Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Centrala HB5 - likwidacja zasilania pulsacyjnego

03 Sty 2020 20:11 738 31
  • Poziom 9  
    Centrala HB5 do zasilenia oświetlenia lampy sygnalizacyjnej podaje pulsacyjnie DC 24V. Po podłączeniu pod te wyjście lampy sygnalizacyjnej obrotowej tzw koguta lampa pracuje skokowo. Jak w prosty sposób zmienić zasilanie na stałe - wyłączyć impulsowe? Tymczasowo podłączyłem pod siłownik nr1, który pełni również rolę furtki. Przy otwieraniu jednego skrzydła jest OK. Przy uruchomieniu otwierania ( zamykania) dwóch skrzydeł ( brama pracuje na zakładkę ) skrzydło nr1 ( te z podłączeniem lampy ) startuje z opóźnieniem i co oczywiste lampa zapala się z opóźnieniem. Ponieważ uruchamiam bramę z dużej odległości i pod takim kątem, że nie widzę rozpoczęcia cyklu lampa byłaby dobrą informacją o rozpoczęciu cyklu pracy. Niestety opóźnienie jej załączenia powoduje przekłamania. Wydaje mi się, że zmiana zasilania impulsowego na stałe na wyjście do zasilania lampy byłoby najlepsze. Proszę o poradę jak to zrobić lub ewentualnie inne pomysły
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Użyć przekaźnika czasowego z "opóźnionym opadaniem". Wpisz w Go...le - tego wyskoczy cała masa (z u na szynę DIN lub dopuszkowe) z ceną w granicach 60 zł - wybierz tylko taki z możliwością nastawy czasu w sekundach i koniecznie z dodatkowym wejściem wyzwalającym (trigger). Możesz też użyć czegoś takiego bardziej chińskiego (sporo tańsze) : https://elektroweb.pl/rtczegarytimery/252-mod...a-czasowego-z-timerem-7-trybow-dzialania.html

    Wyzwalanie przekaźnika bierzesz z zasilania koguta, ale do zasilania lampy przez styki przekaźnika trzeba dodatkowy zasilacz (albo podciągnąć je z głównego prostownika centralki, wyjście zasilania akcesoriów będzie za słabe)
    Ustawiasz czas pracy minimalnie dłuższy niż zsumowany czas błysku i przerwy oryginalnego wyjścia.

    PS - a nie możesz z koguta wywalić lusterka obrotowego? - sama żarówka będzie błyskała jak jej centralka każe.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 9  
    Wywalać funkcję obrotu w kogucie nie chciałem ze względu na to, że w słoneczny dzień lepiej jest widoczny z obrotem. Chyba wypróbuję sposób podany wyżej. Wyzwolenie przekaźnika wezmę z zacisku wyjścia na lampę. Po każdym impulsie na przekaźnik czas działania przekaźnika będzie liczony na nowo i w ten sposób styk na wyjściu przekaźnika NO będzie ciągle zamknięty do czasu aż centralka przestanie podawać prąd impulsowo na zaciski zasilania lampy (oryginalnej). Ponieważ centrala HB5 posiada dodatkowe wyjście 24V ze stałym zasilaniem użyję tego wyjścia do zasilenia przekaźnika i poprzez ten przekaźnik do zasilenia koguta. Jeżeli coś pochrzaniłem to proszę o sprostowanie. Aczkolwiek myślałem,że da się na zasadzie zmostkuj lub wylutuj coś w centrali.
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Dobrze kumasz, ale zasilić z wyjścia 24V zasilania akcesoriów możesz tylko przekaźnik.
    Samego koguta raczej zasil z innego zasilacza - wyjście centraki 24V ma obciążalność tylko 500 mA (czyli 0,5A czyli 12W) a jeśli kogut jest samochodowy - jest na żarówce halogenowej (przeważnie H1 albo H3) o mocy 55W (chyba że masz jakąś zabawkę na żarówce 5W i tylko takiej mocy możesz w kogucie użyć - nie więcej).

