Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Gotowanie się pieca CO 45kw

jarekp_1986 02 Jan 2020 00:11 1017 32
Optex
  • #1
    jarekp_1986
    Level 4  
    Witam mam problem z piecem co (otwarte), piec to Red uni plus z nadmuchem górnym i prostym sterownikiem, smieciuch. Piec 45kw.
    Grzeje w przybliżeniu 450 metrów ( 2 mieszkania po 100 metrów i 5 mieszkań około 50 metrów).
    Do nie dawna wszystko bylo ok(zacząłem w nim palić we wrześniu) , jeszcze w święta i do tej pory działał bardzo dobrze, wręcz ciężko było wymusić na nim 60 stopni a od 31 grudnia gotuję się momentalnie.
    Chodził jak zegarek, co 6 godzin dostawał porcje około 20 kg węgla.
    Obecnie po rozpaleniu (czyszczę go raz w tygodniu) i wrzuceniu powiedzmy 12-15 kg jest na granicy zagotowania.
    31-go zagotowal się, dziś rano dopuscilem wody, odpowietrzylem grzejniki i pompy ale efekt jest taki sam, gotuję się bardzo szybko.
    Mój typ to brak odbioru ciepła. Z siedmiu mieszkań odpadlo jedno (nie placili, długi), większość pozostałych ma sterowniki które wyłączają pompy po osiągnięciu jakiejś tam temperatury. Wystarczy że dwa stu metrowe miekszania w tym moje wyłącza się i nagle temperatura leci na łeb na szyję.
    Tyle że jest jedno ale. Sterowniki były i wcześniej, nikt ich nie założył wczoraj, dziś jest minus 3 na dworze i piec się gotuje a chodził i przy plus 10 i bylo bez żadnych problemów. Ja z sąsiadem mamy po 25 stopni w domu i ucholne okna żeby był odbiór, a do tej pory miałem 23 lub 23.5.
    Nie ma zaworu cztero drogowego. Wszystkie 7 pomp pracują, woda w układzie jest i krąży.
    Podpowiedźcie coś.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Optex
  • #4
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Do sprawdzenia stan pomp, filtrów itd. Pewnie za duża moc kotła, jak to u nas od dawna w Polsce, przeciętnie ocieplony budynek potrzebuje 50W/m2 przy -20 stopniach średniodobowo. Przy aktualnych temperaturach potrzebujesz pewnie ze 30% mocy i kocioł się przegrzewa.
  • Optex
  • #5
    jarekp_1986
    Level 4  
    Zaraz stworzę jakiś schemat i wrzucę.

    Co do pomp to są to grundfosy i lfp, pracują bez zarzutów, bo tam gdzie jest już odbiór nie da się dotknąć grzejników. Nie jest tak że to ciepło nie może z pieca wyjść.
  • #6
    Sstalone
    Level 30  
    Kolego, nie piszesz jakim opałem palisz, czy go zmieniłeś?

    Często jest tak, że wraz z ochłodzeniem lub wiatrem wzrasta ciąg kominowy, co oznacza że przy dmuchawie może zaciągać dodatkowe powietrze, które rozpala mocniej wsad i sterownik nie może kontrolować temperatury.
  • #7
    jarekp_1986
    Level 4  
    Palę cały czas takim samym opalem.Zwykly węgiel kamienny nie najdroższy.
    Z komina raczej nie da rady nic zaciągnąć bo ma prawie 20 metrów. Piec jest w piwnicy bloku czteropietrowego.

    Zmienił bym także sterownik (omega plus) gdyż nie ma on czegoś takiego jak funkcja stop. W swoim kodzie ma tylko zapisane że powyżej 80 stopni wyłącza przedmuchy, ale nie może tej temperatury regulować. Chciałbym sobie np. ustawić temperaturę zadaną na 50-53 a wyłączyć przedmuch na przykład na 65. Niestety ten sterownik nie daje takiej możliwości.
  • #8
    Wojtermet25
    Level 28  
    Nie zaciąga przez komin, tylko na skutek niższej temperatury zewnętrznej wzrósł ciąg kominowy i po prostu lepiej się pali w piecu. Załóż na dmuchawe klapkę która będzie się zamykać jak dmuchawa stanie, a do przewodu dymowego regulator ciągu kominkowego (np RCK Darco)
  • #9
    Magister_123
    Level 36  
    Dodaj kilka zdjęć instalacji tak żeby było wszystko dobrze widać.
    Gdybanie na podstawie opisu jest mało miarodajne.
    Osobiście uważam że coś jest przytkane.
  • #10
    jarekp_1986
    Level 4  
    Wojtermet25 wrote:
    Nie zaciąga przez komin, tylko na skutek niższej temperatury zewnętrznej wzrósł ciąg kominowy i po prostu lepiej się pali w piecu. Załóż na dmuchawe klapkę która będzie się zamykać jak dmuchawa stanie, a do przewodu dymowego regulator ciągu kominkowego (np RCK Darco)


