Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

Mrxnnx 30 Dec 2019 01:43 6708 20
lampy.pl
  • Siemanko! Przedstawiam wam kolejny projekt drukarki 3D, który wykonałem w domu niewielkim kosztem, ponieważ większość komponentów miałem w domu. Tym razem CoreXY

    Moja pierwsza drukarka: Link

    Dzięki użyciu drukowanych elementów zdecydowanie zmniejszają się koszta drukarki.

    Egzemplarz który teraz zbudowałem wciąż jest w trakcie konfiguracji oraz dostosowywania ustawień oprogramowania (obecnie Marlin 1.1.9)

    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

    Obudowa ze sklejki 33mm (18+15mm sklejone) i 18mm. Obudowa była narysowana w Autocadzie Inventorze i wypalona na laserze do którego mam dostęp za darmo (nie liczę do kosztów konstrukcji ceny sklejki ani pracy lasera). Panele obudowy skręcone są wkretami. Waga drukarki to około 15kg, na szczęście nie muszę jej nigdzie nosic.

    Elektronika to na chwilę obecną Arduino Mega2560 + Ramps 1.4 + DRV8825, zasilacz serwerowy (12v 40A) od taty z pracy :)))
    Docelowo elektronikę zmieniam na Duet 2 WiFi który już czeka na zamontowanie.

    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

    Silniki to zwykle nema 17 (200krokow na obrot), głowica to klon e3d V6, ekstruder to klon bondtecha od fysteca, BLTouch od Trianglelab (cudowne jest to autopoziomowania)

    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

    Dzięki obudowie rysowanej w inventorze wszystkie miejsca na mocowanie uchwytów na silniki, wałki, śrubę T8 wypaliłem w sklejce również laserem dzięki czemu montaż był momentalny. (Mam tutaj na myśli zaznaczenie laserem miejsc gdzie powinny być wkręty)

    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

    Elementy drukowane są z petG lub PLA, wszystkie elementy były wydrukowane na mojej wcześniejszej drukarce do której link jest na początku posta.

    Głowica zamocowana jest do uchwytu który jeździ na walkach 8mm na łożyskach lm8uu, stół jest na śrubie T8 oraz walkach 12mm na łożyskach lm12uu

    Po wstępnej konfiguracji Marlina puściłem kilka testowych wydruków z prędkościami od 45mm/s do 120mm/s uwzględniając pierwszą warstwę z prędkością 30mm/s i ściany zewnętrzne na 45mm/s. Jakosc jest zadowalająca, co prawda wciąż walczę z ekstruderem który podaje za dużo filamentu (pomimo właściwych kalibracji)

    Nie wiem co mogę więcej powiedziec, montaż dzięki wcześniejszemu modelowi w inventorze był dziecinnie prosty i szybki, a cena za taki sprzet nie jest wielka. Koszt całkowity jaki mnie wyniósł ten sprzęt to okolice 200zl, ponieważ miałem silniki, głowice, paski, zebatki, elektronikę i troszkę innych jeszcze rzeczy w domu. Podlicze ile kosztuje taki sprzęt dla osoby która nic nie posiada. Większość cen podam uwzględniając zakupy u chinczyka


    Silniki 4szt - 100zl
    Głowica klon - 20zl
    BlTouch - 50zl
    Ekstruder klon Bondtecha - 90zl
    Śruba T8 - 15zl
    Wałki 8mmx500mm 4szt - 40zl
    Wałki 12mmx500mm 2szt - 20zl
    Lozyska lm8uu 5szt - 10zl
    Łożyska lm12uu 4szt - 12zl
    Zębatki gt2 - 15zl
    Paski gt2 - 10zl
    Skr v1.3 + TMC2208 - 130zl (nie uwzględniam rampsa z Arduino bo niestety już się nie opłaca brać tego zestawu, natomiast nadal wartą uwagi jest płyta skr v1.3)
    Heatebed MK3 - 45zl

    Co w sumie nam daje około 550zl, oczywiście mogłem o czymś zapomnieć (nie wliczam ceny sklejki/wypalania, ceny zasilacza oraz kosztu materiału z którego drukowałem uchwyty)

    Za te pieniądze naprawdę bardzo fajny sprzęt, ale przede wszystkim nauka co i jak działa, świetna zabawa oraz satysfakcja.

    Czeka mnie jeszcze trochę pracy przy tym sprzęcie żeby doprowadzić do perfekcji, jeżeli macie jakieś pytania to smialo, jeżeli uważacie że coś zrobiłem źle lub mogę poprawić piszcie! Pozdrawiam i dobrej nocy !

    Testowe wydruki wrzucę za kilka dni, podrzucam trochę więcej zdjęć !