    Masz jeszcze jedno wyjście - użyć dwóch zwykłych przekaźników - ich cewki podpiąć pod zasilanie silników a styki połączyć równolegle i przez nie zasilać koguta - w ten sposób lampa będzie stale zasilana, gdy działa którykolwiek silnik. Uwagi w/w dot. zasilania i mocy samego koguta będą dalej aktualne.
  • Poziom 9  
    Instrukcja Hb5 podaje jedynie, że złącze Light do lampy max 24W. Na temat ograniczeń przy złączu akcesorii dodatkowych milczy. Prawdopodobnie Kotbury masz rację. Szkoda, że za dnia nie zrobiłem próby podłączenia koguta pod złącze dodatkowych akcesorii , uruchomienia bramy i obserwacji czy kogut nie sądzie z powodu spadku napięcia. Propozycja podpięcia pod zasilenia silników poprzez przekaźniki ma słabe strony. Centrala ma opcję miękki start i zatrzymanie sterowane poprzez obniżenie napięcia podawanego na silnik i obniżenie obrotów. Teraz mam podłączony kogut pod jeden z siłowników ( bez przekaźnik ów). Objaw jest taki, że przy starcie i domknięciu kogut blednie i zatrzymuje się (mięki start i zatrzymanie-obniżone napięcie). Koguta mam z żarówką 10W plus silnik. Przy najbliższej okazji zmierzę miernikiem ile to będzie wraz z silnikiem. Może nie będzie tego więcej niż sugerujesz 12W. Jeżeli nie to będę szukał tak jak sugerujesz z prostownika centrali. Ogólnie jest rezerwa mocy na transformatorze. Zamówiłem już przekaźnik czasowy z twojego linku. Jak podłącze to poinformuję o wynikach. Dzięki Kotbury za porady.
  • Poziom 9  
    tomi44 napisał:
    Napięcie do koguta brane jest przez przekaźnik z trafa zasilającego. Proponuję zastosować mostek prostowniczy z kondensatorem np 100mikro.

    Jeżeli dobrze rozumiem chodzi o zmianę z AC na DC wyjścia preferowanego do zasilenia lampy sygnalizacyjnej? Czy ten przekaźnik również steruje podawaniem zasilania pulsacyjnie? Jeżeli tak to jak go zlokalizować w celu jego przeprogramowania lub wymiany by sygnał- zasilanie było stałe a nie pulsacyjne. Mostek i kondensator - nie ma problemu.
  • Poziom 15  
    Przepraszam, trochę za pochopnie udzieliłem rady. Napiecie przemienne idzie z trafa i przez przekaźnik podawane jest na kpguta. Miganie koguta realizowane jest przez przerywaną pracę przekaźnika, czyli po wyprostowaniu też będzie pulsować. Proponuję trochę inne rozwiązanie- zastosowanie dwóch przekaźników 24V, których cewki będą zasilane z wyjść siłowników a stki robocze podłączone do stałego 24V i do koguta. Dwa przekaźnik są potrzebne ze względu na opóźnienie skrzydeł. Styki robocze będą podłączone równolegle. Gdy tylko któryś z siłowników rozpocznie pracę na koguta będzie podawane stałe napięcie do czasu aż oba przestaną pracować
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Do przedmówcy - kilka postów wcześniej napisałem podobną solucję :
    Cytat:
    Masz jeszcze jedno wyjście - użyć dwóch zwykłych przekaźników - ich cewki podpiąć pod zasilanie silników a styki połączyć równolegle i przez nie zasilać koguta - w ten sposób lampa będzie stale zasilana, gdy działa którykolwiek silnik. Uwagi w/w dot. zasilania i mocy samego koguta będą dalej aktualne.


    Do autora - miękki start i stop są realizowane nie przez zmianę napięcia tylko przez modulację PWM - czyli impulsowanie o zmiennym wypełnieniu - można spróbować z przekaźnikami tylko ciekawe ile czasu pod takim impulsowym wibracyjnym napięciem wytrzymają, na pewno w pewnym momencie załączą a potem odpadną bez mrygania (za duża częstotliwość).
    Proponowałbym przetestować rozwiązanie z przekaźnikami - drogie nie są. Jeśli będą padać jak ulęgałki - zastosuj rozwiązanie z przekaźnikiem czasowym.

    PS do autora postu - mam wersję instrukcji w której w tabelce napisane (cytat)-
    Cytat:
    Maksymalny pobór prądu przez akcesoria: 500mA, 24VDC
    - ograniczenie wiąże się pewnie z tym, że wszystko poza silnikami jest puszczone po bezpieczniku elektroniki czyli 800 mA (dla zabezpieczenia w razie zwarcia m.in akcesoriów).
  • Poziom 9  
    Jak już wcześniej napisałem czekam na przekaźnik czasowy. Jeżeli to się nie sprawdzi będę próbował metody z dwoma przekaźnikami. Mam nadzieję że żarówka koguta wraz z silniczkiem nie bierze więcej niż 12W.
  • Poziom 9  
    Cytat:
    Cytat:
    Maksymalny pobór prądu przez akcesoria: 500mA, 24VDC


