Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automat do klikania w samochodzie.

21 Dec 2019 04:14 666 25
  • Level 12  
    Witam
    Jestem posiadaczem scenica 2 z 2004r ma on wbudowana nawigacje.
    Podczas odpalania auta załącza się ekran a na nim jest taka informacja jak na foto.
    Strasznie mnie to wkurza, że zawsze to wychodzi i ni jak idzie to wyłączyć żeby np po złączeniu był inny obraz.
    Aby przełączyć na mapy trzeba dać OK tj nacisnąć te duże pokrętło widoczne na foto przyciski są właśnie od sterowania tą nawigacja.
    Czyli tak jak pisze, żeby to skasować trzeba nacisnąć OK duże pokrętło i kasuje komunikat. Później żeby wejść w mapy ponownie trzeba dać OK następnie na panelu strzałkę w dół i znów OK.
    I tak bym chciał żeby się to wszystko samo automatycznie załączało bez mojej ingerencji.
    Czy jest szansa zastosować jakiś układ by to zadziałało np może jakiś włącznik czasowy 12V który dawał by sygnał po np 5 sekundach od włączenia się ekranu z tym komunikatem dawał by sam taką sekwencje guzików podpięty jakoś pod te przyciski co na foto?
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Level 12  
    _jta_ wrote:
    A do czego chcesz taki układ podłączyć? Masz opis sterowania tego poprzez jakieś gniazdo?

    Zrobić układ generujący jakiś sygnał można, ale czy wiesz, jaki sygnał jest potrzebny?

    Nie mam właściwe nic i tak tylko pytam czy coś takiego jest do zrobienia.
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Level 34  
  • Level 12  
    Ekran nie jest dotykowy. Przy tych przyciskach jest jeszcze pokrętło i ono się wciska.
  • Level 34  
    A no to da się.
    Jak dobrze czujesz się w elektronice? No i musisz podać ilość przycisków jakie mają być wciskane i konkretne czasy wciskania tych guzików jak i przerwy pomiędzy wcisnieciami.
  • Level 12  
    Średnio a nawet można powiedzieć słabo coś tam podlutowac pomierzyć umie. Postaram się jutro rozebrać te przyciski. Zrobię kilka zdjęć i dam znać.
    Jeśli chodzi o ilość przycisków to tak:
    Jeden raz pokrętło tj zatwierdzenie tego komunikatu.
    Później kolejno dalej pokrętło(wybór opcji nawigacji)
    Kolejno strzałka w dół (przejście na opcję pokaż mapę)
    I ostatnia sekwencja przycisk OK tj znów pokretlo.
    Nagram też film jak to ma działać.
  • Electronics specialist
    Czy czasy mogą być tak dobrane, żeby całość zmieściła się w dziewięciu odcinkach? (w ramach odcinka coś może być trzymane, albo może być przerwa)

    Ponieważ tam są chyba 4 wciśnięcia (OK, OK, strzałka, OK), to np. 1 sekunda OK, 1 sekunda przerwy, jeszcze raz to samo, 1 sekunda strzałka, 1 sekunda przerwy, 1 sekunda OK - to by było 7 odcinków, można niektóre przerwy wydłużyć i zrobić np. 1-2-1-2-1-1-1.

    Ale przy niewiele większej złożoności można mieć dużo większe możliwości dobierania czasów - konstrukcja mogłaby zawierać generator (CD4060) i licznik Johnsona (CD4017), z którego 9 wyjść może być użytych do sterowania, 1 do zatrzymania generatora; kiedy z generatora wychodzi 0, a z odpowiedniego wyjścia licznika 1, zwieramy wybrany przycisk.

    Trzeba by ustalić, jakie parametry zwarcia są potrzebne - najłatwiej robić zwarcie do masy o niezbyt małej oporności (kilkaset omów).
  • Level 34  
    O tym myślałam.
    Jeszcze najważniejszy czas - od włączenia zapłonu do uruchomienia navi. Nasz generator musi chwilę czekać na początku.
  • Electronics specialist
    To można by zrobić na tym samym CD4060, ale wtedy na jakieś działania zostaje tylko 8 wyjść CD4017. I będzie potrzebny inwerter.

