Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

drukarka iglowa OKI 320 - polskie znaki

pawcio24 23 Wrz 2005 21:16 21218 30
  • #1 23 Wrz 2005 21:16
    pawcio24
    Poziom 20  

    witam.

    sprawa nastepujaca drukarka nie drukuje polskich znakow ś ź ń ł itd.
    w programie subiekt, chociaz w drukarce wlaczona jest Mazowia.

    jak zrobic aby byly polskie znaki( konfiguracja)



    dzieki za wszelkie uwagi

    0 29
  • #2 24 Wrz 2005 01:00
    ABLublin
    Specjalista - kserokopiarki

    nie zależy to od samej mazowii
    wybierasz emulację taką jak w drukarce
    konwersja może do Latin2 (strona codowa 852)
    w sumie musisz zgrać ustawienia drukarki z subiektem

    0
  • #3 24 Wrz 2005 09:18
    kosmita
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Czy numer seryjny drukarki kończy się na L albo na K ??

    0
  • #4 25 Wrz 2005 08:34
    pawcio24
    Poziom 20  

    nie wiem musze sprawdzic , a co daja te literki?

    0
  • #5 26 Wrz 2005 09:03
    kosmita
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pewność że drukarka była produkowanan na rynek europejski, bez tych literek drukarki były produkowane na amerykę kanadę i ogólnie na zachód w związku z tym ma albo nie ma obsłogi polskic znaków ale najczęściej. W każdym razie z polskimi znakami są w nich problemy bo ta drukarka z założenia nie miała trafić do Polski. Pozatym ma inaczej skonstruowaną elektronikę i część rad może nie mieć do niej odniesienia (np dotyczące baterii)..

    -1
  • #6 30 Wrz 2005 16:28
    pawcio24
    Poziom 20  

    to moze jakos uaktualnic na nowszy soft do tej drukarki.

    bo normalnie brak mi juz sil na nia.

    0
  • #7 30 Wrz 2005 17:03
    Alcedo
    Poziom 23  

    ok ale mozesz kosmito rozwinąć, która literka jest od czego??
    chociaż zakładam po tym co mam na warsztacie, że L to na Polskę

    0
  • #8 30 Wrz 2005 18:26
    ABLublin
    Specjalista - kserokopiarki

    alcedo zgraj dla pawcia eprom i wyślij mu sam sobie wgra i pokłopocie

    0
  • #9 01 Paź 2005 00:36
    Kazik
    Spec od drukarek

    ABLublin napisał:
    alcedo zgraj dla pawcia eprom i wyślij mu sam sobie wgra i pokłopocie

    hmm.. to nie zawsze jest takie proste. EPROM zawiera nie tylko strone kodowa ale rowniez czesc oprogramowania do "tlumaczenia" kodow sterujacych. Tak wiec EPROM bedzie dzialal poprawnie na takiej samej wersji plyty. W innych przypadkach jest to po prostu expiriens ;) Poza tym nie wszystkie wersje EPROMow poprawnie obslugiwaly LATIN2 w emulacji IBM jak i EPSON.

    0
  • #10 01 Paź 2005 00:57
    ABLublin
    Specjalista - kserokopiarki

    na subiekcie pracuję ~6 lat zawsze udało mi się ustawić żeby było OK
    nawet canon'a z CaPSL zamiast PCL
    cierpliwości , napewno Ci się uda !!! :)
    pamiętam że subiekt 4 przy instalacji pyta się co ustawić i w jedny punkcie
    jest emulacja z "cofnięciem głowicy" kiedyś to ustawiałem na oki320 bo taką też miałem

    0
  • #11 04 Paź 2005 18:59
    pawcio24
    Poziom 20  

    no tak ale moze miales czcionke mazovia polska
    a w tej moze jest brak strony kodowej 852.


    fajna drukareczka prawie nowa a takie problemy z polska czcionka

    0
  • #12 04 Paź 2005 22:42
    gosp
    Spec od drukarek

    pawcio24 napisał:
    no tak ale moze miales czcionke mazovia polska
    a w tej moze jest brak strony kodowej 852.


    fajna drukareczka prawie nowa a takie problemy z polska czcionka


    Strone kodową 852 da się ustawić tylko i wyłącznie w drukarkach oki serii
    32x w wersii drukarki z zasilaczem umieszczonym jako osobny obwód drukowany między transformatorem a płyta główną (oczywiście tylko jeśli drukarka eprom w wersji z tą stroną - inaczej trzeba go aktualizować, wersja drukarek
    z zasilaczem na płycie głównej (kabel z transformatora wpięty bezpośrednio w płytę główną)nie posiada strony kodowej 852.
    (Przynajmniej fabrycznie,chyba że jakaś tęga głowa samodzielnie
    napisała zawartość eproma zawierającą tą stronę kodową-o tym nie słyszałem)
    Którą posiadasz drukarkę możesz sprawdzić patrząc na nią od przodu -
    w wersji ze stroną kodową 852 pod panelem operatora znajduje się wycięcie w kształcie szufladki o wymiarach ok 4x12cm

