Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Gramofon - neonówka - jaki model

maciek.mr 30 Gru 2019 23:02 2496 93
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #62
    Winylov
    Poziom 26  
    Kolego maciek.mr mam prośbę o jeszcze jedno doświadczenie z naświetlaniem led. Masz jak piszesz generator trójkątów i kwadratów i różne częstotliwości w nim też, czy naświetlanie ledem i częstotliwością 60 hz wpływa na optykę przy początkowym ustawieniu jej dla 50 hz?
  • #63
    Adamcyn
    Poziom 37  
    _jta_ napisał:

    Np. Kingbright dla L53SRD-H podaje, że największa jasność jest przy 25 mA - przy większym prądzie będzie mniejsza.

    Ciekawe.
    Mółbyś proszę podać, jak to zapisano.

    maciek.mr napisał:

    Przyklad diody super bright . 100mA

    Podano, że w impulsie o szerokości 0,1 ms może popłynąć 100 mA, przy wypełnieniu mniejszym niż 1:10 cyklu.
    Po 0,1 ms pracy musi więc nastąpić przerwa 0,9 ms.

    Prąd dla innego wypełnienia można odczytać z wykresu "duty ratio vs. ....... current"

    Wnioskuję z tego, że dla interesującego nas impulsu 1-2 ms prąd nie może przekraczać 20 mA
    Potwierdzacie?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #65
    Adamcyn
    Poziom 37  
    Po co przekraczać parametry, skoro bez problemu można znaleźć LED na 50 mA.

    DC Forward Current IF 50 mA

    Pulse Forward Current* IFP 100 mA
    Pulse width Max.10ms Duty ratio max 1/10
  • #66
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Tak naprawdę, to prąd jest mało istotny, a w każdym razie mniej niż jasność diody. Są przecież LED ultra jasne?
  • #67
    Adamcyn
    Poziom 37  
  • #68
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Dużo zależy od tego, jakie jest oświetlenie z otoczenia. LED, który w impulsie da 10mcd i będzie świecić z wypełnieniem 5% z odległości 1cm, da 5lx - w półmroku spokojnie wystarczy, przy oświetleniu np. 200lx nie będzie go widać, i nawet zwiększony prąd w impulsie niewiele da - powiedzmy, że uzyskamy 50mcd, czyli 25lx, to nadal jest 1/8 normalnego oświetlenia w otoczeniu. Ale jak ktoś zrobi nastrojowe oświetlenie świecą, to i 5lx zapewni świetną widoczność znaczników.

    Poza tym bardzo istotna jest optyka - jeśli te znaczniki są "lustrzane", a źródło światła odpowiednio umieszczone (pod odpowiednim kątem, na czarnym tle), to widzimy w nich odbicie neonówki/LEDa i otaczającego tła, a nie średnie oświetlenie z otoczenia - wtedy mogą być dobrze widoczne, choćby światło neonówki/LEDa było słabe. Ale jeśli znaczniki zmatowiały, to oświetlenie w otoczeniu będzie przeszkadzać, i potrzebny będzie LED o znacznie większej jasności.

    Miałem wrażenie, że neonówka nie daje dużo światła, ale podają 40lm/W, co przy mocy prawie 100mW oznacza około 4lm, albo 300mcd (to jest ze 3 razy mniej, niż daje typowa świeca). Pewnie wypada użyć LED-a, którego jasność nie ustępuje neonówce, ale to chyba nie problem.
  • #69
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    _jta_ napisał:
    Pewnie wypada użyć LED-a, którego jasność nie ustępuje neonówce, ale to chyba nie problem.
    No włąśnie. Nie jest problemem oświetlenie tarczy strobo neonówką, więc czemu miałby być problem z użyciem LED?
    _jta_ napisał:
    bardzo istotna jest optyka
    W pierwszym gramofonie Foniki * w którym zastosowano wkładkę magnetoelektryczną neonówka oświetlała naklejony od spodu talerza krążek z nadrukowanymi (niezbyt kontrastowo zresztą) na papierze prążkami. Odbity obraz był przekazywany do okienka z plexy (przezroczystego) na płycie chassis gramofonu (obok talerza) przez rodzaj peryskopu (lusterko). Widoczny efekt stroboskopowy był - i to bezproblemowo. W wypadku LED oświetlającego bezpośrednio prążki na talerzu warunki są zdecydowanie bardziej komfortowe. Ponadto - kolor. Przy oświetleniu zewnętrznym białym, lub żółtawym LED w kolorze czerwonym, zielonym czy nawet (jak ktoś lubi) niebieskim zawsze będzie widoczne.
    Zresztą nadal mamy spór pomiędzy teoretykiem a praktykiem ; w poście powyżej pisałem że takie oświetlenie (na zwykłych 20mA LED) zrobiłem w swoim DiY gramofonie i działa bezproblemowo. W poście #48 dodatkowo Kolega pisał o fabrycznym rozwiązaniu. Po co więc drążyć i wyważać otwarte drzwi?


