Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Fiat Sedici 1.9 Multijet 2007 - Ciężko odpala po dłuższym przestoju

jpxx 30 Dec 2019 10:03 2712 12
  • #1
    jpxx
    Level 15  
    Witam,
    auto jak w temacie - Fiat Sedici 1.9 Multijet z 2007 r. - potrzebna pomoc w zdiagnozowaniu problemu z trudnym odpalaniem. Odpalenie auta rano wymaga 3-4 krotnego kręcenia rozrusznikiem po co najmniej kilkanaście sek. Po odpaleniu z rury wychodzi niewielka ilość białosiwego dymu.

    Sprawdzone zostały już następujące rzeczy:
    - wymienione świece żarowe (2 nie grzały)
    - rozrusznik kręci przyzwoicie
    - diagnostyka programem Multiecuscan - brak błędów, wskazania parametrów względnie pokrywają się z wart. oczekiwanymi (ciśnienia, ilości paliwa, powietrza itp.)
    - sprawdzona drożność dojścia paliwa do pompy wysokiego ciśnienia (po zdjęciu przewodu z pompy - za filtrem - i przekręceniu kluczyka od razu leci paliwo w dużej ilości)
    - pompa i cały układ wtryskowy suchy, bez wycieków czy zapoceń
    - zrobiona próba przelewowa na wtryskiwaczach (przed rozruchem poleciało zaledwie kilka kropli, po ok. 5 minutach pracy silnika zebrało się po ok. 50 ml z każdego wtryskiwacza - praktycznie idealnie równo na każdym)
    - dla testu zaślepiony EGR i odpięty przepływomierz - bez zmian (oczywiście wtedy zapala Check Engine i pokazuje błędy na komp. - sam zawór rok temu był wymieniony na nowy)
    - sprawdzane paliwo z różnych stacji ;)

    Po odpaleniu silnik pracuje normalnie, ma prawidłową moc, spalanie w normie (mam w rodzinie bliźniaka SX4 dla porównania). Jeśli już zapali, po zgaszeniu za kolejnym razem łapie od razu, nawet bez rozgrzania. Już lekko ciepły silnik pali na dotyk nawet bez grzania świecami. Auto mam drugi rok, zeszłej zimy nawet przy większych mrozach odpalał za pierwszym razem. Samochód posiada DPF, ale oczywiście regularnie jest 'przeganiany' w celu jego wypalenia.

    Co jeszcze w dalszym ciągu sprawdzać?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    decybel91
    Level 41  
    8v? Ile masz nalatane przebiegu? Podmień akumulator lub spróbuj podłączyć się na kable i sprawdź różnice. Dalej będzie już tylko poprawnie fabryki czyli zmiana dawek rozruchowych lub 'ciezko pali diesel'.
  • #3
    jpxx
    Level 15  
    Dzięki za odp. Tak, silnik to jest 1.9 8v, 120 KM. Przebiegu licznikowo ma bardzo mało, bo tylko 100 tys., od ładnych kilku lat auto robi małe przebiegi, ok. 4-5 tys. rocznie, głównie na krótkich odcinkach. Akumulator był oczywiście pierwszą sprawdzoną rzeczą (prostownik, inny aku. itd.). To nie to niestety. Miałem już przeprawy z różnymi dieslami, więc podstawowe rzeczy typu aku, rozrusznik, filtry, świece wyeliminowane na starcie.

    Liczyłbym na sugestie co i jak posprawdzać w tym konkretnym typie silnika - rzeczy typu czujniki położenia wału/wałka rozrządu, regulator ciśnienia paliwa, czujniki temperatury itp. Mogę załączyć do przejrzenia logi z Multiecuscan-a, tylko prośba o wskazanie, które parametry zebrać. Centralka Bosch EDC16C39 CF4/EOBD

    Jak inaczej poza próbą przelewową można w nieprofesjonalnych warunkach sprawdzić wtryskiwacze? Wg komputera korekty wtrysku wahają się od ok. -0,6 mm³/w na 4-tym do 0,35 mm³/w na 3-cim wtryskiwaczu. Czy to nie za duże rozbieżności?
  • #4
    świerszcz.UK
    Level 22  
    Wygląda na tą że paliwo się cofa
    Zamontować zaworek zwrotny, lub wyeliminować przyczynę cofania się paliwa
  • #5
    jpxx
    Level 15  
    Niestety nie, to sprawdzone w pierwszej kolejności. Paliwo jest cały czas w filtrze i przy pompie wysokiego ciśnienia.
  • #6
    świerszcz.UK
    Level 22  
    Regulator ciśnienia o ile tak owy jest?
    O.ringi na przelewach?
  • #7
    jpxx
    Level 15  
    Regulator jest - sprawdzony tylko przez odczyt bieżących parametrów w programie... poprawnych wartości nie znam, więc mogę stwierdzić tylko że zmienia wartość ustawienia. Jakiś inny sposób sprawdzenia poza jego podmianą?
    Dodatkowo dziś pojawił się kolejny objaw - podczas jazdy silnik stracił moc, chodzi równo, ale jest bardzo słaby. Reakcja na gaz z opóźnieniem i osiąga max 3400 obrotów. Pod komputerem nadal te parametry, które można porównać z wartością oczekiwaną, są w normie (ciśnienie paliwa, ciśnienie doładowania, masa zasysanego powietrza itp.).
  • #9
    jpxx
    Level 15  
    Nie, wg wskazania aktualnie poziom zatkania ok 80% (normalny)
  • #10
    świerszcz.UK
    Level 22  
    3400obr ewidentnie w tryb serwisowy wpada
    Test podczas jazdy był robiony, parametry itd?

    Dodano po 2 [godziny] 4 [minuty]:

    Sprawdzić ciśnienie sprężania
    I zrobić korekcję wtrysków to dużo wyjaśni
    Korekcja: +/- 1,5-2,5mg w normie w innym przypadku wtryski do regeneracji
  • #11
    jpxx
    Level 15  
    Korekcje wtrysków tak jak napisałem wyżej - znacznie poniżej normy, którą podałeś. Próba przelewowa - równo na każdym wtryskiwaczu.
    Odpinałem i podmieniałem przepływomierz, zaślepiałem EGR (oczywiście pokazuje wówczas błąd przepływu) - bez zmian.
    Ciśnienie sprężania nie sprawdzane, ale problem pojawił się dość gwałtownie, kompresja raczej nie kończy się z dnia na dzień (chyba w razie braku ciśnienia oleju, ale to wyeliminowane). Przy kręceniu silnika kluczem za wał opór kompresji jest znaczny.
  • #12
    świerszcz.UK
    Level 22  
    No to jeżeli korekcje wtrysków poniżej tej wartości to wtryski do sprawdzenia
    Korekcja wtrysków limity jak wyżej napisałem jeżeli wartości się rozbiegają należy wtryski dać do sprawdzenia ewentualnie regeneracja jeżeli jest taka potrzeba

    Dodano po 28 [minuty]:

    Ogólnie przyjęte jest że korekcje im bliżej 0 tym lepiej jeżeli przekracza 2.5 wtrysk uszkodzony
  • #13
    jpxx
    Level 15  
    Problem rozwiązany. Przeprogramowano sterownik silnika - zmiana dawek rozruchowych oraz wydłużenie czasu grzania świec żarowych. Auto zapala i pracuje poprawnie. Niemniej oznacza to pewnie początek końca żywotu wtryskiwaczy.