Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla

27 Gru 2019 20:50 531 22
  • Poziom 9  
    Domofon Urmet, cyfrowy, 2-przewodowy. Odległość od transformatora ~8m. Wiek sprzętu ok 13 lat. Rygiel z pamięcią.

    Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla

    Mam problem z tym domofonem, od pewnego czasu 'nie ma siły' otworzyć rygla, gdy jest w pozycji pionowej (czyli tak jak normalnie jest zamontowany). Jeżeli położę poziomo (np na dłoni) rygiel to bez problemu się otwiera.
    Doszedłem do wniosku, ze jest zbyt "słaby". Próbowałem już z 5 rożnych rygli z mniejszym prądem zasilania - bez skutku
    Dzwoniłem do producenta i po wielkich naradach pan serwisant doszedl do wniosku ze moze to być uszkodzony kondensator, ale nie potrafił mi powiedzieć który o nie mogli znaleźć schematu (stary / rzadki model czy coś)

    Czy ktoś może doradzić amatorowi który to może być kondensator (na podstawie zdjęc, czy ew spodziewanych parametrów) ?
    A może cos innego powinienem jeszcze sprawdzić ? Trochę mi szkoda wyrzucać ten sprzęt.. :(

    Czy możliwe ze to ten największy kondensator 1000 uF?
    Optycznie sprawdziłem i żaden nie jest napuchnięty. Niestety mój multimetr nie ma opcji mierzenia pojemności, moge jednak spróbować pożyczyć od znajomego, tylko czy wtedy moge sprawdzać pojemnośc bezpośrendo na płytce czy musze wylutowac kazdy (oby nie...)


    Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla
    Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla

    Instrukcja
    http://urmet.com.pl/INSTRUKCJE/1129_61_INSTRUKCJA.pdf
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Specjalista Domofony
    parslej napisał:
    Domofon Urmet, cyfrowy, 2-przewodowy. Odległość od transformatora ~8m. Wiek sprzętu ok 13 lat. Rygiel z pamięcią.

    Mam problem z tym domofonem, od pewnego czasu 'nie ma siły' otworzyć rygla, gdy jest w pozycji pionowej (czyli tak jak normalnie jest zamontowany). Jeżeli położę poziomo (np na dłoni) rygiel to bez problemu się otwiera.
    Doszedłem do wniosku, ze jest zbyt "słaby". Próbowałem już z 5 rożnych rygli z mniejszym prądem zasilania - bez skutku


    Jak zachowuje się elektrozaczep przy uruchomieniu bezpośrednio z panela (zwarcie AP1-AP1)?

    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Jak nie ma schematu to można dojść po ścieżkach na PCB które elementy odpowiadają za sterowanie rygla.

    Wykonujesz to w ten sposób, że patrzysz w które miejsce jest podpięty rygiel. Odwracasz płytkę PCB i od miejsca w którym jest podłączony rygiel idziesz po ścieżkach i patrzysz jakie są elementy po drodze i je sprawdzasz.

    Będzie to żmudne zajęcie, ale przyniesie efekt.
  • Poziom 9  
    Bardzo dziękuję wszystkim za chęć pomocy
    Po wypowiedziach rozumiem nie ma sensu wymiany tego kondensatora 'w ciemno' ?


    Ircys napisał:
    Jak zachowuje się elektrozaczep przy uruchomieniu bezpośrednio z panela (zwarcie AP1-AP1)?

    Nie spodziewałem się aby zachowanie było inne od tego co sie dzieje po naciśnięciu przycisku panelu wewn. ale sprawdzę jutro

    miroslaw wielki napisał:
    Jakie napięcie sie pojawia na ryglu?