    * G-600 - poniżej jak to wyglądało w praktyce:
    Gramofon - neonówka - jaki model Gramofon - neonówka - jaki model
  • #70
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Rozumiem, że ze światła otoczenia bardzo niewiele docierało przez ten peryskop do krążka z prążkami - więc efekt stroboskopowy mógł być widoczny bez problemów, co najwyżej obraz był nieco ciemny, ale miał dobry kontrast. Natomiast do prążków z boku talerza dochodzi światło z otoczenia, zmniejszając widzialność efektu stroboskopowego. Oczywiście w ciemności nie było problemów - to jest kwestia, przy jakim oświetleniu otoczenia chce się widzieć efekt stroboskopowy.

    W #48 jest podany tylko schemat elektryczny (swoją drogą, on chyba daje 100Hz, bo przebieg z transformatora jest prostowany dwupołówkowo; schemat z #1 daje 50Hz) - to jest tylko fragment rozwiązania - nie pokazuje optyki. A to od niej zależą wymagania co do jasności migającego światła neonówki/LEDa.
  • #71
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    _jta_ napisał:
    Rozumiem, że ze światła otoczenia bardzo niewiele docierało przez ten peryskop do krążka z prążkami - więc efekt stroboskopowy mógł być widoczny bez problemów, co najwyżej obraz był nieco ciemny, ale miał dobry kontrast.
    Zamieściłem zdjęcia. Sam sobie odpowiedz.
    A tak w ogóle - widziałeś kiedyś gramofon z bliska? Bo odnoszę wrażenie (wybacz jeśli się mylę) że nie... W sieci można znaleźć setki zdjęć, filmów z rzeczonym efektem stroboskopowym - w różnych gramofonach, w różnych warunkach oświetleniowych... może popatrz i wyciągnij wnioski, a nie teoretyzuj?
  • #72
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Gramofony z bliska widziałem - nie zliczę, ile. W kilku grzebałem w środku.

    Po co mam szukać filmów po sieci, jeśli bez filmu mogę przewidzieć, co wyjdzie?

    Masz na myśli zdjęcia w #70? Jest kwestia, jaką konstrukcję ma gramofon autora tematu.

    A, jeszcze dość istotna sprawa: optykę można poprawić używając soczewek.
  • #73
    Adamcyn
    Poziom 37  
    _jta_ napisał:
    W #48 jest podany tylko schemat elektryczny (swoją drogą, on chyba daje 100Hz, bo przebieg z transformatora jest prostowany dwupołówkowo;

    Raczej na pewno 100 Hz.
    _jta_ napisał:
    schemat z #1 daje 50Hz)

    Zmiana jest tak prosta, że na Twoim wysokim poziomie nie wypada o tym wspominać. :)
  • #74
    _jta_
    Specjalista elektronik
    The Vinyl Engine (link z #55) napisał:
    The prototype used a single ultra-bright red LED, it is uncomfortably bright to stare at, and good enough for use in anything but direct sunlight - which your LPs should be kept away from anyway!

