Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Junkers FW 100 - jakie ustawienia krzywej grzewczej

Dxt11 28 Dec 2019 10:56 3618 6
  • #1
    Dxt11
    Level 2  
    Witam,
    Zalozylem wlasnie regulator pogodowy FW100 z czujnikiem temp zewnetrznej i mam klopoty z sensownym ustawieniem parametrow,zeby w domu bylo w miare cieplo ,a przy okazji i nie zuzywalo nadmiernej ilosci gazu.
    Jesli ktos by mi cos podpowiedzial bylbym wdzieczny.
    Dom o powierzchni ok 120m2, ocieplony styropianem 15cm, parterowy, 10letni. Ogrzewanie to grzejniki, piec kondensat Cerapur smart ZSB22c, sterownik pogodowy FW100. - Wczesniej mialem pokojowke fr110
    Parametry ustawione przeze mnie :
    -pkt poczatkowy/koncowy: 33C/52C
    -maksymalna temp zasilania: 65C
    -wplyw temperatury pomieszczenia: 80%
    -korekcja wskazan temp pomieszczenia: 0K
    -ogrzewanie wylaczone do nizszego poziomu temp. : NIE
    -ogrzewanie wylaczone przy temp zewnetrznej: 19C
    -temperatura graniczna mrozu : -5C
    -akumulacja cieplna budynku: 50%
    -szybkosc nagrzewania : OSZCZEDNIE (normalnie/szybko)

    Aktualna temperatura na zewnatrz to 0st C
    Poziomy temperatur to grzanie 19,5C , oszczedzanie 18,5C
    Wydaje mi sie,ze zuzycie jest troszke za duze bo przy ostatniej nocy wzial na dobe ok 9kubikow wlacznie z podgrzaniem cieplej wody.
    Wczesniej byl bardziej oszczedny na pokojowce, wiec mniemam ze to kwestia ustawien parametrow.
    Bede wdzieczny za jakiekolwiek uwagi i pomoc.
  • Helpful post
    #2
    Wojewoda82
    Level 28  
    Dxt11 wrote:
    Aktualna temperatura na zewnatrz to 0st C
    Poziomy temperatur to grzanie 19,5C , oszczedzanie 18,5C
    Wydaje mi sie,ze zuzycie jest troszke za duze bo przy ostatniej nocy wzial na dobe ok 9kubikow wlacznie z podgrzaniem cieplej wody.
    Wczesniej byl bardziej oszczedny na pokojowce, wiec mniemam ze to kwestia ustawien parametrow


    Jeśli wcześniej też miałeś na sterowaniu pokojowym takie temperatury i obecnie też masz identyczne w pomieszczeniach na sterowaniu pogodowym to zużycie gazu zależy tylko i wyłącznie od chwilowego zapotrzebowania budynku na ciepło.

    Gdybyś wcześniej trzymał takie temperatury a teraz miałbyś Bizancjum, 22-24 stopnie, to rzeczywiście miałbyś nadmierne zużycie z powodu zmiany warunków temperaturowych w domu na wyższe.

    Nie sugeruj się absolutnie jednodniowym zużyciem. Budynku reagują z różnym opóźnieniem na zmianę temperatury na zewnątrz i np po mrozach, gdy przyjdzie znaczne ocieplenie, aby utrzymać zadaną temperaturę w domu/mieszkaniu, jeszcze kilka dni idzie więcej opału, bo mury nie zdążą się zagrzać. Podobnie w drugą stronę, po nagłym ochłodzeniu, nie rośnie od razu drastycznie spalanie gazu.