    Sprawdzę jutro i dam znać

    Dodano po 10 [godziny] 10 [minuty]:

    Sprawdziłem, i tak
    * Zwieranie styków AP1-AP1 lub AP2-AP2 nic nie daje (nie podaje napięcia na rygiel)
    * Zasilania:
    - na ryglu: ok 3.8-3.9V
    - pomiędzy : a 0~ 12.5V (dziwne bo myslalem ze tam jest zmienny, a miernik mierzymi staly prąd)
    - 2 diody podświetlające tabliczkę : 4.4V
    - na transformatorze w rozdzieni: 12v: 13.5V

    Wrzuciłem zdjęcia z tyłu płytki - niewiele mi mówią...
    wygląda na to że elektozaczep jes podłączony do tego czegoś co jest mocowane na grubszych przewodach brązowy + czarny - czarny element przyklejony klejem termicznym - co to jest ?
    (myslalem ze to duza dioda ale chyba nie?)

    Pytanka:
    1) Czy odpięcie oświetlenia mogłoby dać więcej "energii" ryglowi ?
    2) w furtce mialem mozliwoc podpięcia cienkich żył wiec zdecydowałem (jak widac na foto) podłączyć 3 x do stylku "L" i 2x do ~0 - czy to dobra decyzja ? moze powinienem zrobić odwrotnie ?
    3) Mam kupiony ten kondensator 1000 uF - czy ma sens zmienic go w ciemno ? (troche nie chce mi sie demontowac calej plytki jezeli mala szansa...)
    4) czy moze cos byc nie tak z tym transformatorem ktory mam w szafie z bezpiecznikami ?
    5) Cos jeszcze radzicie sprawdzic ? zmienić ?

    Z góry dziekuje za pomoc
  • Specjalista Domofony
    Dziwna ta usterka i "na oko" nie wygląda na uszkodzenie elektroniki.

    Ile masz unifonów i jakie dokładnie? (1129/61 i 1129/62?)

    Jeżeli masz 2, to na wszelki wypadek podłączyłbym tylko jeden, ale najlepiej na przysłowiowym stole, czyli zdejmując kasetę zasilacz i unifon ze ścian/słupków/rozdzielni. Do takiego podłączonego krótkimi kablami zestawu na stole podłączyłby też (już bezpośrednio do kasety - też krótkim kablem) elektrozaczep i sprawdził, czy przypadkiem wszystko nie jest OK.

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Ircys napisał:
    le masz unifonów i jakie dokładnie? (1129/61 i 1129/62?)


    Właśnie nie do końca wiem jaki mam model... Na fakturze mam napisane 1129/62. Natomiast na panelu zewnętrznym mam naklejkę 1129/61. Sam domofon w domu nie ma żadnego oznaczenia. Jest to domofon bez słuchawki jak na zdjęciu w oryginalnym poście.

    Na razie rozwiązałem pośrednio problem przez skrócenie sprężyny dociskającej rygiel, dzieki czemu nie potrzeba tyle 'mocy' aby tworzyć rygiel, ale jest to tymczasówka i nie sadze aby wystarczylo na długo... Nadal szukam sposobu na pełne rozwiązanie...

    Czy te napiecia sa OK? czy ~4V na ryglu to nie jest za mało ?

    Tak się zastanawiam czy czasem z upływem lat cos sie nie stało z przewodami w ziemi...
    Niestety musialem dostosowac sie do istniejacego okablowania, które bazuje na przewodach typu skretka telefoniczna. aby zwiekszyć przekrój przewodów łączyłem kilka żył

    Do dyspozycji mam:
    a) rodzielnia - domofon wewnętrzny: 6 żył
    b) rozdzielnia - panel zewnętrzny: 8+ żył
    c) panel zewnętrzny - rygiel: 6 żyl

    połaczyłem tak jak widac na ostatnich zdjeciach:
    1) domofon wenętrzny:
    - po jednej żyle: ~0, ~0, ~12, -> rozdzielnia
    - 3 żyły do L -> rozdzielnia

    2) Panel zewnętrzny:
    * L - 3 żyły -> rozdzielnia
    *~0 - 2 żyły -> rozdzielnia
    * SE2 + SE1 - po 2 żyły -> rygiel


    Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla
    Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla
    Urmet 1129/62 nie ma siły otworzyć rygla
  • Poziom 9  
    miroslaw wielki napisał:
    4 volty to bieda Panie jak nie wiem.