    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

    Cool? Ranking DIY
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
    About Author
    Mrxnnx
    Level 9  
    Offline 
    Has specialization in: sprzęt audio, elektronika, grawerowanie i cięcie laserem
    Mrxnnx wrote 58 posts with rating 83, helped 0 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2018 year.
  • lampy.pl
  • #2
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Oś Z podparta tylko z jednej strony nie powoduje krzywych wydruków?
  • lampy.pl
  • #3
    Mrxnnx
    Level 9  
    ArturAVS wrote:
    Oś Z podparta tylko z jednej strony nie powoduje krzywych wydruków?


    Sprawdzałem poziom stołu jeszcze w trakcie budowy drukarki i rzeczywiście jest lekko pod kątem, ale wiedziałem że będę miał BLTouch dzięki któremu silnik osi Z wprowadza delikatne korekty podczas druku każdej z warstw i wydruki wychodzą takie jak mają być
  • #4
    LA72
    Level 40  
    Mrxnnx wrote:
    ArturAVS wrote:
    Oś Z podparta tylko z jednej strony nie powoduje krzywych wydruków?


    Sprawdzałem poziom stołu jeszcze w trakcie budowy drukarki i rzeczywiście jest lekko pod kątem, ale wiedziałem że będę miał BLTouch dzięki któremu silnik osi Z wprowadza delikatne korekty podczas druku każdej z warstw i wydruki wychodzą takie jak mają być


    Wydrukuj sobie jakiś komin ok 10cm i sprawdź czy nie wygląda jak wieża w Pizzie.

    Nie podoba mi się umiejscowienie silnika do podawania filamentu.
    Wejście jest przy suporcie stołu.

    Jakie masz pole robocze?

    Udało ci się może zmienić w Marlinie wyświetlane wartości jak są u mnie w Prusa?
    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki
  • #6
    LA72
    Level 40  
    error105 wrote:
    A stół się nie buja gdy stół ma szybki odjazd w dół i do góry przy retrakcji ? Mam mieszane uczucia co do tego.


    Retrakcję wykonuje się ekstruderem.
  • #8
    error105
    Level 13  
    LA72 wrote:
    Retrakcję wykonuje się ekstruderem.

    Nie tylko jak widać.

    Mrxnnx wrote:
    Przy retrakcji można ustawić skok osi Z, który ja mam wyłączony bo uważam go za zbedny.

    A możesz włączyć i zobaczyć efekt ? Ja w zasadzie tylko ze skokiem mam, bo najlepsze efekty uzyskiwałem, i w zasadzie zero niteczek.
  • #11
    Mrxnnx
    Level 9  
    Quote:
    Wydrukuj sobie jakiś komin ok 10cm i sprawdź czy nie wygląda jak wieża w Pizzie.

    Nie podoba mi się umiejscowienie silnika do podawania filamentu.
    Wejście jest przy suporcie stołu.

    Jakie masz pole robocze?

    Udało ci się może zmienić w Marlinie wyświetlane wartości jak są u mnie w Prusa?
    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

    Niedługo będę drukował wieżę benchmark.

    Ekstruder docelowo będzie przeniesiony z boku

    Pole robocze 200x200x300mm

    Co masz na myśli mówiąc czy mi się udało zmienić wyświetlane wartości? Wyświetla mi się dokładnie to samo co Tobie 😀

    Dodano po 3 [minuty]:

    Quote:
    .A możesz włączyć i zobaczyć efekt ? Ja w zasadzie tylko ze skokiem mam, bo najlepsze efekty uzyskiwałem, i w zasadzie zero niteczek


    Przy najbliżej okazji włączę. Teraz jestem w trakcie konfiguracji Duetu 2 WiFi i zobaczymy :)

    Dodano po 1 [minuty]:

    error105 wrote:
    Przy odskoku tak samo się wycofuje filament z dyszy, to technika gdzie obie te czynności na raz się wykonuje, i tak jak mówię, dopiero przy takim ustawieniu nitki znikły - nie bez powodu Prusa cały czas to stosuje a ma jedne z ładniejszych wydruków :)


    Ja również docelowo bym tak chciał zrobić :)
  • #12
    LA72
    Level 40  
    Buduję nową wersję drukarki na bazie Marlina i u mnie nie chce pokazywać jak w oryginalnej Prusa.
    Zamiast 000.0 mam 000, bez wartości dziesiętnych.
    Przez to nie można zobaczyć, która warstwa jest drukowana.