    Wszystko ok, z tym że gotuję się przy minus 3 tak samo jak przy plus 9 (noc kontra dzień). Do tego tak jak pisałem, palę tym piecem od września i były już i niższe temperatury i wyższe i wiatry i brak wiatru i problemu nie było.
    Proszę, zdjęcia :
  • #11
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Posprawdzaj sitka w tych ( źle zamontowanych) filtrach przed pompami.
  • #12
    jarekp_1986
    Level 4  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Posprawdzaj sitka w tych ( źle zamontowanych) filtrach przed pompami.


    A jak powinny być zamontowane? Skos powinien być do dołu rozumiem?
    Jeśli byłyby zatkane sutka to byłby problem z wypachaniem ciepła na mieszkania, czy źle rozumuje?
    A takiego problemu nie ma, grzejniki są tak gorące że ledwo farba na nich się trzyma :-)
  • #13
    Magister_123
    Level 36  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Posprawdzaj sitka w tych ( źle zamontowanych) filtrach przed pompami.

    Tak wyżej napisano. Na zdjęciu zaznaczone na zielono.
    Ale przyczyną na 99% będzie filtr zaznaczony na czerwono.
    Gotowanie się pieca CO 45kw
  • #14
    jarekp_1986
    Level 4  
    Filtr na powrocie może tak bruzdzic?

    Dziękuję za te pomysły i lopatologiczne wskazanie :-)
  • #15
    Magister_123
    Level 36  
    jarekp_1986 wrote:
    Filtr na powrocie może tak bruzdzic?

    Oczywiście.
    Po ilości pyłu widać że nie było tam zaglądane (obstawiam że nigdy).
    Jak już będziesz miał spuszczoną wodę z kotła to obowiązkowo sprawdź wszystkie filtry.
    Wstaw zdjęcia dużego filtra po odkręceniu.
  • #16
    jarekp_1986
    Level 4  
    Może i masz rację. Ja kupiłem tą przepompownie w stanie zastanym i szczerze mówiąc skoro wszystko działało to jakoś szczególnie nie miałem motywacji tam grzebać
  • #17
    Sstalone
    Level 30  
    @jarekp_1986 , a jak się rozliczacie, chyba widać tam przepływomierze, to co nie można sprawdzić jaki był i jaki jest przepływ na poszczególnych obiegach? Czy coś jest zapchane, czy raczej ktoś ograniczył przepływ w grzejnikach, może wyjechał na święta albo sylwestra. Skoro macie gorąco w dwóch mieszkaniach, to raczej braku przepływu należy szukać na innych obiegach. Wypadnięcie 1 obiegu na 7 też ma znaczenie.

    Ktoś inny narzeka, że ma zimno w mieszkaniu? Wystarczy zapytać? :D
  • #18
    jarekp_1986
    Level 4  
    Żeby sprawdzić przepływ wystarczy dotknąć rury za pompą. Od początku mówię że z poziomu kotłowni, jak również w mieszkaniach nie widać żadnego problemu z przepływem, bo kiedy już ktoś uzna że ma za zimno i jego sterownik w mieszkaniu puści ogrzewanie, rury nad pompą jak również grzejników w mieszkaniu nie można dotknąć.
    Nie ja wymyśliłem kwestie zapchania filtrów.
    O zmniejszonym odbiorze pisze od samego początku.
    Ten piec nigdy nie pracował chyba na 7 mieszkań. Na ten moment pracuje na 6 i to w doskoku, z czego wszystkie praktycznie mają sterowniki i odbiór jest ograniczony czasowo.
  • #19
    Magister_123
    Level 36  
    Wyczyścisz filtry czy będziesz gdybał na forum aż się sezon grzewczy skończy?
    Godzina pracy żeby spuścić wodę, wyczyścić filtry i napełnić układ.
    jarekp_1986 wrote:
    Żeby sprawdzić przepływ wystarczy dotknąć rury za pompą.

    To dotknij rury jeszcze raz i napisz ile wynosi przepływ dla danej pętli. Może być w L/min.
    W samochodzie jak przydławisz przewód paliwowy o 90% to silnik odpali ale przy dodaniu gazu zgaśnie. Przepływ jest ale silnik nie pracuje prawidło. Ale przepływ jest. Dziwne, nie?