    W mojej instrukcji znalazłem informację o zastosowaniu dwóch bezpieczników 12A i 2A po stronie niskich napięć i jeden o bliżej nieokreślonych parametrach na zasileniu 230V. Gdyby ten 2A zabezpieczał tylko wyjście na akcesoria to jak dobrze liczę na styk by to było 48W ( chyba, że coś pochrzaniłem z prawami fizyki. Nie ma niestety jakie obwody zabezpiecza kaźdy z nich. Może ta centrala HB5 ma różne wersje. Swego czasu jak dzwoniłem do serwisu Elektrobim z zapytaniem serwisant zapytał, czy HB5 jest w obudowie białej, czy czarnej. Moja ma białą obudowę i kupiona w 2019r.
  • Poziom 9  
    Też nie chcę eksperymentować, tylko skąd tyle rozbieżności w instrukcjach.
  • Poziom 9  
    Mam jeszcze taki pomysł, może trochę głupi poddaje pod ocenę.
    Ponieważ zasilenie akcesoriów może być jedynie 12W, gdyby tak zasilenie koguta uruchamianego przekaźnikiem wziąć z wyjścia do ładowania akumulatora awaryjnego - wg instrukcji 24V 5Ah. Co wy na to?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Akku 5Ah nie oznacza, że zaciski akumulatora mają jakąś szaloną obciążalność, dochodzi jeszcze wytrzymałość układu przełączającego ładowanie/rozładowanie. Nie mam egzemplarza tej HB5 i nie napiszę konkretów (może któryś z kolegów...) ale nie próbowałbym takich wiców bez dokładnego objerzenia płytki i rozkminienia w/w obwodu ładowania. Jeśli nie chcesz za skarby użyć zew. zasilacza weź napięcie zmienne z zacisków trafa i podepnij dodatkowy mostek prostwniczy lub wlutuj się na płytce w napięcie stałe zasilające siłowniki tuż po fabrycznym prostowniku.
  • Poziom 9  
    Centrala HB5 - likwidacja zasilania pulsacyjnego Centrala HB5 - likwidacja zasilania pulsacyjnego

    Czy takie połączenie będzie poprawne. Mam nadzieję, że to jest czytelne. Niestety jestem początkujący. Nie wrysowałem mostków prostowniczych tam gdzie niezbędne no i oczywiście wyłącznika na sterowaniu przekaźnikiem
  • specjalista -automatyka bramowa
    Dobrze.
    Zakładam że ta "bateryjka" wyżej to wyjście koguta a ta niżej to główne zasilanie.

    Uwaga: sprawdź, czy zasilania koguta to prąd stały czy zmienny, jeśli stały - pilnuj biegunowości - do wejść modułu czasowego wszystko musi być podłączone zgodnie z biegunowością (minusy z wyjść napędu do minusów/masy wejść modułu).
    Jeśli zmienny - to musisz dorzucić mostek prostowniczy do wyjścia koguta (podłączony do wejścia Trigger zgodnie z biegunowością j/w), lub wstawić miniprzkaźnik z cewką 24V AC, przez styki puścić (+) zasilania modułu do jego wejścia Trigger.

    PS Minus wejścia trigger i minus ogólny modułu to ta sama masa (nie są rozdzielone) - dlatego trzeba pilnować biegunowości
  • Poziom 9  
    Centrala HB5 - likwidacja zasilania pulsacyjnego Dzięki. Czy mam rozumieć, że skoro masa triggera i zasilania to ta sama masa( minus) to wystarczy podać jedną masę np na zasilenie przekaźnika a na triggera tylko plus? O mostkach pamiętam.
    Dla pewności jeszcze raz schemat z objaśnieniem, które zasilenie do czego. Na wyjście COM można dać plus lub minus bez znaczenia?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Wg doradcy firmy, która to sprzedaje - masa triggera i masa zasilania są połączone - czyli wystarczyłaby jedna masa np zasilania ALE bardziej szło mi o to, cobyś używając dwóch źródeł zasilania (główne zasilanie przekaźnika/koguta i "zasilanie" impuls do triggera) - minusy obu źródeł podpiął razem - właściwie jak na rysunku (połączenie minusów przez płytkę timera).
    Jeśli jako źródła impulsu do triggera użyjesz przekaźnika (cewka pod wyjście koguta, styk zasilany z plusa głównego zasilania) to OK , wystarczy jedna masa głównego zasilania - i takie przekaźnikowe rozwiązanie jest najzdrowsze. Jeśli natomiast okaże się , że na koguta idzie AC - minus mostka prostowniczego musisz połączyć z minusem zasilania głównego - dla wyrównania potencjałów (aby był tylko jeden "minus" odniesienia dla zasilania i dla triggera) minusy łączysz razem.