    Może tak: CD4060 z autoresetem (kondensatorek+opornik) przy włączaniu zasilania, wyjście O14 poprzez inwerter do wejścia reset CD4017. A któreś inne wyjście (między O4 i O9 - to będzie zależało od wymaganego czasu) do wejścia zegarowego CD4017. Dla O9: częstotliwość generatora CD4060 512Hz (dla O8: 256Hz), na O9 będzie na zmianę po pół sekundy '0' i '1', O14 przez początkowe 16 sekund będzie dostawał RESET (dla O8 przez 32 sekundy) i daje '1' na wyjściu '0' przez ten czas i przez kolejne pół sekundy, następnie '1' przeskakuje na wyjście '1' i potem co sekundę na następne, aż dojdzie do '9' - wtedy podaje reset na CD4060 i układ zatrzymuje się w takim stanie. Hm... nie do końca tak: trzeba zatrzymać zegar CD4060, ale nie wolno resetować jego licznika, bo wszystko wystartuje od początku.

    W roli inwertera, i do zatrzymywania CD4060 można by użyć CD4066 (4 klucze analogowe o oporności włączenia około 100 omów, załączany przez podanie '1'; zatrzymanie generatora poprzez zwieranie jego wejścia). Pozostałe 2 klucze byłyby do sterowania przycisków.
  • Level 16  
    Ja rozumiem zamiłowanie do archaicznej elektroniki, od siebie zaproponuję najprostsze rozwiązanie, arduino + dwa styczniki, zamiana ewentualnej sekwencji czy jej nastaw czasowych to będzie wówczas kwestia podpięcia komputera.
  • Electronics specialist
    lelum0 wrote:
    najprostsze rozwiązanie, arduino + dwa styczniki

    Arduino nie wysteruje stycznika. No i styczniki są duże i trochę głośne. Można wziąć Arduino, podłączyć kontaktrony poprzez tranzystory (moc wyjścia Arduino nie wystarczy na sterowanie kontaktronem), to pozwoli łatwo zrobić dowolną sekwencję, ale i koszt, i rozmiar będą parę razy większe, do tego będzie potrzebne programowanie, do niego zainstalowanie środowiska do programowania Arduino... niby łatwe, ale tylko dla tych, co mają w tym wprawę.
  • Level 34  
    Mogę zaoferować napisanie programu na attiny, oraz przekaźniki miniaturowe na 5V, płytka też by się zaprojektowała i zrobiła. Nawet obudowa by się znalazła.
    Kolega musiałby się tylko podlutować do panelu pod guziki.

    Dawno nic nie dlubalam w elektronice i bascomie, chętnie coś poćwiczę.

    Jeśli zainteresowany, zapraszam na PW.
  • Level 35  
    A takie pytanie z innej beczki, sprawdzałeś w opcjach ( menu -> konfiguracje) tam są chyba opcje ustawienia komunikatów systemowych ?
    Założyłem po wyglądzie że to carminat 8000. Albo może wystarczy jak w zwykłym radiu podać na któryś pin radia zasilanie przed stacyjką i radio pozostanie z ostatnimi nastawami.
  • Level 12  
    madamsz1 wrote:
    A takie pytanie z innej beczki, sprawdzałeś w opcjach ( menu -> konfiguracje) tam są chyba opcje ustawienia komunikatów systemowych ?
    Założyłem po wyglądzie że to carminat 8000. Albo może wystarczy jak w zwykłym radiu podać na któryś pin radia zasilanie przed stacyjką i radio pozostanie z ostatnimi nastawami.