    0
  • #13 05 Paź 2005 07:14
    pawcio24
    Poziom 20  

    w tym modelu nie ma zadnej szufladki . ani zadnych przełączników ustawiajacych drukarke wszystka ustawia sie programowo

    0
  • #14 05 Paź 2005 07:48
    Kazik
    Spec od drukarek

    Sprawdz w trybach emulacji EPSON oraz IBM czy da sie ustawic Mazowie lub Latin2. Widzialem juz takie epromy gdzie dla trybu Epsona nie bylo polskiej strony kodowej.

    0
  • #15 07 Paź 2005 07:08
    pawcio24
    Poziom 20  

    sprawdziłem i nic zero polskich znaków.
    da sie jakos moze wgrac polskie znaki.

    co najdziwniejsze pod subiektm 4 dla dos nie ma polskich znakow natomiast instalujac ja pod win xp pod sterownikiem OKI ML321ELITE (IBM) mam polska czcionke.

    0
  • #16 07 Paź 2005 09:27
    gosp
    Spec od drukarek

    To że w Windows masz polskie znaki nie jest niczym dziwnym-bo są generowane przez windows i windows steruje drukarką, natomiast w dos drukarka musi sama generować znaczki i generuje to co ma(wgrane)
    Czy mógłbyś podać jakie masz aktualnie ustawienia w biosie w drukarce w pozycjach : 1. General Control - Emulation Mode - ?,
    2. Symbol Sets - Character Set - ?,
    3. Symbol Sets - Code Page ?,- oraz wszystkie możliwe jakie masz dostępne obecnie w tej pozycji do ustawienia strony kodowe
    4. Symbol Sets - Langue Set - ?
    Oraz jakie masz ustawienia w Subiekcie odnośnie emulacji i Strony kodowej ?

    0
  • #17 07 Paź 2005 09:58
    chyrusek
    Poziom 2  

    Witam! Mam podobny problem, z tym, ze mamy w firmie dwie drukarki OKI, jedna wlasnie posiada w emulacji EPSON kodowanie eastern europe, druga niestety nie. Ta druga zostala widocznie wyprodukowana na USA/Kanada i raczej nie ma bata aby ja zmusic aby pod dosem drukowala polskie znaki dialektyczne. Mam nadzieje, ze ten watek sie rozwinie i moze ktos cos poradzi :)

    0
  • #18 07 Paź 2005 12:12
    kosmita
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Co do literk na końcu numeru seryjnego są tylko informacyjne. Z literką są polskie znaki, bez ich nie ma. Co do Epromów to proszę kolegów od kopiarek żeby nie dawali takich rad. W kopiarce jest eprom który odpowiada za komunikację z użytkownikiem (czyli polskie napisy na wyświetlaczu). Eprom w oki zawiera jak powiedział Kazik zawiera program który wykonuje procesor drukarki (w tym interpretacja strony kodowej). Pawcio - jak masz tzw japonke (łatwo to sprawdzić bo jak otworzysz obudowe to kable z trafa są wprowadzone bezpośrednio do pionowo osadzonej elektroniki) i chcesz się pozbyćproblemów z drukarką to skorzystaj z rady ABLublin - drukarka zrobi się zupełnie martwa.

    Japonki jakie przeszły przez moje ręce były w różnych wersjach. Czasami strone kodową miały ale działała tylko w emulacji IBM (dlaczego - to pytanie do OKI Japan), a czasami polskich znaków w ogóle nie yło w nich. Kiedyś dawno temy za czasów stareńkiego dosa widziałem program rezydentny który potrafił podmieniać literki na polskie (te drukarki na to pozwalają i do czasu resetu miały polskie literki).. ale pod windowsem jeszcze czegoś takiego nie widziałem.

    0
  • #19 07 Paź 2005 13:45
    Kazik
    Spec od drukarek

    Jesli to jest "japonka" (jak pisze Kosmita) to jest spora szansa, ze bede mial zawartosc takiego EPROM-u. Jest to kod "wyprodukowany" przez naszych, krajowych ;) fachowcow i w kilku takich drukarkach pracuje z powodzeniem. Nie jestem tylko pewien czy obsluguje nasza strone kodowa zarowno w emulacji Epsona jak i IBM - robilem to ze 3 lata temu ... ale nie zaszkodzi sprobowac - mi sie jeszcze nie udalo zepsuc przez wlozenie niewlasciwego EPROM-u drukarki iglowej OKI. Ale w tej kwestii niech sie wypowie Kosmita, to prawdziwy expert od tego sprzetu.