    Wyjście COM-NO jest ze styków przekaźnika, więc biegunowość podpięcia dokładnie obojętna - możesz kluczować plus, możesz masę

    Byłoby miło, jakbyś fotnął płytkę tej HB5 z obu stron w wysokiej rozdziałce (chociaź okolice wykściq nq koguta i podpięcia trafa - wiele by wyjaśniło n.t. obwodów zasilania i koguta)
  • Poziom 9  
    Wyjście na koguta ( triggera ) jest AC. Mam zamontowany mostek prostowniczy. To co piszesz o wyrównaniu potencjałów to jak to będzie działać gdy sygnał na triggera + i - będą pulsacyjne. Może spróbuję bez masy z wyjścia na koguta( już DC ) i z masą.
    A tak w ogóle jak to się ma w przypadku zasilenia przekaźnika prze mini USB. Bez problemu mogę dołożyć gniazdo jednofazowe 230V dać ładowarkę od telefonu a sterowanie triggera ( plus i minus lub tylko plus) przez mostek z wyjścia na kogut. Ciekawe czy to jest możliwe. No i oczywiście iile wytrzyma ładowarka od telefonu podpięta na stałe.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Po mostku daj kondensator elektrolityczny 1000 miF /35V i napięcie z pulsacyjnego zrobi się stałe.
    Podłączenie samego plusa triggera bez jego masy nie zadziała - będzie on wisiał "w powietrzu" bez odniesienia jakim jest potencjał jego minusa czyli "masy", niezależnie czy głowne zasilanie będzie gdzieś z napędu czy z zewnętrznego zasilacza.
    Przykładowo - dla porównania - gdy łaczy się dwa napędy dla zestawienia bramy przesuwnej dwuskrzydłowej - pierwszym ruchem jest połaczenie "minusów" obu central, aby sygnały sterujące miały wspólny potencjał odniesienia.

    A tak w ogóle to po co jeszcze zasilacz USB 5V? Jeśli już i tak chcesz użyć dodatkowego zasilacza - daj taki, który pociągnie koguta - powiedzmy 24 V DC/1 A i z niego też zasil timer.

    PS- jakim cudem kogut się kręcił jeśli na wyjściu koguta centrali jest AC?
  • Poziom 9  
    Zrobiłem taką próbę. Moją lampę podłączyłem pod zasilanie fabryczne wyjścia na kogut za pośrednictwem mostka prostowniczego. Lampa świeciła oczywiście pulsacyjnie ale nie zadziałało żadne zabezpieczenie przed przeciążeniem
    Jeżeli po mostku i kondensatorze 1000mF będzie zasilanie stałe i podłączę moją lampę to ten kondensator wytrzyma?

    Dodano po 25 [minuty]:

    Kogut się kręcił bo podłączyłem za mostkiem ( tak napisałem ). Chodziło mi czy kondensator wytrzyma. Jeżeli tak to byłby to najprostszy sposób.
    Zasilacz 5V to tylko takie przemyślenie , bardziej dla twórcy tegoż przekaźnika, czy przewidział taką opcję. Czyli zasilacz USB a sterowanie triggera 24v z innego źródła.
  • specjalista -automatyka bramowa
    Kondensator wytrzyma.

    Zasilanie i trigger mają podobnie szeroki zakres napięć a czy mają być do siebie zbliżone - słowa nie ma. Na pewno zdrowiej zasilić sprzęta z napięcia zbliżonego do napięcia triggera.
  • Poziom 9  
    Podłączyłem wg opisu na przekaźniku. Ogólne zasilanie wziąłem z wyjścia prostownika do ładowania akumulatora. Napięcie 14-15V 4A. Czyli plus z prostownika do zacisku z oznaczeniem 6 30V( zasilenie przekaźnika) oraz z plusa prostownika przez wyłącznik do zacisku triggera. Minus z prostownika do GND i GNDT. Po włączeniu prostownika na wyświetla się O.O.O. ( właściwie trzy ósemki z kropkami).
    Przekaźnik nie reaguje na przyciski do programowania. Podanie plusa na triggera nic nie zmienia. Po podłączeniu zasilenia triggera ( + i - ) nic się nie zmienia. Brak reakcji.
    Po całkowitym odłączeniu zasilania z prostownika na przekaźnik na próbę podłączyłem zasilenie przez miniusb. Wyświetlacz mrugnął kilka razy napisem P1.1 i po chwili pojawił się napis OOO( zgodnie z instrukcją ). Da się programować. Podanie plusa i minusa z prostownika na zaciski triggera i GNDT powoduje zadziałanie przekaźnika.
    Nie wiem co jest grane. Nie montowałem w miejscu docelowym bo zrobiło się ciemno i chyba nic by to niezmieniło.
    Co robić dalej?