    Trochę grzebałem ale nic takiego w ustawieniach nie znalazłem.
    Tak to carminat 8000.
    Trochę grzebałem po forach i nie widziałem by ktoś uporał się z tym żeby ten komunikat za każdym razem się nie pojawiał.
    Postaram się dzisiaj max jutro nagrać jak to się włącza i dodatkowo rozbiore ten panel sterowania.
  • Level 12  
    Witam.
    Zrobiłem fotki płytki panelu sterowania.
    Dodatkowo wrzucam filmik jak to się uruchamia.
    Ja osobiście nie wiem co na tej płytce pomierzyć czy pod napięciem robić pomiar czy tak jak teraz jest to rozebrane. Jak możecie to proszę o poradę. Serdecznie dziękuję.
    https://youtu.be/Bb4HyKeB_zc
  • Level 42  
    Sygnał z hamulca ręcznego podłączony do radia?

    Przetłumaczcie prosze ten komunikat, nie chce mi się ze zdjęcia klepać "szprechów" do translatora
  • Electronics specialist
    pitrus69 wrote:
    nie wiem co na tej płytce pomierzyć czy pod napięciem robić pomiar czy tak jak teraz jest to rozebrane

    Żeby uzyskać wystarczające informacje, to niestety trzeba pod napięciem; i żeby czegoś nie uszkodzić, to nie wolno zrobić zwarcia - dobrze jest mieć do tego przewody z odpowiednimi końcówkami - takimi, żeby jak najmniej wystawało z izolacji (ile, to trzeba obejrzeć miejsca, do których masz dotykać - jak blisko jest cokolwiek obok nich - końcówka ma nie pozwalać dotykać do dwóch miejsc naraz; ale jeśli przyciski nie są na samej płytce, tylko podłączone kabelkiem, to można mierzyć na przyciskach i nie mieć możliwości zrobienia zwarcia).

    Same pomiary - trzeba je wykonać w punktach łączonych przez przyciski (ten OK i ta strzałka, czy co tam było): ich napięcia względem minusa zasilania, prąd płynący przy ich zwieraniu, opór potrzebny do zadziałania (czy np. połączenie przez opornik 470 omów daje to samo, co naciśnięcie przycisku?). Zakładam, że naciśnięcie przycisku daje połączenie dwóch punktów - byłoby nieco dziwne, gdyby dawało rozłączenie (samo, albo z połączeniem innej pary punktów), czy łączyło więcej, niż jedną parę - ale wypada się temu przyjrzeć, i to łatwiej zrobić mając to rozebrane, mierniki często mają zakres dioda+buzer, na którym można sprawdzać, czy jest połączenie (to bez zasilania i proponuję zaraz po takim sprawdzeniu nie podłączać zasilania, tylko odczekać np. kwadrans).

    kortyleski wrote:
    nie chce mi się ze zdjęcia klepać "szprechów"

    Ja tu na zdjęciach żadnych "szprechów" nie widzę, co najwyżej oznaczenia płytki, których czytelność jest mierna. Czy autor tematu nie mógłby - jeśli one mają jakieś znaczenie, bo może nie - przepisać ich (oglądając pod lupą), albo zrobić lepszego zdjęcia? Ja swoim smartfonem zrobiłem takie:
    Automat do klikania w samochodzie.
    Natomiast zauważyłem na tym zdjęciu z osią pokrętła coś, co wskazuje na inny charakter tych przycisków, niż przypuszczałem, i inne wymagania co do pomiarów: te czarne kształty na płytce, cztery "koniczynkowe" i pięć "dwupołówkowych". Te przyciski nie dają połączenia, one zmieniają pojemność między dwoma punktami. Widać, że wiele z tych punktów jest wspólnych dla paru przycisków.

    W takiej sytuacji nie ma co robić pomiarów napięć i prądów, a opornik do sprawdzania trzeba łączyć szeregowo z kondensatorem. Przypuszczam, że pojemność dawana przez przycisk nie przekracza 10pF, więc do prób powinny być używane kondensatory o pojemnościach kilku pF, i należy je trzymać poprzez izolujący uchwyt.

