Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TespolTespol
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peying BB300X - Wypycha głośnik, trzeszczy

20 Dec 2019 14:58 633 12
  • Level 21  
    Witam,
    posiadam w/w sprzęt z usterką czasową objawiającą się wciąganiem głośnika, pykaniem/strzelaniem z niego nawet, jeśli podpięte jest samo zasilanie (hi input oraz low input odłączone). Dzieje się tak w aucie jak i poza nim.
    Pojawia się napięcie stałe na głośniku (czasem 3V, czasem 0,5V czasem 0V). Wzmacniacz zbudowany jest o dwie pary komplementarne (A1941 oraz C5198).
    Problem pojawia się 5-10 sekund po podłączeniu wzmacniacza.
    W przypadku gdy podepniemy sygnał audio wzmacniacz potrafi grac bdb 30 sek, po czym następuje wciągnięcie membrany i gra na "pół gwizdka". Kilka sekund, odpuszcza i gra z pełną mocą.
    Usterka nie jest trwała, tzn włączam wzmacniacz i głośnik jest wciągnięty do momentu wyłączenia zasilania.
    Sprawdziłem tranzystory końcowe (co prawda bez wylutowania) - ale nie wykazują anomalii.
    Jedynie w A1941 w obu, używając miernika na zakres sprawdzania diod, pomiędzy C a E słychać było pyknięcia z głośnika, podczas gdy zmieniałem ze sobą sondy miernika. Na wyświetlaczu widać było ewidentne ładowanie się kondensatora więc możliwe, że to przez to.
    Wydaje mi się, że gdyby to były tranzystory końcowe, to usterka była by trwała, a dwa przy zwarciu wywaliło by bezpiecznik.
    Proszę o wskazówki rady co jeszcze mogę sprawdzić.
    Załączam kilka zdjęć oraz film z zachowania - słychać trzaski oraz widoczne są wskazania multimetru.
    Pozdrawiam
  • TespolTespol
  • IT specialist
    Zimne lutowania wykluczone?
    tygrysss wrote:
    Jedynie w A1941 w obu, używając miernika na zakres sprawdzania diod, pomiędzy C a E słychać było pyknięcia z głośnika, podczas gdy zmieniałem ze sobą sondy miernika. Na wyświetlaczu widać było ewidentne ładowanie się kondensatora więc możliwe, że to przez to.

    Tranzystory należy mierzyć po ich uprzednim wylutowaniu z układu. Poza tym pomiar tranzystorów zwykłym multimetrem w tym przypadku mija się z celem, skoro problem nie jest ciągły. Bardziej wskazany byłby tu mikroprocesorowy tester elementów, choć i on może nie wykryć ewentualnego uszkodzenia tranzystora.
  • Level 21  
    Tak, zimne luty zostały poprawione (znalazłem ich ponad 10).
    Tranzystory zatem wylutuję i sprawdzę miernikiem - testera nie mam. Zatem najlepszą opcją byłoby podstawienie nowych tranzystorów końcowych? Czy mogę jeszcze coś zrobić by je wykluczyć?

    Pozdrawiam.
  • TespolTespol
  • Level 21  
    Temat podbijam, wymiana pary komplementarnej niestety nic nie zmieniła :(
    Proszę o dalsze wskazówki.
    Pozdrawiam
  • Level 21  
    UP. Nikt nic?
  • Level 32  
    Witaj. Skoro wymieniłeś tranzystory mocy i nadal występuje problem, to należy go szukać wcześniej. Czyli w tranzystorach sterujących, tranzystorami mocy. W trakcie usterki jak opisujesz pojawia się napięcie stałe na wyjściu, istotne byłoby tu zmierzenie znaku tej wartości(czy ujemna, czy dodatnia) Wiedział będziesz wtedy z której strony zasilania szukać. Czy usterka występuje we wszystkich kanałach? Czym zasilasz wzmacniacz skoro przetwornica na zdjęciach nie posiada kluczy? To wzmacniacz 2 kanałowy? Pracuje w mostku? Piszesz, że 30 sec jest dobrze, może coś się tam przegrzewa?
  • Level 41  
    Witam,
    "wciaganie czy wypychanie glosnika" oznacz ze pojawia sie skladowa stala na wyjsciu wzmacniacza.
    To jakas chinszczyzna wiec ze schematem moga byc problemy.
    Przegrzanie sie ktoregos z elementow mocy jest prawdopodobne, zwlaszcza jak np. tranzystor "nie kontaktuje z radiatorem", czy jestes w stanie cos wyczuc ?
    Pozdrawiam
  • Level 21  
    Witam, dziękuję za odpowiedzi!
    @Winylov - wartość jest dodatnia, aczkolwiek upewnię się w weekend. Wzmacniacz ma tylko jedno wyjście i pracuje w mostku (wnioskuję po dwóch parach komplementarnych tranzystorów). Zasilam w chwili obecnej zasilaczem komputerowym (napięcie stabilne), natomiast problem występuje również i w aucie. Co do przegrzewania - nie zauważyłem, ale sprawdzę ponownie w weekend.