    W układzie C.O. dodatkowo woda krąży grawitacyjnie. Zjawisko to występuje w bardzo małym stopniu ale wystarczającym do odebrania mocy na mocy minimalnej.

    Jak filtry będą czyste w co wątpię to moc kotła można zmniejszyć wykładając komorę spalania cegłami szamotowymi.
  • #20
    stanislaw1954
    Level 43  
    Magister_123 wrote:
    Godzina pracy żeby spuścić wodę, wyczyścić filtry i napełnić układ.
    Jak mnie oczy nie mylą są tam zawory-pod filtrem i wyżej nad pompą, więc po co spuszczać wodę?

    Dodano po 10 [minuty]:

    Dodam jeszcze jedno pytanie- co robi butelka z rozcieńczalnikiem na kotle, czeka na ułatwienie pożaru?
  • #21
    jarekp_1986
    Level 4  
    Tak stoi ta butelka tam cały czas...
    Nad głupim rzeczami się rozwodzicie.

    Wyczyszcze te filtry oczywiście.

    A dla kogoś kto pisał że są źle zamontowane, nie nie są. Strzałka ewidentnie wskazuję kierunek przepływu i jest zgodny.
  • #22
    stanislaw1954
    Level 43  
    jarekp_1986 wrote:
    Tak stoi ta butelka tam cały czas...
    Nad głupim rzeczami się rozwodzicie.
    To może przesuń bliżej drzwiczek zasypowych.
  • #23
    Magister_123
    Level 36  
    stanislaw1954 wrote:
    Jak mnie oczy nie mylą są tam zawory-pod filtrem i wyżej nad pompą, więc po co spuszczać wodę?

    Oczywiście że nie spuszczać całej wody. Tylko odcinek gdzie są filtry od pomp i jeden duży filtr powrotny do kotła.
  • #24
    Sstalone
    Level 30  
    jarekp_1986 wrote:
    Żeby sprawdzić przepływ wystarczy dotknąć rury za pompą. Od początku mówię że z poziomu kotłowni, jak również w mieszkaniach nie widać żadnego problemu z przepływem, bo kiedy już ktoś uzna że ma za zimno i jego sterownik w mieszkaniu puści ogrzewanie, rury nad pompą jak również grzejników w mieszkaniu nie można dotknąć.
    Nie ja wymyśliłem kwestie zapchania filtrów.
    O zmniejszonym odbiorze pisze od samego początku.
    Ten piec nigdy nie pracował chyba na 7 mieszkań. Na ten moment pracuje na 6 i to w doskoku, z czego wszystkie praktycznie mają sterowniki i odbiór jest ograniczony czasowo.


    Tu nie chodzi tylko o sprawdzenie czy przepływ jest, ale o ile został zmniejszony, skoro piszesz że wcześniej kocioł się nie gotował. A to tylko można sprawdzić porównując przepływy na poszczególnych pętlach, przed problemem i w trakcie problemu.

    Jeżeli jest tak, że może się zdarzyć, iż sterowniki mogą odciąć odbiór ciepła z kotła, każdy niezależnie, co oznacza że gdy 6 sterowników zadziała, kocioł zostanie pozbawiony odbioru ciepła. Nie wiem czy instalacja działa grawitacyjnie po wyłączeniu pomp? Ale z tego co piszesz, wynika że rura za pompą robi się ciepła dopiero gdy sterownik "puści", czyli nie ma obiegu grawitacyjnego. Moim zdaniem przy dotychczasowym systemie sterowania konieczne jest zamontowanie bufora, który będzie odbierał nadmiar ciepła w sytuacji wyłączenia odbioru w mieszkaniach.

    Możliwe, że również konieczne będzie zmniejszenie mocy kotła...

    Rozumiem, że te dwa mieszkania po 100 m służą teraz jako bufory czyli nie ma tu ograniczenia przepływu. Żeby kocioł się nie gotował, trzeba by zmniejszyć jego moc minimalną do takiej jaką mają grzejniki w tych dwóch mieszkaniach. Ale komfortu nie będzie w tych mieszkaniach.

    I jeszcze jedno. Czy jest jakieś zasilanie awaryjne?
  • #25
    jarekp_1986
    Level 4  
    stanislaw1954 wrote:
    jarekp_1986 wrote:
    Tak stoi ta butelka tam cały czas...
    Nad głupim rzeczami się rozwodzicie.
    To może przesuń bliżej drzwiczek zasypowych.