    No i robota zanosi się na dość precyzyjną - połączenia od tych czarnych wysepek zwykle prowadzą do przelotek, i pewnie przyda się robić lutowania do takich przelotek - jaki musi być drucik, żeby jego koniec po pocynowaniu zmieścił się w dziurce przelotki?
  • Level 12  
    Zrobiłem takie te fotki.
    W tej chwili nie mam dostępu do miernika gdyż jestem na wyjeździe.
    Może ktoś podjął by się zrobić czegoś takiego. Wysłał bym płytkę porobił by ktoś odpowiednich pomiarów i może jak by się dało zrobił by takowy sterownik?
    Ja wysyłam na swój koszt, po pomiarach i sprawdzeniu wycena i wtedy bym podjął decyzję czy warto w to inwestować. Później ja też pokryje koszty odesłania.
    Chyba że sam zrobię pomiary tylko dobrze by było jak by ktoś pokierował jak co do czego przyłożyć i ustawić na multimetrze.
  • Level 42  
    _jta_ wrote:
    Ja tu na zdjęciach żadnych "szprechów" nie widzę

    Pierwsze zdjęcie w pierwszym poście...

    Nie widzę sensu grzebania w elektronice radia skoro w 90 procent przypadków takie komunikaty da się wyłączyć programowo lub kombinacją sygnałów sterujących jesnostką.
  • Level 12  
    kortyleski wrote:
    _jta_ wrote:
    Ja tu na zdjęciach żadnych "szprechów" nie widzę

    Pierwsze zdjęcie w pierwszym poście...

    Nie widzę sensu grzebania w elektronice radia skoro w 90 procent przypadków takie komunikaty da się wyłączyć programowo lub kombinacją sygnałów sterujących jesnostką.

    Pierwsze zdjęcie w pierwszym poście.
    Mówi o tym żeby nie korzystać z nawigacji podczas jazdy a jedynie podczas postoju.
    Ten komunikat wyświetla się za każdym razem gdy włączę auto a chce by on nie był pokazywany. Język jaki w tym mogę ustawić to albo niemiecki albo francuski. Tak że trudno mi znaleźć opcje żeby wyłączyć ten komunikat.
  • Electronics specialist
    pitrus69 wrote:
    Mówi o tym żeby nie korzystać z nawigacji podczas jazdy a jedynie podczas postoju.

    No, nie całkiem tak - co to by była za nawigacja do używania tylko na postoju... ;)
    DE: Folgende Anleitung unbedingt lesen. Vorrang haben stets die verkehrsvorschriften.
    EN: Be sure to read the following instructions. The traffic regulations always have priority.
    PL: Przeczytaj poniższe instrukcje. Przepisy ruchu drogowego zawsze mają pierwszeństwo.

    A co do tych pomiarów: warto sprawdzić "na sucho" (czyli mając samą płytkę), jakie połączenia ma która strona tych czarnych wysepek - najpierw, jak są połączone między sobą, kilka takich połączeń widać, może być więcej. I skoro to działa na pojemności, to przyda się informacja, jaka pojemność jest potrzebna, jaka maksymalna oporność szeregowa dozwolona, żeby podłączenie spowodowało zadziałanie - może zaczynając od około 20pF i 100Ω, większych oporów nie warto testować, mniejsze pojemności tak. Ta strona, która ma połączenia między przyciskami, powinna być odporna na niewielkie pojemności do masy (to znaczy, dodanie jej niewielkiej pojemności do masy, np. kilkadziesiąt pF, nie powinno wpływać na działanie przycisków), i to też warto sprawdzić. Kwestia jest taka, że jakiekolwiek połączenia mają swoje pojemności i trzeba będzie je zrobić tak, by one nie zakłóciły działania. A jak z miejscem przy tej płytce? I które przyciski mają być "wciskane"?