    @viayner - dokładnie, to chińszczyzna, schematu brak... wykonanie również ekhm. Nie przypominam sobie aby coś się grzało wyczuwalnie, ale tak jak napisałem sprawdzę te wszystkie rzeczy w weekend i zaktualizuje post.

    Pozdrawiam.
  • Level 21  
    Panowie, dziś w końcu znalazłem chwilkę żeby zerknąć na ten wzmacniacz.
    A więc: sprawdziłem testerem wszystkie kondensatory poza tymi największymi - są ok, aczkolwiek jeden z nich mi się nie podobał - wymieniłem.


    @Winylov - napisałeś " istotne byłoby tu zmierzenie znaku tej wartości(czy ujemna, czy dodatnia)" - nie wiem czy dobrze rozumiem, natomiast pomiar napięcia stałego robiłem multimetrem, plus do plus minus od minusa, a na wyświetlaczu z tego co pamiętam wartości były dodatnie. Chyba, że coś źle rozumiem.

    Sprawdziłem testerem tranzystory sterujące (D667 i B647) - również wynika z nich, że są ok. Organoleptycznie sprawdzałem czy coś się grzeje - niestety nic.
    Zacząłem sprawdzać również po kolei wszystkie C1815 oraz A1015.
    Testowo odłączyłem również płytkę na której są wejścia audio - problem nadal pozostał, więc jest na płycie głównej.

    Proszę o dalsze wskazówki.
    Pozdrawiam
  • Level 41  
    Witam,
    skor "wypycha" glosnik to masz stala skladowa na wyjsciu, zmierz ja czyli minus miernika do masy a plus do wyjscia, bez sygnalu wejsciowego - jakia masz napiecie, w sprawnym wzmacniaczy to ma byc 0V (z tolerancja rzedu 20-30mV)
    Jezeli rozne od 0V to szukaj:
    - tranzystory mocy i tu pomiar wskazuje czy szukamy po stronie "+" czy "-"
    - jezeli sa sprawne to stopien wczesniej czyli trzanzystory sterujace itd.
    - swoaja droga sprawdz symetrycznosc (wzgledem masy) napiec zasilania dodatniego i ujemnego.
    Pozdrawiam
  • Level 21  
    @viayner - dziękuję za odpowiedź. Z racji braku czasu nie odpisywałem. Dziś zawziąłem się i postawiłem sobie za zadanie wskrzeszenie tego wzmacniacz.
    Po dokonanych pomiarach w sposób jaki opisałeś, miernik, masa do masy zasilania, plus do poszczególnych przewodów głośnikowych wychodzi, że:

    - miernik do masy, drugi przewód do przewodu idącego od strony (patrz foto w 1 poście) końcówek mocy, wynik na mierniku -0.2V (słychać trzeszczenie), czasem -2V w peaku (wypycha membranę). Więc wartość ujemna -dziś sprawdzone kilka chwil temu.
    Jak zatem czytać ten pomiar? Problem po stronie końcówki mocy audio, czy strony zasilającej?
    Przypomnę tylko, że końcówki mocy zostały podmienione - bez zmian.

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za dalsze wskazówki.
  • Level 41  
    Witam,
    bez schematu bedzie trudno, nawet nie wiadomo jaka to klasa.
    Problem moze byc w stopniach sterujacych, ale skoro to sie pojawia przypadkowo to sprawdz zimne luty, kondensatory elektrolityczne - dobrze wygladajacy nie oznacza ze nie utracil pojemnosci.
    Cze napiecia zasilania sa stabilne i odpowiednie, symetryczne ? Moze przetwornica nie pracuje stabilnie.
    Skoro skladowa stala jest ujemna to problem wystepuje po stronie "ujemnej", chociaz moze byc "zle" obciazenie ze strony dodatniej powoduace taki sam efekt, bez schematu to gdybanie.
    Pozdrawiam
  • Level 21  
    Zimne luty wykluczone, całą dosłownie płytkę poprawiłem.
    Kondensatory elektrolityczne zmierzone testerem - mają swoje pojemności =/- 5%. Nie zmierzyłem tylko tych największych.

    Napisałeś "Cze napiecia zasilania sa stabilne i odpowiednie, symetryczne ? Moze przetwornica nie pracuje stabilnie. " - bardzo dobre pytanie. Będę musiał to sprawdzić.
    Co znaczy " występuje po stronie "ujemnej" - po stronie wzmacniacza czy zasilania? Niestety schemat szukałem w internecie, jednak nic nie ma.

    Pozdrawiam.