    Jak wcześniej sterowałeś temperaturą na CO na grzejniki, zmieniałeś na np 60 stopni na mrozy czy wystarczało np 50 stopni? Tylko na bardziej płaskiej krzywej grzewczej można coś ugrać, z 2-4% oszczędności max.
  • Helpful post
    #3
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    Może się tego dnia znacznie więcej zużywało ciepłej wody (np. kilka kąpieli w pełnej wannie)? Przepływowe podgrzanie wody wymaga znacznie więcej mocy grzewczej niż ogrzanie pomieszczeń. Może też zimna woda była bardziej zimna, więc do jej podgrzania poszło więcej gazu (zimna woda też nie ma stałej temperatury - czasami jest tylko letnia, a potem... niemalże lodowata).
    Co do ustawień, to stanowczo za wysoka jest temperatura zewnętrzna powodująca wyłączenie ogrzewania. Takie ustawienia mogą oznaczać, że gdyby był dawny klimat, to praktycznie każdą noc by grzało nawet w środku lata (lipiec) a także każdy poranek w lecie.
  • #4
    Dxt11
    Level 2  
    Wojewoda82 wrote:
    eśli wcześniej też miałeś na sterowaniu pokojowym takie temperatury i obecnie też masz identyczne w pomieszczeniach na sterowaniu pogodowym to zużycie gazu zależy tylko i wyłącznie od chwilowego zapotrzebowania budynku na ciepło.

    Wczesniej mialem oszczedzanie/ogrzewanie 18/19 ,czyli o 0,5C mniej.

    Wojewoda82 wrote:
    Jak wcześniej sterowałeś temperaturą na CO na grzejniki, zmieniałeś na np 60 stopni na mrozy czy wystarczało np 50 stopni? Tylko na bardziej płaskiej krzywej grzewczej można coś ugrać, z 2-4% oszczędności max.

    Nie pamietam dokladnie,ale napewno nie wiecej jak teraz.Prawdopodobnie mniej o 5-10st.... Czyli jesli dobrze rozumiem, jesli obnize wartosc temp. maksymalnej ogrzewania na np.50C to wtedy jestem w stanie cos ugrac na zuzyciu? Obecnie jak wejde w podglad parametrow ogrzewania to widze,ze przy mimo ust max temp ogrz. na 65C, sterownik puszcza na instalacje instalacje ok45C.

    Zbigniew Rusek wrote:
    Może się tego dnia znacznie więcej zużywało ciepłej wody (np. kilka kąpieli w pełnej wannie)? Przepływowe podgrzanie wody wymaga znacznie więcej mocy grzewczej niż ogrzanie pomieszczeń.

    Prawdopodobnie moglo tak byc.
    Wode podgrzewam do zasobnika 120L...Obecne ustawienia czasowe programu mam takie ze grzeje wode do 46C....Lepiej taki parametr,czy ustawic wyzszy?..np. 65?

    Zbigniew Rusek wrote:
    Co do ustawień, to stanowczo za wysoka jest temperatura zewnętrzna powodująca wyłączenie ogrzewania. Takie ustawienia mogą oznaczać, że gdyby był dawny klimat, to praktycznie każdą noc by grzało nawet w środku lata (lipiec) a także każdy poranek w lecie.

    Ile sugerujesz? ...15C?

    Przy okazji moze ktos pomoze jasno zrozumiec takie ustawienia ze sterownika jak:
    -pkt poczatkowy/koncowy - jak sensownie regulowac tymi wartosciami?
    -wplyw temperatury pomieszczenia(obecnie mam 80% - nie wiem czy zmniejszac ta wartosc czy zwiekszac)
    -temperatura graniczna mrozu (obecnie -5C)
    -akumulacja cieplna budynku(wartosc domyslna 50%)

    Instrukcja nie jest zbyt pomocna w tym zakresie, a chcialbym zrozumiec te wartosci,zeby nimi sterowac nie metoda "na pale" :)
    Z gory dzieki za pomoc
  • Helpful post
    #5
    Wojewoda82
    Level 28  
    Dxt11 wrote:
    Wczesniej mialem oszczedzanie/ogrzewanie 18/19 ,czyli o 0,5C mniej.


    Każdy 1 stopień w domu więcej to około 8% więcej spalonego gazu, nie zachęcam cię w ten sposób do zmniejszenia temperatury, ja mam 20,5 i myślałem ze mam oszczędnie.