    I tam jest zdjęcie pokazujące efekt stroboskopowy w warunkach oświetlenia z otoczenia to rzeczywiście działa. Tak, jak przewidywałem... zwracam uwagę: ultra-bright red LED.
  • #75
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    @_jta_ Litości, Profesorze.. :cry: ........Mam magnetofon szpulowy Technics 1500. Co ciekawe, stroboskop jest zamontowany na rolce zwrotnej taśmy, a jego podziałka (lustrzane ,, ząbki" na przemian z czarnymi), jest podświetlona Zwykłym czerwonym LEDem, schowanym do polowy w wyfrezowanym otworze mostka głowic i zasilanym z generatora kwarcowego. Musiał bym sporo pogrzebać w Sieci, ale schemat tego widziałem. Ten stroboskop jest doskonale czytelny niemal w każdych warunkach oświetlenia, wiec o co ten caly LEDowy, trzystronicowy ,,doktorat" ?
    https://youtu.be/JEr26clrCOY
  • #76
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Hm... a po co stroboskop na rolce taśmy, skoro ona powinna się kręcić ze zmienną szybkością? Na kole zamachowym osi (chyba tak należy to nazwać) przesuwu taśmy jak najbardziej ma sens, ale ono robi parę obrotów na sekundę, więc albo niewiele tych "ząbków", albo pasuje częstotliwość migania nie 50/100Hz, a kilkaset Hz.

    W #68 pisałem, że przy lustrzanych znacznikach wystarcza dużo słabszy LED (albo neonówka) - to, o czym piszesz, potwierdza moją tezę.

    I zwracam uwagę: jest wiele sposobów zrobienia tak, żeby dobrze działało. Ale naśladując tylko część elementów któregoś z nich można zrobić tak, że będzie działać mizernie.
  • #77
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    @_jta_ Ten stroboskop na wolnej rolce przebiegu taśmy jest doskonałym rozwiązaniem, bo mierzy rzeczywistą prędkość przesuwu taśmy :idea: i powiadamia o najmniejszym nawet poślizgu taśmy na rolce napędowej. Tej górnej.
  • #78
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Zapewne dobrym miejscem jest rolka dociskająca taśmę do "rolki napędowej" (w magnetofonie MK125 to jest ośka o grubości około 2mm, chyba dokładniej 2,04mm) - czy to nazwałeś "rolką zwrotną"? Ja tę nazwę kojarzę z rolką szpuli podającej taśmę. Czy może tam jest bardziej złożony układ przesuwu taśmy, i występuje jakaś rolka, która jest obracana przez ruch taśmy (ja bym ją nazwał prowadzącą)? W gramofonach nie ma takich problemów - z określoną szybkością ma się obracać talerz (zakładamy, że nie występuje poślizg płyty po talerzu).
  • #79
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    _jta_ napisał:
    a po co stroboskop na rolce taśmy, skoro ona powinna się kręcić ze zmienną szybkością?
    Magnetofon też tylko na obrazku oglądałeś? Kolega Krzysztof Kamienski zamieścił Ci specjalnie filmik. Myślę, że jego obejrzenie nie powinno stanowić problemu.
  • #80
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Ze szpulowym miałem do czynienia, ale mało pamiętam; kasetowy zdarzyło mi się naprawiać (i dokładnie czytałem instrukcję serwisową). Ale to chyba nie na temat?