    Docelowo chcę też dołożyć opis:
    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki
  • #13
    Tomekob
    Level 15  
    Moim zdaniem BLtoutch nie rozwiąże twojego problemu z krzywym stołem. Owszem, korekta zostanie wprowadzona w pierwszym etapie drukowania , ale zauważ, że w raz z kolejnymi warstwami rośnie waga wydruku i stół będzie się przechylał coraz mocniej a przecież korekta jest stała. Nie krytykuję, to tylko spostrzeżenia.
    Pozdrawiam
    [/i]
  • #14
    Sareph
    Level 24  
    Tomekob wrote:
    ale zauważ, że w raz z kolejnymi warstwami rośnie waga wydruku i stół będzie się przechylał coraz mocniej a przecież korekta jest stała.
    To by musiał być bardzo słaby stół, albo wyjątkowo ciężki wydruk (jak na wydruk). Sam mam podparty stół z jednej strony i żadnych dziwnych problemów, powierzchnia nie zmienia ułożenia nawet po ciężkich walkach o odklejenie wydruku czy przenoszeniu drukarki. A auto-poziomowania brak. ;)

    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki
  • #16
    Tomekob
    Level 15  
    Oj czepiacie się :D takie miałem tylko wrażenie. :)
    Patrząc na stół o wymiarach przynajmniej Antety 220x220, i widząć mocowanie tylko w jednym boku mam nieodparte wrażenie, że przy większym wydruku trochę się pochyli a przecież standardowa warstwa to zaledwie 0.4mm. Ale ok to są tylko takie moje odczucia na podstawie doświadczeń z AnetA8.


    a tak przy okazji Sareph co to za drukarka, sam robiłeś? Możesz coś więcej opisać albo podać link gdzieś do źródła, żeby autorowi nie zaśmiecać wątku.
  • #18
    Sareph
    Level 24  
    error105 wrote:
    Ja u siebie stół dam w trzech miejscach podparty, tyle ze ja celuję w stół 300x300 albo 350x350 w ogóle ;) Więc jeden silnik NEMA raczej nie podołałby :)
    Mówisz? Bo ja mam 320x320 na jednym silniku nema17 i śrubie kulowej. Ale jak Ci nema17 mało, to zawsze możesz użyć nema42. :D
  • #19
    Mrxnnx
    Level 9  
    Drukarka przechodzi powoli kolejne modyfikacje. Elektronike ostatecznie zmieniam na SKR v1.3 z TMC2208 (Duet 2 WiFi zostaje w drugiej drukarce), lozyska zostają zmienione na igusy lub inne polimery ( niestety przy prędkościach >100mm/s łożyska kulkowe bardzo halasuja, z tego co widziałem u znajomego igusy przy 150mm/s byly ledwie słyszalne).

    Elementy drukowane z PLA zamieniam na PETG, musiałem mieć pecha do rolki PLA bo niestety bardzo łatwo pękają wydruki (fioletowe, filament był powykrzywiany i pokrecony, dostałem go za darmo więc nie mogłem reklamowac), zostaną one wymienione na elementy z PETG.

    Jak wszystko przyjedzie od chińczyka to będę brał się za finalne skończenie sprzętu, nie tylko od strony technicznej ale również wizualnej :)

    Obecnie dodałem mały bajer, usprawnienie. Oświetlenie LED wydruku, często siedzę długo w nocy rysując coś lub po prostu grając na kompie, więc uznałem że może się przydać coś takiego. Zwykle paski LED włączane przełącznikiem :)

    Drukarka 3D DIY - CoreXY ze sklejki

    Został też dodany uchwyt na szpule (ekstruder ostatecznie też zmieni miejsce zamocowania).

    Niestety nie mam czasu pracować nad drukarką z powodu zbliżającej się sesji na politechnice :/ dlatego kolejne postępy będę publikował dopiero w lutym :) pozdrawiam!
  • #20
    myownhyperloop
    Level 1  
    Witam. Jakie zastosowałeś endstopy/krańcówki? NO czy NC?
  • #21
    Mrxnnx
    Level 9  
    Krańcówki zastosowałem NC, ogólne sprzęt przeszedł szereg modyfikacji od ostatnich postów, takich jak:
    - nowa elektronika skr 1.4 turbo z tmc2209;
    - dotykowy ekran tft35 v3.0 z wifi;
    - wiekszość elementów z PLA zamienione na PETG;
    - łożyska igus;
    - zdjąłem mocowanie śruby osi Z, aby uniknąć "przesztywnienia";
    - druga turbinka chłodząca wydruk;

    Dzięki TMC2209 mogłem zrezygnować z krańcówek i skorzystać z możliwości jakie te sterowniki oferują tzn. "sensorless homing" oraz "linear advance", co prawda linear advance na bowdenie nie wiele daje, ale jak już jest to czemu nie korzystać.
    Do wszystkiego dochodzi ekran TFT35 v3.0 dzięki któremu obsługa drukarki staje się bardzo prosta i szybka, oraz moduł WiFi dzięki czemu mam kontrole nad sprzętem z każdego urządzenia w domu.