    Dxt11 wrote:
    Nie pamietam dokladnie,ale napewno nie wiecej jak teraz.Prawdopodobnie mniej o 5-10st.... Czyli jesli dobrze rozumiem, jesli obnize wartosc temp. maksymalnej ogrzewania na np.50C to wtedy jestem w stanie cos ugrac na zuzyciu? Obecnie jak wejde w podglad parametrow ogrzewania to widze,ze przy mimo ust max temp ogrz. na 65C, sterownik puszcza na instalacje instalacje ok45C.


    Tak będziesz miał większe zyski z kondensacji. Kondensacja zachodzi do 57 stopni na powrocie z CO, ale im ta temperatura jest niższa (a zależny ona między innymi od temperatury zasilania) tym kondensacja większa. Dlatego ten sam dom ogrzewany podłogówką 100%, zużyje mniej gazu niż identyczny ale ogrzewany grzejnikami. Jest to różnica do kilku %. Niższa temperatura na CO to też prawie no stop letnie grzejniki a nie raz zimne, a raz gorące. Czyli lepszy komfort.


    Dxt11 wrote:
    Wode podgrzewam do zasobnika 120L...Obecne ustawienia czasowe programu mam takie ze grzeje wode do 46C....Lepiej taki parametr,czy ustawic wyzszy?..np. 65?

    Powinieneś raz na tydzień wygrzewać wodę i tak na 65 stopni w zasobniku (tryb anylegionella, zobacz czy w programatorze jest taki program, aktywuj go). Ale jeśli obecnie starcza ta woda dla wszystkich kapiących się to nie widzę potrzeby aby ją podnosić. Jest też ekonomiczniej grzana. W pewnych momentach podgrzewania CWU kocioł kondensuje, co w przypadku CWU na 65 stopni byłoby prawie niespotykane.

    Dxt11 wrote:
    Przy okazji moze ktos pomoze jasno zrozumiec takie ustawienia ze sterownika jak:
    -wplyw temperatury pomieszczenia(obecnie mam 80% - nie wiem czy zmniejszac ta wartosc czy zwiekszac)
    -temperatura graniczna mrozu (obecnie -5C)
    -akumulacja cieplna budynku(wartosc domyslna 50%)

    Nigdy nie miałem sterowania pogodowego ale niektóre z tych ostawień są mi znane:

    Wpływ temperatury pomieszczenia. Im jest ustawiony większy, tym bardziej programator bierze pod uwagę temperaturę w budynku. Przy ustawieniu 0 nie kontrolowałby w ogóle temperatury wewnątrz budynku i patrzyłby tylko na temperaturę na zewnątrz.

    Akumulacja cieplna, np kanadyjka będzie miała w okolicach 10% (budynek ciepły ale nie ma konstrukcji, która dobrze akumuluje ciepło). Budynek z grubymi ścianami z np cegły pełnej będzie miał pewnie w okolicach 90%. Ten parametr określa jak szybko ma następować zmiana temperatury zasilania CO zgodnie z odczytem z czujnika zewnętrznego. Przy niskim parametrze (kanadyjka) zmiana temperatury na zewnątrz to prawie od razu zmiana temperatury CO. Przy wysokim parametrze (betonowy bunkier) zmiana na CO nastąpi np do dopiero po 24h. Ten parametr ustawiasz do specyfiki swojego budynku, choć przy grzejnikach ma on mniejsze znaczenie niż przy podłogówce.
  • #6
    Zbigniew Rusek
    Level 37  
    15 stopni to i tak byłoby za dużo jak na temperaturę oznaczającą wyłączenie ogrzewania. Dom będzie wtedy zawsze przegrzany, gdy np. przy 14 stopniach na zewnątrz ogrzewanie działa. Dlaczego nie 12 stopni? Jeszcze jedno. To podgrzewanie ciepłej wody do 65 stopni to idiotyzm, gdyż może dojść do przypadkowego OPARZENIA (w razie niezmieszania z zimną wodą). Praktycznie to już od 56 stopni wzwyż może dojść do oparzenia.