Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Alternator ELMOT - Natężenie dla wzbudzenia alternatora

lukpio3 31 Dec 2019 23:49 1122 17
  • #1
    lukpio3
    Level 21  
    Cześć,
    Stary alternator od Poloneza ELMOT 9 diodowy. Potrzebuję od Was pomocy, jakie powinno być właściwe natężenie prądu aby go wzbudzić? Muszę dobrać właściwy rezystor (zamiana żarówki sygnalizującej ładowanie na diodę LED) a nie chcę tego robić metodą prób i błędów. Może ktoś z Was ma taką informację Wiem że najłatwiej było by wpiąć się miernikiem i zmierzyć natężenie ale niestety miernik który ma opcję mierzenia natężenie zmiennego mam uszkodzony, dziś zamówiłem drugi ale będzie pewnie dopiero w przyszłym tygodniu a nie mogę tyle czekać. Wracając do tematu, zastanawiałem się nad rezystorem 82Ω 5W co daje ok. 0,25A ale nie wiem czy to nie za mało. I tu kolejne pytanie, czy ma znaczenie to w jaki sposób uzyskuję to natężenie? Chodzi mi o to czy lepiej większa moc np 5W i większy opór czy lepiej np dobrać rezystor o mocy 2W z mniejszym oporem?
  • #2
    Aleksander_01
    Level 42  
    Przecież wirnik magnesuje stałe napięcie (prąd). Ta wartość 0,25 A w zupełności wystarcza.
  • #3
    teskot
    Level 34  
    Oryginalna żarówka ma 5W przy napięciu 12,8V. Zatem świecąca żarówka o tej mocy pobiera prąd 0,39A i daje to jej rezystancję niecałe 33Ω. Daj więc rezystor o mocy 5W i rezystancji według szeregu 33Ω lub 36Ω czy też 39Ω. Ostatecznie 47Ω też da radę. Pamiętaj, że od załączenia zapłonu do momentu rozruchu silnika rezystor będzie się dość znacznie grzał.
  • #4
    lukpio3
    Level 21  
    teskot wrote:
    Oryginalna żarówka ma 5W przy napięciu 12,8V. Zatem świecąca żarówka o tej mocy pobiera prąd 0,39A i daje to jej rezystancję niecałe 33Ω. Daj więc rezystor o mocy 5W i rezystancji według szeregu 33Ω lub 36Ω czy też 39Ω. Ostatecznie 47Ω też da radę. Pamiętaj, że od załączenia zapłonu do momentu rozruchu silnika rezystor będzie się dość znacznie grzał.


    Właśnie, poruszyłeś temat który zostawiłem na później natomiast trochę rozpocząłem go już w swoim poście czyli grzanie opornika. Czy opornik np 0,25A będzie grzał się tak samo bez znaczenia czy zastosuję 2W 32Ω czy np 5W 80Ω? Bo oba te oporniki dają natężenie 0,25A, różnią się tylko mocą i oporem ale jak to się ma do grzania? I jeszcze jedno, czy bardziej będzie grzał się taki opornik porcelanowy czy może lepiej wziąć cementowy?
  • #5
    teskot
    Level 34  
    A skąd wziąłeś te wartości prądu? Bo czegoś tu nie rozumiem. Generalnie na rezystorze wydzieli się moc wynikająca z płynącego natężenia przezeń prądu i odkładanego napięcia. I nie ma znaczenia czy będzie to rezystor o mniejszej czy większej mocy. Ilość ciepła będzie ta sama tylko rezystor o większej mocy lepiej poradzi sobie z jego odprowadzeniem.
    A co do wyboru samego wykonania opornika to wszystko będzie zależało gdzie i jak będzie zamontowany (skoro pracować ma w pojeździe gdzie występują drgania to montaż musi być pewny).
  • #6
    lukpio3
    Level 21  
    teskot wrote:
    A skąd wziąłeś te wartości prądu? Bo czegoś tu nie rozumiem. Generalnie na rezystorze wydzieli się moc wynikająca z płynącego natężenia przezeń prądu i odkładanego napięcia. I nie ma znaczenia czy będzie to rezystor o mniejszej czy większej mocy. Ilość ciepła będzie ta sama tylko rezystor o większej mocy lepiej poradzi sobie z jego odprowadzeniem.
    A co do wyboru samego wykonania opornika to wszystko będzie zależało gdzie i jak będzie zamontowany (skoro pracować ma w pojeździe gdzie występują drgania to montaż musi być pewny).


    Jasne, rozumiem. Prąd jaki będzie przez niego przepływał to oczywiście 12V. Żarówka faktycznie tak jak wspomniałeś to 5W. Rezystor będzie grzał się bardziej niż taka żarówka? Chyba nie powinien? W takim razie zastosuję faktycznie ten 5W, wsadzę go jeszcze w koszulkę termokurczliwą. Oczywiście przymocuję go tak aby z niczym się nie stukał. Miejsca na szczęście mam pod dostatkiem i jest jak go zamontować także o to się nie martwię. Wcześniej wszystko dobrze polutuję.
  • #7
    anchilos
    Level 37  
    Koledzy.
    Dlaczego uparliście się z dobieraniem opornika?
    Właściwym "opornikiem" będzie żarówka - taka jak była-
    włączona równolegle z LED i ukryta.

    Pozdrawiam w Nowym Roku.
  • Helpful post
    #8
    teskot
    Level 34  
    @anchilos; żarówka ma tę wadę, że może się przepalić. Ja się nie upieram akurat tylko Autor.