    0
  • #20 07 Paź 2005 16:36
    gosp
    Spec od drukarek

    Do rozpoznania czy jest to drukarka z zasilaczem jako osobnym układem,
    czy tzw. "japonka" z zasilaczem na płycie głównej nie trzeba zdejmować obudowy - wystarczy na nią popatrzeć z przodu - japonka jest na rys. niżej nie ma wycięcia pod panelem operatora.
    Piszę to bo odnoszę wrażenie że kolega pawcio24 nie zrozumiał mnie.

    0
  • #21 08 Paź 2005 07:37
    pawcio24
    Poziom 20  

    rzeczywiscie jest to japonka

    ustawienia drukarki przysle jak je wydrukuje

    0
  • #22 08 Paź 2005 09:18
    chyrusek
    Poziom 2  

    Czytalem troche o zmianie w rejestrze windowsowym sposobu kodowania znakow. Ponoc dla win to pomaga, a czy dla programu dosowego odpalanego spod win98 rowniez by pomoglo?

    Jak znajde dokladny opis tej czynnosci, to podam link

    0
  • #23 08 Paź 2005 14:01
    Kazik
    Spec od drukarek

    Tutaj pomoze tylko i wylacznie wymiana EPROM-u. Mozna jeszcze ewentualnie (jesli program ma taka opcje) nadrukowywac "ogonki".

    0
  • #24 11 Paź 2005 07:17
    pawcio24
    Poziom 20  

    nie ma moze ktos zgranego epromu albo
    moze istnieje jakas łatka na sytem, zeby było mozliwe drukowanie polskich znaków

    0
  • #25 11 Paź 2005 07:42
    Kazik
    Spec od drukarek

    Nadrukowywanie "ogonkow" powinien Ci umozliwic program z ktorego drukujesz, natomiast co do EPROM-u to pogrzebie w zasobach, jak mam to podesle zawartosc.

    0
  • #26 11 Paź 2005 14:23
    gosp
    Spec od drukarek

    Udało mi się to ustawić kiedyś no i spróbowałem dziś gdy trafiła mi się "japonka" w drukarce ustaw emulację EPSON FX i Code Page na MAZOVIA -
    w programie - ja miałem demo SUBIEKT 4MEGA ver.1.096 demo :
    x konwersja znaków do mazowia str.kod.620-domyślnie nic nie było w tej zakładce po uruchomieniu programu
    x nie wysyłaj kodów sterujących
    x graficzne kody sterujące tryb EPSON

    x-znaczy (zaznaczone)

    Dopiero po tych zmianach miałem polskie znaki ,wcześniej w ich miejscu byłu inne znaczki-krzaczki , pod czystym dosem z Print Scrn drukarka nie drukowała polskiej czcionki
    Powodzonka - ustwień dokonuje się z poziomu administratora - przynajmniej w mojej wersji programu.
    W załączniku znajduje się Scrn. tej strony z ustawieniami - działa również dla IBM Proprinter - sprawdziłem przed chwilą (oczywiście w drukarce również przestawiłem emulację) Scrn. co prawda robiłem pod win98 ale program testowałem w czystym DOS - zmiany ustawienia trzeba zapisywać-przycisk na dole ekranu.
    Załącznik oki 320 zawiera bios do "japonki"

    0
  • #27 16 Paź 2005 09:12
    pawcio24
    Poziom 20  

    podmiana EPROM-u nic nie daje drukarka jest zablokowana i swieca sie wszystkie diodki na pulpicie kontrolnym drukarki.

    moze ktos ma spisany eprom od japonki z poprawionym softem w ktorym sa polskie znaki.

    jak by ktos mial to bym go wgral.

    z gory dzieki za wszelka pomoc!

    0
  • #28 17 Paź 2005 07:56
    Kazik
    Spec od drukarek

    Poszukam w tym tygodniu - mialem wsad do japonek - kilka takich zrobilem i nie bylo zadnych problemow.

    0
  • #29 08 Kwi 2007 01:28
    berstrong
    Poziom 10  

    Hej Kaziku mam ten sam problem z OKI 321 miałbyś zawartość epromu do tej wersji ? jełśi tak to podeślij na
    madog1(malpa)o2.pl

    0
  • #30 05 Maj 2007 09:18
    jarek0239
    Poziom 1  

    Witam gdzie moge znaleść DOS-owskie znaki sterujące do drukarki Oki microline 320 elit. Bardzo prosze o pomoc. Pozdrawiam. e-mail jawski21(malpa)wp.pl.

    0