisałem konieczne byłoby świadome i kompetentne podejście do zagadnienia podparte pomiarami. Druga możliwość to wymiana kompletnego iskrownika. Ale czy warto w takim pojeździe to już oceń sam.
    Ale przypomina mi się wypowiedź pewnego gościa walczącego z silnikiem S 06, że przerabianie jest haniebnych kaleczenim konstrukcji więc nic nie zmieniamy.
  • #21
    MALIKUT
    Level 4  
    carrot wrote:
    Akumulator motocyklowy ma 7Ah, żarówka H4 55W, czyli pobiera ok 5A, na sensowne światła z akumulatora masz co liczyć przez góra 0,5h, później ciemność widzę panie. Oczywiście warunkiem działania takiego rozwiązania będzie ładowanie akumulatora prostownikiem w garażu po każdej jeździe


    Chodzi mi o włącznik w nocy tylko jakbym wracał ze akumulator ładuje się cały czas bez świateł i jak jest ciemno to włączam światła i jadę

    Dodano po 1 [minuty]:

    No i akumulator nie 7ah tylko 11ah
  • #22
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Ehhh, znowu ,,Doktorat" :cry: . Wykorzystać regulator alternatora od każdego chińskiego motorka, posiadającego 12 woltową instalacje i zasilanie świateł głównych z akumulatora (np. Li Fan 200 ccm). Jest sporo informacji na Forum, jak taki regulator podłączyć . Dwa żółte przewody do dwóch cewek oświetleniowych, a trzeci do cewki ładowania (na dokładkę :D ), ewentualnie zmienić cewkę ładowania na cewkę oświetleniową. Niebieski przewód z regulatora to masa, a czerwony to + . Czy zostanie zachowany bilans energii przy standardowej żarówce 45/55 W/ 12 V, trudno powiedzieć, ale spróbować można. Napięcie ok. 50 VAC z tych cewek przy braku obciążenia wydaje się OK dla takiego regulatora.
  • #23
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    Wykorzystać regulator alternatora od każdego chińskiego motorka, posiadającego 12 woltową instalacje i zasilanie świateł głównych z akumulatora

    NIE, tak się nie da, stratne regulatory napięcia jako element regulacyjny wykorzystują tyrystor włączany w określonym momencie przebiegu sinusoidy, dlatego pracują tylko i wyłącznie na napięciu zmiennym ograniczając je do wartości ustalonej przez układ pomiarowy w nich zawarty, tak posiadają wyjście DC do ładowania akumulatora, ale tam jest pojedyncza dioda 1N4007, czyli max 1A.
    "Elektrownia" w wsk ledwo zasilała żarówkę 6V 25W Link
    i żadne cudowne połączenie cewek, dodanie akumulatora, prostownika i ch.. nie wie czego nie sprawi, że H4 12 V 55W zacznie nagle świecić pełną mocą
  • #24
    Mierzejewski46
    Level 35  
    Na kiego ptaka tak kaleczyć ten kultowy motocykl. Fabryczne przywrócić do działania i starczy. W nocy ktoś jeździ tym zabytkiem. Tam bez modyfikacji gniazda lampy nie założy nawet H4. A może H4 ledową zainstalować. Ale to znów 12V stałego trzeba..
  • #25
    MALIKUT
    Level 4  
    Jeżdżę tym motocyklem i wracam czasem koło 19 godziny i światła nie dają rady wogole... jeżeli tak jak kolega wyżej pisze że regulator od lifana i podłączenie 3cewek dało by zasilić 12v akumulator to była by dobra opcja i jednak nie h4 bo to przykład ale zakupiłem ledową 12/24v 22w
  • #26
    Mierzejewski46
    Level 35  
    Zainwestować parę złoty w aku żelowy 8-10 Ah i żarówkę led i starczy na lata.
    Co jaki czas podładować i nie kaleczyć konstrukji. Dziwne że łatwiej kombinować niż przywrócić instalację do fabrycznej sprawności. Fabryczna instalacja to też odbłyśnik w lampie. Kiedyś tyle wsk-ek i wfm-ek jeździło i co nie świeciły? Ludzie lepszy wzrok w nocy mieli? Jak Ci kiedy te prostowniczki i przetworniczki zgasną w nocy na zakręcie to zobaczysz oświetlenie nie daj panie czego. Ze światłami to lepiej nie kombinować. Lepsze słabe fabryczne, ale pewne niż takie coś.
  • #27
    MALIKUT
    Level 4  
    Tak kolego wiem że może się tak stać ale nie sądzę że z akumulatora świtała tak odrazy zgasną skoro Aku będzie włączane tylko w nocy na powrót 😉... Wsk 125 - cewki - Podłączenie instalacji elektrycznej


    Takie coś zda się czy nie ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Może źle sformułowałem wiad zazwyczaj w nocy włączyć ale też czasem w dzień jak gdzieś pojechać ulicą bo to obowiązek mieć światła
  • #28
    jack63
    Level 43  
    Mierzejewski46 wrote:
    Zainwestować parę złoty w aku żelowy 8-10 Ah i żarówkę led i starczy na lata.

    Taaa. Lata świetlne..., a aku padnie po tygodniu i trzeba będzie kupić nowy.
    Jedyne rozwiązanie to szukać nowego koła magnesowego lub rzeźbienie nowych magnesów aby dało się je zamocować w starym garnku. Albo kupić cała prądnicę z osprzętem od skutera i przeszczepić. Jest pełno manuali jak to zrobić.
    Widzę że do niektórych dyskutantów i autora tematu wciąż nie dotarło że:
    carrot wrote:
    "Elektrownia" w wsk ledwo zasilała żarówkę 6V 25W Link
    i żadne cudowne połączenie cewek, dodanie akumulatora, prostownika i ch.. nie wie czego nie sprawi, że H4 12 V 55W zacznie nagle świecić pełną mocą


    Było wiele tematów na Elektrodzie na temat przewijania cewek i innych "cudownych" sposobów wyciśnięcia z tej prądnicy większej mocy. Wszytko już było wyjaśnione. wystarczy poszukać.
    Największą bzdurą są przewijanie i przejście na DC.
    Z pustego i Salomon nie naleje. Może pomóc tylko danina na mszę u Rydzyka....
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Czy zostanie zachowany bilans energii przy standardowej żarówce 45/55 W/ 12 V, trudno powiedzieć,

    Powiedzieć jest bardzo łatwo. Nie zostanie zachowany. Wystarczy obejrzeć schemat ori instalacji.
    Także namawianie autora tematu na zakupy jakiś(???) regulatorów jest szkodliwą poradą.
    PS.
    "Prostownik UNITRA" był montowany w WSK125 tylko dlatego, że miał wyprowadzone kable ze złączkami...
    Wystarczyła by pojedyncza dioda, bo i tak tylko jedna z czterech diod prostownika pracowała.
  • #29
    Mierzejewski46
    Level 35  
    Napraw fabryczne oświetlenie. Nowe koło zamachowe. Nowa lampa. Żarówka.
    Toć to idealne rozwiązanie. Na kij kombinować. Brak aku to brak kłopotów. Masz układ bezobsługowy, a chcesz go skomplikować. Te motory miały dobre światła.
  • #30
    jack63
    Level 43  
    Mierzejewski46 wrote:
    Masz układ bezobsługowy

    Tak, szczególnie mechaniczny przerywacz zapłonu....
    Mierzejewski46 wrote:
    Te motory miały dobre światła.

    Dawno temu, a i tak to nie jest prawda. Lepiej było użyć lampy naftowej. Dawała więcej światła...