    @lukpio3; Prąd to ampery, a nie wolty. Natężenie tego prądu wynikać będzie z sumarycznej rezystancji wszystkich elementów obwodu czyli rezystora, uzwojenia wzbudzenia i regulatora napięcia.
    Nie wkładaj rezystora w koszulkę bo nie będzie miał jak oddawać ciepła. Można rezystor przylutować do punktów płytki licznika ale dodatkowy zapewnić mu mechaniczne mocowanie np. za pomocą obejmy z blachy. Można go również przymocować do jakiegoś metalowego elementu nadwozia czy ramy pojazdu w miejscu nie narażonym na wilgoć itp.
    I proponuję zastosować łatwo dostępny rezystor ceramiczny o kształcie prostopadłościanu między 36-47Ω o mocy 5W i skończyć dywagacje bo zaraz ktoś się będzie doktoryzował z tego zagadnienia.
  • #9
    Aleksander_01
    Level 42  
    teskot wrote:

    I proponuję zastosować łatwo dostępny rezystor ceramiczny o kształcie prostopadłościanu między 36-47Ω o mocy 5W i skończyć dywagacje bo zaraz ktoś się będzie doktoryzował z tego zagadnienia.

    I racja, moc to moc czy na żarówce czy na oporniku wsio rawno. Żarówka siedzi w liczniku w plastiku i jakoś się nic nigdy od niej nie paliło, no ale od czego są "mądre" porady.
  • #10
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    ALe żarówka latająca luzem może się wstrząsnąć ,po drugie kup metalowy rezystor 33om 5W i przykręć gdzieś do metalu i zapomnij o problemie.
  • Helpful post
    #11
    carrot
    Moderator of Cars
    W golfie mkII były ledowe kontrolki, w zestawie wskaźników były 2 rezystory 100Ω/2W połączone równolegle, przez nie płynął prąd wzbudzenia alternatora
  • #12
    kkknc
    Level 43  
    W oryginale były żarówki 2,4 lub wkładało się czasem 5W by szybciej wzbudzić. Auta które miał diody LED miały rezystory by szybciej wzbudzić alternator. To wspomniany wyżej Golf 2,3 i pochodne. Jak również Fordy.
  • #13
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Tylko że w ciągnikach obroty sa niższe niż w samochodzie, i używając rozumu należało by zwiększyć prąd wzbudzenia celem szybszego i pewniejszego wzbudzenia.
  • #14
    lukpio3
    Level 21  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Tylko że w ciągnikach obroty sa niższe niż w samochodzie, i używając rozumu należało by zwiększyć prąd wzbudzenia celem szybszego i pewniejszego wzbudzenia.


    Dokładnie tak jak piszesz. Wzbudzenie osiąga dopiero przy ok 1000obr/min czyli na biegu jałowym gdzie obroty ma w granicach 600 - 700obr/min ładowania nie ma bo kontrolka się świeci dlatego też chcę trochę poprawić fabrykę aby to wzbudzenie osiągać już na biegu jałowym przy najniższych obrotach.
  • #15
    kkknc
    Level 43  
    Zmieniasz przekładnie. Przecież zgaśnie kontrolki to nie wszystko. Ładowanie zaczyna się od prędkości obrotowej alternatora jakieś 1000obr/min. Dasz większe wzbudzenie kontrolka zgaśnie, ale ładowania nie będzie. Chyba że akumulator zdojony to wtedy trochę tego prądu popłynie.
  • #16
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    lukpio3 wrote:
    Dokładnie tak jak piszesz. Wzbudzenie osiąga dopiero przy ok 1000obr/min czyli na biegu jałowym gdzie obroty ma w granicach 600 - 700obr/min ładowania nie ma bo kontrolka się świeci dlatego też chcę trochę poprawić fabrykę aby to wzbudzenie osiągać już na biegu jałowym przy najniższych obrotach.

    Poprawiając fabryke trzeba alternatorowi zapewnic obroty, w dieslu przełorzeniejest 3 w ciagniku 4.
  • #17
    lukpio3
    Level 21  
    Przed zamknięciem tematu kilka słów co się zadziała w sprawie. Skończyło się na zamontowaniu opornika. 5W, 100Ohm. Alternator pięknie się wzbudza. Trzymałem włączony zapłon ze zgaszonym silnikiem przez pół godziny. Opornik leciutko ciepły. Normalnie trzymam go w palcach i jest ok więc się nie nagrzewa mocno. Dla testów podpiąłem również na pół godziny oryginalną żarówka 2W która była w starej kontrolce i po tym czasie tym czasie nie byłem w stanie dotknąć bańki żarówki bo parzyła więc rozwiązanie z opornikiem jest nawet lepsze :)
  • #18
    lukpio3
    Level 21  
    Przed zamknięciem tematu kilka słów co się zadziała w sprawie. Skończyło się na zamontowaniu opornika. 5W, 100Ohm. Alternator pięknie się wzbudza. Trzymałem włączony zapłon ze zgaszonym silnikiem przez pół godziny. Opornik leciutko ciepły. Normalnie trzymam go w palcach i jest ok więc się nie nagrzewa mocno. Dla testów podpiąłem również na pół godziny oryginalną żarówka 2W która była w starej kontrolce i po tym czasie tym czasie nie byłem w stanie dotknąć bańki żarówki bo parzyła więc rozwiązanie z opornikiem jest nawet lepsze :)

    Dodano po 4 [godziny] 4 [minuty]:

    Opis powyżej.