    Dodano po 3 [godziny] 21 [minuty]:

    Centrala HB5 - likwidacja zasilania pulsacyjnego
    Znalazłem taki opis podłączeń. Ciekawa jest uwaga na temat zworki. Czyli masy nie są połączone. Tak też podłączyłem i nic. Jak w poście powyżej.
  • specjalista -automatyka bramowa
    O zworce techniczny z tej firmy jakoś zapomniał mi przez telefon wspomnieć, ale jeśli trigger można kompletnie osobno podpiąć (bez zwierania minusów) - to tylko lepiej.
    Co do zasilania - napięcie z prostownika samochodowego jest silnie pulsujące (bywa na 2 diodach/tyrystorach zamiast na pełnym mostku) - zasil rzecz z jakiegoś lepszego źródła albo daj kondek także po prostowniku i nie łącz mas triggera i zasilania. Na płytce widać , że na zasilaniu jest scalony stabilizator, więc to musi działać nie tylko z zasilania przez USB. Może trefny egzemplarz? (jeśli masz czym - zmierz napięcie między masą zasilania a dolną nóżką stabilizatora nad przekaźnikiem - powinno być 5V.
  • Poziom 9  
    Jutro sprawdzę z kondensatorem. Kupiłem ich kilka. Zmierzyć mam czym tylko czy stabilizator to element bodajże z lewej od mini USB. Nóżka tegoż stabilizatora to już drobiazg. Jak nic to nie da to dzwonię do sprzedawcy.
  • Poziom 9  
    Z kondensatorem bez zmian. Napięcie zmierzyłem- brak. Przekaźnik, złożona reklamacja. W tygodniu będzie wysyłka nowego.
  • Poziom 9  
    Przekaźnik otrzymałem. Został zamontowany następująco. Ponieważ okazało się, że niezbędne jest gniazdo 230V do celów innych niż zasilenie bramy wykonałem takowe w skrzynce sterowniczej bramy biorąc napięcie z zacisków zasilających transformator. Idąc na skróty gniazdo te posłużyło do zasilenia ładowarki USB telefonicznej, ta zaś do zasilenia modułu przekaźnika. Do wyjścia z transformatora dodatkowo podłączyłem mostek prostowniczy plus kondensator 1000mF na wyjściu mostka. Minus z mostka za kondensatorem bezpośrednio do koguta. Plus z mostka za kondensatorem na COM modułu przekaźnika, z NO do koguta. Do zacisków zasilenia fabrycznego lampy ostrzegawczej ( sygnał pulsacyjny AC ) dałem mostek prostowniczy a z niego plus na triggera, minus na gnd_t . Moduł przekaźnika ustawiony na P 1.2 czas OP 1s ( do regulacji w trakcie użytkowania ). Po uruchomieniu bramy jedno czy dwa skrzydła kogut świeci światłem ciągłym. Efekt uboczny jest taki, że po zakończeniu cyklu pracy jest podawane napięcie przez moduł przekaźnika przez czas nastawiony OP. U mnie jest 1s. Drogą prób zmniejszę go. Czas OP musi być minimalnie większy niż przerwa w zasilaniu pulsacji na zaciskach tak by nie było przerw w pracy koguta. Jest to praktycznie niezauważalne przez innych.
    OP jest to czas podtrzymania zasilania , styki NO i COM po zaniku sygnału na zaciski triggera.
    Wg mnie jest bardzo dobrze.
    Dziękuję wszystkim, którzy mi poświęcili czas i swoją wiedzę.
  • Poziom 9  
    Niestety akceptuję tylko USB. Będzie na części lub podmianę.
    Zauważyłem jeszcze ciekawostkę. HB5 posiada wyjście na dodatkowe akcesoria. Napis pod zaciskami 24V. Wg instrukcji: napięcie DC 24 V niestabilizowane maksymalnie 32V. Zmierzyłem bez obciążenia 36V. Po co to podnosić do tej wartości skoro na wyjściu transformatora jest 24 do 26V. Zasilenie na innych zaciskach podobnie 24 do 26V.
    Jeżeli na tym wyjściu 36V dam jakiś stabilizator liniowy by obniżyć do 24V to zadziała i nie będzie za mocno się grzało i ewentualnie jaki będzie spadek mocy.
    Może taki 78S24 +24V/2A TO220 ?
    Pytam tak z ciekawości bo może kiedyś trzeba będzie coś dołożyć