    Aiwa AP-2200 (#1) ma markery z boku talerza, trudno mi ze zdjęć/filmów rozpoznać, czy są lustrzane, wygląda na to, że nie zawsze dobrze widać efekt stroboskopowy.
  • #81
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    @_jta_ Do poprawnego odczytu efektu stroboskopowego wystarcza dwie rzeczy - kontrastowa podziałka i źródło światła o jak najmniejszej bezwładności, czyli nie żarówka i odpowiedniej intensywności. Może być dioda LED, może być i neonówka, może być i lampa wyładowcza np. ksenonowa. :D. Kolega szuka neonówki czyli oryginału. Fakt, przerobił bym to na LEDa, każdego typu, byle nie białego z uwagi na odczyt w świetle dziennym i to, co napisałem poniżej. Może byc czerwony (jak neonówka) i odrobinę zmodyfikował wówczas układ nim sterujący. Zasilanie z innego uzwojenia transformatora (niższe napięcie) , może transil w obwodzie tego LEDa, by wygenerować jak najkrótszy błysk ? Jeszcze ważna sprawa, której nikt nie poruszył. Dlaczego stroboskop ? Otóż dlatego, że wszystkie takie gramofony maja napęd silnikiem DC, oczywiście z dobrą stabilizacją, ale zawsze jest potencjometr z napisem ,,Pitch" do idealnego ustawienia prędkości. Jeżeli ktoś w tej sprawie chce być Purysta, to polecam generator kwarcowy 50 Hz i diodę, byle nie białą (bezwładność luminoforu). Parametry jej wcale nie musza być wyżyłowane, to nie świecenie w włókno światłowodu kabla transatlantyckiego. :D
  • #82
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    _jta_ napisał:
    Ale to chyba nie na temat?
    Tak jak i Twój ostatni post.
    _jta_ napisał:
    trudno mi ze zdjęć/filmów rozpoznać, czy są lustrzane, wygląda na to, że nie zawsze dobrze widać efekt stroboskopowy.
    https://www.youtube.com/watch?v=hDq1NpMRrKQ
    Nie zapominaj, że w grę wchodzi jeszcze sama kamera i obróbka (konwersja ewentualnie) filmu.
    W każdym razie potwierdza się to co pisałem wcześniej. Gramofon może widziałeś na obrazku, ale nie na żywo... ;)
  • #84
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Do poprawnego odczytu efektu stroboskopowego wystarcza dwie rzeczy - kontrastowa podziałka i źródło światła o jak najmniejszej bezwładności, czyli nie żarówka i odpowiedniej intensywności.
    Gramofon "ARTUR" (wiem, że to padło pierwszej wody) - ma na talerzu (plastikowym...) naniesione srebrne prążki ale nie ma ani neonówki ani innego wbudowanego weń "oświetlacza" stroboskopowego. Mimo to, przy oświetleniu zwykłą żarówką 60W z niewielkiej odległości można zauważyć efekt strobo. Fakt - nie każdy jest w stanie to zauważyć, zależy to od właściwości oka "klienta" patrzącego na prążki, ale w większości wypadków da się.
  • #85
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    @398216 Usunięty Neonówka pewnie w oprawce na kablu sieciowym. Tam chyba nanieśli podziałkę z myślą o stroboskopie, ale Gówny :D Księgowy uwalił projekt. Osobiście kupił bym taki generatorek kwarcowy i wstawił LEDa. Swoja droga, koszmarny ten ,,Artur" :cry: Chyba Daniel był z tych patefonow Unitry najbardziej....elegancki.
  • #86
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Tam chyba nanieśli podziałkę z myślą o stroboskopie, ale Gówny :D Księgowy uwalił projekt
    Kiedyś gdzieś wyczytałem że te prążki były potrzebne przy strojeniu na taśmie potencjometrów do prędkości.
    Jest to możliwe, bo nie była to tylko "bajerancka ozdoba", a umożliwiało dość dokładnie (jak na tak prościuchny układ stabilizacji) ustawienie właściwej prędkości. Zresztą w serwisie też pomagało...
    Co do Daniela - serwisowałem je. Największą bolączką były ... sensory. Poza tym uniemożliwiał (w fabrycznej konstrukcji) odtwarzanie maxi singli... Kilka egzemplarzy Danieli musiałem przerabiać z tego powodu, e używane były wówczas przez DJ 'ów.
    Dość dobrze wyglądał też G-8010 - z podzespołów z niego robiłem swój DiY.
  • #87
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Fakt, przerobił bym to na LEDa, każdego typu, byle nie białego z uwagi na odczyt w świetle dziennym i to, co napisałem poniżej. Może byc czerwony (jak neonówka) i odrobinę zmodyfikował wówczas układ nim sterujący. Zasilanie z innego uzwojenia transformatora (niższe napięcie) , może transil w obwodzie tego LEDa, by wygenerować jak najkrótszy błysk ?