    Czyli nie rozumiesz ironii? Możesz napisać coś wnoszacego do dyskusji czy tylko głupią uwagę? Potrafisz przyjąć do wiadomości ze może została tam postawiona żeby mieć wolne ręce do zrobienia zdjęcia? Tak samo instrukcja pieca, uwaga papierowa nie leży na nim normalnie.

    W kwestii przepływu zaraz idę sprawdzić filtry na wyjściach i na powrocie. Nie omieszkam wrzucić tutaj zdjęć.
    Kiedy nie było problemu z temperaturą?
    Kiedy non stop były grzane mieszkania 100 metrów, 62 metry, 2x po 48 metrów i sterownikowo czyli cyklicznie drugie 100 metrów i 48.
    Obencie odbiór wygląda tak że ciągle grzane jest 48 metrów i cyklicznie 2x po 100, i 2x po 48. Odbiór spadł zdecydowanie i to napewno jest problem i wyzwanie dla pieca, pytanie tylko czy taki spadek jest w stanie gotować.

    Do zmiany na już także jest sterownik.
    Obecny Foster Omega plus jest jakims wyjątkowo głupim sterownikiem. Nawet w instrukcji napisane jest że nie może być stosowany w układach bez innych zabezpieczen. Działa on tak że wykonuje cykliczne przedmuchy do momentu aż temperatura osiągnie 80 stopni i dopiero wtedy przedmuch jest wyłączny.

    W kwestii sterowania pompami jest tak że jeśli 6 teoretycznie obecnie działających pomp zostanie wyłączonych przez sterowniki w mieszkaniach to odbioru ciepła nie będzie wcale.

    Piec został zamontowany tak duży nie przeze mnie tylko przez poprzednich właścicieli, rozwojowo z myślą o grzaniu jeszcze większej ilości mieszkań.
    A sprawy potoczyły się jednak w zupełnie inna stronę. Część mieszkan jest wynajmowania, część ma okresy po miesiącu że stają puste itd.

    Czy zmniejszenie rozmiaru paleniska niesie dla pieca jakieś negatywne konsekwencje?
  • #26
    stanislaw1954
    Level 43  
    jarekp_1986 wrote:
    Czyli nie rozumiesz ironii?
    Wydaje mi się, że teraz zrozumiałem, choć nadal uważam, że takie postępowanie, z czasem kończy się nieszczęściem. Przykłady mógłbym mnożyć, ale tu nie miejsce na to.
    jarekp_1986 wrote:
    Możesz napisać coś wnoszacego do dyskusji
    Tak, napisałem w #20, w pierwszym zdaniu, ale nie było potwierdzenia, lub zaprzeczenia, jeśli jestem w błędzie.
  • #28
    Sstalone
    Level 30  
    jarekp_1986 wrote:

    Kiedy nie było problemu z temperaturą?
    Kiedy non stop były grzane mieszkania 100 metrów, 62 metry, 2x po 48 metrów i sterownikowo czyli cyklicznie drugie 100 metrów i 48.
    Obencie odbiór wygląda tak że ciągle grzane jest 48 metrów i cyklicznie 2x po 100, i 2x po 48. Odbiór spadł zdecydowanie i to napewno jest problem i wyzwanie dla pieca, pytanie tylko czy taki spadek jest w stanie gotować.

    Do zmiany na już także jest sterownik.
    Obecny Foster Omega plus jest jakims wyjątkowo głupim sterownikiem. Nawet w instrukcji napisane jest że nie może być stosowany w układach bez innych zabezpieczen. Działa on tak że wykonuje cykliczne przedmuchy do momentu aż temperatura osiągnie 80 stopni i dopiero wtedy przedmuch jest wyłączny.

    W kwestii sterowania pompami jest tak że jeśli 6 teoretycznie obecnie działających pomp zostanie wyłączonych przez sterowniki w mieszkaniach to odbioru ciepła nie będzie wcale.

    Piec został zamontowany tak duży nie przeze mnie tylko przez poprzednich właścicieli, rozwojowo z myślą o grzaniu jeszcze większej ilości mieszkań.
    A sprawy potoczyły się jednak w zupełnie inna stronę. Część mieszkan jest wynajmowania, część ma okresy po miesiącu że stają puste itd.

    Czy zmniejszenie rozmiaru paleniska niesie dla pieca jakieś negatywne konsekwencje?


    @jarekp_1986 , z jednej strony odpowiadasz sobie, kiedy nie było problemu z gotowaniem, a następnie pytasz czy to może powodować gotowanie.