    To co robić ? jak żyć... ?

    Co jest odpowiedzialne za ten woltaż? Kondensator ?
    Widze ze sa tylko 2 kondensatory na 16V - czyli zblizone do tego jakim sie otwiera rygiel.
    Czy to dobry trop je wymienic ?

    (Pozostale kondensatory to 25V)

    PS. wciaz nie wiem co to za element na tym brazowym przewodzie zakleojony klejem termicznym ? moze to to jest zwalone ?
  • Pomocny post
    Specjalista Domofony
    Kolego zacznij coś robić, a nie tylko zastanawiać się.
    Zacznij od podłączenia zestawu na stole krótkimi kablami.
    Wygląda na to, że masz tylko 1 unifon (pytałem o to we wcześniejszym poście - brak odpowiedzi) wtedy możesz też zastosować schemat z linku http://urmet.com.pl/INSTRUKCJE/1129_61_INSTRUKCJA.pdf ze str. 9 gdzie masz dodatkową żyłę zasilającą do kasety ~12, czyli ~12 dajesz do unifonu i dodatkowo do kasety.

    Pozdrawiam
  • Admin Zabezpieczenia Stacjonarne
    parslej napisał:
    miroslaw wielki napisał:
    4 volty to bieda Panie jak nie wiem.


    To co robić ? jak żyć... ?

    Cokolwiek, tak jak napisał kol. Ircys, bo na dumaniu to kolega daleko nie zajedzie :)
    Ircys napisał:
    Kolego zacznij coś robić, a nie tylko zastanawiać się.
    Zacznij od podłączenia zestawu na stole krótkimi kablami.
  • Poziom 9  
    Ircys napisał:
    Zacznij od podłączenia zestawu na stole krótkimi kablami.
    Wygląda na to, że masz tylko 1 unifon (pytałem o to we wcześniejszym poście - brak odpowiedzi) wtedy możesz też zastosować schemat z linku http://urmet.com.pl/INSTRUKCJE/1129_61_INSTRUKCJA.pdf ze str. 9 gdzie masz dodatkową żyłę zasilającą do kasety ~12, czyli ~12 dajesz do unifonu i dodatkowo do kasety.


    Dzięki Kolego!
    Przepraszam w całym zabieganiu okołoświątecznym zapomniałem napisać że mam rzeczywiście tylko 1 sztukę, wrzuciłem foto zestawu ale zapomniałem to pisać
    Wygląda na to, że masz rację i chyba od zawsze miałem to źle podłączone! Nigdy nie podłączałem tej dodatkowej żyły ! Dziwne że działało...
    (Bazowałem na schemacie ze str 5) a instalacja z 1 unifonem to str 9
    Postaram się na weekendzie sprawdzić

    Przepraszam ze wygląda to na biadolenie i nic nie robienie, ale nie moge sobie pozwolic na dluższe rozmontowanie zestawu bo nie bede miał nawet dzwonka z furtki.
    W dodatku teraz mam działające to pół - rozwiązanie

    Do tego momentu nie miałem żadnego sensownego planu - przy mojej amatorskiej wiedzy - co by mi dało to rozłożyć na stole ? Nie mam czym sprawdzić kondensatorów (multimetr do mierzenia pojemności zamówiony!)
  • Admin Zabezpieczenia Stacjonarne
    parslej napisał:
    Do tego momentu nie miałem żadnego sensownego planu - przy mojej amatorskiej wiedzy - co by mi dało to rozłożyć na stole ?

    Np. wyeliminowanie problemów z okablowaniem, bo to jest najczęstsza przyczyna takich usterek. A kolega zafiksował się na tych kondensatorach. Bo każdą naprawę zaczynamy od wymiany kondensatorów :)
  • Poziom 9  
    Jak pisałem działało do kilkanaście lat, więc okablowanie wydało mi się mało prawdopodobne

    Co do kondensatorów to była porada serwisu producenta...
  • Poziom 9  
    Dzięki - na weekendzie rozbiorę i sprawdzę
  • Poziom 9  
    Panowie, podłączyłem to dodatkowe zasilanie.
    Napięcie wzrosło do ok 6V - czyli chyba nadal mniej niz oczekiwane 12V - rygiel pracuje z trudem - ale póki co działa !!!
    Dzięki!