    LED o przyzwoitej jasności dałby lepszą czytelność w warunkach jasnego oświetlenia otoczenia. Biały LED byłby niewskazany i z powodu luminoforu (na wypadek, gdyby jego czas wyświecania był znaczący), jak i ze względu na to, że kolor da lepszy kontrast. Transil zdecydowanie nie jest tu wskazany - nie pomoże skrócić błysku, a jest bardzo nieprzewidywalny (duży dopuszczalny rozrzut charakterystyk w ramach typu, trudno będzie do niego dobierać elementy). Najprościej byłoby użyć diaka, ale może być mało stabilny (dawać przy wahaniach napięcia sieci jitter = niestabilność fazy, co spowodowałoby rozmycie obrazu) - coś proponowałem w #45.

    398216 Usunięty napisał:
    W każdym razie potwierdza się to co pisałem wcześniej. Gramofon może widziałeś na obrazku, ale nie na żywo...

    Jak widać, Kolega ma duże skłonności do fantazjowania (ale nie warto drążyć tej sprawy)... A także chyba do przeceniania swoich możliwości dostrzegania:
    398216 Usunięty napisał:
    Mimo to, przy oświetleniu zwykłą żarówką 60W z niewielkiej odległości można zauważyć efekt strobo. Fakt - nie każdy jest w stanie to zauważyć, zależy to od właściwości ok.

    Ja obserwowałem inny efekt: zasłaniałem oczy, gasiłem światło, odsłaniałem oczy i patrzyłem na żarówkę - jak to zrobiłem szybko, to widziałem, jak świecenie włókna zanika stopniowo - włókno miało tak dużą bezwładność, że można było ją obserwować (bez zasłaniania oczu to nie wychodzi - oko po spojrzeniu wprost na żarówkę jest oślepione jasnym światłem i przez parę sekund nie widzi światła stygnącego włókna). Przy wyższej temperaturze bezwładność jest mniejsza (prawo Stefana-Boltzmanna się kłania), ale pewnie nie aż tyle - natomiast oko potrafi wyprodukować taki efekt wyglądający na stroboskopowy bez migającego źródła światła. Jest znany taki efekt: robimy kółko, w którym jedno półkole jest białe, drugie czarne, i dodatkowo są na nim czarne i białe paski; obracamy je, i paski widzimy jako kolorowe - to oko produkuje taki efekt. I nie tylko taki - znane są dziesiątki innych.
  • #88
    Winylov
    Poziom 26  
    Nacisk to podstawowy parametr, dość sporo duali mi się trafia, ale poza naprawą też ich słucham dość intensywnie. Późniejsze modele w których dual stosował ten silnik to seria cs500 Belt drive niestety najniższa półka, seria cs600 to już direct drive z kwarcową stabilizacją lub bez wkładki ortofona lub duala, jeszcze jest seria cs 700 czyli direct drive obowiązkowo kwarc i ramie z bajerami anty-wibracyjnymi i najlepsze wkładki od ortofona. Liniowego mam Technicsa sl j300r ma skubany wyszukiwanie utworów coś jak winylowy CD. Moze do słuchania łupu cupu to nie jest aż tak istotne, ale przy muzyce poważnej te niuanse są dokuczliwe.
  • #89
    maciek.mr
    Poziom 9  
    @Winylov , sprawdzi\lem 60Hz i przebieg trójkątny, obraz identyczny jak przy 50Hz.
    W kwestii diody led, to kąt świecenia, ma 15*, co przy małej odległości jest minusem w porównaniu do neonówki.

    W kestii tematu postu,wymieniona neonówka. efekt "migania" zniknął. Ale za kilka dni zmontuję schemat na ledach i kwarcu i podmienię,
    ze względu na większą stabilizację i lepszy efekt kontrastu przy odczycie "talerza"
  • #90
    Winylov
    Poziom 26  
    Czyli neonówka wysłużona? A którą zastosowałeś tą na niższe napięcie?