    Przecież to łatwo sprawdzić, wystarczy wrócić na 6 godzin do grzania tak jak poprzednio.

    Sterowanie kotłem powinno zostać zmienione, nie należy dopuszczać do rozpalenia całego paleniska, a następnie je dusić brakiem powietrza. Generalnie kocioł powinien pracować tak, aby na podtrzymaniu dmuchawa pracowała ciągle na minimalnych obrotach. Należy wyregulować wielkość szczeliny w wentylatorze, czyli ją zmniejszyć tak aby na podtrzymaniu kocioł zmniejszał swoją moc.

    Konsekwencją zmniejszenia paleniska kotła będzie zmniejszenie temperatury spalin wychodzących do komina, co może prowadzić do kondensacji spalin.
    Ale groźniejsze jest doprowadzenie do zagotowania kotła.
  • #29
    Magister_123
    Level 36  
    Przejrzałem na szybko instrukcję sterownika i ma on możliwość wyłączenia cyklicznego przedmuch po osiągnięciu temperatury zadanej.
    Dodatkowo jak widzę klapka wentylatora jest otwarta dość mocno albo na full. Przy wysokim kominie nawet po wyłączeniu wentylatora kocioł może rozpędzać się dalej.
    Komin ile ma metrów?
    Sterownik posiada również regulację prędkości obrotowej wentylatora która również należy zweryfikować i wprowadzić korektę.
  • #30
    jarekp_1986
    Level 4  
    Wskaż mi kolego gdzie jest to w instrukcji bo znam ją na pamięć.
    Sterownik ma możliwość regulacji prędkości, histerezy i siły nadmuchu, jak i możliwość wyłączenia nadmuchu całkowicie w sposób taki ze nie ma wentylatora wcale a nie tylko przedmuchow. sądzę że ten zestaw piec-sterownik jest bardziej pod palenie miałem. Stąd też pewnie taka a nie inna praca sterownika.
    Komin ma 20 metrów, już dawno to pisialem.

    Klapa w wentylatorze została naprawiona i rozruszana, pracuje tak jak powinna. Otwiera się w momencie nadmuchu i zamyka po zakończeniu pracy dmuchawy.

    Instalacji nic nie dolega, nie jest zatkana, widzę że ten piec nie sprawdzi się w obecnych poborach ciepła wymaga. Wymienię sterownik na taki który nie bedzie pompowal powietrza powyżej temperatury zadanej i proszę o info w jaki najlepiej sposób zmniejszyć kaliber paleniska jeśli ktoś to robił i coś może o tym powiedziec.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Sstalone wrote:

    @jarekp_1986 , z jednej strony odpowiadasz sobie, kiedy nie było problemu z gotowaniem, a następnie pytasz czy to może powodować gotowanie.

    Przecież to łatwo sprawdzić, wystarczy wrócić na 6 godzin do grzania tak jak poprzednio.

    Sterowanie kotłem powinno zostać zmienione, nie należy dopuszczać do rozpalenia całego paleniska, a następnie je dusić brakiem powietrza. Generalnie kocioł powinien pracować tak, aby na podtrzymaniu dmuchawa pracowała ciągle na minimalnych obrotach. Należy wyregulować wielkość szczeliny w wentylatorze, czyli ją zmniejszyć tak aby na podtrzymaniu kocioł zmniejszał swoją moc.

    Konsekwencją zmniejszenia paleniska kotła będzie zmniejszenie temperatury spalin wychodzących do komina, co może prowadzić do kondensacji spalin.
    Ale groźniejsze jest doprowadzenie do zagotowania kotła.


    Nie odpowiadam sobie tylko rozważam zmienne których następstwem jest gotowanie pieca.

    W jaki sposób mam wrócić do palenia jak wcześniej? Włamać się do zamkniętych mieszkan i po włączać sterowniki?

    Po raz enty pisze ze w tym sterowniki nie ma funkcji podtrzymania, wykonuje on cykliczne, ustawione przeze mnie przedmuchy pomimo że ma już dawno przekroczona temperaturę zadaną, aż do osiągnięcia 80 stopni i dopiero wtedy ustają przedmuchy

    Więc kończąc dyskusje chcialbym poznać sposób najlepszy jak zmniejszyć palenisko oraz jakiś polecany sterownik. Zawsze kupowałem sterowniki inter Electronics ale panowie już nie produkują sterowników do smieciuchow z panelem pokojowym. A chce mieć w domu wgląd na to co dzieje się z piecem.