    Nie będę zamykał topicu przez jakis tydzien / dwa - zeby potwierdzić czy działa

    @Ircys - WIELKIE DZIEKI ZA POMOC
  • Specjalista Domofony
    parslej napisał:
    podłączyłem to dodatkowe zasilanie.
    Napięcie wzrosło do ok 6V - czyli chyba nadal mniej niz oczekiwane 12V - rygiel pracuje z trudem - ale póki co działa !!!


    To dalej zbyt mało na normalną pracę rygla.
    Nie piszesz, czy zrobiłeś test zestawu na stole, więc dalej poruszamy się po omacku, bo nie wiemy gdzie leży problem, ale spróbuję kolejną podpowiedź:
    skoro masz już w kasecie 12V AC (~12, ~0), to można dać przekaźnik i przez niego załączać elektrozaczep.

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Nie robiłem na stole bo jak pisałem na razie to działa. Jezlei przestanie to rozmontuje wszystko.

    Co do przekaznika - rozumiem że chodzi CI o to ze zamiast rygla podłaczyć przekaznik i do niego te 12V~AC i tym otwierać ?
  • Admin Zabezpieczenia Stacjonarne
    parslej napisał:
    Nie robiłem na stole bo jak pisałem na razie to działa. Jezlei przestanie to rozmontuje wszystko.

    Przestanie. 6V to wartość graniczna. Wystarczy że trzpień cewki złapie nieco wilgoci, brudu, pokryje się warstewką lodu i po sprawie. Czym będzie starszy, tym częściej będzie miał problemy z otwarciem.
    parslej napisał:
    Co do przekaznika - rozumiem że chodzi CI o to ze zamiast rygla podłaczyć przekaznik i do niego te 12V~AC i tym otwierać ?

    Tak. Oczywiście jeden biegun, bo drugi bezpośrednio na rygiel. Przewody zasilające rygiel oczywiście w miarę możliwości chociaż podwoić. Niech tam będzie w trakcie pracy te min 9V
  • Poziom 9  
    Jak przestanie działać - zadziałam faktycznie z tym przekaźnikiem.
    Juz go sobie zamówię - jaki model / numer powinien byc aby działał na prąd zmienny 12V ?
  • Poziom 9  
    suworow napisał:
    parslej napisał:
    Nie robiłem na stole bo jak pisałem na razie to działa. Jezlei przestanie to rozmontuje wszystko.

    Przestanie. 6V to wartość graniczna. Wystarczy że trzpień cewki złapie nieco wilgoci, brudu, pokryje się warstewką lodu i po sprawie. Czym będzie starszy, tym częściej będzie miał problemy z otwarciem.
    parslej napisał:
    Co do przekaznika - rozumiem że chodzi CI o to ze zamiast rygla podłaczyć przekaznik i do niego te 12V~AC i tym otwierać ?

    Tak. Oczywiście jeden biegun, bo drugi bezpośrednio na rygiel. Przewody zasilające rygiel oczywiście w miarę możliwości chociaż podwoić. Niech tam będzie w trakcie pracy te min 9V


    Kolego - miałeś rację - przestało działać :(
    Ale plus jest taki ze po podłączeniu tego 12V~ mam 12V zasilania w okolicach rygla, mogę juz otworzyć furtkę zwierając AP1 (i wtedy rygiel dostaje 12V zamiast 5V), zamówiłem przekaźnik i zgodnie z poradą będę wrzucał teraz 12V na rygiel więc nie powinno być problemu

    Dziękuję jeszcze raz wszystkim za niezwykle cenne porady dzięki którym finalnie to wydaje mi się ze juz ogarnąłem.