Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatorów spiętych szeregowo.

23 Gru 2019 15:30 447 18
  • Poziom 9  
    Cześć
    Mam pytanie dotyczące ładowania akumulatorów.
    Może to być trochę pokrętne ale mam pytanie:
    Czy 5 spiętych szeregowo akumulatorów ( Każdy 12 V i 20 Ah) można naładować z innego (jednego) dużego akumulatora np. 12 V 77 Ah po podłączeniu przetwornicy 230V?
    Wyglądało by to tak:
    Duży akumulator--> przetwornica 230V --> ładowarka do zestawu akumulatorów (do gniazdka 230V szczegóły Input 180-230 V AC, 1 A, Output 87,6 V DC 2,5-2,8 A)--> Zestaw spiętych szeregowo akumulatorów.

    Dotyczy ładowanie skutera elektrycznego(bez dostępu do sieci).
  • Poziom 42  
    Osobiście wolałbym wyprowadzić na zewnątrz punkty łączeń i użyć 5 ładowarek 12V.
  • Poziom 43  
    Oczywiście, że tak po warunkiem, że w akumulatorze z którego prąd bierze przetwornica 12/230 wystarczy energii na cały czas ładowania.
  • Poziom 9  
    A czy to działa tak:
    Dużo akumulator pojemność (przykładowo)
    50 Ah --> zestaw szeregowy ( 5 akumulatoro 12 V 20 Ah) --> układ 60 V 20 Ah --> Teoretycznie pojemność zestawy powinna być 20 Ah czyli akumulator 50 Ah powinien mieć wystarczającą pojemność do naładowania zestawu? Czy tak to nie działa?
  • Poziom 43  
    Ty czy nie "zagotujesz" tych akumulatorów które powinny być równe nie tylko pod względem nominalnych parametrów ale podobnie rozładowane. Wypada po ponad 17 V na jeden akumulator to trochę za dużo. Lepiej jak wspomniał kolega wyżej ładować pojedynczo.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Warunki teoretyczne (bez strat):
    Do naładowania 5 (sztuk) x 12 V x 20 Ah = 1200 Wh.
    Ładujący 12 V x 77 Ah = 924 Wh
    Czyli brakujw 274 Wh.
    Warunki praktyczne:
    Do tego straty delikatnie licząc kilkadziesiąt % (ok.50). Potrzebna energia do naładowania to prawie 2000 Wh. Twój duży teoretycznie ma jej ok. 900 Wh i to zakładając, że rzeczywiście ma tyle ile jest na nim napisane. Ten duży akumulator wystarczy na naładowanie co najwyżej do połowy nominalnej pojemności. Liczy się energia a nie przedstawione przez Ciebie Ah.
    edit: poprawa W na Wh.
  • Poziom 32  
    DiZMar napisał:
    Potrzebna energia do naładowania to prawie 2000 W.

    Watt to jednostka mocy, a nie energii.
  • Poziom 43  
    szwagros napisał:
    DiZMar napisał:
    Potrzebna energia do naładowania to prawie 2000 W.

    Watt to jednostka mocy, a nie energii.

    Słuszna uwaga. Powinno być Wh (watogodzin). Już poprawiam.
  • Moderator Elektrotechnika
    DiZMar napisał:
    Ty czy nie "zagotujesz" tych akumulatorów które powinny być równe nie tylko pod względem nominalnych parametrów ale podobnie rozładowane. Wypada po ponad 17 V na jeden akumulator to trochę za dużo. Lepiej jak wspomniał kolega wyżej ładować pojedynczo.

    Kolego coś przeoczyłeś.
    Grzesieks1987 napisał:
    Duży akumulator--> przetwornica 230V --> ładowarka do zestawu akumulatorów (do gniazdka 230V (szczegóły Input 180-230 Vac, 1 A, Output 87,6 Vdc 2,5-2,8 A)-->
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    DiZMar napisał:
    Ty czy nie "zagotujesz" tych akumulatorów które powinny być równe nie tylko pod względem nominalnych parametrów ale podobnie rozładowane. Wypada po ponad 17 V na jeden akumulator to trochę za dużo. Lepiej jak wspomniał kolega wyżej ładować pojedynczo.

    Kolego coś przeoczyłeś.
    Grzesieks1987 napisał:
    Duży akumulator--> przetwornica 230V --> ładowarka do zestawu akumulatorów (do gniazdka 230V (szczegóły Input 180-230 Vac, 1 A, Output 87,6 Vdc 2,5-2,8 A)-->

    Co przeoczyłem? Raczej zauważyłem, że chce 5 akumulatorów 12 V ładować napięciem 87,6 V to o wiele (kilkanaście V) za dużo. Optymalnym napięciem byłoby bliskie 70 V a nie grubo ponad 80 V. Jego ładowarka to raczej do ładowania 6 akumulatorów 12 V.
  • Moderator Elektrotechnika
    A jakie napięcie występuje w samochodzie jak się ładuje 12 V czy więcej. Po za tym będzie przetwornica i ładowarka prąd i napięcie ładowania mogą być całkowicie inne.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    A jakie napięcie występuje w samochodzie jak się ładuje 12 V czy więcej. Po za tym będzie przetwornica i ładowarka prąd i napięcie ładowania mogą być całkowicie inne.

    Akumulator (12 V) w samochodzie ładowany jest napięciem nieco ponad 14 V. On chce bezpośrednio 87,6 V ładować zestaw 5 akumulatorów 12 V więc to będzie nieco ponad 17 V na jeden akumulator. Popłynie zatem prąd przekraczający wartość dopuszczalną nawet gdy będą one już naładowane. Jego ładowarka ma wydajność 2,5 - 2,8 A a to nie wiem czy jest zdrowe dla tych akumulatorów aby płynął przez nich taki prąd gdy są naładowane. No chyba, że ta ładowarka automatycznie przestaje ładować po osiągnięciu odpowiedniego napięcia przez akumulatory.
  • Moderator Elektrotechnika
    Jednym słowem należy to zmierzyć i zdecydować mając wyniki pomiarów.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Reszka napisał:
    Jednym słowem należy to zmierzyć i zdecydować mając wyniki pomiarów.

    Słusznie. Teoria teorią a w praktyce może być zupełnie inaczej. Parametry z metki często są różne w rzeczywistości.
  • Poziom 9  
    Po naładowaniu, ładowarka automatycznie przestaje ładować akumulatory. Idea takiego zestawu jest naładowanie skutera elektrycznego bez dostępu do gniazdka 230V.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie dodałem że , akumulatory z zestawu są takie same, taki sam stopień zużycia. Teoretycznie taki układ ma sens? Doradzie jakie parametry powinien mieć duży akumulator?
  • Poziom 43  
    Jeżeli tak jak napisałeś to ma to sens ale pełnego naładowania nie osiągniesz z tego dużego akumulatora. Aby to osiągnąć powinien on mieć przynajmniej 2 x większą pojemność (ok. 150Ah) o czym napisałem wcześniej. Jest to jednak jakieś rozwiązanie dla Ciebie.
  • Poziom 42  
    Tylko później jeszcze trzeba ten duży akumulator jakoś naładować.

    Grzesieks1987 napisał:
    Dotyczy ładowanie skutera elektrycznego(bez dostępu do sieci).

    chyba zamiast targać wielki akumulator do punktu gdzie jest prąd z sieci chyba lepiej podepchać tam rozładowany skuter...
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    kortyleski napisał:
    Tylko później jeszcze trzeba ten duży akumulator jakoś naładować...

    Chyba z tym nie ma problemu kiedy rozważa takie rozwiązanie. Myślę, że ten duży naładowany akumulator będzie woził na skuterze (będzie miał w razie braku energii w drodze) a po jego rozładowaniu podwiezie go do ładowania. Nawet będzie mógł bezpośrednio po podłączeniu ładowania jechać do punktu z siecią.
  • Poziom 9  
    Dzięki za info.
  • Poziom 42  
    szwagros napisał:
    DiZMar napisał:
    Potrzebna energia do naładowania to prawie 2000 W.

    Watt to jednostka mocy, a nie energii.


    Watt, James - szkocki inżynier i wynalazca: https://pl.wikipedia.org/wiki/James_Watt

    Jednostką mocy w układzie SI w polskiej pisowni jest wat: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wat